Frågor om Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem

Frågor om Sennheiser HD598

Tror ni att Sennheiser HD598 är värd de extra pengarna om man jämför det med en Sennheiser HD558? Kan inte bestämma mig vilken jag ska ta.

Sen undrar jag också om ljudkortet Asus Xonar D1 passar bra till hörlurar i denna prisklass, vill helst inte lägga mer pengar på ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket jag egentligen kan uttala mig om detta ämnet.
Har haft mina HD598 i en dag och än så länge är dom kanon fina.

Vad jag hört så är HD598 ganska lättdrivna lurar, så det är inte omöjligt att du skulle klara dig på det kortet.
Annars skulle du ju kunna köpa HD558 och lägga pengarna som blir över på ett dyrare ljudkort?

Valde 598 främst eftersom de stack ut ur mängden vs HD558.
Hur som helst så har båda fina hörlurar.
Och jag tycker du ska välja de paret som du tycker ser bäst ut

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Vet inte hur mycket jag egentligen kan uttala mig om detta ämnet.
Har haft mina HD598 i en dag och än så länge är dom kanon fina.

Vad jag hört så är HD598 ganska lättdrivna lurar, så det är inte omöjligt att du skulle klara dig på det kortet.
Annars skulle du ju kunna köpa HD558 och lägga pengarna som blir över på ett dyrare ljudkort?

Valde 598 främst eftersom de stack ut ur mängden vs HD558.
Hur som helst så har båda fina hörlurar.
Och jag tycker du ska välja de paret som du tycker ser bäst ut

Kommer det verkligen bli en märkbar skillnad i ljud kvalitet om jag spenderar några hundralappar extra på ett dyrare ljudkort med en 558?

Permalänk
Medlem

jag skulle säga gå på 598 har bredare 12-38500 Hz frekvens omfång skilljer ju dock bara 10k xD så är väll inte så farligt.
Men visst räcker det med 558 men vill man ha det lite bättre så är de bara slå till jag själv skulle sattsat på 598 men jag är ju musik freq och sitter i studion ibland så är väll användnings om råden som avgör

sen använder du cdon rabatten som sweclocker medlemmar har som är på 5 %

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Kommer det verkligen bli en märkbar skillnad i ljud kvalitet om jag spenderar några hundralappar extra på ett dyrare ljudkort med en 558?

I slutändan kommer väl allt ner till hur kräsen du är och ljudkvaliten på de du ska lyssna på.
Det du borde kika på är ett ljudkort med en vettig hörlurs förstärkare om du nu är ute efter få bra tryck i lurarna.

Sen hur stor skillnad det blir på kortet du länkade och låt oss säga ett Xonar STX vet jag inte.
Hur som helst så skulle jag nog våga påstå att det garanterat är bättre än det som sitter i ditt modekort.
Kör förtillfället med ett Xonar D2X själv och tycker det duger bra för mina.

Du får nog hoppas på att någon mer kunnig svarar på denna frågan

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaakie:

sen använder du cdon rabatten som sweclocker medlemmar har som är på 5 %

Tur att du sa det, hade ingen aning. Nu sparade jag en 200kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Tur att du sa det, hade ingen aning. Nu sparade jag en 200kr!

Vad blev de då, om man får fråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Vad blev de då, om man får fråga?

HD558 med Xonar D1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

HD558 med Xonar D1

http://www.youtube.com/watch?v=PvQ8PzBrHXE tips så låter dem exakt som 598:D

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Kör med Sennheiser HD598. Riktigt bra hörlurar som håller mycket hög kvalité.

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaakie:

jag skulle säga gå på 598 har bredare 12-38500 Hz frekvens omfång

Varför skulle det vara bättre?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

HD558 med Xonar D1

Hur kommer det sig att du just valde det ljudkortet istället för xonar DG som har hörlursförstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Hur kommer det sig att du just valde det ljudkortet istället för xonar DG som har hörlursförstärkare?

Så billig att den säkert är värdelös, D1 är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Så billig att den säkert är värdelös, D1 är bättre.

Sitter själv o funderar på valet mellan D1 o DG till mina HD555. Därför ja va lite intresserad.