Permalänk
Medlem

Har jag stressat ihjäl mina RAM-minnen?

Halloo!

Efter veckor av veckor av Bluescreens och spelkrascher, så tröttnade jag på problemet. Efter lite tänk och felsökning kom jag fram till att RAM-minnena var kassa(Corsair Vengenance 2x4GB CL9). Körde memtest86 ikväll och resultatet var 320 000 errors...
Efter detta kom jag aldrig in i Windows igen. Återigen blåskärm efter blåskärm. Efter ett antal omstarter vägrar nu datorn att ens boota upp. Ingen bild...

Är det nu fel på mitt grafikkort eller resulterar så dåliga RAM-minnen i att inte ens bild visas när datorn startas?

Mvh Hampus

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Högst troligt RAM minnena.
320 000 errors är ju inte lite precis.. ^_^

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju klart fel på en eller båda modulerna. Testa kör dom var för sig till att börja med.

Permalänk
Medlem

Låter som problem med dina minnen somsagt.
Minnesfel kan absolut orsaka att bilden inte ses!

Ram är ju billigt, så köp och testa på nytt!

Permalänk
Hedersmedlem

Prova med ett minne i taget. Kan vara så att bara det ena är kaiko.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Dra ur och testa minnena var för sig. Du ser även addressen i memtest där du kan förstå vilken modul som är trött eller genererar fel. Testa alla separat om du inte förstår vad jag menar. Corsair's minnen har jag mycket dålig erfarenhet av och kan tyvärr inte säga jag är förvånad.

Permalänk

Japp, problem med RAM kan ge precis såna problem, när jag nyss köpte 4 nya RAM-kort så hade jag inte riktigt tryckt i ett av dem ordentligt, resultatet var att när jag försökte boota så gick fläktarna, SSD, GPU och allt igång som de brukar, efter någon sekund re-bootade datorn och bara chassifläktarna gick igång denna gång, och de fortsatte tills jag stängde av datorn. Tryckte lite till på korten och hittade det som inte satt i ordentligt och då funkade den som vanligt

Så testa ett kort i taget för att se om bara ett av dem är mos.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Japp, har testat modulerna fram och tillbaka hit och dit, i alla portar. Konstigt att båda är kassa, men dom kanske förstörde varandra, så att säga. Ska iaf byta ut dom hos inet, kanske man kan lägga en peng emellan och få nåt annat än corsair..

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Är inget fel på Corsair, du som har haft otur bara, eller så har du inte hanterat dem på rätt sätt.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem

Skenande fel i minnestest behöver ju inte nödvändigtvis betyda trasiga RAM moduiler.
En lika trolig felkälla är att dom helt enkelt är felkonfade av BIOS, d.v.s moderkortet har problem att tolka SPD infon.
Händer oftast med nya minne i äldre moderkort.
Lösningen är oftast en ny BIOS, eller om det inte går att ställa in RAM värdena själv.

Oftast så kan man se i minnestestet om det beror på minnen eller moderkort.
Dyker felen upp på exakt samma ställen varje gång man testar så är det minnesfel, är det däremot på olika platser så är problemet troligen inkompatibilitet alt för låg spänning till minnena av nån anledning.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju nästan en helt ny rigg. Men MSI moderkort, har dessutom kontrollerat om dom hade felvärden i BIOS. Allt stämde.
Lite svårt för mig att uppdatera BIOS iom att det inte visas bild längre
Hoppas att det är minnesmodulera som är skeva, återkommer med svar nästa vecka om så var fallet. Tack!

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Som Svensktiger säger, kolla bios, speciellt om det är 1600 minnen så strular det, även med vissa nya MBs, så läs på, kolla bios och testa dig fram.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood