Hjälp med kylfläkt på procesorn!! [Bilder finns]

Permalänk
Avstängd

Hjälp med kylfläkt på procesorn!! [Bilder finns]

Hallå mitt första medlemskap på den här sidan, brukar dock vara inne och kika men aldrig tagit mig tid till att registrera mig.

Iaf, jag har börjat bygga ihop en dator som jag ska ha. Det är inte första gången jag bygger en dator heller utan jag har gjort det förut, allt har funkat fint att sätta i delarna fram tills jag kom till CPU:n , Cpu piggarna gled lätt i hålen och jag spände åt bygeln som inte alls var trög. Sedan på med cpufläkten det var här allt började! Ja får på den och skall till att spänna armarna på den. Den första går fint, men den andra spännet går helt åt helvete, jag trycker och trycker men inget händer. Är rädd för att processorn ska knäckas eller att ja knäcker moderkortet, har aldrig vart med om ett par av spännen som varit såhär tröga Ja vågar helt enkelt inte trycka hårdare med rädsla utav vad som kommer hända.

Jag har en amd phenom II 2,8 ghz turbocore 3,3ghz med medföljande fläkt.

Här är bilder på spännena :

Spännet som inte går att trycka åt

http://i44.tinypic.com/slmqms.jpg Armen som man ska låsa spännet med sen.

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Bilden fungerar inte.

På andra bilden, "armen" ska stå rakt upp när man monterar, för att sedan dras åt åt sidan.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Spännet är spänt, det ska vara uppåt när du trär runt metallgrejerna, sen böjer du ned den. Förlåt om jag inte fattade frågan men tror det är vad du ville ha reda på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leifson:

Bilden fungerar inte.

På andra bilden, "armen" ska stå rakt upp när man monterar, för att sedan dras åt åt sidan.

Ja ser bilden va skumt, okej jo så långt har ja fattat, dock förstår ja inte varför man måste ta i så hårt, det känns som att något är fel, har aldrig vart med om att behöva trycka sönder fingrarna i princip och det ändå inte sitter där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p1mm3:

Ja ser bilden va skumt, okej jo så långt har ja fattat, dock förstår ja inte varför man måste ta i så hårt, det känns som att något är fel, har aldrig vart med om att behöva trycka sönder fingrarna i princip och det ändå inte sitter där.

Det måste vara hårt tryck mellan kylare och processor, för att maximal kylning ska kunna uppnås. Bara pressa på!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh1ft:

Spännet är spänt, det ska vara uppåt när du trär runt metallgrejerna, sen böjer du ned den. Förlåt om jag inte fattade frågan men tror det är vad du ville ha reda på

Förlåt om ja var otydlig, men så långt är jag med

Skrivet av Leifson:

Det måste vara hårt tryck mellan kylare och processor, för att maximal kylning ska kunna uppnås. Bara pressa på!

Det knakar i moderkortet nu, ska man våga pressa på mer? Kan tillägga att spänn-armen är så lös som den kan bli och ja får ändå inte dit det silvriga spännet på andra sidan...

Permalänk
Rekordmedlem

Du har tagit bort skyddsplast och kylaren är på rätt position så den inte hänger på sockeln eller liknande?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du har tagit bort skyddsplast och kylaren är på rätt position så den inte hänger på sockeln eller liknande?

Ja plasten är borta, dom fyra fötterna längst ner på kylaren åkte även ner i själva kylar uttaget om man säger så.

Permalänk
Avstängd

Snälla är det ingen som vet??

Får väl helt enkelt fila ner plastbiten som armen ska in på då

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av p1mm3:

Snälla är det ingen som vet??

Får väl helt enkelt fila ner plastbiten som armen ska in på då

Försöker du montera kylaren med låsningen "till" ? Du hakar i plåthakarna först och fäller sedan ner låsarmen så fjädern dras åt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sätt dit den silvriga spännet först, och sen den med låsanordningen, så har jag alltid gjort. Funkar bra
På andra bilden är spännaren låst, då lär man få ta i hur mycket som helst och inte lyckas.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bredband:

Sätt dit den silvriga spännet först, och sen den med låsanordningen, så har jag alltid gjort. Funkar bra
På andra bilden är spännaren låst, då lär man få ta i hur mycket som helst och inte lyckas.

Ska försöka en gång till och får ja inte till det denna gången då vet ja inte vad jag gör

På andra bilden så är faktist spännaren upplåst, enlikt bilden på den svarta spännarmen så ska den vara upplåst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Försöker du montera kylaren med låsningen "till" ? Du hakar i plåthakarna först och fäller sedan ner låsarmen så fjädern dras åt.

Problemet är att plåthakarna inte går i, den går i på ena sidan men sedan på den andra så sitter det som berg trots att det är upplåst. Har tagit i så fingrarna är helt röda av låsmärkena... Funderar på att fila ner dom svarta hakarna

Permalänk
Medlem

Ta i för kung och fosterland. Lite våld skadar inte.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Enligt de amd kylare jag installerat, så börjar du alltid med att haka i den sidan som ej har låsarm, sedan försöker du haka på andra sidan som har låsarmen, och då skall du se till att själva armen pekar rakt upp och inte åt någon sida. Sedan pressar du tills du kommer under den svarta fliken. Sen är det bara att dra ner låsarmen. Om inte detta fungerar, så är det högst troligt något som är tokig. Men var med på att man alltid får använda lite kraft.

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk

Här har du! http://www.youtube.com/watch?v=g9VAXldDk94
Bara för att jag blev så lättad när jag googlade fram den när jag själv slet mitt hår:P

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZarToK:

Enligt de amd kylare jag installerat, så börjar du alltid med att haka i den sidan som ej har låsarm, sedan försöker du haka på andra sidan som har låsarmen, och då skall du se till att själva armen pekar rakt upp och inte åt någon sida. Sedan pressar du tills du kommer under den svarta fliken. Sen är det bara att dra ner låsarmen. Om inte detta fungerar, så är det högst troligt något som är tokig. Men var med på att man alltid får använda lite kraft.

Mvh
ZarToK

Okej får prova igen. Känns faktiskt som att moderkortet kommer att knäckas det verkligen böjer sig när ja trycker på ska ja fortsätta trycka så lär ju kortet gå av? kylfläkten kan inte vändas åt fel håll va'?

Skrivet av Kalaskulan:

Här har du! http://www.youtube.com/watch?v=g9VAXldDk94
Bara för att jag blev så lättad när jag googlade fram den när jag själv slet mitt hår:P

Haha tack så mkt men så där ser tyvärr inte min kylfläkt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1mm3:

Okej får prova igen. Känns faktiskt som att moderkortet kommer att knäckas det verkligen böjer sig när ja trycker på ska ja fortsätta trycka så lär ju kortet gå av? kylfläkten kan inte vändas åt fel håll va'?

Du har väl låsclippen pekandes rakt uppåt när du försöker spänna fast den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p1mm3:

Montera alltid kylaren med moderkortet utanför lådan, på fast underlag, så slipper du flex eller risk för skador.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Du har väl låsclippen pekandes rakt uppåt när du försöker spänna fast den?

Jaa dock så förlängs armen en aning när jag drar den åt sidan, har prövat båda metoderna. Funderar på att slipa ner dom svarta hakarna,låter de som en bra idé?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p1mm3:

Jaa dock så förlängs armen en aning när jag drar den åt sidan, har prövat båda metoderna. Funderar på att slipa ner dom svarta hakarna,låter de som en bra idé?

NEJ!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1mm3:

Skrivet av MultiMan:

Precis, det är något som TS gör fel vid monteringen, att slipa ner något kommer förmodligen få den att sluta fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Montera alltid kylaren med moderkortet utanför lådan, på fast underlag, så slipper du flex eller risk för skador.

Får kanske prova det.

Skrivet av Marcusk:

Precis, det är något som TS gör fel vid monteringen, att slipa ner något kommer förmodligen få den att sluta fungera.

Nej marcusk det är inget som är fel, ja har prövat alla metoder ja har tagit ur fläkten och tittat så allt ser rätt ut. Och det ska vara rätt, men armarna räcker inte till. Kan det vara ett konstruktionsfel? Det enda ja skulle slipa ner var plasthakarna.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du monterat den korrekt så får man ta i för kung och fosterland med AMD luftkylare. Hade en Schyte Kabuto (Tror jag) och den var så man fick ta i så att man trodde att något skulle gå sönder.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Plocka ut moderkortet ur datorn och sätt dit kylarn-LÄS INSTRUKTIONERNA I MANUALEN!!

Montera kylarn utan pasta några gånger (utanför datorn) ,när du har fått det klart för dej hur du ska göra

-montera kylarn med pasta-done.....

Slipa INTE ner nåt!

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Prova att släppa lite på skruvarna till svarta plastramen. om du får den på plats så är det bara dra åt dom igen. Men det kanske inte hjälper. Det är bara en idé jag fick

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

1 lägg kylaren på plats
2 sätt dit haken på sidan utan spännet
3 sätt dit haken på sidan med spännet, spännet uppåt = olåst
4 lås det svarta spännet genom att trycka ner det

det är främst för att låsa spännet du ska vara tvungen att ta i, för att få dit hakarna krävs bara lite grann. får du ändå inte dit den är något fel

edit: kanske är det skillnad på kylarna till athlon och phenom? och sen är det ca ett år sen jag monterade en sån kylare sist...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1mm3:

Får kanske prova det.

Nej marcusk det är inget som är fel, ja har prövat alla metoder ja har tagit ur fläkten och tittat så allt ser rätt ut. Och det ska vara rätt, men armarna räcker inte till. Kan det vara ett konstruktionsfel? Det enda ja skulle slipa ner var plasthakarna.

Man skall aldrig behöva förändra sådana detaljer, något verkar uppenbarligen vara fel. Titta på AMD´s video och jämför med hur du själv monterat.
http://support.amd.com/us/System-Building-and-Compatibility/P...

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1mm3:

Får kanske prova det.

Det är en väldigt liten chans att det är ett konstruktionsfel. Det är förmodligen du som gör fel, eller så måste du helt enkelt trycka hårdare. Moderkort tål mycket mer än vad många tror, och det är ganska normalt att det knakar. Det ska dock inte böjas allt för mycket, men det borde krävas ett stort tryck för att böja den med kylaren då backplaten är gjord i tjock metall.

Permalänk
Hedersmedlem

Du gör något fel, uppenbart. Ta nu ut moderkortet så att du kan se från sidan vad du gör, innan du förstör något. Kanske har kylflänsen fastnat på något och ligger inte an 100% CPUn. Jag tycker du skriver väldigt flummigt om låsarmen. Den ska alltid vara i uppfällt läge när haken spänns ner, sedan fäller man ner armen och skapar därmed det tryck som behövs.

Tillägg: Jag monterar alltid, utan undantag, kylare med moderkortet på ett fast underlag. Eftersom man helt slipper flexande moderkort behöver man aldrig ta i speciellt mycket. Och som sagt, man ser vad man gör, om något skulle krångla.

Visa signatur