2st moderkort gått sönder direkt vid start?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Alla apparater och saker som har ett hölje med en liten metallyta måste jordas eller vara dubbelisolerat enligt en standard som gäller i hela EU (kanske världen) Men självklart blir den ju inte jordad om du stoppar den i ett ojordat vägguttag.. -.-' Att ens två personer ska behöva nämna det, kom igen.. Det är inte hamsterpajs forum..

Jaja, så nu är det vi som är okunniga? Det är väl ändå emot all slags sunt förnuft att lägga elektronikkomponenter på en matta. Jag har aldrig läst elektronik, men jag har iaf såpass mycket erfarenhet och sunt förnuft att jag aldrig ens skulle komma på tanken. Hade du eldat upp ditt köksbord eller?

Dessutom, även om nätagget har ett hölje och är jordat eller dubbelisolerat, vad hjälper det om du lägger skiten på mattan? Du ber ju om strömspikar genom hela skiten. Inte tillräckliga för att få nätagget att lösa ut, men säkert mer än nog för att kortsluta moderkortet.

Däremot, som medbor sa, så *kan* det mycket väl vara moderkortet vs processorn som inte matchar och spänningsspikar skjuter moderkortet. Dock så lär du ju aldrig få veta om det beror på det eller din klantighet...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Alla apparater och saker som har ett hölje med en liten metallyta måste jordas eller vara dubbelisolerat enligt en standard som gäller i hela EU (kanske världen) Men självklart blir den ju inte jordad om du stoppar den i ett ojordat vägguttag.. -.-' Att ens två personer ska behöva nämna det, kom igen.. Det är inte hamsterpajs forum..

nja man börjar ju undra, har jag inte grejerna i chassit lägger jag dem alltid på den plastpåsen de kommer i som är gjord för att skydda dem mot just statiska urladdningar. Men du som utbildar dig till elektriker borde väll kunna komma på att detta va en bra ide. eller?

Permalänk

Trodde ESD laddades upp via friktion och inte också via ledande delar. Därav jag inte brydde mig om mattan..

Eftersom alla tyckte detta var så hemskt kul så tänkte jag sammanställa alla citat till en liten bok med titeln: "Mattans heliga egenskaper" som kommer finnas tillgänglig via legal nerladdning som ljudbok. Tack och hej!

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

nja man börjar ju undra, har jag inte grejerna i chassit lägger jag dem alltid på den plastpåsen de kommer i som är gjord för att skydda dem mot just statiska urladdningar. Men du som utbildar dig till elektriker borde väll kunna komma på att detta va en bra ide. eller?

Det är bra att lägga de på en antistatisk påse, men aldrig om man ska testa komponenterna utanför chassit. För de påsarna leder sakta ström, det är det som gör att potentialskillnader sakta jämnas ut. Det bästa är att lägga de på t.ex. ett träbord, eller kartongen de kom i.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Alla apparater och saker som har ett hölje med en liten metallyta måste jordas eller vara dubbelisolerat enligt en standard som gäller i hela EU (kanske världen) Men självklart blir den ju inte jordad om du stoppar den i ett ojordat vägguttag.. -.-' Att ens två personer ska behöva nämna det, kom igen.. Det är inte hamsterpajs forum..

Skrivet av Mrheadbanger:

Trodde ESD laddades upp via friktion och inte också via ledande delar. Därav jag inte brydde mig om mattan..

Eftersom alla tyckte detta var så hemskt kul så tänkte jag sammanställa alla citat till en liten bok med titeln: "Mattans heliga egenskaper" som kommer finnas tillgänglig via legal nerladdning som ljudbok. Tack och hej!

Det hade varit klädsamt om du tog till dig av de vettiga råden i tråden istället för att försöka vända det till att du egentligen visste om allt detta pga din elektrikerutbildning.

Har du tittat på videon i mitt tidigare inlägg än? Del 1 och 2 är riktigt nyttig kunskap för vanliga användare och i del 4 får man lite ESD-historier från The Woz också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Åh, efter att ha läst detta förstår jag hur en utbildad elektriker kunda koppla in trefas i hela huset ^^.
Känns som att naturvetenskaplig linje var ett bra val här i livet höhöhööhhö.

Tack för ett gott skratt Har tyvärr inga ESD-mattor eller 775 plankor att skänka^^

vadå? koppla in trefas i huset?
då antar jag att du menar trefas uttag, och inte att du bara ville ha en av tre faser?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det hade varit klädsamt om du tog till dig av de vettiga råden i tråden istället för att försöka vända det till att du egentligen visste om allt detta pga din elektrikerutbildning.

Har du tittat på videon i mitt tidigare inlägg än? Del 1 och 2 är riktigt nyttig kunskap för vanliga användare och i del 4 får man lite ESD-historier från The Woz också.

Jag tar till mig av råden, självklart! Jag sa inte att jag visste allt om ESD utan var medveten om det. Som jag skrev nyss så visste jag inte att ESD kunde laddas upp så fort av tex ett moderkort utan att det laddades upp via friktion och att elektronerna kunde färdas på ett sånt sätt via mattan som det måste ha gjort?

Om inte dom flesta i forumet hade varit så inställda på att klandra andra och visa att dom är bäst så kanske det hade varit mer än användarna "Hardware guy" & "medbor" som hade försökt löst mitt egentliga problem då det har hänt likadant på TVÅ moderkort, varav det andra inte monterades ihop på en matta..

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

nja man börjar ju undra, har jag inte grejerna i chassit lägger jag dem alltid på den plastpåsen de kommer i som är gjord för att skydda dem mot just statiska urladdningar. Men du som utbildar dig till elektriker borde väll kunna komma på att detta va en bra ide. eller?

För att förbättra ditt vetande så kan jag berätta att även utsidan av de antistatiska påsarna leder ström.

MVH FobbanN

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

För att förbättra ditt vetande så kan jag berätta att även utsidan av de antistatiska påsarna leder ström.

MVH FobbanN

Tänkte just meddela samma sak, riktigt dumt att lägga komponenter man tänkt testköra på ESD-påsar då risken att man kortsluter allt är hög iochmed att det som du säger.. Leder ström på utsidan....

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det hade varit klädsamt om du tog till dig av de vettiga råden i tråden istället för att försöka vända det till att du egentligen visste om allt detta pga din elektrikerutbildning.

Har du tittat på videon i mitt tidigare inlägg än? Del 1 och 2 är riktigt nyttig kunskap för vanliga användare och i del 4 får man lite ESD-historier från The Woz också.

Har kollat på klippet du skickade och där visade dom bara hur det uppkom genom friktion och rörelse.. Inte uppladdning av komponenter, idiotförklaras jag fortfarande lika hårt av alla? ;/

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

vadå? koppla in trefas i huset?
då antar jag att du menar trefas uttag, och inte att du bara ville ha en av tre faser?

Skrev fel, 400V menade jag

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4k3:

Tänkte just meddela samma sak, riktigt dumt att lägga komponenter man tänkt testköra på ESD-påsar då risken att man kortsluter allt är hög iochmed att det som du säger.. Leder ström på utsidan....

Inte alls. Antistatpåsar är mycket svagt ledande för att laddningar långsamt ska ledas bort.
För kortslutning krävs nära noll i resistans. Det är väl ingen som påstår att man kortsluter elnätet med en glödlampa, då resistansen gör att det blir en kontrollerad strömledning i kretsen.
Antistatpåsar skulle jag gissa ligger på hundratusentals ohm. För hög för att det ska ha någon inverkan på funktionen om komponenterna ligger på sådan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Ska ni skriva, håll iaf någon nivå på inläggen annars börjar jag snart rensa.

Inläggen ska även vara relevanta för den här tråden. Diskutera andra kan ni göra i deras trådar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ska ni skriva, håll iaf någon nivå på inläggen annars börjar jag snart rensa.

Inläggen ska även vara relevanta för den här tråden. Diskutera andra kan ni göra i deras trådar.

Du kan ta bort tråden då den har blivit helt meningslös då den övergått i en ESD tråd mer eller mindre och folk som inte kan hålla onödiga kommentarer för sig själva.

Tack

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Du kan ta bort tråden då den har blivit helt meningslös då den övergått i en ESD tråd mer eller mindre och folk som inte kan hålla onödiga kommentarer för sig själva.

Tack

Vi raderar eller låser inte trådar utom i mycket speciella fall, såsom regelbrott. Den här tråden har ju dessutom ett stort allmännintresse eftersom allt för många inte inser riskerna med ESD eller kanske inte tänker på att processorn måste stödjas av moderkortet. Enbart samma sockel räcker inte.

Lös istället ditt problem så att vi får veta om det var ESD-skada eller inkompatibilitet mellan moderkort och CPU.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hahah, 2012 började bra här på Sweclockers.. Lite tråkigt att du lär dig detta "the hard way" men så kan det gå... Själv har jag förstört det inbyggda ljudkortet på en av mina föregående datorer genom att jag hade byggt upp sådan satans stor statisk-spänning med mina fårskinnstofflor och sedan när jag skulle ta mitt headset så sa det pang. Ont gjorde det också

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vi raderar eller låser inte trådar utom i mycket speciella fall, såsom regelbrott. Den här tråden har ju dessutom ett stort allmännintresse eftersom allt för många inte inser riskerna med ESD eller kanske inte tänker på att processorn måste stödjas av moderkortet. Enbart samma sockel räcker inte.

Lös istället ditt problem så att vi får veta om det var ESD-skada eller inkompatibilitet mellan moderkort och CPU.

Förmodligen en kombination av både två..

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha funderat är tråden rensad från ovidkommande och ibland otrevliga kommentarer.

Vill ni hjälpa trådskaparen, gör gärna det, men håll en vänlig ton. Alla gör vi våra misstag och lär oss från det.

*Tråd rensad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Jag vet vad ESD är och pluggar själv till elektriker med en termin kvar, så jag är väl medveten om ESD.. Och ja det kanske inte var det smartaste stället att lägga skiten på en matta.. MEN det här borde spela en viktig roll. Nätagget, mobot inkl jag var på mattan, nätagg är alltid jordade, vilket innebär att allting hela tiden har haft SAMMA jordpotential. Det är samma jordpotential man strävar efter när man använder ESD armband osv vilket jag antar alla här vet annars hade ni inte kläckt idén om mattan. Så länge allt har samma jordpotential så kan det inte ske några urladdningar genom komponenter osv utan det går direkt ut i elnätet?

Ser inte att nån annan nämnt det, därför tänkte jag tillägga:
Eftersom du jordat nätagget och därmed resten av komponenterna så har de den relativa potentialen 0. Sedan lägger du det på en ojordad (no shit) matta som laddats upp av att du går på den och som har flera tusen volt i potential. Det är just den potentialskillnaden som medför överslag som skadar komponenterna.
Har rätt bra koll på detta iom att jag precis arbetar med detta i Fysik B. Det krävs alltså inte någon högre utbildning för att förstå detta.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Vart bor du? Har en Celeron 420 liggandes för tillfället och du kan få låna den ifall du vill kolla om det är moderkortet det är fel på?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Efter att jag lagt moderkortet på mattan och det förmodligen skett en urladdning så borde de ha samma potential?

Det jag inte förstår är varför/hur mattan laddas upp och ur igen när de har samma potential, moderkortet var igång och hade bild i säkert 1-2 minuter innan bilden frös? Har det bombarderats med laddningar/urladdningar när det var igång eller kan det bara ha fått sig en urladdning?

Om det nu inte berodde på en icke kompatibel cpu?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Efter att jag lagt moderkortet på mattan och det förmodligen skett en urladdning så borde de ha samma potential?

Det jag inte förstår är varför/hur mattan laddas upp och ur igen när de har samma potential, moderkortet var igång och hade bild i säkert 1-2 minuter innan bilden frös? Har det bombarderats med laddningar/urladdningar när det var igång eller kan det bara ha fått sig en urladdning?

Om det nu inte berodde på en icke kompatibel cpu?

Är det samma potential kan de inte ske någon urladdning. Vad får dig att tro att mattan, moderkortet och du hade samma potential innan du började mecka? Efteråt har de givetvis samma, men då har ju de skadliga urladdningarna redan skett.

Jag tyckte du sa att du tittat på videorna jag länkade? Videorna går också igenom hur skador uppstår som gör att sakerna dör efter en tid, inte direkt altså och hur sådana skador kan se ut. Woz berättar även hur specifikationerna på en 6502 (CPUn i Apple 1/2/3) förändrades iom ESD och de inte direkt förstod varför deras konstruktion inte fungerade eftersom de byggt efter databladen. Lärdomen av detta förändrade även hur de till slut konstruerade Apple ][ och bidrog till dess enorma succé.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

50 st inlägg hitintills och ännu har inte trådskaparen gett full info om vilka komponenter som är inblandade speciellt nätagget som i just detta fall är den viktigaste komponenten, fattas bara att det är ett ACE agg ) Ts skriver att han använt en multimeter för att kolla det, det säger ju ingenting, är det någonting för strax över 50:- eller är det något för någon eller några tusenlappar...

Denna tråden blir intressant att följa

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Är det samma potential kan de inte ske någon urladdning. Vad får dig att tro att mattan, moderkortet och du hade samma potential innan du började mecka? Efteråt har de givetvis samma, men då har ju de skadliga urladdningarna redan skett.

Jag tyckte du sa att du tittat på videorna jag länkade? Videorna går också igenom hur skador uppstår som gör att sakerna dör efter en tid, inte direkt altså och hur sådana skador kan se ut. Woz berättar även hur specifikationerna på en 6502 (CPUn i Apple 1/2/3) förändrades iom ESD och de inte direkt förstod varför deras konstruktion inte fungerade eftersom de byggt efter databladen. Lärdomen av detta förändrade även hur de till slut konstruerade Apple ][ och bidrog till dess enorma succé.

Känns ändå osannolikt att en urladdning skulle ha gjort så att hela kortet gick åt helvete med tanke på att den ändå fungerade en tid. Annars kan väl många urladdningar efter lång tids användning orsaka instabilitet och blåskärmar osv med tiden, inte på en minut?

Inkompabiliteten mellan cpun och mobot känns som en ganska allvarlig sak att ha i åtanke med tanke på "medbors" inlägg?

Sen när det står att den ska funka med "Socket LGA775 for Intel Core™ 2 Duo / Pentium® D Processor " tar man ju för givet (iaf jag som inte varit med sen stenåldern inom datorer) att det ska funka med alla inom en sockel om man inte skriver ut att den inte funkar med äldre varianter.. ;/

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Känns ändå osannolikt att en urladdning skulle ha gjort så att hela kortet gick åt helvete med tanke på att den ändå fungerade en tid. Annars kan väl många urladdningar efter lång tids användning orsaka instabilitet och blåskärmar osv med tiden, inte på en minut?

Inkompabiliteten mellan cpun och mobot känns som en ganska allvarlig sak att ha i åtanke med tanke på "medbors" inlägg?

Sen när det står att den ska funka med "Socket LGA775 for Intel Core™ 2 Duo / Pentium® D Processor " tar man ju för givet (iaf jag som inte varit med sen stenåldern inom datorer) att det ska funka med alla inom en sockel om man inte skriver ut att den inte funkar med äldre varianter.. ;/

pentium D (dualcore)

tror att det kan vara combon av esd och fel cpu som gjort detta..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av milla_66:

50 st inlägg hitintills och ännu har inte trådskaparen gett full info om vilka komponenter som är inblandade speciellt nätagget som i just detta fall är den viktigaste komponenten, fattas bara att det är ett ACE agg ) Ts skriver att han använt en multimeter för att kolla det, det säger ju ingenting, är det någonting för strax över 50:- eller är det något för någon eller några tusenlappar...

Denna tråden blir intressant att följa

Nätagget är från någon gammal dator utan direkt märke osv.. Har använt nätagget till en annan dator förut och då har det fungerat. Mätte utspänningarna på agget med en multimeter för "åt tusenlapparna" hållet snarare än 50kr.

Cpun var en intel p4 523 och länk till mobot finns i tråden

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Vart bor du? Har en Celeron 420 liggandes för tillfället och du kan få låna den ifall du vill kolla om det är moderkortet det är fel på?

Bor i Skövde, närmare 40 mil bort.. Tror jag kan låna en cpu av en polare som tur är, om ingen här på swec har någon billig rackare att sälja Tack ändå!

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

För att förbättra ditt vetande så kan jag berätta att även utsidan av de antistatiska påsarna leder ström.

MVH FobbanN

Du menar att du skulle kunna kortsluta en koppling med dessa plastbåsar? För att kunna kortsluta komponenter måste resistansen vara mycket nära noll som någon tidigare nämnde, speciellt då spänningen är låg så blir strömmarna genom påsen extremt låga sålänge den inte har en mycket låg resistans.

Och hade resistansen i den varit låg så hade det ju varit fullständig meningslöst att använda den för att skydda komponenter då den hade kunnat få en statisk urladning rakt igenom den isf. Den är gjord för att långsamt leda ström för att LÅNGSAMT jämna ut potentialskillnader detta måste innebära att den leder ström men har extremt hög resistans för att inte skada något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du menar att du skulle kunna kortsluta en koppling med dessa plastbåsar? För att kunna kortsluta komponenter måste resistansen vara mycket nära noll som någon tidigare nämnde, speciellt då spänningen är låg så blir strömmarna genom påsen extremt låga sålänge den inte har en mycket låg resistans.

Och hade resistansen i den varit låg så hade det ju varit fullständig meningslöst att använda den för att skydda komponenter då den hade kunnat få en statisk urladning rakt igenom den isf. Den är gjord för att långsamt leda ström för att LÅNGSAMT jämna ut potentialskillnader detta måste innebära att den leder ström men har extremt hög resistans för att inte skada något.

Insidan är säker, inte utsidan.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av FobbanN:

Insidan är säker, inte utsidan.

Någon säker källa på det? Vore gött att reda ut allt detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision