Raporterar olika webläsare olika när man testar näthastighet?

Permalänk
Rekordmedlem

Raporterar olika webläsare olika när man testar näthastighet?

Jag får generellt högre hastighet när jag mäter med chrome mot bredbandskollen,
CHROME

FIREFOX

ROUTERN

Jag har även en mätdosa inkopplad eftersom jag är med i en studie av bredbandskvalitet inom EU och den visar kring 20,2Mbit/s och även nätverkskortets diagnostikprogram visar ungefär den farten och även IE9 visar ungefär samma hastighet, så det är alltså chrome som raporterar ca 0,5-0,7 Mbit/s för mycket för mig generellt sett, jag har repeterat mätningarna och det blir ungefär samma förhållanden varje gång, chrome ger ett högre värde fastän nätverket verkar gå i samma fart.
Är det någon mer som mätt nått liknande eller kan göra det och lägga upp resultaten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har märkt detta till en stor grad. Boven är Flash, som så ofta annars.

Jag får konsekvent markant lägre värden i Opera än i Firefox, t ex. Jag har även kört Adobes standalone Flashspelare och fått ytterligare en uppsättning resultat.

Jag tror effekten är större ju högre hastigheter det handlar om. På 100/100 Mbps så kan rapporterat värde skilja ~60 Mbps för mig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phz:

Jag har märkt detta till en stor grad. Boven är Flash, som så ofta annars.

Jag får konsekvent markant lägre värden i Opera än i Firefox, t ex. Jag har även kört Adobes standalone Flashspelare och fått ytterligare en uppsättning resultat.

Jag tror effekten är större ju högre hastigheter det handlar om. På 100/100 Mbps så kan rapporterat värde skilja ~60 Mbps för mig.

Har du mätt på annat sätt än via webläsaren, visar det 60% fel så är det ju en rejäl bugg, min avvikelse är nån % och kan ju ses som "normal" mätvariation, om än intressant att veta. Att det beror på flash kan jag mycket väl tänka mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du mätt på annat sätt än via webläsaren, visar det 60% fel så är det ju en rejäl bugg, min avvikelse är nån % och kan ju ses som "normal" mätvariation, om än intressant att veta. Att det beror på flash kan jag mycket väl tänka mig.

Buggen ligger troligen i kombinationen webbläsare+Flash. Fallet ovan var extremt (och det var ett tag sedan jag testade detta), men det påvisar att resultatet inte är webbläsaroberoende.

Testade nyss. Får konsekventa värden kring nedanstående:

  • Opera: 91.10Mbps ner, 80.30Mbps upp.

  • Chrome: 94.15Mbps ner, 83.44Mbps upp.

  • Firefox: 94.24Mbps ner, 84.86Mbps upp.

Kan inte köra http://www.bredbandskollen.se/bbk.swf i standalonespelaren längre.

EDIT: Kan tillägga att jag enligt lokala applikationer kan maxa linan både upp och ner alldeles till 100/100-gränsen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem

Det här är faktiskt lite intressant, jag brukar försöka vara saklig när det gäller sånt här och jag blev själv lite överraskad när jag upptäckte att resultatet skiljer rätt konsekvent mellan olika webläsare, jag har ingen kalibrerad utrustning att hårdvarukontrollera med, men jag förmodar att nätverkskortet och min mätdosa är de som ger mest korrekt resultat, och i mitt fall så ligger det mycket nära det firefox visar medans chrome verkar vara en "glädjemätare"
Jag tyckte det var skoj att jag fick en mätdosa eftersom jag är intresserad av sånt här , och nu kommer jag att få rejäl statistik på åtminstonde min uppkoppling, den gör nånstans kring 13000 mätningar per dygn lite beroende på vad man själv gör på nätet och det kommer att bli en massiv statistikdatabas att kolla på och jämföra med så småningom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.