Asus Xonar Essence eller Xonar D2X?

Permalänk

Asus Xonar Essence eller Xonar D2X?

Så vilket kort är bäst? Går in lite mer detaljerat på vad jag vill åt;

Jag lyssnar mycket, MYCKET på musik, så det ska vara bra för just det. Bra är om en equalizer finns att ladda ner till eller något så det går att ändra bas osv.

Spelar hyffsat mycket spel på datorn så skulle behöva ett som är bra för spel, men inte "designat" för det. Men det ska vara bra.

Film ser jag inte på så jättemycket men skulle vara bra om det var bra till det också. Kan tänka mig att om det är bra till spel är det hyffsat till film också.

Apropå till spel och filmer, läser att vissa ljudkort stödjer 7.1, hur gör man för att då fram det i headsetet? Går det att få något slags virtuellt surround i ett stereo headset?

Så, det var nog allt. Kom gärna med egna förslag också. Gå gärna in detaljerat och säg baserat på fakta men även egna erfarenheter.
Min budget är inte viktig i denna fråga. Kom med tips så kikar jag in dom och drar slutsatsen själv om det är värt eller ej!

Tack på förhand!

Visa signatur

Skinnig

Permalänk
Medlem

bas går alltid att få, men varför dränka allt ljud med det? då räcker det med interna för du kommer får mycket ljusare ljud med te.x ett xonar essence stx är ruskigt nöjd med mitt ljud kort , men rekommendera att låta basen vara vart den är.

det finns virtuellt 7.1 i programvaran till stx'et också med det förstör bara ljudet om du nu lyssnar på musik eller ser på film.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

hur funkar det med essence stx. det är ju ett PCI-kort. kommer det gå till mitt moderkort?

Visa signatur

Skinnig

Permalänk
Medlem

d2x om du vill ha en massa högtalare, essence om du kör med 2.0/hörlurar.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

essence om du kör hörlurar och d2x om kör med högtalare;)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppeollarn:

hur funkar det med essence stx. det är ju ett PCI-kort. kommer det gå till mitt moderkort?

skriv gärna vilket moderkort du har.

god jul alla!

Visa signatur

Permalänk

Gigabyte GA-P55A-UD3 har jag. tydligen bara PCIe slots.

Visa signatur

Skinnig

Permalänk

GOD JUL!

Visa signatur

Skinnig

Permalänk

Asus Xonar Essence STX = PCI-E
Asus Xonar Essence ST = PCI

Använder du hörlurar så är Essence ST (X) ett mycket bra val.

Permalänk

aaah, såg ej ens att det fanns två stycken modeller! tack så mycket! blir nog fan ett Essence STX. kör med mitt skit G35 nu som knastrar och har sig hela tiden. blir att köpa ett lite kraftfullare 2.0 headset och bara köra på. kanske ett sennheiser eller något annat mäktigt.

Visa signatur

Skinnig

Permalänk
Medlem

testa ett par ath-m50's rekommenderar dom, finns bas om man vill

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Välj D2 / D2X om du vill ha multichannel, välj ST / STX om du vill ha 2,0 / hörlurar.

D2(X) har hörlursutgång med hörlursförstärkare den oxå, dock inte lika bra sådan som ST(X).

Virtuellt 7.1 är väl inte så användbart i praktiken, bra spel har redan surround med hörlurar, och att arbeta med två verkliga kanaler fungerar då bättre än att skapa 7 virtuella då du ändå bara har två öron. Det är om du ser på en film som inte har ett hörlursanpassat ljudtrack som det kan vara användbart, men själv så har jag aldrig använt det

Permalänk

okej. låter ju helt klart som att Essence STX är för mig då.

Visa signatur

Skinnig

Permalänk
Medlem

Asus Xonar ST(x) till hörlurar helt klart.
Asus Xonar ST(x) med H6 till flera kanaler.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk

okej. så hur connectar jag kortet? vet att jag måste ha en kabel till nätagget men vilken kabel behövs?

Visa signatur

Skinnig

Permalänk

4pin molex från nätagget.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

japp, var sämst som inte kollade men hittade nu!

hur blir det med att köra grafikkortet när nätagget då? jag får inte plats med ljudkortet "nedanför" mitt grafikkort (det är ett gtx 580) så jag måste köra grafikkortet ganska nära nätagget. går det bra tror ni?

Visa signatur

Skinnig