Permalänk

Project Obsidian 90D

Hej alla Swec mebz

Som ni flesta vet har jag hållit på med detta projektet ett bra tag nu, men nu är allt "klart" nästan men klar för användning i alla fall och det är det viktigaste då jag varit utan denna ett bra tag.

För er som inte hängt med så blev jag inspererad till detta projektet av en killa som jag såg på tuben som hade gjort ett liknande projekt med sin Cosmos S och denna iden fick jag redan tidigt under 2010 men inte orkat att ta tag i det. Ändå har jag hur många chassin som helst att välja mellan här hemma.
Hela grejen med att vrida datorn 90grader säger sig självt, betydlig mkt bättre luftflöde och i mina ögon är det mkt snyggare också. Problemet jag stötte på är hur man ska göra det snyggt med kablarna då?? eftersom dom kommer uppåt, tycker själv att jag lyckades att lösa det mkt snyggt vissa kanske inte tycker det.

Några problem jag stötte på:

#Sata ingången på moderkortet, om ni tar en titt på erat egna moderkort och tänker er att ni själva vrider det så kommer sata ingångarna betydligt mkt längre bort så det va precis så att satakablarna från hårddikburen räckte, blev dock lite sträck å lin på det hela. Men sen kom det till CD-Läsaren som sitter längst upp, en 50cm kabel va inte ens att tänka på så det blev en lång 1 metare. Så har ni buren längre bort kan det bli problem om ni tänker göra liknande projekt.

#Fästa Moderkortsplåten, Att fästa moderkortsplåten va en av det svåraste med detta bygget. Det gällde att sätta den spikrakt och att den satt stabilt och det tog många många timmar att få fäst den bra. Att ha en moderkortsplåt som skevar iväg medför en massa problem med grafikkortet som jag stötte på, att kortet tar i moderkortet innan den ens sitter i helt i pci porten. Men jag lyckades efter lång tid.

#Toppen för kablarna, Va inte alls lätt. När farsan kom in och kollade lite så kom han med att kapa upp toppen och sätta gångjärn, det va den ända möjligheten att komma åt allt från moderkortet alltså alla kablar från skärmen mus osv...
Blev dock inte det snyggaste tycker jag, listerna är väldigt synliga om man kollar på toppen och det gillar inte jag, men men vad ska man göra.

#Att hitta en plats för nätagget, det va lite pilligt att hitta en plats för nätdelen eftersom raden i botten tar en sådan stor plats, jag hade tankar att sätta agget i buren för 5.25 platserna men det hade inte blivit snyggt för då hade man sätt alla kablar, sen hade jag blivigt tvungen att kapa upp buren eftersom agget är större.

Sen finns det lite små jobbiga saker man stötte på men annars tyckte jag att allt gick smidigt, jag är jätte stolt över resultatet och jag hoppas att ni gillar resultatet också.

Jag har fastnat för detta med 90gradigt moderkort så jag kommer att stanna på den fronten och modda flera chassin med moderkortet vridet 90grader. Kommer att börja redan efter nyår med ett nytt projekt så ses där ute på forumet

Speciellt tack till mina sponsorer!!

Fractal Design /Calle
NoiseBlockers /Andreas
Djungelapa /Stefan

Och stort tack till Venhar Aka Kosovar
Som hjälpt mig med att installera vattenkylning då det va första gången för mig, samt att han sleevede mitt nätagg. tusen tack!!

Info:

#Chassi: Project Obsidian 90D
#Moderkort: Asus Rampage 3 Formula
#Prossesor: Intel Core I7 950
#Grafikkort: AMD 6970 XXX Edition
#Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
#Internminne: Corsair 6GB (3x2048MB) CL8 1600Mhz DOMINATOR
#Hårddiskar OS: Corsair SSD Force 3 Series 120GB
#Hårddiskar Lagring: 2st 750GB Samsung Spinpoint F1| 1st 1TB Samsung Spinpoint F3
Säkert glömt något.

Kylning:

EK WB Supreme HF Nickel Plexi EN
EK RAM Dominator Nickel Plexi EN
EK-FC6970 Plexi Nickel EN
EK-CoolStream RAD XT 360
EK-CoolStream RAD XT 120
Phobya Balancer 250 nickel silver
Swiftech MCP350
XSPC DDC Acrylic top
PC Pure UV Red
Masterkleer 10/16 UV clear
Adapter 45 roterbar silver
Rak SM10/16 G1/4 - Silver

Fläktar:

Från NoiseBlockers
11st NB-BlackSilentPRO 120mm PL-2
1st NB-BlackSilentPRO 140mm PK-2

Det va allt för denna gången har ni inte sätt tidigare logger finns dom här:

Part1 http://www.sweclockers.com/galleri/8262-obsidian-meets-silver...

Part2 http://www.sweclockers.com/galleri/8318-obsidian-meets-silver...

Part3 http://www.sweclockers.com/galleri/8537-obsidian-meets-silver...

Project Obsidian 90D

Permalänk
Medlem

älskar ditt projekt och har följt det från förta början:D
Längtar till dina uppkommande projekt:) Vad hade du tänkt för chassi nästa gång?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Läckert! En riktigt bra mod som förtjänar en 5:a

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt! Dock synd att vattnet ser rosa ut i slangarna, ser slime:igt ut. Går det inte fixa blodrött utseende där också?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett slutligt resultat, hade redan en bild i huvudet men detta blev ju bättre!
Blev helt klart en femma.
Synd att vattnet inte blev rödare med dem nya DyeBombsen du köpte :S
Vad har du för temps btw :D!
Återigen säger jag var så god och det var riktigt kul att bygga med dig

Permalänk
Medlem

Det är slangarna, dem är skit jag har samma, mina är också rosa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frallam:

Det är slangarna, dem är skit jag har samma, mina är också rosa

Jag berättade det för sebbe
Han skall inhandla ny PrimoFlex slang när han får sitt andra graffet + vattenblock

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!
Men dra åt helvete vad burken ska väga nu..ställ den på en våg

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Bra jobbat!
Men dra åt helvete vad burken ska väga nu..ställ den på en våg

tackar ja du den är inte lätt att bära ska ta den på vågen nästa gång

Permalänk
Medlem

Vad använder du megnetkontakten till ?:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av Laggboxx:

Vad använder du megnetkontakten till ?:)

kommer att användas till att ha en plåt som döljer nedre delen, det syns på andra galleriat

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CSSIcEmaN:

tackar ja du den är inte lätt att bära ska ta den på vågen nästa gång

Då får du ju undra va det väger rmed Cosmos 2 och 4 Grafikkort

Sjukt snyggt bygge vill också ha vattenkylning men kan ingenting om det

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

haha ah du ska nog ta och väga nu bara för det

Permalänk
Skrivet av tvelander:

vägde den nu och va lättare än va det kändes väger (33kg)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CSSIcEmaN:

haha ah du ska nog ta och väga nu bara för det

Får göra det sen *:D

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

har följt hela bygget och måste säga att det vart riktigt snyggt! En klar 5:a!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Gillar de ingraverade sponsorerna, riktigt grymt! Klar 5a!

Permalänk
Medlem

Blev ju skitfint med nya slangarna, kylvätskan och plåten
Säger återigen varsågod för Sleevingen och Vattenkylningen...Tackar stort att du vände dig till mig med dessa ärenden

Permalänk
Skrivet av xHenke:

Riktigt snyggt! Gillar de ingraverade sponsorerna, riktigt grymt! Klar 5a!

tack så mycket första graveringen på ett chassi och jag gjorde det lite olika för att tyckte det så bättre ut

Skrivet av KsKz_91:

Blev ju skitfint med nya slangarna, kylvätskan och plåten
Säger återigen varsågod för Sleevingen och Vattenkylningen...Tackar stort att du vände dig till mig med dessa ärenden

Vände mig till en hjälpsam människa som är skitbra med det han sysslar med och trevlig att arbeta med lärt mig något nytt nu också tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSIcEmaN:

Vände mig till en hjälpsam människa som är skitbra med det han sysslar med och trevlig att arbeta med lärt mig något nytt nu också tack

Kul o höra

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fy fan vad bra det blev!!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Redigt snygg gjort

Visa signatur

||Chassi - Corsair Obsidian 650D ||Motherboard - Asus P7P55D Deluxe ||PSU Corsair TX650v2
||Grafikkort Gigabyte GTX460oc SLI ||Corsair 16GB DDR3 XMS3 1333MHZ ||Steelseries Sibira V1
||Prosessor Intel I5 760 3.8GHZ + Transformer 4 ||Corsair Force 60gb ||Logitech G11

Permalänk
Medlem

Helt klart en 5a, bara undrade corsair 90d? är det något nytt? 900d ska väl komma snart men det ser ju ut som 800d utan någon baksida??

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Helt klart en 5a, bara undrade corsair 90d? är det något nytt? 900d ska väl komma snart men det ser ju ut som 800d utan någon baksida??

Det är ett 800D chassi mkt riktigt. men ett moddat sådant om du inte ser det
kolla på mina andra gallerior så ser du detta