Ändra extern hårddisk från FAT32 till NTFS?

Permalänk

Ändra extern hårddisk från FAT32 till NTFS?

Hej på er!

Har en hårddisk som jävlas med mig, kan inte lägga in saker på den som är över 4 gb.
Har läst om att man kan ändra på detta utan att formatera den genom konvertering.
Jag har tagit upp kommandotolken och skrivit in följande:
convert f: /fs:ntfs

Får till svar:
Åtkomst nekad eftersom du inte har tillräcklig behörighet. Du måste anropa det här verktyget med förhöjd behörighet.

Jag fattar ingenting, vad menar dem? Jag är administratör på min dator, förutom mig finns ett konto till som är standardkonto.

Pls hjälp, jag kan inget om datorer så förklara inte på datorspråk tack (a)

Permalänk
Medlem

högerklicka på kommandotolken och välj kör som administratör så ska det funka:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Som upl8447 säger så är windows lite av en jäkel så man tvingas därför köra program osv manuellt.

http://www.ntfs.com/quest3.htm

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Som upl8447 säger så måste man ibland välja "Kör som administratör" trots att man har ett administratörskonto.

(Mest som förtydligande på att vi faktiskt sett att du skrev att du hade ett administratörskonto. )

Permalänk
Medlem

Du kan testa ett verktyg som detta tex. Verbatim Hard Drive Formatter använder det till mina externa diskar eftersom det brukar krångla i win när man ska formatera dom.

Edit:
Funkar för min Verbatim och Western Digital fast det står att det inte ska det, ifall du vill prova.

Permalänk

Om man gör på detta sätt så försvinner inte någon data?
När jag skrev in så vill den veta volymettiketten vad är det? Är en 1tb

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

C: D: E: F: - du ger helt enkelt enheten en etikett i form av en bokstav.

Vet faktiskt inte hur det blir med datan på den, men jag är ganska säker att den kommer försvinna, det blir väl en formatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

Ja. allt som finns på disken försvinner. de blir som en formation av disken, till annat format.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Ok, fack för informationen men jag vill ha kvar all data så jag får lösa det på något annat sätt...

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk

tack för hjälpen! Det funkade så som ni sa. Nu har jag ännu ett problem, jag har formaterat den till ntfs. Funkade jättefint, tills jag kopplade in den i xboxen, nu när jag omformaterat den så "syns" inte hårddisken på xboxet, alltså man kan inte se innehållet på hårddisken och inte spela upp film osv.. så jag valde konfigurera på xboxet. Då funkade det, fast allt försvann ju. Sen satte jag i den i datorn, och nu är den fat32 igen! Jag blir såååååå lack. Vad tänker dom med, ska man inte kunna spela filer över 4 gig på sitt xbox då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliciawsvensso:

tack för hjälpen! Det funkade så som ni sa. Nu har jag ännu ett problem, jag har formaterat den till ntfs. Funkade jättefint, tills jag kopplade in den i xboxen, nu när jag omformaterat den så "syns" inte hårddisken på xboxet, alltså man kan inte se innehållet på hårddisken och inte spela upp film osv.. så jag valde konfigurera på xboxet. Då funkade det, fast allt försvann ju. Sen satte jag i den i datorn, och nu är den fat32 igen! Jag blir såååååå lack. Vad tänker dom med, ska man inte kunna spela filer över 4 gig på sitt xbox då eller?

om jag inte minns fel så är faktiskt microsoft så idiotiska så att 360 inte klarar av ntfs
du får nog klara dig med fat32 isf tyvärr :/

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av feliciawsvensso:

Skrivet av morxy49:

om jag inte minns fel så är faktiskt microsoft så idiotiska så att 360 inte klarar av ntfs
du får nog klara dig med fat32 isf tyvärr :/

Sant, "idioterna" på Microsoft har gjort fat(ty)32 standard i deras prylar. Finns sätt att ta sig runt det där på. Bland annat genom en mod i konsollens hårdvara samt mjukvara. säkert för avancerat för alldaglige Svensson :), men det man annars kan göra med stora filer är att splitta dem. Så om du vill ha en megafet rulle på kanske 6gb så kan den splittas i bitar om 3gb /st. Finns nog gott om program för detta på nätet, har inget nu jag kan tipsa om dock. Om det är spel så blir det nog problem dock, men xbox kan ju skriva spel till fat32 diskar som är större än 4gb, hur vet jag inte :/

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

hehe okej, jag har laddat ned två splittare. Den ena funkade inte ens när jag gick in på "open", alltså min film kom inte ens upp, skit konstigt. Så jag provade ett annat program och där kom den upp, men när det var dags att splitta, så blev programmet "svarar inte", provade typ 10 gånger i rad, med att starta om programmet åså, men det verkar inte vilja funka heller..