"Delayed write failed" och omstart

Permalänk
Medlem

"Delayed write failed" och omstart

Hej, jag har råkat ut för ett problem.

Jag gick in på en sida och någon minut senare varnade antivirusprogrammet för två trojaner.
Jag lät det ta bort dem, lämnade sidan och lät antivirusprogrammet påbörja en fullständig genomsökning av hårddisken.
Efter någon minut hoppar det upp ca 10 fönster som säger "delayed write failed" och efter ett tag ett till fönster där jag kan välja att åtgärda problemet eller låta datorn starta om.
Då jag aldrig råkat ut för någonting liknande tidigare och detta skedde direkt efter ett "angrepp" på datorn så vågade jag inte trycka ok utan tryckte bort fönstret, vilket fick datorn att starta om.
Efter omstarten kom samma meddelanden igen och jag stängde av datorn.

De fönstren som kom upp var på engelska och jag har Windows på svenska, borde det vara så?

Eller har jag råkat ut för någon elakartad kod?

Jag ska tillägga att jag har Windows 7 64 svenska, Microsoft security essential, och en Samsung spinpoint F3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

låter nästan som hårddisk problem

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av scobin:

låter nästan som hårddisk problem

Kanske det?
Jag reagerade bara på att det skedde i samband med en trojanvarning, men jag är på gott och ont lagd åt det överdrivet oroliga hållet när det gäller saker jag inte riktigt förstår mig på.

Jag ska undersöka saken närmare när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du kan ju gå in i loggboken på datorn och se om det finns några errors där (röda kryss är error)

du kommer åt den via kontrollpanelen-->administations verktyg-->loggboken

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har hittat vad jag råkat ut för och förhoppningsvis en fungerande lösning, bara att sitta och google namn på exe-filer.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itpronetworki...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag följde instruktionerna i länken ovan och dödade en process som hette "qfgkkchndee.exe", efter det försvann alla varningsfönster och jag kunde komma åt mina dokument (var dock dolda).

Men jag vet inte var jag kan hitta skiten som spökar för att ta bort den.

Jag gjorde en fullständig sökning med security essentials men det hittade inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om du har systemåterställning igång, kan du gå tillbaka i tiden till då du vet att du inte hade dessa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

om du har systemåterställning igång, kan du gå tillbaka i tiden till då du vet att du inte hade dessa problem.

Jag tror att jag lyckades med någonting, fick bort ovan nämnda exe-fil ur registret efter att ha följt denna (http://www.youtube.com/watch?v=mfZoS-b-eMA) video.
Problemet var då att alla genvägar i startmenyn försvunnit, allt i min användarmapp var dolt och skrivbordet var svart (förtydligande; detta var saker som hände redan när jag fick viruset).

Jag följde då ditt råd om systemåterställning och nu ser det väl hyfsat ut, skrivbordsbilden har kommit tillbaka och genvägarna i startmenyn likaså.

Så tack för tipset!

Jag har dock fortfarande problemet att mina mappar och filer är dolda, men det kanske man får ändra manuellt?

Är exe-filen helt borta när jag tagit bort den ur registret eller är det bara så att den inte körs?
Om det senare, hur hittar jag den för slutgiltig borttagning?

Skickades från m.sweclockers.com