2 identiska datorer men bara 1 funkar med bf3

Permalänk
Medlem

2 identiska datorer men bara 1 funkar med bf3

Hej
Har köpt 2 identiska datorer, men bara ett funkar med bf3
Jag vet att dom inte är dom mest xtrema men ett av dem funkar ihop med spelet battlefield 3 på normal justering (spelets egen nomrmal inställing) villket duger ganska bra då vi inte är kräsna av oss..den andra datorn laggar ganska mycket, och även glitchar som tex att man ej kan se vapnet man håller. Spelet är inställd på lägsta möjligt men ger samma lagg m.m. Har laddat ner senaste drivrutin till grafik kortet utan nån nån bättre resultat. Som sagt, vet att dom inte är bästa val, men då ett av dem funkar bra undrar jag varför inte den andra funkar likadant ??

Kan lägga till att den "bättre" datorns prossessor jobbar på 20% när spelet är på och den sämre på 40% ???

Det här finns i lådorna:

Processor: Intel Core i3-2120 3,3 GHz
Grafik: Nvidia GeForce GT 520 (1 GB)
Hårddisk: 1000 GB (7200 rpm SATA)
Minne: 6 GB DDR3 (Max 8 GB)
Optisk enhet: DVD-brännare RAM & Dual-Layer
Nätverk: WiFi-N, 10/100-LAN
Övrigt: HDMI, DVI (VGA genom adapter), USB 2.0 (6 st), Kortläsare, Trådlöst tangentbord och mus medföljer
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit

Tack på förhand

Permalänk

NVM. Läste inte hela inlägget. Sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

Hej
Jag vet att dom inte är dom mest xtrema men ett av dem funkar ihop med spelet battlefield 3 på normal justering (spelets egen nomrmal inställing) villket duger ganska bra då vi inte är kräsna av oss..den andra datorn laggar ganska mycket, och även glitchar som tex att man ej kan se vapnet man håller. Spelet är inställd på lägsta möjligt men ger samma lagg m.m. Har laddat ner senaste drivrutin till grafik kortet utan nån nån bättre resultat. Som sagt, vet att dom inte är bästa val, men då ett av dem funkar bra undrar jag varför inte den andra funkar likadant ??

Kan lägga till att den "bättre" datorns prossessor jobbar på 20% när spelet är på och den sämre på 40% ???

Det här finns i lådorna:

Övrigt: HDMI, DVI (VGA genom adapter), USB 2.0 (6 st), Kortläsare, Trådlöst tangentbord och mus medföljer

Tack på förhand

Prövat omformatera den som buggar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chic0:

Hej

Det här finns i lådorna:

Tack på förhand

Kolla att drivarna är dom samma!

Permalänk
Medlem

drivers? jo det e samma...

Rosen70: menar du att radera och installera om allt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

Rosen70: menar du att radera och installera om allt??

JA det frågar han om. Du utesluter över hälften av listan av saker som kan orsaka felet på det sättet. Var sen uppmärksam när ni installerar och laddar ned bra drivrutiner osv.

Har man dessutom byggt ihop en ny datorn och sparat Windows disken från gamla datorn så ska man verkligen installera om Windows.

Permalänk
Medlem

båda var klara från då jag köpte dom från affären, ingen delad Windows skiva

Permalänk
Medlem

Utesluter vad? Laddat ner drivrutinen från deras hemsida. För just det kortet(gtx520)..som sagt..2 identiska datorer där en går bra att lira spelet.

Permalänk
Inaktiv

Har du patchat bf3 på den "buggade datorn"?

Permalänk
Inaktiv

har inte läst hela tråden men hur menar du med "bara en funkar med bf3"?

Går det att starta bf3, installera, patcha, få up web? på den "buggade datorn"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

båda var klara från då jag köpte dom från affären, ingen delad Windows skiva

Man får inte med skivor med en laptop. Kolla manualen om hur du kör en ominstallation, det brukar handla om en knapptryckning när du startar igång datorn.

(Windowsinstallationen finns nu istället på en egen hårddisk i din dator)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Lagg beror på uppkoppling, inte på datorns prestanda om det inte är något seriöst fel på datorn. Körs de på samma uppkoppling? Inte torrents igång på den ena?

Permalänk
Medlem

om du har köpt den i butik kan du ju vända dig dit och säga exakt det du skrev nu.. och om dom skyller på spelet så fortsätter du och mata på att det fungerar felfritt på den andra datorn med samma hårdvara

Permalänk
Medlem

Om datorerna är köpta med operativ installerat ,så brukar det finnas en "räddningspartition" eller en möjlighet att bränna en tillika "räddningsdisk" kolla runt om detta och ev kanske du kan nämna lite närmare vad för datorer du har? Menar sånt som ev Märke och Modellnummer och sistone om möjligt ,,vad heter moderkortet. Det brukar vara till hjälp när man luskar fram nån ev lösning på problem av allehanda slag

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Hjälpsam

En drivrutin som ofta saknas är chipsetdrivrutiner och kan orsaka en mängd problem.

Gå in på tillverkarens hemsida för moderkortet och ladda ner den senaste chipsetdrivrutinen.

Passa även på och uppdatera ljudkortsdrivrutinen från moderkortstillverkahemsidan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Inga andra program är på, kollat prossesser.

Jo precis ingen skiva utan Windows finns på en partition i disken. Tänkte omformatera som sista val. Provar era förslag sålänge

Ska kolla upp chipset rutinerna fÅr se hur det går. Ringer återförsäljaren för info.

Igen tackar o bugar

Permalänk
Medlem

Är det en märkesdator?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av panpo98:

Är det en märkesdator?

Recovery partition, ingen skiva = Jupp märkesdator garanterat

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

har inte läst hela tråden men hur menar du med "bara en funkar med bf3"?

Går det att starta bf3, installera, patcha, få up web? på den "buggade datorn"?

testa läs tråden, det står klart och tydligt

Visa signatur

Citera för svar :)
Fractal Design: Arc: MSI P67A-GD65, Radeon 5770 Cf, Intel i7 2600, 500W psu
Med:Saitket II, Saitek Cyborg 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Om datorerna är köpta med operativ installerat ,så brukar det finnas en "räddningspartition" eller en möjlighet att bränna en tillika "räddningsdisk" kolla runt om detta och ev kanske du kan nämna lite närmare vad för datorer du har? Menar sånt som ev Märke och Modellnummer och sistone om möjligt ,,vad heter moderkortet. Det brukar vara till hjälp när man luskar fram nån ev lösning på problem av allehanda slag

Datorn heter hp pavilion P6- 2052sc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så ni var för upptagna med att trycka nästa och avbryt för att läsa att datorn bad er stoppa in tomma DVD skivor så att ni kunde bränna återställnings skivor.

Händer något med Windows partitionen så slutar återställnings partitionen också att funka. Olika fel, buggar, virus osv. Även riktiga köpta Win CD/DVD skivor sabbar. Det är därför du måste bränna DVD skivorna.

Dator tillverkarens verktyg för att skapa DVD skivorna hittar du någonstans (en mapp med deras namn) under Start / Alla Program. Vet du inte vilken det är så startar du en i taget och LÄSER texten tills du hittar rätt verktyg. Blanda inte ihop det med Windows eget verktyg för det är något annat.

Permalänk
Medlem

Om burkarna är identiska och du vågar göra detta, då kan du flytta hårddisken från den fungerande datorn till den andra.
Funkar det bra - då är det mjukvarufel (eller fel på hårddisken)
Funkar det inte - då är det något hårdvarufel.

Om du har garanti kvar och inte är så kunnig på datorer så kanske det är bäst att prata med ÅF/HP. (om du nu inte ominstallerar den konstiga datorn och får det att fungera)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Det kan vara värmeproblem tycker jag att det låter som...
Ladda hem program och se efter vad du har för temperatur på cpu resp. gpu.
Hur är det förresten i andra (krävande) spel?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

Hej

Det här finns i lådorna:

Tack på förhand

För skojs skull, kolla hur energischemat ser ut i de båda datorerna.
Jämför inställningarna. Kan eventuellt vara något så enkelt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag har vid ett tillfälle för ett antal år sedan köpt en Hp dator som hade en trasig räddningspartition,den disken gick inte att använda.
Den gången fick jag faktiskt HP att skicka mig en kopia på dvd bara jag angav märke/modell osv.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=5198889&lc...
Där har du din supportsida , se vad dom kan göra för och hjälpa dig att få en ny skiva om du inte kan få fram den från era datorer

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian