Permalänk
Medlem

Hmm något är galet med min dator eller är sweclockers rätt mycket bättre?

Har

i5-2500k oc 4.2 GHz
8 gb ram
7970 sapphire

Ej oc stock får jag 7327p overall score i 3dmark
11 performance

OC 1100/1500 får jag 8235p overall score

Måste säga att det känns rätt lågt mot sweclockers test där de fick runt 8200p med stock inställningar.

Permalänk
Medlem

Bästa stabilitets testet är ett spel med maxade inställningar, så kör Crysis 2/Metro/Skyrim/Shogun 2 i en timme.

Permalänk
Medlem

Fick nu 8323 efter stängt ner lite program och annat, men fan jag är rätt besviken just nu. Konstigt att jag får så sjukt låga siffror... ligger nästan i nivå med ett ej clockat 7970-kort enligt tester när jag har överklockat till 1100/1500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Fick nu 8323 efter stängt ner lite program och annat, men fan jag är rätt besviken just nu. Konstigt att jag får så sjukt låga siffror... ligger nästan i nivå med ett ej clockat 7970-kort enligt tester när jag har överklockat till 1100/1500.

Om du kommer på felet så posta gärna. Det du sitter på är intressant

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dino1980:

Har

i5-2500k oc 4.2 GHz
8 gb ram
7970 sapphire

11 performance

Måste säga att det känns rätt lågt mot sweclockers test där de fick runt 8200p med stock inställningar.

Kan väl helt enkelt vara processorn? De har ju trots allt en 6-kärnig SB-E i nästan lika hög frekvens (4.0 GHz) som din.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Om du kommer på felet så posta gärna. Det du sitter på är intressant

Om jag kommer på det så postar jag. Tror inte det är något fel på min hårdvara exkl grafikkortet. Fick förut ca 10300p med två smått överklockade 6970 kort. Enligt sweclockers test med ca 15% ökning med överclockerningen som de gjorde så borde de hamna på ungefär ca 9200p.

Permalänk
Skrivet av dino1980:

Har

i5-2500k oc 4.2 GHz
8 gb ram
7970 sapphire

11 performance

Skrivet av dino1980:

Sweclockers har en mycket bättre rigg.

Skrivet av Xermalk:

Bästa stabilitets testet är ett spel med maxade inställningar, så kör Crysis 2/Metro/Skyrim/Shogun 2 i en timme.

Byt ut Skyrim till BF3. Skyrim är inte alls gpu krävande, däremot så görs en hel del beräkningar av CPU.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte jämföra med Sweclockers test. De körde en SB-E där minnesbandbredden är fördubblad, förutom två kärnor till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Behåll h100 för cpun och kör en separat vattenloop för gpus, minnen, moderkort och psun

Vattenkyla nätagget? Vilket land kommer du från, pöjk?

Permalänk
Medlem

Testade med BF3 på high 1920x1080. Fick som lägst där 77fps i scenen som Swec har räknat på (de fick 67fps som lägst). Inte det bästa att jämföra med men det är en början.

Ska kolla senare andra spel som exempelvis Anno 2070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Vattenkyla nätagget? Vilket land kommer du från, pöjk?

Bästa som finns, när man arbetar med att få datorn tyst
http://www.koolance.com/water-cooling/product_info.php?produc...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Visst kan man klocka för att testa och pressa gränser, men onödigt att köra korten i mer än vad som behövs..

Det är som att Schumacher (stavning?!) skulle ligga i 400km/h i Tyskland på motorvägen bara för han kan hela tiden, känns lite riskabelt helt onödigt men absolut ett måste att testa för att se vad en bugatti/ccx går för

I hope you see my point

Skickades från m.sweclockers.com

I don't see your point

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dino1980:

Om jag kommer på det så postar jag. Tror inte det är något fel på min hårdvara exkl grafikkortet. Fick förut ca 10300p med två smått överklockade 6970 kort. Enligt sweclockers test med ca 15% ökning med överclockerningen som de gjorde så borde de hamna på ungefär ca 9200p.

Måste titta på cpu vs GPU poäng för att jämföra.
Nyformaterad disk? drivrutiner skräpar ibland.

tittar man enbart på poäng är det lätt att bli nedstämd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Har

i5-2500k oc 4.2 GHz
8 gb ram
7970 sapphire

11 performance

Du kanske inte får lika mycket som Sweclockers men vänta någon dag till också så kommer det drivrutiner så kommer allt bli bättre

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Det var en jävla massa spammande om att man måste ha överklockat sitt system för att finnas på sweclockers alltså...

Jag vill fortfarande säga att man är dum om man köper 4 GTX 580 och överklockar för att sen spela CS 1.6 på 1280x1024...

Det förstår ju vilken svensk som helst... Fortfarande finns det annat på sweclockers än bara överklocknings relaterade saker...
Fasta inte på att sidan heter Sweclockers... Eller ni kanske bara visar era ansikten på Facebook och inget annat.

Tänk innan ni gör, alltid bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Det var en jävla massa spammande om att man måste ha överklockat sitt system för att finnas på sweclockers alltså...

Jag vill fortfarande säga att man är dum om man köper 4 GTX 580 och överklockar för att sen spela CS 1.6 på 1280x1024...

Det förstår ju vilken svensk som helst... Fortfarande finns det annat på sweclockers än bara överklocknings relaterade saker...
Fasta inte på att sidan heter Sweclockers... Eller ni kanske bara visar era ansikten på Facebook och inget annat.

Tänk innan ni gör, alltid bra

Men det är ju DU som klagar på de som överklockar och det verkar vara du som vill bestämma vad som är bra eller ej. Låt de som vill överklocka göra det. Det är ju jäkla dumt att gå in i en tråd som just handlar om överklockning och säga att det är dumt att överklocka. Ingen har sagt att man behöver ett överklockat system bara för man är på sweclockers, de svarade bara på ditt idiotiska uttalande.

För övrigt tycker jag det är jäkla dumt att inte överklocka tycker jag. Varför inte liksom? Allting blir ju bara bättre, om det görs rätt. Inga utav mina kort har då gått sönder än. Den äldsta riggen jag har nu har ett ATI 9800PRO@XT. Den fungerar bra trots att den snart är 10 år gammal. Så vadå, ett grafikkortet har kanske 15 års livslängd istället för 20 pga överklockning eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Men det är ju DU som klagar på de som överklockar och det verkar vara du som vill bestämma vad som är bra eller ej. Låt de som vill överklocka göra det. Det är ju jäkla dumt att gå in i en tråd som just handlar om överklockning och säga att det är dumt att överklocka. Ingen har sagt att man behöver ett överklockat system bara för man är på sweclockers, de svarade bara på ditt idiotiska uttalande.

För övrigt tycker jag det är jäkla dumt att inte överklocka tycker jag. Varför inte liksom? Allting blir ju bara bättre, om det görs rätt. Inga utav mina kort har då gått sönder än. Den äldsta riggen jag har nu har ett ATI 9800PRO@XT. Den fungerar bra trots att den snart är 10 år gammal. Så vadå, ett grafikkortet har kanske 15 års livslängd istället för 20 pga överklockning eller vadå?

Jag klagar inte på de som överklockar, allt jag säger är att det är sjukt onödigt om de inte behövs.. 60 fps eller 70fps på en 60hz skärm spelar ingen roll då du inte kan se de extra fpsen iallafall... ´
Att överklocka när det behövs är kanon att göra, om man t.ex. ligger på 50fps och vill ha 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

om du kunde trimma din bil från 400km/h till 500km/h helt grattis. Skulle inte du göra det då? du pressar ju inte det till max under största tidens användning:)

Inte om den drog 1liter mer per mil pga det nej, är bara helt onödigt och dyrt.

Korten kommer dra mer ström för något du inte använder, korten tar stryk av något du inte använder... helt onödigt alltså :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Inte om den drog 1liter mer per mil pga det nej, är bara helt onödigt och dyrt.

Korten kommer dra mer ström för något du inte använder, korten tar stryk av något du inte använder... helt onödigt alltså :S

men med ett 7970 drar du ju inte mer ström förens det används till max:D

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se fler som överklockar med höjd vcore och se hur högt de kommer. Den nya versionen av MSI afterburner (beta?) har stöd för det tror jag.
PLZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

men med ett 7970 drar du ju inte mer ström förens det används till max:D

Är du duktig och överklockat många grafikkort och mätt strömmen före och efter kanske?

Om inte så skulle jag vilja att du tänkte om det du ska och kanske läste på lite så förstår du vad för knasigt du skrivit

Permalänk
Medlem

makz159

Du måste fråga dig själv vad fan du sysslar med. CS 1.6? Vad fan pratar du om? I sweclockers test ser du klart och tydligt att flertalet spel ligger under 60fps. För oss med upplösning högre än 1920x1080 kan överklockning av grafikkortet mycket väl var det som gör att man kommer upp i 60fps på vissa spel.

Även om trådskaparen kanske inte skulle ha behov av överklockning så kanske någon annan har det. Någon som inte kanske inte köpt ett än som vill ha lite mer kött på benen.

Det har aldrig slagit dig att människor har detta som intresse? Oavsett hur många bilder per sekund deras skärm kan visa. Benchandet är viktigare än spelandet för vissa kanske.
Sedan kanske folk som precis köpt kortet vill leka med det lite.
Skit du i vad folk gör med sina kort.

Det är möjligt att det finns annat än klockning på sweclockers men trådtiteln visar klart och tydligt att tråden ska handla om klockning och 7970 har du inget intresse av det så klicka inte in dig i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

makz159

Du måste fråga dig själv vad fan du sysslar med. CS 1.6? Vad fan pratar du om? I sweclockers test ser du klart och tydligt att flertalet spel ligger under 60fps. För oss med upplösning högre än 1920x1080 kan överklockning av grafikkortet mycket väl var det som gör att man kommer upp i 60fps på vissa spel.

Även om trådskaparen kanske inte skulle ha behov av överklockning så kanske någon annan har det. Någon som inte kanske inte köpt ett än som vill ha lite mer kött på benen.

Det har aldrig slagit dig att människor har detta som intresse? Oavsett hur många bilder per sekund deras skärm kan visa. Benchandet är viktigare än spelandet för vissa kanske.
Sedan kanske folk som precis köpt kortet vill leka med det lite.
Skit du i vad folk gör med sina kort.

Det är möjligt att det finns annat än klockning på sweclockers men trådtiteln visar klart och tydligt att tråden ska handla om klockning och 7970 har du inget intresse av det så klicka inte in dig i tråden.

Nu är det ju så att han spelar på 1920x1080 och det enda 7970 inte kappar 60fps i är väl i utra settings i BF3 på den upplösningen, men att det senare framkom att han har en 120hz skärm som jag inte visste utan antog att han hade 60hz skärm som visade sig vara fel

Det är fortfarande onödigt att klocka om det inte behövs.
Har man intresset och vill kräma på i mer fps än vad som visas för att bli nöjd så behövs det ju för att bli nöjd...

Permalänk
Skrivet av makz159:

Nu är det ju så att han spelar på 1920x1080 och det enda 7970 inte kappar 60fps i är väl i utra settings i BF3 på den upplösningen, men att det senare framkom att han har en 120hz skärm som jag inte visste utan antog att han hade 60hz skärm som visade sig vara fel

Har man intresset och vill kräma på i mer fps än vad som visas för att bli nöjd så behövs det ju för att bli nöjd...

Men det är lite skillnad på Average FPS och Low FPS. Det är Low som spelar roll i alla lägen, och det är även Low som väldigt sällan är med i graferna på prestandatester. Även om man har ett genomsnitt på 70 fps kanske det dippar ner under 40 när det är mycket på gång. Då löser man det till viss del genom att plockat ut gratis prestanda, även kallat överklockning. Utan att höja Vcore på grafikkortet kommer det inte ta någon skada, så kommer det inte heller påverka livslängden om man inte ligger risigt till med kylningen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

...

....

+
*Det ger dig mer prestanda
*Det är gratis

-
det KAN skada ditt kort om du gör fel
det ökar energiåtgången lite.

Jag tycker iaf att plus sidan överväger ganska rejält.

Visa signatur

Nej