Permalänk
Medlem

Mikrofonhjälp

Hejsan SweC!
Sitter för tillfället med ett sibera v2 headset. Använder den interna micen för att snacka i skype och dyl.
Mitt problem uppstår när det är mer personer i skype eller rent allmänt om jag spelar in rösten/livestreamar.
Ljudet blir aningen mekaniskt och kvalitén suger (mic, inte ljud i lurarna)
Om man jämför med min kompis som sitter med sitt headset så låter han inte förvrängd över huvud taget och rösten är som i verkliga livet. Han sitter på en 30kr mic och ett gammalt ljudkort. Utöver sibera har jag endast moderkortets interna ljudkort.

Så finns det någon känd lösning på problemet? eller kan ni tipsa om ett schysst mic + ljudkort (alt. usb mic) som ger bra ljud utan brus eller andra defekter.
Har en budget på typ 1000kr.

Vänligen flytta tråden om den hamnade fel, tyckte dock den passade finfint under "ljud" kategorin.

//RsQ

Permalänk
Medlem

Kan det vara windows som aktiverat boost på micen?

Skype e lurigt med sin automagiska micnivåjustering btw

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla över brusreducering och mic boost i dina drivrutiner/ljudpanelen. Brusreducering har en tendens att ge en robotliknande röst.

Förövrigt så behöver trådens rubrik kikas över. TS får gärna PM:a mig med förslag på ny rubrik som bättre beskriver ditt problem.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

höll på och googlade om annat, men jag kan ju säga att ditt problem låter nätverks relaterat.

(Kanske inte hjälper dig nu ett år senare, men ifall någon annan hamnar här.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.