Permalänk

Visst, relativt låg strömförbrukning, men jag e lite tveksam till om mitt vx550 kommer räcka :S

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Oj, blev väldigt överaskad! Vilken prestanda! Nu är det bara att vänta på när det släppts med ett rimligare pris!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

5000 var väl lite och ta i, fan får sitta på mitt 5870 ett tag till då

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Vad menar du med det egentligen? Spelar väl ingen roll vilket företag det är. Om 7970 presterar bättre än ett 580 så ska det naturligtvis kosta mer. Dock så tror jag att speciellt 580 kommer sjunka i pris ganska snart.

amd har väll alltid varit billigare?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Hmm kortet är samma längd som 6970, kommer tredjeparts kylare som passar 6970 passa 7970 också? Ifall någon vet?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Med tanke på att 580 kostar runt 4500 kronor så förstår jag inte riktigt varför det är ett skämt

ah tycker det e lite väl mycket pengar när man e småbarnsförälder! hade hoppas på 3700 typ men men får bita i det sura äpplet o sälja frugans mac air hahahaha

Skrivet av Buddychrist:

Hmm kortet är samma längd som 6970, kommer tredjeparts kylare som passar 6970 passa 7970 också? Ifall någon vet?

beror ju helt på minnesplaseringar och annat jumbomumbo

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är inga som helst nyheter. Att kortet skulle prestera ungefär såhär bra har kunnat inses sedan vi fick reda på att det rörde sig om 28nm.

I inlägget här nedan extrapolerar jag matematiskt varför prestandaökningen kommer hamna mellan 38-73% över 6970, beroende på strömförbrukningen:

#11700208

Enligt den extrapoleringen borde ökningen vara ganska exakt 50% givet hur mkt mer ström 7970 drar. (Notera att kortet faktiskt drar ca 10% mer än föregångarn i likvärdiga test trotts att AMD anger samma "TDP" = fifflar med siffrorna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

5000 kr! hade trott på max 4000-4500.

för under 3000 kan man ju få dubbla 6870 för liknande prestanda. Får bli 560 Ti SLi ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk då på att xfire 6870 drar mer ström, micro stuttering etc tec samt att drivers till 7970 inte haft någon tid på sig att mogna och optimeras ännu.
Enbart på driversidan tror jag det finns enormt mycket att hämta.
Sen skall vi inte tala om fördelen i eyefinity eller andra brutala upplösningar som finns med dessa 3gb minne.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Otroligt imponerad av resultaten, synd på priset bara

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning detta, tror mina 6970 får hänga med ett tag till innan man kastar sig över denna generationen

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

amd har väll alltid varit billigare?

Hur länge har du varit med i hårdvarubranschen?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Detta är inga som helst nyheter. Att kortet skulle prestera ungefär såhär bra har kunnat inses sedan vi fick reda på att det rörde sig om 28nm.

I inlägget här nedan extrapolerar jag matematiskt varför prestandaökningen kommer hamna mellan 38-73% över 6970, beroende på strömförbrukningen:

#11700208

Enligt den extrapoleringen borde ökningen vara ganska exakt 50% givet hur mkt mer ström 7970 drar. (Notera att kortet faktiskt drar ca 10% mer än föregångarn i likvärdiga test trotts att AMD anger samma "TDP" = fifflar med siffrorna).

Nja, ärligt talat så var det bra gissningar, men fortfarande gissningar. GCN är väldigt annorlunda från WLIV och utan insyn får vi konstatera att det kunde blivit både snabbare och långsammare än såhär.

Förresten tycker jag det är kul att ingen tänkt mer på nya arkitekturen, detta är AMD:s GTX480 och det finns säkert massor mer att hämta ur den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

amd har väll alltid varit billigare?

Nästan alltid iaf. De har haft dyra processorer, när de smiskade intel i prestanda.
Nu har de självförtroende nog att ta betalt för en bra produkt. Framförallt när
de har det vassaste sGPU-kortet på marknaden. (vet, det finns inte i butik än)
När de släppte 5870 har jag för mig det kostade ca 3500kr, och det var
verkligen värt sina pengar! När konkurrensen från nvidia uteblev höjde de priset
till ca 4000 och kanske över det till och med.

Nu gör de likadant, de mjölkar marknaden tack vare/på grund av
bristen på konkurrens.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Prestandan som förväntat,förstår inte alla som lovsjunger en 25-35% ökning från gtx580 som är en normal siffra iom en ny generation.Däremot så var strömförbrukningen positiv.Synd på oljudet vid load dock.

Sammanfattningsvis en helt ok release förrutom en pappers lansering som blivit så vanligt på senare tid från båda lägren.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Gött, 5000-serien all over again! Ägkort, jävlar vad undan det måste gå i CF med.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Hur länge har du varit med i hårdvarubranschen?

sen gf2 ca, hade ett voodo i första datorn

är väll bara x1900 som var dyra från amd?, mit första amd var ett x1950pro

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Nja, ärligt talat så var det bra gissningar, men fortfarande gissningar. GCN är väldigt annorlunda från WLIV och utan insyn får vi konstatera att det kunde blivit både snabbare och långsammare än såhär.

Förresten tycker jag det är kul att ingen tänkt mer på nya arkitekturen, detta är AMD:s GTX480 och det finns säkert massor mer att hämta ur den!

Extrapolering är inte riktigt samma sak som gissning. Gissning baserat på matematiska principer skulle jag föredra att kalla det.

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Nästan alltid iaf. De har haft dyra processorer, när de smiskade intel i prestanda.
Nu har de självförtroende nog att ta betalt för en bra produkt. Framförallt när
de har det vassaste sGPU-kortet på marknaden. (vet, det finns inte i butik än)
När de släppte 5870 har jag för mig det kostade ca 3500kr, och det var
verkligen värt sina pengar! När konkurrensen från nvidia uteblev höjde de priset
till ca 4000 och kanske över det till och med.

Nu gör de likadant, de mjölkar marknaden tack vare/på grund av
bristen på konkurrens.

precis som intel med processorer just nu

Hoppas gtx 6** serien, och nästa AMD-processor blir nåt bra, så att de har anledning att sänka priserna så lågt de kan

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad lillebror 7950 kommer prestera! Frågan är när den kommer lanseras?
Blir antagligen den jag köper då det är lite mer i min prisklass och sen vill jag ha en eftermaknadskylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Prestandan som förväntat,förstår inte alla som lovsjunger en 25-35% ökning från gtx580 som är en normal siffra iom en ny generation.Däremot så var strömförbrukningen positiv.Synd på oljudet vid load dock.

Sammanfattningsvis en helt ok release förrutom en pappers lansering som blivit så vanligt på senare tid från båda lägren.

nu är det ju dock uppföljaren till 6970 vi pratar om, och en prestandaökning på ibland upp mot 100%, över en generation är inte annat än imponerande sen dröjer det ju ett tag innan nvidia kommer med sin kontring, då får vi se vad de når för ökning från 580. men jag förstår din poäng, i stort sett är det ju bara att amd har hämtat in nvidias försprång, men det är väl å andra sidan värt att hurra för? (om man är opartisk och ser til lvad som är bäst för oss konsumenter)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kommer 7970 maxa PCI 2.0? eller borde man ha PCI 3.0 för detta?

Permalänk
Konsolgrävare

Det blir

  • AMD Radeon HD 7970 CF

  • OCZ SSD RevoDrive 3 X2 480GB PCIe x2 i raid0

  • Asus RAMPAGE IV EXTREME

  • Intel Core i7 3960X

  • G.Skill 8GB (2x4096MB) CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming

  • Corsair AX 1200W 80+ Gold Modulär

  • BenQ TFT 24'' XL2420T 120Hz x3 Eyefinity 2.0

I sin nästa uppgradering!
man har ju trots allt råd med det!

trolololololo

AA......fast nee

Dold text
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av bazookan:

Sluta jämföra priset på HD7970 och begagnade GTX580! Isf kan ni ju ta med i era beräkningar att man kan stjäla ett kort ist, ja det är ju sjukt prisvärt! Då behöver ni bara pröjsa lite bensinpengar, om ni inte åker kollektivt då såklart. Förutsatt att ingen åker fast, så har ni gjort åretsklipp! Yahoo

(ovanstående bör tas på ett humoristiskt sätt)

Tror de flesta syftade på priset CDON.com hade i ca 2 månader med rabatten, då kostade ett 580 DCII 3400kr och sen fanns det ännu billigare så det var inga begagnade kort.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Avstängd

Var det inte typ 3427394 personer på SWEC som sa att nya korten ska prestera minst 50% bättre pga mindre nm?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Var det inte typ 3427394 personer på SWEC som sa att nya korten ska prestera minst 50% bättre pga mindre nm?

Det presterar ganska exakt 50% bättre (40-60% för att citera sweclockers recension).

När vi har fabriksöverklockningar, 3:e parts kylare och bättre drivisar osv får vi nog några procent till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

mmh, visst e de märkligt när det är helt olika tillverkare som "delar" samma namn
amd (cpu företaget) köpte upp ati (gpu företaget).

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Är väl inte samma utvecklingsteam, är ju gamla ATI nissarna som sitter å gör grafikkort, CPU utvecklingen ligger dock inte på framkant.

Visst är det så, men lite synergieffekt borde samarbetet ge.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av Stre44:

Kommer 7970 maxa PCI 2.0? eller borde man ha PCI 3.0 för detta?

Här finns test å lite info: http://www.anandtech.com/show/5264/sandy-bridge-e-x79-pcie-30...

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Äsch så mycket var det inte att komma med, jag väntar till nästa generation om inte 600-serien är något att ha.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

tack så mycket

ingen skillnad, men om man kör crossfire så lär det ju bli.

Permalänk
Medlem

Alltså 5000 kronor för att få tillgång till samma lägsta fps som 580sli är väl helt ok, varför allt gnäll?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm