Spotify unlimited utan att betala?

Permalänk
Medlem

Registrerar man sig på spotify.com utan en invite, så får man begränsat speland. Men har man fått en invite, slipper man det bekymret. Reklamen kommer man inte undan så länge man inte betalar.

Jag sitter inne med ett X antal invites ifall någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Äh, köp musiken ni gillar och använd Google Music för att strömma till telefonen istället

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Så dålig ljudkvalitet är det väl inte. Speciellt inte med premium.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vad man jämför med.. jag jämför med mitt flacbibliotek av egenrippade cdskivor i högsta möjliga kvalité.. och kan bara utrustningen du lyssnar med leverera så.. jo.. 160kbps mp3 är faktiskt ganska dåligt. Men det beror ju hela tiden på vad man förväntar sig och vad man vill ha ut av det..

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Beror på vad man jämför med.. jag jämför med mitt flacbibliotek av egenrippade cdskivor i högsta möjliga kvalité.. och kan bara utrustningen du lyssnar med leverera så.. jo.. 160kbps mp3 är faktiskt ganska dåligt. Men det beror ju hela tiden på vad man förväntar sig och vad man vill ha ut av det..

Jo självklart. Dock har majoriteten inte så bra grejer. Dessutom använder sig spotify av ogg vorbis, inte mp3. Det är rätt stor skillnad. Sen tycker jag inte att man ska jämföra med "gratis-kvalitén" utan med den man får av premium, 320 kbps ogg vorbis. Om du jämför det med flac märker säkert några skillnad, men jag tror inte att den är speciellt stor.

Permalänk
Skrivet av akkaniclas:

Jo självklart. Dock har majoriteten inte så bra grejer. Dessutom använder sig spotify av ogg vorbis, inte mp3. Det är rätt stor skillnad. Sen tycker jag inte att man ska jämföra med "gratis-kvalitén" utan med den man får av premium, 320 kbps ogg vorbis. Om du jämför det med flac märker säkert några skillnad, men jag tror inte att den är speciellt stor.

Värt att notera att det är långt ifrån allt material som finns tillgängligt i hög kvalitet, även för dom som har premium. När folk började göra efterforskningar på det hela i våras fick dom det till ca 15% HQ eller nåt sånt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Värt att notera att det är långt ifrån allt material som finns tillgängligt i hög kvalitet, även för dom som har premium. När folk började göra efterforskningar på det hela i våras fick dom det till ca 15% HQ eller nåt sånt.

Jag har faktiskt följt det. Nu ska det vara nästan 100%

Permalänk
Skrivet av akkaniclas:

Jag har faktiskt följt det. Nu ska det vara nästan 100%

Isåfall är det bara musiken jag lyssnar på som är kvar. Eller så har dom transcodat det till 320. låter inte ens som 128 tidvis :/

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Isåfall är det bara musiken jag lyssnar på som är kvar. Eller så har dom transcodat det till 320. låter inte ens som 128 tidvis :/

Jag kan förstås inte lova (kan ju ingen), men kolla in här:
http://getsatisfaction.com/spotify/topics/why_so_little_music...
Jag tror inte att dom har råd att bedra sina kunder igen:-)

Permalänk
Skrivet av akkaniclas:

Jag kan förstås inte lova (kan ju ingen), men kolla in här:
http://getsatisfaction.com/spotify/topics/why_so_little_music...
Jag tror inte att dom har råd att bedra sina kunder igen:-)

Det stämmer säkert. Men min musiksmak följer inte alltid MTV's topplista, så jag lyckas troligtvis pricka in den återstående procenten låg bitrate ganska ofta

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det stämmer säkert. Men min musiksmak följer inte alltid MTV's topplista, så jag lyckas troligtvis pricka in den återstående procenten låg bitrate ganska ofta

Nej inte min heller. Kanske har lite otur med just dina låtar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Jo självklart. Dock har majoriteten inte så bra grejer. Dessutom använder sig spotify av ogg vorbis, inte mp3. Det är rätt stor skillnad. Sen tycker jag inte att man ska jämföra med "gratis-kvalitén" utan med den man får av premium, 320 kbps ogg vorbis. Om du jämför det med flac märker säkert några skillnad, men jag tror inte att den är speciellt stor.

Vad gemene svensson har för stereogrejer hemma ger jag mig inte in i diskussion om, men jag tror inte att det är direkt ovanligt att folk har grejer som är bra nog att höra skillnad på spotifys kvalité (och då menar jag gratisvarianten eftersom det är den som de flesta faktiskt använder sig av, iaf enl. min uppfattning?) och flac, men jag har ju bara min umgängeskrets att döma från och den är långt ifrån statistiskt säkerställd på något vis

För övrigt kan nämnas att jag jämfört både gratiskvalitén och premiumkvalitén i direkt jämförelse (naturligtvis med samma uppspelande utrustning) mot mina egenrippade flacfiler och mot cd-skivan direkt. Att det är skillnad mellan premium och flac tyckte vi inte det var något snack om. En kul notis var också att vi (jag och far min) vid ett blindtest kunde peka ut vilken uppspelning som var flac-fil och cd-skiva, dock endast vid direkt jämförelse mot varandra, var för sig klarade vi det dock inte.. Och nej, vi sitter inte på några direkta hi-endgrejer även om vi är entusiaster..
Men återigen, allting handlar ju om vad man är ute efter, hör man ingen skillnad på spotifys gratiskvalite och direktuppspelad cdskiva så finns det ju bara pengar att spara

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

För övrigt kan nämnas att jag jämfört både gratiskvalitén och premiumkvalitén i direkt jämförelse (naturligtvis med samma uppspelande utrustning) mot mina egenrippade flacfiler och mot cd-skivan direkt. Att det är skillnad mellan premium och flac tyckte vi inte det var något snack om. En kul notis var också att vi (jag och far min) vid ett blindtest kunde peka ut vilken uppspelning som var flac-fil och cd-skiva, dock endast vid direkt jämförelse mot varandra, var för sig klarade vi det dock inte.. Och nej, vi sitter inte på några direkta hi-endgrejer även om vi är entusiaster..
Men återigen, allting handlar ju om vad man är ute efter, hör man ingen skillnad på spotifys gratiskvalite och direktuppspelad cdskiva så finns det ju bara pengar att spara

Är det samma masterskiva som ligger till grund för alla versionerna då? För jag personligen tror det gör större skillnad, och framförallt, märkbar skillnad.
Finns en stor tråd om just det här ju... "loudness war"

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av AtreX:

En kul notis var också att vi (jag och far min) vid ett blindtest kunde peka ut vilken uppspelning som var flac-fil och cd-skiva, dock endast vid direkt jämförelse mot varandra, var för sig klarade vi det dock inte.. Och nej, vi sitter inte på några direkta hi-endgrejer även om vi är entusiaster..

FLAC är ett förlustfritt format. Det borde inte finnas någon skillnad alls. Spelade ni upp båda källorna från samma program i samma dator?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Eller så gör man som jag. betalar för den kassa tjänsten som spotify är, får tillgång till runt 15% av den musiken jag vill ha, med kass ljudkvalitet.

Om jag bara inte vore för lat för att fixa en strömingsbar NAS hemma.

Eller så gör man som jag. Betalar för den underbara tjänsten som Spotify är, får tillgång till näst intill alla låtar jag lyssnar på, med ljudkvalitet som heter duga. Och har tillgång till musiken överallt, med mobilen då såklart. 99kr/mån är en struntsumma för denna tjänst.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Eller så gör man som jag. Betalar för den underbara tjänsten som Spotify är, får tillgång till näst intill alla låtar jag lyssnar på, med ljudkvalitet som heter duga. Och har tillgång till musiken överallt, med mobilen då såklart. 99kr/mån är en struntsumma för denna tjänst.

Tja, har du den turen att du bara lyssnar på mainstreammusik och tycker 160kbit duger så, grattis.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Tja, har du den turen att du bara lyssnar på mainstreammusik och tycker 160kbit duger så, grattis.

Mainstream? Jag lyssnar på ALLT

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Jag har haft spotify länge kanske 6-12 månader innan man inte behövde invites. Jag kan inte lyssna obegränsat :S Men jag har en kompis som kan det :S Vad beror det på?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Jag också, är riktigt nöjd hoppas de kommer nån bra motsvarigthet för film.

Voddler! Kanske inte 100% som Spotify, men det går.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Ahh betalar 99,kan spela upp i högtalarna i maskinen..
Signal ut gör du väl va du vill å kan med.....

Permalänk
Avstängd

Tror jag var med om höjdaren;

Skulle aktivera ett 'gratis' Spotify Premium som jag fick med på ett köp - det gällde 6 månader. Jag aktiverade och började lyssna.

Lyssnade i unge fyra och en halv månad - plötsligt fick jag reklam!

Kontakade Telia och Spotify Support. Tydligen hade min 'kod' inte gått igenom så jag fick 6 månader från dagen jag kontakade eftersom min gamla kod inte var aktiverad fastän att jag fått samma effekt som att den faktiskt var det.

Nu har den tiden gått ut, och jag står fortfarande som Spotify Premium-användare och har inte betalat alls långt efter att min 'gratistid' gick ut.

Skumt!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Är det samma masterskiva som ligger till grund för alla versionerna då? För jag personligen tror det gör större skillnad, och framförallt, märkbar skillnad.
Finns en stor tråd om just det här ju... "loudness war"

DET kan ju inte jag svära på.. Samma omslag betyder ju inte nödvändigtvis att det är samma masterskiva, eller gör de det?

Skrivet av n_sandstrom:

FLAC är ett förlustfritt format. Det borde inte finnas någon skillnad alls. Spelade ni upp båda källorna från samma program i samma dator?

Think again.. Flac måste spelas upp från datorn vilket i just vårt fall betyder att den kommer genom en extern DAC (Cambridge DAC Magic om jag inte minns fel) medan en CD-skiva kan gå rakt i stereons CD-spelare..
Och nej, Spotify kan (vad jag vet?) inte spela upp flac-filer och Foobar2000 kan inte spela spotify, så det går helt enkelt inte. Dock har jag fått lära mig att i princip alla uppspelningsprogram som stödjer flac använder exakt samma decoder vilket borde betyda att vilket uppspelningsprogram man använder inte har någon inverkan på musiken, om man inte gjort andra inställningar så klart.. Am I wrong?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AtreX:

Flac måste spelas upp från datorn vilket i just vårt fall betyder att den kommer genom en extern DAC (Cambridge DAC Magic om jag inte minns fel) medan en CD-skiva kan gå rakt i stereons CD-spelare..

Vilket direkt gör ert test meningslöst. Det rätta sättet är att rippa skivan till datorn, volymmatcha och sedan nyttja exempelvis ABX Comparator för foobar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilket direkt gör ert test meningslöst. Det rätta sättet är att rippa skivan till datorn, volymmatcha och sedan nyttja exempelvis ABX Comparator för foobar.

Om syftet med testet är att undersöka skillnaderna mellan att använda spotify, flac och cdskivor på vår utrustning så skulle jag snarare säga att testet inte är applicerbart på sammanhanget.. Du har säkert rätt rent tekniskt, men har missat syftet med testet, vilket iofs är förståeligt. Sen vet jag inte om du noterat att skivorna var rippade till datorn och att jämförelsen gjordes mellan spotify, flacavbildning och direkt från cd.. det vi är ute efter är ju hur slutresultatet faktiskt blir för oss i slutändan, inte hur det "hade kunnat bli" om ex. foobar kunnat spela spotifys bibliotek.. men det kanske finns en plugin för det också, vad vet jag?
Icke desto mindre var det ett intressant tips som ska bli mycket kul att se vad det kan ge för resultat nästa gång jag är hemma, så tack för det

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AtreX:

En kul notis var också att vi (jag och far min) vid ett blindtest kunde peka ut vilken uppspelning som var flac-fil och cd-skiva, dock endast vid direkt jämförelse mot varandra, var för sig klarade vi det dock inte.

Skrivet av AtreX:

Om syftet med testet är att undersöka skillnaderna mellan att använda spotify, flac och cdskivor på vår utrustning så skulle jag snarare säga att testet inte är applicerbart på sammanhanget.. Du har säkert rätt rent tekniskt, men har missat syftet med testet, vilket iofs är förståeligt. Sen vet jag inte om du noterat att skivorna var rippade till datorn och att jämförelsen gjordes mellan spotify, flacavbildning och direkt från cd.. det vi är ute efter är ju hur slutresultatet faktiskt blir för oss i slutändan, inte hur det "hade kunnat bli" om ex. foobar kunnat spela spotifys bibliotek.. men det kanske finns en plugin för det också, vad vet jag?
Icke desto mindre var det ett intressant tips som ska bli mycket kul att se vad det kan ge för resultat nästa gång jag är hemma, så tack för det

Det var ovan citerade del jag avsåg, vilket var lite eller till och med mycket oklart i mitt inlägg. Jag menade att man inte kan dra en slutsats att det är någon ljudmässig skillnad mellan en .flac och orginalspåret på skivan utan att faktiskt eliminera alla andra variabler än just filformatet. Detta gäller generellt om man vill göra en någorlunda objektiv och empirisk undersökning, man minimerar eller eliminerar alla variabler som inte skall undersökas.
I digitala fall är det ofta tämligen enkelt att göra bra tester, vilket underlättar vid diskussioner om ljud
ABX är dessutom ovärderligt för att skrämma bort både ljudtroll och verklighetsanpassa sina egna (ofta irrationella) åsikter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Tror jag var med om höjdaren;

Skulle aktivera ett 'gratis' Spotify Premium som jag fick med på ett köp - det gällde 6 månader. Jag aktiverade och började lyssna.

Lyssnade i unge fyra och en halv månad - plötsligt fick jag reklam!

Kontakade Telia och Spotify Support. Tydligen hade min 'kod' inte gått igenom så jag fick 6 månader från dagen jag kontakade eftersom min gamla kod inte var aktiverad fastän att jag fått samma effekt som att den faktiskt var det.

Nu har den tiden gått ut, och jag står fortfarande som Spotify Premium-användare och har inte betalat alls långt efter att min 'gratistid' gick ut.

Skumt!

Härligt alltid kul med gratis saker:)
Jag betala en p12 hacker 50 spänn och har premium livstid tydligen, har funkat i ett år nu Annars har jag för mig att folk som har invites från början slipper begränsningar.

Visa signatur

i5 2500k (4,3Ghz) | ASUS p8p67 LE | Gigabyte HD6950 (6970)x2 | Corsair Vengeance 8gb | Samsung Spinpoint F3 1Tb | XFX 850w | Fractal design R3 || Macbook pro i7,15"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Värt att notera att det är långt ifrån allt material som finns tillgängligt i hög kvalitet, även för dom som har premium. När folk började göra efterforskningar på det hela i våras fick dom det till ca 15% HQ eller nåt sånt.

Värt att notera är att du inte har lika mycket musik på hyllan som finns i spotify.. lägre än 15% t.o.m. Bra kvalité är inte så bra i tystnaden.

Och dom där "efterforskningarna" är 100% bullshit Säkerligen en massa nya låtar som dom har testat och inte blues, jazz och soul m.m. som också borde vara inräknat.. Och det är i den här genren man kan höra dom fina ljuden ^^

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av .trigger:

Härligt alltid kul med gratis saker:)
Jag betala en p12 hacker 50 spänn och har premium livstid tydligen, har funkat i ett år nu :).

Haha, trodde inte det gick. Jag har verkligen ingen aning om hur det funkar, om jag ska vara ärlig. Men jag har haft tur.
Fast å andra sidan är ju inte Spotify Premium dyrt direkt. Men många bäckar små, som man säger.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av zillio:

Värt att notera är att du inte har lika mycket musik på hyllan som finns i spotify.. lägre än 15% t.o.m. Bra kvalité är inte så bra i tystnaden.

Och dom där "efterforskningarna" är 100% bullshit Säkerligen en massa nya låtar som dom har testat och inte blues, jazz och soul m.m. som också borde vara inräknat.. Och det är i den här genren man kan höra dom fina ljuden ^^

Hellre ett par tusen bra låtar i hyllan än flera miljoner jag inte gillar på spotify

Efterforskningarna ledde till att spotify sa "oops, förlåt, vi ska fixa", så speciellt mycket bullshit var det nog inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

jag slutade med spotifty för... kanske ett halvår sedan. Nu använder jag grooveshark, kanske inte världens bästa kvalite i alla lägen.. men det har MYCKET mer musik och det är gratis (inte om du vill ha det i mobilen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Värt att notera är att du inte har lika mycket musik på hyllan som finns i spotify.. lägre än 15% t.o.m. Bra kvalité är inte så bra i tystnaden.

Och dom där "efterforskningarna" är 100% bullshit Säkerligen en massa nya låtar som dom har testat och inte blues, jazz och soul m.m. som också borde vara inräknat.. Och det är i den här genren man kan höra dom fina ljuden ^^

Lol. Vem bryr sig om hur mycket musik som finns på Spotify? Det enda intressanta är att musiken jag vill lyssna på finns, vilket den inte gör på Spotify men det gör för det mesta det i min skivsamling.
Men Grooveshark slår både min skivsamling och Spotify så jag använder det. Det är inte perfekt men för 30$ har jag i ett år 95% av den musiken jag vill lyssna på i datorn och mobilen.

Att Spotify bara har HQ på en del av låtarna är ingen hemlighet, att låtsas som nått annat är bara barnsligt.