Lite om mina datorer och vem jag är! :)

Permalänk

Lite om mina datorer och vem jag är! :)

Hej hopp!
Philip heter jag då. 19år och bor i Kalmar. (nykommling här)

Jag har alltid varit intresserad av retro datorer och gamla spelkonsoller.
Några av datorerna jag har är en Toshiba T5100 från '87.
16MHz 386 maskin med 1024kB RAM och 200MB HDD.

Toshiba Libretto 50CT (mycket rolig liten söt maskin)
75MHz Pentium med 16MB RAM
En Toshiba satellite 100CS
Lite större maskin med samma prestanda som libretton.

En Amiga A500 i nyskick med utökat RAM.

Kan lägga upp lite bilder på maskinerna om intresse finns!

// EG

Permalänk
Medlem

Går dom att överklocka..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

"Will it run Battlefield 3"

Välkommen och roligt att du har hittat hit!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

hahaaa... njae... XD

Min primära dator då... ASUS M2N68-AM plus mobo, AMD Athlon 64 x2 klockad till 3,1GHz TVÅ GB RAM! ska nog uppgradera det...
Arctic Cooling Freezer Extreme CPU kylare.
1TB C: system och primär laring.
160GB F: för random lagring av skit!
Corsair GS600 nätagg
nåt random nVidia grafikkort jag inte vet vad det heter just nu.
Sound Blaster audigy platinum grafikkort.
allt det i ett äckligt Fractal design R1 chassie som är lite småmoddat.
Finns ett par bilder från nätaggsbyte här.
http://imgur.com/a/A6o4s

Permalänk
Medlem

Välkommen! Trevligt.med.en.ny retro användare! Jag själv samlar på konsoller och min största passion är Amiga sitter själv och använder en PPC bestyckad A1200 samt har jag ett MorphOS rigg

Men som sagt välkommen och glöm inte att öppna din Amiga och se så alla kondensatorer är fina, pang utan förvarning börjar dem lätt läcka på gammla maskiner och jag rekommenderar dig att byta ut dem

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte detta forum för några dagar sen, och det är som att ha kommit hem, efter lång tid ute i kylan!

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk

hehe trevligt! Amiga maskiner är så otroligt häftiga! långt för sin tid! jag menar... GUI med multitasking.... DOS med kommandoprompt och ingen multitasking... men DOS är förbannat kul att leka med också! alla maskiner utom Amigan kör MS-DOS 5.0

Eftersom jag är en redig elektroniknörd så är jag väl bevandrad med torra kondingar och liknande. så alla elektrolyter i Amigan är losslödda och mätta. Var ett par stycken som var dåliga. Så det är ingen fara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electricguy:

...

Eftersom jag är en redig elektroniknörd så är jag väl bevandrad med torra kondingar och liknande. så alla elektrolyter i Amigan är losslödda och mätta. Var ett par stycken som var dåliga. Så det är ingen fara!

Välkommen!
Alltid trevligt med nån som uppskattar äldre prylar.

Tar du beställningsjobb? Har en 1200 eller två som gärna vill ha sina kondingar bytta.

Nä skämt åsido, är det nåt man ska se upp med förutom kondingarna till strömdelen så är de där äckliga batterierna på A500+ och sådant, de ska väck eller flyttas låååångt ifrån moderkortet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! Självklart skulle bilder uppskattas.
P75 var väl mer eller mindre en standardmaskin. Själv köpte jag något så ovanligt som en begagnad Pentium 60Mhz (Compaq) under det sena 90-talet. Enligt butiken hade den ägts av Vattenfall.
Har också ett par Amigor i min ägo, det är ju så klart en tidlös favorit.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electricguy:

Hej hopp!
Philip heter jag då. 19år och bor i Kalmar. (nykommling här)

Jag har alltid varit intresserad av retro datorer och gamla spelkonsoller.
Några av datorerna jag har är en Toshiba T5100 från '87.
16MHz 386 maskin med 1024kB RAM och 200MB HDD.

Toshiba Libretto 50CT (mycket rolig liten söt maskin)
75MHz Pentium med 16MB RAM
En Toshiba satellite 100CS
Lite större maskin med samma prestanda som libretton.

En Amiga A500 i nyskick med utökat RAM.

Kan lägga upp lite bilder på maskinerna om intresse finns!

// EG

Woha, hade en T3100sx laptop ett tag som jag fick av en vaktmästare i högstadiet (286:a, tror inte ens den hade 1MB RAM, och startade bara en gång innan nätdelen gav upp och den slängdes av mina föräldrar :c)
Hittade dock en Wang 386/20 på jobbet häromveckan, med 1 MB RAM och utan HD som räddades och plockades
hem, fungerar alldeles utmärkt. Awesome med retroprylar! Vi får köra ett VS-test i Prime95 mot en Texas TI-84
16 MHz miniräknare och se hur maskinerna står sig någon dag! x)

Skrivet av DaBone:

Går dom att överklocka..?

Haha, överklocka så snabba maskiner? Jag tror nog mer på underklockning, så man inte riskerar att blåsa av stolen
när man lirar DOS-klassiker som Beerworm och Skyroads!

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electricguy:

hahaaa... njae... XD

Min primära dator då... ASUS M2N68-AM plus mobo, AMD Athlon 64 x2 klockad till 3,1GHz TVÅ GB RAM! ska nog uppgradera det...
Arctic Cooling Freezer Extreme CPU kylare.
1TB C: system och primär laring.
160GB F: för random lagring av skit!
Corsair GS600 nätagg
nåt random nVidia grafikkort jag inte vet vad det heter just nu.
Sound Blaster audigy platinum grafikkort.
allt det i ett äckligt Fractal design R1 chassie som är lite småmoddat.
Finns ett par bilder från nätaggsbyte här.
http://imgur.com/a/A6o4s

Inte en dag för tidigt att byta den där gamla nätdelen Såg att det stod Ace of Sweden på den!
Välkommen till forumet.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.