2 vänner att köpa Office med?

Permalänk
Medlem

2 vänner att köpa Office med?

Hejsan

Jag läste att man får installera Office 2010 på 3 datorer med en Hem och Student licens, jag tänkte fråga om någon här är sugen på att dela kostnaden med mig för macversionen, nu när skolor och allt börjar. Kostnaden blir då endast 283kr var, en underbar deal för alla parter!

Permalänk
Skrivet av roundhat:

Hejsan

Jag läste att man får installera Office 2010 på 3 datorer med en Hem och Student licens, jag tänkte fråga om någon här är sugen på att dela kostnaden med mig för macversionen, nu när skolor och allt börjar. Kostnaden blir då endast 283kr var, en underbar deal för alla parter!

Jag är intresserad! Är du säker på att kostnaden endast blir 283 kr? En licens kostar väl 999:-?

Permalänk
Skrivet av roundhat:

Hejsan

licensen är att du får installera den på 3 separata datorer men bara en åt gången ...

när du aktiverar den på en annan kommer den gammla kräva omaktivering...

så dvs du köper 3 ominstallationer till olika datorer

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Office med 3 licenser kostar runt 1400:- (varierar lite upp och ner), kan användas på 3 olika datorer.

Office med 1 licens ligger runt tusingen, kan användas på en dator i taget. Byter man dator så kan man få köra teleaktiveringen, men inte alltid.

Home And Student alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

licensen är att du får installera den på 3 separata datorer men bara en åt gången ...

när du aktiverar den på en annan kommer den gammla kräva omaktivering...

så dvs du köper 3 ominstallationer till olika datorer

Njae?

Såvitt jag förstått det är det ett "familjepack" han talar om, alltså tre installationer på samma licens.

I praktiken är det förstås möjligt att dela med två kompisar, men jag skulle inte bli förvånad om det finstilta i licensen förbjuder det.

Permalänk
Medlem

Det följer med tre nycklar med ett 3-pack Office. Dessa går att ha på en dator var samtidigt, men enligt licensen så får de endast vara installerade på datorer i samma hushåll. Dela med kompisar är alltså inte tillåtet. Hur de ska kontrollera det är däremot en annan femma.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

EULA = !care

Ni bryter förmodligen alla EULA redan bara genom att vara kompisar... så varför inte, i teorin borde det gå...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

Köp annars iWork (Pages, Numbers och Keynote) i Mac App Store så får man installera det på 5 datorer och dessutom är varje program billigare. Programmen kostar 149 kr styck.

Permalänk
Medlem

iWork är bra men om man ska byta filer med officemänniskor vill man nog ha microsofts mjukvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perc:

iWork är bra men om man ska byta filer med officemänniskor vill man nog ha microsofts mjukvara.

Det är bara att konvertera till .doc i iWork. Pages tar de flesta formaten, likaså Numbers och Keynote. Apples iWork är på alla sätt bättre än Office vad gäller funktioner m.m.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det är bara att konvertera till .doc i iWork. Pages tar de flesta formaten, likaså Numbers och Keynote. Apples iWork är på alla sätt bättre än Office vad gäller funktioner m.m.

Skriva snygga ekvationer är ganska mycket enklare i Word än Pages tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av w1per:

Skriva snygga ekvationer är ganska mycket enklare i Word än Pages tyvärr.

Jag skriver aldrig någonsin ekvationer. Antar att du gör det och vet vad du pratar om.

Men för det jag gör i mitt jobb (med textlatout m.m.) är det Pages som gäller

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Najk:

Jag skriver aldrig någonsin ekvationer. Antar att du gör det och vet vad du pratar om.

Men för det jag gör i mitt jobb (med textlatout m.m.) är det Pages som gäller

Kan man göra omvänt då? Om någon skickar ett Word dokument till dig? Kan du öppna det via pages då? (Eller Keynote / Numbers, vad det nu är för fil)

Permalänk
Medlem

Helvete fan hur kunde jag missa att ni skrivit i tråden, trodde jag hade satt igång prenumeration! Kul att det finns ett intresse, ja jag förstår att detta är i gränslandet över vad som är tillåtet men jag ser hellre en sådan här lösning än att ladda ner det som tusentals andra, anledningen till att jag vill ha Office är att jag börjar på högskolan, känns som att det fungerar bäst då, orkar inte krånga med libreoffice och skit. Kan inte kräva att mina studiegruppskamrater skall använda det.

Permalänk
Medlem

men hur fan kan man ha regler som reglerar att man familjemedlemmar får använda programvara man har köpt, lite knepigt..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shredd-Mac:

Kan man göra omvänt då? Om någon skickar ett Word dokument till dig? Kan du öppna det via pages då? (Eller Keynote / Numbers, vad det nu är för fil)

Svar ja. Du kan öppna det mesta med Pages, alternativt Keynote eller Numbers. Det är MS som är kinkiga med att öppna andra dokument än deras egna. Föga förvånande.

Visa signatur

Permalänk

vad är det för fel på openoffice?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

EULA = !care

Ni bryter förmodligen alla EULA redan bara genom att vara kompisar... så varför inte, i teorin borde det gå...

haha så jävla sant FU EULA!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasbajen:

vad är det för fel på openoffice?

Oracle.

Kör LibreOffice istället.

Permalänk
Medlem

Min fråga är dock, varför köper man officer överhuvudtaget när det finns fina gratis alternativ så som Libre Office (eller Open Office om man så vill, det är i princip samma. Själv använder jag LibreOffice till allt universitet jobb, det samt Google Docs för alla gemensamma presentationer och grupparbete när vi inte orkar mötas på universitet utan hellre skriver hemma.

http://www.libreoffice.org/

http://www.openoffice.org/sv/

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Inaktiv

Ja jag skulle nog också tro på att du ska köra LibreOffice istället, för det är mycket trevligare och finare design (om man du tänker på sådant).

Permalänk
Medlem

Har extremt dålig erfarenhet av OpenOffice, LibreOffice kan jag inte uttala mig om. Sitter faktiskt i samma tankar fast för Windowsversionen tyvärr. Och om det gäller hushåll så borde man väl kunna påstå att man vid något tillfälle har bott tillsammans? Hur nitiska kan de vara med att kolla upp sånt?

Permalänk
Medlem

Dom lär nog aldrig kolla upp nåt, men om vi ska hålla oss till lagar och eulor så gäller familjepacket för ett hushåll, inte tre kompisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fevolas:

Har extremt dålig erfarenhet av OpenOffice, LibreOffice kan jag inte uttala mig om. Sitter faktiskt i samma tankar fast för Windowsversionen tyvärr. Och om det gäller hushåll så borde man väl kunna påstå att man vid något tillfälle har bott tillsammans? Hur nitiska kan de vara med att kolla upp sånt?

Dålig erfarenhet av OpenOffice hur? Jag har själv använt den under många år, gick över till LibreOffice 2010.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Dålig erfarenhet av OpenOffice hur? Jag har själv använt den under många år, gick över till LibreOffice 2010.

Jag bör påpeka att min utvärdering grundas på en ganska kort tid med programmet, men problemen jag hade rörde visning av filer gjorda i MS Office. Kommer inte ihåg vad felet var med Word-filerna, men när jag skulle öppna en ppt så var det knappt läsbart, då varje slide täcktes av en massa random röda tecken. Tänk dig att någon skulle ta en stillbild på Matrix-gyttret, färga det rött och lägga på en presentation. Jag fick snällt springa till herr Gates med svansen mellan benen. Detta var i december btw.

Vad fick dig att lämna OpenOffice?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fevolas:

Jag bör påpeka att min utvärdering grundas på en ganska kort tid med programmet, men problemen jag hade rörde visning av filer gjorda i MS Office. Kommer inte ihåg vad felet var med Word-filerna, men när jag skulle öppna en ppt så var det knappt läsbart, då varje slide täcktes av en massa random röda tecken. Tänk dig att någon skulle ta en stillbild på Matrix-gyttret, färga det rött och lägga på en presentation. Jag fick snällt springa till herr Gates med svansen mellan benen. Detta var i december btw.

Vad fick dig att lämna OpenOffice?

Mest för att OpenOffice nu ägs av Oracle. Men mest för att LibreOffice är gjort av samma folk som ligger bakom OpenOffice.
Men som jag sa i min första post i denna tråd, så är det ganska lika, det är ju typ samma program, personligen föredrar jag bara LibreOffice nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ni inte ta och skapa en annan tråd om detta?

TS frågar ju faktiskt om någon är intresserad av att gå ihop tlsm och få en bra deal. Ta er diskussion i en annan tråd...

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Min fråga är dock, varför köper man officer överhuvudtaget när det finns fina gratis alternativ så som Libre Office (eller Open Office om man så vill, det är i princip samma. Själv använder jag LibreOffice till allt universitet jobb, det samt Google Docs för alla gemensamma presentationer och grupparbete när vi inte orkar mötas på universitet utan hellre skriver hemma.

http://www.libreoffice.org/

http://www.openoffice.org/sv/

För att office ofta är bättre kompatibel med sig själv, använder man mer avancerade funktioner som visual basic application, document automation, microsoft sharepoint och liknande, så är MS det enda valet om man ska vara kompatibel MS office.
Dock suger Word som att fungera som ett layoutprogram och det är därför alla professionella användare använder indesign eller quarkxpress istället. (Publisher är en programvara för lekmän den också) Nackdelen med MS office är att ett dokument inte ens behöver se likadant ut på samma dator. Fördelen med office är att det är enkelt, har det bästa rättstavningsprogrammet, samt alla använder det för olika tillämpningar, så att alla kan läsa och editera filerna. (även om layouten inte är 100%)
För högskolestudier så resulterar MS office oftast minst extra arbete, då alla andra använder det. Indesign etc är mer till för när man kommer lite högre upp i skolväsendet och börjar publicera saker, såsom böcker, affischer och professionella manualer m.m.

Angeånde TS fråga så är det lite som att utnyttja trial mer än vad man får, vilket är superlätt utan att modifiera någon fil eller skriva någon text etc. Det finns flera programvaror som man får använda på flera datorer, adobes t.ex. Där man kan fråga hur okej det är att gå ihop två personer att köpa en programvara?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Men om jag frågar så här, era erfarenheter tar man sig igenom en utbildning med mycket gemensamma arbeten med Libre Office, jag vill inte vara någon som gruppen tycker är "jobbig" för att dokumententen måset anpassas till mig, samtidigt skall jag börja en sådan utbildning att det inte känns rätt att ladda ner office.

Permalänk
Medlem

Alla studenter kan ju inte tvingas och och köpa MS office hur skulle det se ut?

Testa och se hur det fungerar
Google docs är för övrigt oslagbart om flera ska jobba med samma dokument.