Permalänk

Prova sätt kylaren rätt? Alltså rotera den 90 grader så att fläkten "pushar" genom kylaren bakåt mot bakre fläkten. Borde hjälpa i alla fall lite.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk

Ok grabbar
vad händer med en trasig processor kan den skada andra komponenter i datorn som moderkort?
kan det vara så att trots alla ansträngningar jag gjort vara så att den 3 minnesstickan kanske inte är trasig även om datorn inte bootar med enbart den i, att det är Cpun som gör att dne inte upptäcks?
kan en skadad processor skapa sånna fel?
vad mer kan jag göra åt mina värmeproblem?
Historia:
processor i7 920
värme
har pendlat mellan 90-99grader för kanske en 2 månader sedan
bytt kylare
första tiden gick bra knappt över 70 grader vid spelande
bytte chassi,minnen,nätagg,moderkort
processorn idlar vid 53-55grader ocklockad
vid stress uppe i 75-93 grader inom loppet av 20min.

så vad kan man dra för slutsats hur kan jag få reda på om den är trasig,skadad?
den har suttit på 2 olika 1366 moderkort
kan minnes problemet vara bios relaterat?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Foton på Riggen

http://imageshack.us/photo/my-images/822/dscf7159t.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/864/dscf7170g.jpg/

ja då har jag gått igenom det mesta, men om det inte är prollen som orsakar dessa temperaturer vid stress test exempelvis, vad är det då?
har haft av kylaren 3ggr igår och satt olika mängd pasat vid alla tillfällen.
så jag har slut på ideér vad fan är det som spökar
det enda som hjälper är att ha alla chassi fläktar på full fart samt fronten öppen då går den svalare men låter detso mer.
Idle tempsen är just nu 53-60grader

Det va inget nådigt ormbo där... Testa göra något åt det, du kan ju inte ha mycket luftflöde genom där, hur många fläktar du än sätter in.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

jag har försökt göra nåt åt kablaget men hur vart jag vet helt eneklt inte hru sak jag få allt på baksidan av chassit är ett mysterium då de ska räcka till moderkort gragikkort HDD mm mm ge mig idee´r eller guide på hur man drar kablar i dator så ska jag göra detta.
men min fråga kvarstår dessa emperaturer min lilla cpu utsatts för kan den ha tagit skada och därför höjer tempen snabbare än en frisk likadan i ett ormbo eller inte

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Finns det någon bios-uppdatering till kortet?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

ja det gör det sist jag kollade släpptes edter årsskiftet tror jag
men vågar jag använda ASUS AI för att uppdatera bios och om så vad bör jag slå av antivirus,koppla bort internet?
för bioset har jag redan hemma

EDIT:
det är efter byte av chassi,minnen,nätagg,moderkort,ominstallation av WIN 7 x64 som den BSOD´at ett par ggr.
den förra win 7 installationen gamla moderkortet,stockkylare,kingston minnena inte en blåskärm.
Kan det vara nya minnena,´cpu´n eller att Corsairs 750W tx v2 inte klarar av att driva datorn då antecs dubbla nätagg drev den 1200W

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Har faktiskt kört ASUS program många gånger utan problem. Inte stängt av mer än webbläsare och kanske utorrent om det har varit igång.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

ok ska prova hoppas att det går bra för ett misslyckat bios update är itne att rekommedera.
Men tilll andra saker
1 ska riva ner datorn
2 dra om kablarna på någe sätt
3 rengöra cpu/kylare med t-röd/aceton samt har jag fått tag i kaffefilter(vet inte varför det behövs)?
4 montera dit moderkort graffe
5 koppla in alla nödvändiga kablar igen
6 installera Windows på 1Tb black disken
7 koppla in GP diskarna
8 sätta dit cpukylaren igen
9 starta
10 hålla tummarna det blir en lång kväll detta

bios uppdaterad det var inte 2012 utan 110920 har jag för mig men det är den senaste
kan nån förklara för mig varför CPU-Z känner av 12gb ram men inget annat gör det?
här är bildbevis på att jag har 12gb fungerande ram enligt WINDOWS efter att jag uppdaterat indexet bildbevis
http://imageshack.us/photo/my-images/802/mindator.jpg/
så ingen misstror mig om jag får 8gb plötsligt igen

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

ok ska prova hoppas att det går bra för ett misslyckat bios update är itne att rekommedera.
Men tilll andra saker
1 ska riva ner datorn
2 dra om kablarna på någe sätt
3 rengöra cpu/kylare med t-röd/aceton samt har jag fått tag i kaffefilter(vet inte varför det behövs)?
4 montera dit moderkort graffe
5 koppla in alla nödvändiga kablar igen
6 installera Windows på 1Tb black disken
7 koppla in GP diskarna
8 sätta dit cpukylaren igen
9 starta
10 hålla tummarna det blir en lång kväll detta

bios uppdaterad det var inte 2012 utan 110920 har jag för mig men det är den senaste
kan nån förklara för mig varför CPU-Z känner av 12gb ram men inget annat gör det?
här är bildbevis på att jag har 12gb fungerande ram enligt WINDOWS efter att jag uppdaterat indexet bildbevis
http://imageshack.us/photo/my-images/802/mindator.jpg/
så ingen misstror mig om jag får 8gb plötsligt igen

Här är något om minnesproblem på X58 moderkorten (gäller alla X58 från Asus, Gigabyte osv).
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&boar...

EDIT: Ska visst vara senaste Bioset:
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20111011014812898&boar...

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

bioset är updaterat till det senaste det löste mitt saknade 4gb så nu visar allt rätt 12gb ram
vad betyder det när everest kör stabilitets test det står test started sen går de kanske en kvart eller så test failed
men vad är det som felar då hittar ingen logg eller nåt som tyder på vad som misslyckades i testet.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

kaffefilter är bra för att torka med när du tvättar rent kylpastan eftersom det inte luddar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

aha då vet jag vad kaffefiltret är till för.
ser ut som jag får dra om kablaget imorrn
kört lite everest nu går inte cpun ner under 56grader hoppar lite till och från mellan 57-63 går inte ner under 50 grader en gång.
våran MSI GT683 lappis idlar under 50 vid skyrim spelande lite över 70 grader

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Blir kylaren varm? Då din cpu uppnår 90 grader borde kylaren bli nästan lika varm, annars är det fel vid värmeöverföringen mellan cpu och kylare.

Visa signatur

ASUS P9X79 PRO - Intel i7 3930K - 24GB HyperX - NUFFSAID.

Permalänk

ja säg så här H2 har en lucka för en 140mm fläkt det gallret blir väldans varmt
en till sak mhz på min cpu i core temp fluxerar hej villt mellan 2222mhz,2302mhz,2400mhz men inte 2600/2800 som tidigare
samtidigt är lägsta tempen nu 54 grader men inte stabilt 54 grader

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

hej skulle starta crysis2 nyss fick blåskärm fick inte hela namnet men börjar så här: page_fault at non ....: koden
BCCode: 50
BCP1: FFFFF940C33C2668
BCP2: 0000000000000001
BCP3: FFFFF800035AB617
BCP4: 0000000000000005
vad detta innebär vetjag inte men nån av er gör säkert det

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Kan vara en dålig kylare - inte helt ovanligt att vissa exemplar har punkterade heatpipes och då kan man få liknande problem. Testa med en annan kylare innan du drar för mycket slutsater i övrigt. Folk tror rent allmänt att luftkylare aldrig går sönder, men det stämmer inte - det är inte alls så ovanligt.

Permalänk
Hedersmedlem

har du tänkt på att temperaturgivaren till processorn kanske inte funkar som den ska? om du har en lasertermometer så kan du skjuta på baksidan av mobot där cpun sitter samt närliggade pcb grejer och kolla vad du får för temperaturer.

vad får du för temps i bios?

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

i bios var tempen nu 51 grader cpu menich temepn var på 70 grader och i röd text?
i morse när jag slog på datorn var tempen för cpu 37 grader
har en digital mattermometer men den hjälper ju inte och kolla cpun som en laser gör
sedan undrar jag varför min dator stängs av helt 2gånger under en omstart?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Har du testat att att göra som bondenpaavo tipsade om dvs vänd kylaren så den blåser mot baksidan av lådan istället för som nu mot toppen. Det kan hända att luftströmmarna blir störda när du har den riktad uppåt dvs att det blir en virvel så att varmluften går runt genom kylaren flera varv.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Legopappa:

i bios var tempen nu 51 grader cpu menich temepn var på 70 grader och i röd text?
i morse när jag slog på datorn var tempen för cpu 37 grader
har en digital mattermometer men den hjälper ju inte och kolla cpun som en laser gör
sedan undrar jag varför min dator stängs av helt 2gånger under en omstart?

vad betyder det (understrycket)?

nej klart kan du inte gå helt efter en laser men de ger dig en riktlinje på om de skulle kunna vara en mjukvara eller hårdvarufel.

exempel om din tempgivare visar att din cpu ligger XX antal grader högre än vad den igentligen ligger på så kommer den att stängas av sig även om den "verkliga" temperaturen inte alls är så hög så som din temperaturgivare påstår att den är och i detta fall ger dig blåskärmar, plötsliga avstängningar.

och om felet ligger på temperaturgivaren får du alternativt skicka in mobot på rma/garanti eller alternativt byta till annan modell. för att utesluta moderkortet har du någon gammal moderkort liggandes så att du kan pröva och jämföra temperaturerna?

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

jag hade inna mitt Rampage ett P6T deluxe 2 det var på det moderkortet Cpu´n första gången nådde 99 grader vid spel som Crysis2.
sedan bytte jag kylare till den jag har idag men den har inte hållit några låga temps innan bytet till rampage kortet
så jag vet inte men ska till sjukgymnast nu efter det ska jat ta bort sido plåten och testa med den digitala termometern och se hur varmt det blir.
det jag kan säga är denna lucka på H2 chassit som döljer ett galler fö ren 140mm fläkt blir så varm att jag inte kan ha handen på ens en minut när cpu´n gått kring 80-80+ grade enligt diverse temp program

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Legopappa:

jag hade inna mitt Rampage ett P6T deluxe 2 det var på det moderkortet Cpu´n första gången nådde 99 grader vid spel som Crysis2.
sedan bytte jag kylare till den jag har idag men den har inte hållit några låga temps innan bytet till rampage kortet
så jag vet inte men ska till sjukgymnast nu efter det ska jat ta bort sido plåten och testa med den digitala termometern och se hur varmt det blir.
det jag kan säga är denna lucka på H2 chassit som döljer ett galler fö ren 140mm fläkt blir så varm att jag inte kan ha handen på ens en minut när cpu´n gått kring 80-80+ grade enligt diverse temp program

ok, om inte det är tempgivaren så ligger problemet troligtvis på cpu:n och inget annat. då du har prövat dom andra alternativ jag kommer på.

EDIT: har du kollat vcore osv (i bios) så att du inte har ovanligt höga volt på processorn som i sin tur orsakar dessa värmeproblem? om det blir så varmt som du beskriver så är det defentivt något problem och dom komponenter som kan ta skada i första hand vid för hög vcore är ramminnet.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

testa och ha datorn liggandes och se om det blir skillnad kan ju vara så att den inte är helt igenomtryckt (pushpinsen) och btw har du bytt den svarta plastgrejen som sitter runt cpu socketen om inte så är det knappt så cpu kylaren nuddar cpun och då är det problemet...
och den som följer med freezer 13 behövs sättas dit om du inte gjort det. då den har större pins som går igenom moderkortet och en bättre infästning som även har hjälp av skruvar för att hålla fast den kika så dem sitter ordentligt och att du skruvat fast den... (ser två skruvhål på articcooling's hemsida och på min egen kylare hemma)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

testa och ha datorn liggandes och se om det blir skillnad kan ju vara så att den inte är helt igenomtryckt (pushpinsen) och btw har du bytt den svarta plastgrejen som sitter runt cpu socketen om inte så är det knappt så cpu kylaren nuddar cpun och då är det problemet...
och den som följer med freezer 13 behövs sättas dit om du inte gjort det. då den har större pins som går igenom moderkortet och en bättre infästning som även har hjälp av skruvar för att hålla fast den kika så dem sitter ordentligt och att du skruvat fast den... (ser två skruvhål på articcooling's hemsida och på min egen kylare hemma)

"vilken svar plast grej fanns bara en svart ram med freezer13 med grövre pushpins än original kylaren som gick sönder när jag skulle kolla pastan som var överallt men inte så mycke på cpun(original)
nu senast jag satte kylpasta på så går den som varmast 85grader under crysis 2 ska testa lite till se om min digitala termometer kan utläsa nåt från cpu´ns baksida."

har tryckt igenom pushpinsen, har skruvat åt skruvaran så att det inte gick mer (men inte sönder)
ska kolla lite volt i bios antar att monitorn i asus ai suite II inte är tillförlitlig?
men den visar förljande cpu:1.177 cpupll:1.812 QPI/DRAM core1.177 ioh:1.151 ich 1.111 men detta är ur asus AI SUITE II!!!!
ska kolla bios.
undrar om det splar nån roll att min cpu kylar fläkt pekar neråt burken isstället för mot fronten?

BIOS volt
CPU: 1.085
CPUPLL 1.1812
ich/ioh 1.151
drambus 1.601
minnena körs i 1333mhz som man ska på asus moderkort med 12gb ram vissa sägs ha fått 1600mhz att fungera

kan det spela nån roll om man kör datorn utan den sidoplåt som visar allt inne i datorn

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

"vilken svar plast grej fanns bara en svart ram med freezer13 med grövre pushpins än original kylaren som gick sönder när jag skulle kolla pastan som var överallt men inte så mycke på cpun(original)
nu senast jag satte kylpasta på så går den som varmast 85grader under crysis 2 ska testa lite till se om min digitala termometer kan utläsa nåt från cpu´ns baksida."

har tryckt igenom pushpinsen, har skruvat åt skruvaran så att det inte gick mer (men inte sönder)
ska kolla lite volt i bios antar att monitorn i asus ai suite II inte är tillförlitlig?
men den visar förljande cpu:1.177 cpupll:1.812 QPI/DRAM core1.177 ioh:1.151 ich 1.111 men detta är ur asus AI SUITE II!!!!
ska kolla bios.
undrar om det splar nån roll att min cpu kylar fläkt pekar neråt burken isstället för mot fronten?

BIOS volt
CPU: 1.085
CPUPLL 1.1812
ich/ioh 1.151
drambus 1.601
minnena körs i 1333mhz som man ska på asus moderkort med 12gb ram vissa sägs ha fått 1600mhz att fungera

kan det spela nån roll om man kör datorn utan den sidoplåt som visar allt inne i datorn

EDIT 2:
AI SUITE larmar att cpun nått 97 grader celsius medan hwmonitor,realtemp visar strax över 82grader vilken visar rätt är frågan, nu vosar ai suite 102 grader medan coretemp,realtemp 87 som högst nu, nu har jag chassi fläktarna på minimum hastighet stängd front öppen front maxade fläktar=bullrig dator

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Att det blir varmt är inte konstigt, processorn förbrukar trotts allt 150Watt! Min 2500K peakar 80Watt under extrem belastning, så kylningen jag har till den hade te.x ALDRIG klarat av att kyla din dator.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

ok kör nu intels burntest den hat hållt på i kanske 10+minuter kände på flänsen brände mig inte men hade jag hållt mer än 5 sek hade jag nog bränt mig, vad säger det er
samt att realtemp,coretemp visar 88 89 88 87 nåt sånt och flänsen kändes som 89grader också jag är orolig att denna cpu hetta förstör moderkortet snart mitt nya Rampage III kort vill jag inte bränna
låt mig fräscjha siffrorna detta med chassi fläktar på låg hastighet samt fronten stängd 91 91 91 90 är tempen uppe i nu är detta normalt för en 920 under stress inge OC alls totalt@stock

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Mycket märkligt, du har inte original-kylaren liggandes och kan testa med den som någon annan föreslog? Eller någon annan kylare?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettanlös:

Behöver inte vara just din processor som är boven. Jag skulle börja med att kontrollera att din kylare sitter som den skall och applicera ny kylpasta.

Om proppen når sådan temp så är det kylningen alla gånger.
Har någon sett maxtemp för en sådan propp på en spec? 90 grader känns inte stabilt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

den kylare jag har sitter som sten och jag hade sista gången, en klick pasta smetade lite med kylaren skruvade fast den kopplade på fläkten och sladden till moderkortet.
vad har jag månne gjort fel då för första gången trodde jag det var för lite så ja la på lite till smetade ut det med ett kort, det hjälpte inte torkade av pastan från kyrare/cpu kilckade på en liten klick sista gången och ändå går den så där het att frontfläktarna även på låg nivå blåser in kall luft det känns.
Men att cpu´n går upp i 85+ grader vid spel som crysis 2 BF3 mfl är bara galet.
Jag har byggt många datorer i ina dar men inte på daglig basis så jag ligger på kanske mittemellan noob-avancerad pc tekniker (därför jag vänder mig till er guldgossar)
men ska jag behöva ta loss kylaren en 4 gång för att se om det hjälper?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]