Permalänk
Medlem

7970 OC

Hej!

Har inhandlat ett 7970 kort. Det jag undrar är hur mycket kan man egentligen överklocka ett 7970 referenskort?

Kör just nu med afterburner för att justera klockfrekvens och minne, samt furmark v 1.92 för stresstest.

Just nu ligger jag på 1060 Mhz 4 min in med en temp på 82 grader. Det jag undrar över här är går det att gå bort från testet under de 15min som jag kör, eller måste man sitta och övervaka hela tiden i fall det kommer artefakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Hej!

Har inhandlat ett 7970 kort. Det jag undrar är hur mycket kan man egentligen överklocka ett 7970 referenskort?

Kör just nu med afterburner för att justera klockfrekvens och minne, samt furmark v 1.92 för stresstest.

Just nu ligger jag på 1060 Mhz 4 min in med en temp på 82 grader. Det jag undrar över här är går det att gå bort från testet under de 15min som jag kör, eller måste man sitta och övervaka hela tiden i fall det kommer artefakter?

Varför överklocka när de inte behövs? :S
Korten mår ju bäst i stock klock oftast :3

Eller kör du eyefinity?

Permalänk
Medlem

Bytte ut mina 2st 6970 kort mot detta, så man är van vid en viss fps i spel.

Jag har läst i recensioner att detta kortet skall vara säkert att klocka upp till höga nivåer, och sen är det väl endast livslängden som tar lite stryck av överklockning om man tar det lugnt?

Permalänk
Hedersmedlem

Kör tills det ryker, som man brukar säga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kör tills det ryker, som man brukar säga.

Om det börjar ryka så har han gjort fel

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Inaktiv

ser fram emot resultaten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Jag har läst i recensioner att detta kortet skall vara säkert att klocka upp till höga nivåer, och sen är det väl endast livslängden som tar lite stryck av överklockning om man tar det lugnt?

Jo precis, livslängden tar stryk

Men kör du 120hz skärm och vill ha 120 fps i allt eller? :S
på en 60hz skärm är ju allt över 60fps onödigt då skärmen inte kan visa dem anyway

Permalänk
Medlem

1060 Mhz gick fint i 15min utan några artefakter. Testar 1080 nu 82 grader 48% på fanspeed.

Dock ser det lite konstigt ut med GPU-load det är spikar med 99% och 0% mellan dem i afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Jo precis, livslängden tar stryk

Men kör du 120hz skärm och vill ha 120 fps i allt eller? :S
på en 60hz skärm är ju allt över 60fps onödigt då skärmen inte kan visa dem anyway

Japp kör 120hz och vill gärna ha 120fps i spel eller 60 fps i 3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

WHAAAAAAT varför byter man ut två 6970 mot ett 7970 !?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huzko:

WHAAAAAAT varför byter man ut två 6970 mot ett 7970 !?!

För dåligt crossfirex stöd och microstuttering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Nu tror jag att du allt kommit till fel forum.

Angående OPs fråga, jag skulle nog rekommendera att du faktiskt har lite koll på skärmen när du kör furmark, men 82c låter ju inte allt för farligt. Nu vet jag itne hru det är för dig, men när jag kör furmark brukar kortat alltid komma upp till en viss temperatur efter ett par mknuter, sen håller den sig där och går upp och ner 2-3 grader hela tiden.
7970 verkar gå att klocka ganska mycket.
Läste lite på denna, kan nog rekommendera att du också tar en liten titt:
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-overclock-guide/

Döp om furmark-exe-filen till något annat så kortet blir fullt belastat.

Permalänk
Medlem

Kör inte furmark då det ligger begränsningar i drivrutinerna för detta, bättre att köra typ 3D mark eller något för att påriktigt se hur kortet kommer att bete sig.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Nu tror jag att du allt kommit till fel forum.

Angående OPs fråga, jag skulle nog rekommendera att du faktiskt har lite koll på skärmen när du kör furmark, men 82c låter ju inte allt för farligt. Nu vet jag itne hru det är för dig, men när jag kör furmark brukar kortat alltid komma upp till en viss temperatur efter ett par mknuter, sen håller den sig där och går upp och ner 2-3 grader hela tiden.
7970 verkar gå att klocka ganska mycket.
Läste lite på denna, kan nog rekommendera att du också tar en liten titt:
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-overclock-guide/

Döp om furmark-exe-filen till något annat så kortet blir fullt belastat.

Visst kan man klocka för att testa och pressa gränser, men onödigt att köra korten i mer än vad som behövs..

Det är som att Schumacher (stavning?!) skulle ligga i 400km/h i Tyskland på motorvägen bara för han kan hela tiden, känns lite riskabelt helt onödigt men absolut ett måste att testa för att se vad en bugatti/ccx går för

I hope you see my point

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av makz159:

Visst kan man klocka för att testa och pressa gränser, men onödigt att köra korten i mer än vad som behövs..

Det är som att Schumacher (stavning?!) skulle ligga i 400km/h i Tyskland på motorvägen bara för han kan hela tiden, känns lite riskabelt helt onödigt men absolut ett måste att testa för att se vad en bugatti/ccx går för

I hope you see my point

Bara jag som är trött på alla bilrelaterade jämförelser med datorer som näst intill alltid faller kort. Testa att köra ett 7970 i bf3 ultra och du kommer inse att det snarare är som att Schumacher ligger och bränner på i 80 på Autobahn om du är någorlunda petig med fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Bara jag som är trött på alla bilrelaterade jämförelser med datorer som näst intill alltid faller kort. Testa att köra ett 7970 i bf3 ultra och du kommer inse att det snarare är som att Schumacher ligger och bränner på i 80 på Autobahn om du är någorlunda petig med fps

Är också trött på dem, och de verkar bli allt vanligare på sweclockers. Jag vill gärna se random bil vs det fetaste grafikkortet i något test. Hur det kan genomföras spelar ingen roll då det skulle vara skönt att ha något att hänvisa till nästa gång en person drar till med styggelsen som är "ta bil x vs bil y".

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Eller kör du eyefinity?

Vi är på sweclockers det säger väl allt? Jag blir oftast inte nöjd förrän jag kan krama ut all prestanda som går. Har dock aldrig kört annat än luftkylning när det gäller grafikkort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Referenskortet oavsett tillverkare ska enligt tester klara 1100core och 1500memory helt stabilt utan problem.

Skrivet av makz159:

Eller kör du eyefinity?

Vi är på sweclockers.com, jag tror du befinner dig på fel forum.

För övrigt så påverkas inte grafikkortets levnadslängd nämnvärt (om ens alls) vid överklockning utan ändring av spänning. Inte ens vid överklockning med mer ström så påverkas inte levnadslängden speciellt mycket så länge man håller rimliga temperaturer.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Vi är på sweclockers det säger väl allt? Jag blir oftast inte nöjd förrän jag kan krama ut all prestanda som går. Har dock aldrig kört annat än luftkylning när det gäller grafikkort.

Kanske dags att kolla in vattenkylning?
Blir ju en hel del extrapill, men det blir bra när allt väl är på plats och funkar

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makz159:

Varför överklocka när de inte behövs? :S?

1. Läs vilket forum du är i "SWE CLOCKERS", Svenska Klockare
2. Man överklockar inte för att det behövs (ibland, jo. Men inte oftast). Man överklockar för att man KAN!, För att man får "mer prestanda än vad man betalar för"

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av dino1980:

Hej!

klocka på så länge det inte

1. crashar
2. flimrar
3. låter som ett jetplan
4. går över 90 grader

simpel as that.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

1060 Mhz gick fint i 15min utan några artefakter. Testar 1080 nu 82 grader 48% på fanspeed.

Dock ser det lite konstigt ut med GPU-load det är spikar med 99% och 0% mellan dem i afterburner.

Jag tycker du borde ändra din fläktkurva något. Jag hade inte varit nöjd med sådan hög temperatur, speciellt inte när din fläkt går på halvfart. Ändra på fläktkurvan och se till att få ner temperaturen något är mitt råd.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av makz159:

Eller kör du eyefinity?

Det behövs alltid!

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Kanske dags att kolla in vattenkylning?
Blir ju en hel del extrapill, men det blir bra när allt väl är på plats och funkar

Ja det låter spännande. Har ju kört med Corsairs prylar H100 för CPU'n men har gått i tankarna om att skaffa en "riktigt" vattenkylning till rubbet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://imageshack.us/photo/my-images/9/80364298.jpg/

Varför spikar kortet till 99% då och då? Borde inte kortet ligga på 99% hela tiden när man stress testar den?

Permalänk
Skrivet av dino1980:

Varför spikar kortet till 99% då och då? Borde inte kortet ligga på 99% hela tiden när man stress testar den?

Jag tror det är en säkerhetsåtgärd som gör detta, jag har hört folk med samma problem fast i furmark.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dino1980:

furmark är låst i drivrutiner från amd/nvidia.
dvs maxtest under längre tid är begränsat.

orsaken är att furmark testar kortet hårt över de krav som ställs för användning i övrigt.
tex: 580gtx med upplåst furmark drar 500w eller så.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

I hope you see my point

om du kunde trimma din bil från 400km/h till 500km/h helt grattis. Skulle inte du göra det då? du pressar ju inte det till max under största tidens användning:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Kör några svängar med 3DMark istället för Furmark och se om du får artefakter?
Sist jag klockade ett grafikkort märktes det rätt fort om man pressade det för högt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja det låter spännande. Har ju kört med Corsairs prylar H100 för CPU'n men har gått i tankarna om att skaffa en "riktigt" vattenkylning till rubbet.

Behåll h100 för cpun och kör en separat vattenloop för gpus, minnen, moderkort och psun

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm