Datorsupport avslöjar skojarfasoner Inet/Expert/Siba/EG m.fl. i blåsväder.

Permalänk

Datorsupport avslöjar skojarfasoner Inet/Expert/Siba/EG m.fl. i blåsväder.

Intressant artikel från Råd & Rön

Citat:

Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg. Fullkomligt felaktiga diagnoser och bisarra bortförklaringar blev resultatet av vår granskning av landets ledande datorreparatörer.

http://www.radron.se/Granskningar/Datorsupport-avslojar-skoja...

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk

Som sagt handlar det snarare om bedrägeri än om inkompetens när de vill byta moderkort + processor utan att kolla att minnesmodulerna sitter rätt...

Permalänk
Medlem

Kan man vänta sig något annat?, service företag i den storleken är inte ute efter ge bra service utan maximera sin egen vinst.

Bättre att vända sig till en riktig datorbutik som servar på plats lr hitta en datorkunning person, om nu garantin gått ut lr man fått ett skambud som visas i testet ovan.

Visa signatur

Moderkort: Asus TUF Z790 Processor: I7 14700K Kylning: Asus TUF LC 240 Minne: 32Gb Corsair Vengence Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: WD Black 1Tb Nätagg: Asus ROG STRIX 850w Chassie: Fractal Design Pop Air XL Skärm: Dell U27" @ 2560 X 1440 2 X Dell U24" @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Verkligen intressant. "Bedrägeri" är troligen rätt term för vad Infocare systematiskt sysslar med, men de kan nog komma undan genom att hävda grov inkompetens och total avsaknad av felsökningsrutiner.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

för ca 7 år sedan då jag inte var dator kunnig(och ca11år) så lämnade vi in en packard bell stationär (någon imedia model), för att den hade börjat låta(processor fläkten) till onoff. Då ville infocare ta betalt tror det var ca 900 för en BIOS uppdatering (som inte gjorde något), onoff säljaren ignorerade det och sa att vi inte behövde betala något.

Däremot 11000 för ett nytt moderkort och processor kan jag inte förstå varför de föreslog, då vilken efterbliven person som helst skulle köpa en ny dator då och det är då förlorade pengar/tid istället för infocare.

Permalänk
Medlem

Inet kunde iaf ha skickat med en bit godis som plåster på såret. Eller?

Permalänk
Medlem

Supporten på de stora eldkedjorna suger, ingen överraskning här...

När det gäller hårdisken så förstår jag att ingen fixar det egentliga felet, jag hade själv antagit att disken rasat med de felmeddelandet. Sen hade jag antagligen börjat fundera om inte disken var ok när den faktiskt fungerade när jag skulle ta backup på bilderna och stoppade in den i en annan dator. Efter att jag sparat de viktiga personliga filerna hade jag helt enkelt kört en fabriksåterställning/ominstallation, det går i 9 fall av 10 snabbare än att lägga en massa tid på att hitta ett fel som man eventuellt kan lösa på annat sätt än ominstallation.

Sen kan man ju misstänka att ingen dator reparatör någonsin öppnar en lucka på en bärbara dator för att söka fel, utan helt kallt föreslår ett byta av "alla" komponenter som kan tänkas vara trasiga. Men handlar väll antagligen mest om att chansen att hitta ett enkelt åtgärdat fel genom att skruva isär en bärbar dator inte står i proposition mot tiden det tar att felsöka.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Att inte hitta ett par lösa minnesmoduler är otroligt dåligt. Det första man skulle gjort med hårddsiken var att felsöka med med någon programvara som disktillverkaren tillhandahåller (i en annan dator). Sedan installerat om Windows/lagt tillbaka en ny image och i det här fallet hade problemet varit löst. Att rädda datan borde alla butiker kunna lösa över disk lika smidigt som elgiganten gjorde. De kan ju erbjuda en "kom i gång tjänst"där de startar datorn, installerar program och tillbehör man köpt samtidigt.

Permalänk
Medlem

Haha oj va förvånat att siba, elgiganten, media markt är totalt värdelösa på support men Inet? ja det var som fan sveriges bästa datorbutik 4 år i rad och dom vet inte vad dom ska leta efter när man ser en sån error? illa ju..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Haha oj va förvånat att siba, elgiganten, media markt är totalt värdelösa på support men Inet? ja det var som fan sveriges bästa datorbutik 4 år i rad och dom vet inte vad dom ska leta efter när man ser en sån error? illa ju..

De har ju "fri" frakt och godis i sina leveranser, det verkar väga tungt hos många på forumet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

De har ju "fri" frakt och godis i sina leveranser, det verkar väga tungt hos många på forumet.

Man skall aldrig underskatta sockerberoendet hos datorentusiaster!

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Hedersmedlem

tur att man inte är helt borta inom datorvärlden trots allt! annars skulle man nog råka ut för sådana här tarvlig personal och kanske tom fått hårdvara utbytt som inte skulle varit något fel på. jag hoppas innerligt att dom skaffar mer kompotent personal i framtiden som har eventuell utbildning.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Haha oj va förvånat att siba, elgiganten, media markt är totalt värdelösa på support men Inet? ja det var som fan sveriges bästa datorbutik 4 år i rad och dom vet inte vad dom ska leta efter när man ser en sån error? illa ju..

Skrivet av MultiMan:

De har ju "fri" frakt och godis i sina leveranser, det verkar väga tungt hos många på forumet.

Det som gör dem till bästa företaget är väl också det faktum att de är det enda företaget som direkt vidtog åtgärder. Man kan väl ändå inte förvänta sig att de ska vara perfekt, alla kan göra fel, det som gör dem så bra är ju att de alltid försöker bli bättre?

ps· fr33 c4nd1 FTW

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

De har ju "fri" frakt och godis i sina leveranser, det verkar väga tungt hos många på forumet.

Skrivet av Mithras:

Det som gör dem till bästa företaget är väl också det faktum att de är det enda företaget som direkt vidtog åtgärder. Man kan väl ändå inte förvänta sig att de ska vara perfekt, alla kan göra fel, det som gör dem så bra är ju att de alltid försöker bli bättre?

ps· fr33 c4nd1 FTW

Hur vet du att de "direkt" vidtog åtgärder? För att de själva säger så?

Otroligt genomuselt av ett specialistföretag som Inet att hamna i samma träsk som övriga. Helt oförsvarbart och fel på den nivån får aldrig inträffa för ett företag som Inet. Mindre fel, visst, men inte detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

ett stort jävla skämt är vad det är, lär knappast bli bättre heller

Permalänk
Medlem

Inte förvånande att företagen beteer sig som bilverkstäder... folk som kommer dit har oftast inte en susning om vad som är fel och kan inte laga själv och är därmed lätta att blåsa!!!

Håller med som tidiagare poster att "Sveriges bästa datorföretag" blåser och lurar folk på detta sättet.
Må hända att dom är bra som leverantör av komponenter till entusiaster som vet vad dom vill ha men när jag läste detta känns det ju som om dom är långt ifrån "Sveriges bästa".
Kanske en titel att återkalla???

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Det handlar ofta också om vem du träffar i butik, som hos elgiganten så fixade någon någorlunda kunnig backup med en gång. Vilket inte all personal skulle gjort.

Minnena kan ju inte vara så svåra hitta om man i huvudtaget öppnar datorn. Att ominstallera windows borde vara rutin då många fel löses så.

Visa signatur

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Permalänk
Medlem

Och där fick man veta varför man först skall genomgå noggranna undersökningar hemma och sen skriva löjligt övertydligt i felrapporten till verkstaden.

Smått imponerad av inet och siba dock då dom var dom enda som vågade lämna kommentar.
Mest imponerad av inet då jag ogillar siba i allmänhet XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Och där fick man veta varför man först skall genomgå noggranna undersökningar hemma och sen skriva löjligt övertydligt i felrapporten till verkstaden.

Smått imponerad av inet och siba dock då dom var dom enda som vågade lämna kommentar.
Mest imponerad av inet då jag ogillar siba i allmänhet XD

Inet

(Sveavägen, Stockholm)

Säljaren bakom disken förklarar tydligt hur servicen går till. Han startar också datorn för att se om felet går att lösa direkt. Lång och tydlig felbeskrivning till verkstaden, inklusive notering att vi har skruvat på baksidan. Vi behöver inte betala i förskott.

Teknikern i verkstaden tror efter genomgång att datorn är överhettad. Han tror inte att det går att laga och ger därför inget formellt kostnadsförslag. Säger att han ska göra backup av våra bilder till ett USB-minne och skicka sms när det är klart. Inget sms kommer på två veckor, vi får själva ta kontakt och fråga om inte backupen är klar snart. Supportavdelningen bekräftar att den gjordes samma dag som vi pratade med teknikern men att han glömde att skicka sms.

Backup: Ja

Lagade fel: 0 (av 2)

Kostnad för undersökning: 499:– + 99:– för USB-minne

Kostnadsförslag reparation: –

Tid tills datorn gick att hämta ut: 25 dagar

Fortfarande imponerad? Ja, jisses, många gillar att sticka huvudet i sanden.

"Överhettad" dator som inte går att reparera pga glappande/löst minne och trasig bootsektor? Skicklig personal.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inet

(Sveavägen, Stockholm)

Säljaren bakom disken förklarar tydligt hur servicen går till. Han startar också datorn för att se om felet går att lösa direkt. Lång och tydlig felbeskrivning till verkstaden, inklusive notering att vi har skruvat på baksidan. Vi behöver inte betala i förskott.

Teknikern i verkstaden tror efter genomgång att datorn är överhettad. Han tror inte att det går att laga och ger därför inget formellt kostnadsförslag. Säger att han ska göra backup av våra bilder till ett USB-minne och skicka sms när det är klart. Inget sms kommer på två veckor, vi får själva ta kontakt och fråga om inte backupen är klar snart. Supportavdelningen bekräftar att den gjordes samma dag som vi pratade med teknikern men att han glömde att skicka sms.

Backup: Ja

Lagade fel: 0 (av 2)

Kostnad för undersökning: 499:– + 99:– för USB-minne

Kostnadsförslag reparation: –

Tid tills datorn gick att hämta ut: 25 dagar

Fortfarande imponerad? Ja, jisses, många gillar att sticka huvudet i sanden.

"Överhettad" dator som inte går att reparera pga glappande/löst minne och trasig bootsektor? Skicklig personal.

Har man ens undersökt när man skriver så eller är det bara för att få det av sitt bord?
Skulle vara intressant om de gjorde samma test av andra yrkesgrupper vars jobb inbegriper felsökning, typ läkare.

Permalänk
Skrivet av Segimer:

Har man ens undersökt när man skriver så eller är det bara för att få det av sitt bord?
Skulle vara intressant om de gjorde samma test av andra yrkesgrupper vars jobb inbegriper felsökning, typ läkare.

Dom har ju gjort liknande undersökningar av tandläkare i alla fall! Det var också skrämmande läsning!

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inet

(Sveavägen, Stockholm)

Säljaren bakom disken förklarar tydligt hur servicen går till. Han startar också datorn för att se om felet går att lösa direkt. Lång och tydlig felbeskrivning till verkstaden, inklusive notering att vi har skruvat på baksidan. Vi behöver inte betala i förskott.

Teknikern i verkstaden tror efter genomgång att datorn är överhettad. Han tror inte att det går att laga och ger därför inget formellt kostnadsförslag. Säger att han ska göra backup av våra bilder till ett USB-minne och skicka sms när det är klart. Inget sms kommer på två veckor, vi får själva ta kontakt och fråga om inte backupen är klar snart. Supportavdelningen bekräftar att den gjordes samma dag som vi pratade med teknikern men att han glömde att skicka sms.

Backup: Ja

Lagade fel: 0 (av 2)

Kostnad för undersökning: 499:– + 99:– för USB-minne

Kostnadsförslag reparation: –

Tid tills datorn gick att hämta ut: 25 dagar

Fortfarande imponerad? Ja, jisses, många gillar att sticka huvudet i sanden.

"Överhettad" dator som inte går att reparera pga glappande/löst minne och trasig bootsektor? Skicklig personal.

Tänkte mer på detta

Skrivet av Inet:

Butikens kommentar:

”Vi har nu förändrat vårt sätt att arbeta med serviceärenden för att något liknade aldrig ska hända igen. Våra interna rutiner är förbättrade så att begreppen felbeskrivning och arbetsorder är tydliga. Vi har dessutom skärpt rutinerna för återkoppling till kund samt haft utbildning med all servicepersonal.”

Marcus Bergström, serviceansvarig, Inet

Faktum att dom tog åt sig samt vågade kommentera.
Ingen vidare bortförklaring till varför detta hände till att börja med.
Och så sa jag smått ^^
Obegripligt att det skall hända alls.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Tänkte mer på detta

Faktum att dom tog åt sig samt vågade kommentera.
Ingen vidare bortförklaring till varför detta hände till att börja med.
Och så sa jag smått ^^
Obegripligt att det skall hända alls.

Men det där är ju bara en massa floskler. Tror du själv att om man har personal som inte kan upptäcka ett löst minne vid en felsökning så skulle ett förtydligande av begreppen felbeskrivning och arbetsorder, samt återkopplingen till kund lösa det?

De anställer tydligen personal med lägsta lön som främsta faktor. Att de skulle behöva utbilda redan befintlig servicepersonal i de felen som de nu missade är ett hån mot betalande kunder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Men det där är ju bara en massa floskler. Tror du själv att om man har personal som inte kan upptäcka ett löst minne vid en felsökning så skulle ett förtydligande av begreppen felbeskrivning och arbetsorder, samt återkopplingen till kund lösa det?

De anställer tydligen personal med lägsta lön som främsta faktor. Att de skulle behöva utbilda redan befintlig servicepersonal i de felen som de nu missade är ett hån mot betalande kunder.

Visseligen helt sant och där av att jag blev smått imponerad :\

Håller helt med om att dom borde ha betydligt mer kunnig personal än dom har.
Tror dom har vunnit för många årets butik av SweC för att känna att dom behöver anstränga sig nu XD
Reklamerar en från SweC någon del så vet vi redan vad felet är så dom behöver ju inte leta enns.
Vi har skämt bort dom!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Dom har ju gjort liknande undersökningar av tandläkare i alla fall! Det var också skrämmande läsning!

Jo, alltid skrämmande när folk som ska besitta specialistkunskap inte lever upp till ens förtroende.
Vilka var det som hade gjort den undersökningen förresten?

Permalänk
Skrivet av Segimer:

Jo, alltid skrämmande när folk som ska besitta specialistkunskap inte lever upp till ens förtroende.
Vilka var det som hade gjort den undersökningen förresten?

http://www.aftonbladet.se/halsa/article13728169.ab

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Landy:

Bättre att vända sig till en riktig datorbutik som servar på plats lr hitta en datorkunning person, om nu garantin gått ut lr man fått ett skambud som visas i testet ovan.

Hur många datorbutiker servar bärbara datorer på plats? Det är en bra fråga, för jag skulle vilja ha kontakt med en som kan laga mina bärbara för vettiga pengar.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Men det där är ju bara en massa floskler. Tror du själv att om man har personal som inte kan upptäcka ett löst minne vid en felsökning så skulle ett förtydligande av begreppen felbeskrivning och arbetsorder, samt återkopplingen till kund lösa det?

De anställer tydligen personal med lägsta lön som främsta faktor. Att de skulle behöva utbilda redan befintlig servicepersonal i de felen som de nu missade är ett hån mot betalande kunder.

Välskrivet! Också tragiskt att så många försvarar butikernas beteende. Det är vi som betalar dem. Inte tvärt om.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Ingen stor nyhet för mig. När min systers dator som var köpt på NetonNet gick "sönder" så var det tydligen HDD som var sönder så jag slängde in den i min dator och vips så kunde jag boota windows med HDD:n

Permalänk
Medlem

Det är trist att behöva läsa sådant här. Dock är man som anställd på serviceavdelning på en av dessa kedjor rätt låst när det gäller felsökning av datorer. Även om man som person besitter kunskaper att få rätsida på felande datorer så skall allt skickas till de verkstäder som kedjan har avtal med. Vare sig man vill eller inte, detta på grund av att serviceavdelningen inte är en auktoriserad verkstad och inte får göra några större ingrepp. Att göra en recovery på systemet samt backup på personliga filer utan att komma in i OS är dock något som de flesta serviceavdelningar bör kunna göra då det inte direkt är ratketforskning...

Visa signatur

Skräddaren säger nej.