Har internetlagg, Bild bifogad så ni får se

Permalänk
Medlem

Har internetlagg, Bild bifogad så ni får se

Ska det verkligen se ut sådär?

Jag resetta routern idag för internet stendog, nu funkar det men jag laggar bäver. Har en D-link router, innan reset hade jag 255.255.255.0 dns, nu har jag nån ... ja ni ser.. sen MAC adress, vad är det?

Som ni fröstår kan jag inte så mkt inom detta. Men jag är duktig på datorer och det är på det här sättet jag lär mig

lär mig av misstag.

Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Lite liten bild. Svårt att se nåt.

Dock tror jag knappast du hade 255.255.255.0 som DNS innan

Permalänk
Medlem

http://i40.tinypic.com/23vnih3.png

där ser ni det bättre.

okej men ska det ser ut sådär? Är bra i några sekunder sen börjar lagget

Permalänk
Medlem

255.255.255.0 är och kommer alltid vara nätmask...

man det kan vara så att du har ett statiskt ip från din ISP och när du nollat routern så ställer den in dynamiskt ip.

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

http://i40.tinypic.com/23vnih3.png

där ser ni det bättre.

okej men ska det ser ut sådär? Är bra i några sekunder sen börjar lagget

Du har tydligen en router "framför" denna routern. Är det medvetet? Om inte bör den ställas om till bryggat läge.

Permalänk
Medlem

Vad är det som laggar?
Vad har du får typ av uppkoppling?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Du har tydligen en router "framför" denna routern. Är det medvetet? Om inte bör den ställas om till bryggat läge.

Ja vet, eller det är itne en router men mågna säger att det är det.. Hade en lång diskussion om detta för längesen men då så kom vi fram till att jag inte behövda sätta den i bryggat läge eller om de tnu var auto inställt. i dno,

Gällande Dynamisk ip. Den är inställd på det, men jag tror den ska vara det. Jag har Telia 24/2 btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Haha, jag såg det med .. vafasen..

Iallafall, det du har tagit en screenshot på är ju enbart routern's instälnningar, inte en ping, så med hjälp av detta screenshot så är det omöjligt för oss att dra slutsatser ..

Vad har du för ISP?

MAC är i övrigt en hårdvaruadress.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Det enda jag kan utläsa av den bilden är att du har två routrar. Skippa en av dem, om en är kombinerat modem och router och du absolut vill använda D-Linken så rekommenderar jag att du stänger av NAT:en i modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Det enda jag kan utläsa av den bilden är att du har två routrar. Skippa en av dem, om en är kombinerat modem och router och du absolut vill använda D-Linken så rekommenderar jag att du stänger av NAT:en i modemet.

Hur kommer jag åt modemet då? och hur stänger jag av NAT:en? antar att ajg inte kommer åt modemet via 192.168.1.1 (där jag hittar dlinken) Modemet är några år gammalt, Surfinbird

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Haha, jag såg det med .. vafasen..

Iallafall, det du har tagit en screenshot på är ju enbart routern's instälnningar, inte en ping, så med hjälp av detta screenshot så är det omöjligt för oss att dra slutsatser ..

Vad har du för ISP?

MAC är i övrigt en hårdvaruadress.

Telia isp. 24/+-2

Permalänk
Skrivet av Nhum:

Ja vet, eller det är itne en router men mågna säger att det är det.. Hade en lång diskussion om detta för längesen men då så kom vi fram till att jag inte behövda sätta den i bryggat läge eller om de tnu var auto inställt. i dno,

Gällande Dynamisk ip. Den är inställd på det, men jag tror den ska vara det. Jag har Telia 24/2 btw

När den inte är inställd i bryggat läge så kommer den slöa ner din ping eftersom den måste routa alla paket helt i onödan.

Vad din router är inställd på är nästan totalt oväsentligt så länge du kör två routrar efter varandra. Och eftersom bägge är hemroutrar så kommer de att "störa" varandra.
Jag kan INTE köra min Linksys E4200 efter mitt Netgear CG3100, även fast de har olika IP-spann (192.168.0.0 och 192.168.1.0 och nätmask 255.255.255.0), jag kommer helt enkelt inte åt internet.

Permalänk
Skrivet av Nhum:

Hur kommer jag åt modemet då? och hur stänger jag av NAT:en? antar att ajg inte kommer åt modemet via 192.168.1.1 (där jag hittar dlinken) Modemet är några år gammalt, Surfinbird

Vad sägs om att testa den gateway som din router ansluter mot? MAO: http://192.168.0.1/

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Vad sägs om att testa den gateway som din router ansluter mot? MAO: http://192.168.0.1/

Vet bara att för 2 dagar sedan laggade jag inte, och då hittade jag routern på 192.168.1.1 Däremot så var den på 0.1 när jag resetat den men då änra jag till 1.1 för de va så för nån dag sen:)

sämst svenska där men jag tror ni förstår

Permalänk

Det du inte svarat på, som upl8447 frågade, vad är det som laggar?

Permalänk
Medlem

Skype laggar, tar 20 sekunder att öppna en sida. etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Jag ändrade till 0.1

Då fick jag begränsad internetåtkomst, behöver jag starta om routern kanske? ändrade tillbaka till 1.1 då fungerade det igen:/ så konstigt....

Permalänk
Medlem

En sak ajg kan tilllägga är att när jag kör bredbandskollen så droppar hastigheten från 8 mbit till 2, sen upp till 8 igen - back to 2 ... Verkar väldigt instabilt. Såhär har de tinte varit förut

Permalänk

Klicka bara på min länk, ÄNDRA INGET I DIN D-LINK.

Permalänk
Medlem

Plocka bort din dlink och använd bara den du fick av telia?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Klicka bara på min länk, ÄNDRA INGET I DIN D-LINK.

Tack, såg inte den. Ska bar agoogla fram default pass/login för surfinbird. no clue vad vi har

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Plocka bort din dlink och använd bara den du fick av telia?

Den har inte wireless funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Skype laggar, tar 20 sekunder att öppna en sida. etc etc

tror du behöver köra en defragment på hårddisken om saker tar tid och ladda (om du har ssd så kan du inte köra detta utan då är det formatering eller trim som gäller.)

kör inte med windows egna utan jag använder smart defrag och det funkar faktiskt bättre än windows inbyggda gör ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

tror du behöver köra en defragment på hårddisken om saker tar tid och ladda (om du har ssd så kan du inte köra detta utan då är det formatering eller trim som gäller.)

kör inte med windows egna utan jag använder smart defrag och det funkar faktiskt bättre än windows inbyggda gör ^^

Dagens sämsta tips??

På vad sätt hjälper det att defraga om nätet är segt? Håll inte på och lura killen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

Den har inte wireless funktion.

Då får du säga vad du använder dig av för utrustning...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

Konfigurera din dlink till en switch

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;11817041']Konfigurera din dlink till en switch

Hur konfigurerar man en router till en switch :O?

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag inaktiverat DHCP-servern på dlinken(router nr 2) och ändrat lan ipn till 192.168.1.254 och kopplat in kabeln via LAN:

so far so good. bättre och stabilare resultat på bredbandskollen, nu återstår bara kvällens spelande så får vi se ifall det är laggfrit.. Tack för allas hjälp! Go fortsättning