Hjälp med storlek på SSD

Permalänk
Medlem

Hjälp med storlek på SSD

Hej, installerade min corsair force gt 120GB igår. låter som lite petig fråga men när jag ska installera OS, om jag tar på drive options, sp gpr det ju inte att formatera (för den är ju tom ja vet) fast sedan när jag skapar en partition så skapas en med 100mb reserverat till nåt, och sedan partitionen jag skapade. ska jag formatera partitionen? eller bara installera direkt?

och en fråga till. jag kan bara använda 111GB av mina 120. ja vet att man aldrig kan använda exakt allt men är inte 9GB lite mycket för en 120GB?
och efter jag installerat OS så har jag ca 90GB kvar att använda. låter detta bra?

Jag är lite petig med nya saker och även om frågorna är lite "wierd" skulle jag uppskatta svar

God jul!

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

120 GB är råformat = oformaterad man tappar lite efter en formatering
120 GB räcker fint för OP och lite till . Kör själv med de .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

ok, men efter jag skapat partitionen spelar det någon roll om jag formaterar den eller ej?

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

Hårddisktillverkare 1GB = 1000 mb.
På riktigt 1GB = 1024 mb.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

kan ni svara på: ok, men efter jag skapat partitionen spelar det någon roll om jag formaterar den eller ej?

tack

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nascend:

kan ni svara på: ok, men efter jag skapat partitionen spelar det någon roll om jag formaterar den eller ej?

tack

Du måste formatera partitionen efter att den skapats...Om du vill använda den vill säga.
Dock behöver du trycka på "formatera" efter att du skapat partitionen när du installerar Windows, det görs auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du måste formatera partitionen efter att den skapats...Om du vill använda den vill säga.
Dock behöver du trycka på "formatera" efter att du skapat partitionen när du installerar Windows, det görs auto.

menar du "dock behöver du INTE trycka på formatera? :s

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

När jag ska välja vart jag ska installera windows, finns det bara en att välja. ssd:n
jag trycker på den (går inte att formatera) och skapar en partition. nu, ska jag eller ska jag inte formatera partitionen jag precis skapade?

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite och man ska helst ha ssd:n på AHCI. nu när jag går in i bios och tittar så har den redan valt på AHCI, betyder detta att jag har instllerat OS och allt med AHCI?

(har ingen hårddisk bara ssd:n, och datorn är helt ny)

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nascend:

menar du "dock behöver du INTE trycka på formatera? :s

Precis.

Skrivet av Nascend:

När jag ska välja vart jag ska installera windows, finns det bara en att välja. ssd:n
jag trycker på den (går inte att formatera) och skapar en partition. nu, ska jag eller ska jag inte formatera partitionen jag precis skapade?

Har du bara ssd'n inkopplad finns ju såklart bara den, vilket är precis som det ska va.

Skrivet av Nascend:

Jag har kollat lite och man ska helst ha ssd:n på AHCI. nu när jag går in i bios och tittar så har den redan valt på AHCI, betyder detta att jag har instllerat OS och allt med AHCI?

(har ingen hårddisk bara ssd:n, och datorn är helt ny)

Har du ett installert OS på disken redan? Om inte så uppenbarligen inte.
AHCI är redan valt i BIOS men självklart har du inte installerat nåt än.

Läs min guide för att installera windows på 7.

EDIT: Använd redigera knappen istället för 3 inlägg på raken.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat OS på ssd:n redan. det är på den jag sitter nu
jag visste inte när jag installerade att man helst skulle ändra till ACHI, men eftersom det står AHCI i bios har jag installerat med det då?
alltså kan det ha varit "förvalt"?

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nascend:

Jag har installerat OS på ssd:n redan. det är på den jag sitter nu
jag visste inte när jag installerade att man helst skulle ändra till ACHI, men eftersom det står AHCI i bios har jag installerat med det då?
alltså kan det ha varit "förvalt"?

Är BIOS inställt på AHCI så blir det automatiskt installerat rätt drivrutiner också, inget du behöver fundera mer på. Skulle det varit inställt på IDE hade du varit tvungen att gå in i Windows-registret och mecka innan byte till AHCI, annars blir det oftast blåskärm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro