Problem Win7 software RAID

Permalänk
Medlem

Problem Win7 software RAID

Hejsan,

Har byggt en dator till några släktingar, spec som följer:
ASrock H67M-GE
i5 2500K
2x4Gb Corsair XMS3 1600Mhz
1x Corsair Force3 SSD
2x1TB Samsung diskar (Raid 1)
Antec TruePower 550W
Win7 Pro 64bit SWE

Jag kör software raid1 genom diskhanteraren i Win7. Allt har fungerat fint och varit frid och fröjd tills SSD dog för ett par dagar sedan... Vi har fått en ny disk och allt är inlagt igen men jag lyckas inte få fart på Raid setupen igen. Såhär ser det ut när jag försöker återkoppla diskarna till sin raid konfiguration igen.

Den visar diskarna som "främmande diskar", jag högerklickar och väljer "importera främmande diskar" och denna ruta kommer upp. Datorn känner uppenbarligen av att diskarna hör ihop.
http://www.techsweden.org/forum/download/file.php?id=297&mode...

Datorn känner av att diskarna är speglade, tillstånd. OK. Allt ser bra ut, bara att trycka ok med andra ord.
http://www.techsweden.org/forum/download/file.php?id=298&mode...

Sen kommer detta felmeddelande: "ogiltigt paketnamn"
http://www.techsweden.org/forum/download/file.php?id=299&mode...

I Bios är "SATA Mode" satt till "AHCI" och inte Raid men spelar det någon roll? Kan också säga att jag är 30mil från datorn och sitter och grejer genom TeamViewer och jag är därför lite begränsad i vad jag kan göra.

Vad kan felmeddelandet bero på, tips mottages tacksamt.

Mvh / Maarten

EDIT: Lyckas inte infoga bilderna så jag kan tyvärr bara posta länkar.

Dubbel
Visa signatur

Har en dator maskin!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du bytt portar på SSDn/diskarna? Har du testat att importera RAID:en i en annan dator (även om det är svårt på distans, men iaf)?

Vad säger Windows-loggarna när du försöker initiera RAID:en?

Offtopic: Bilderna fungerar inte.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du bytt portar på SSDn/diskarna? Har du testat att importera RAID:en i en annan dator (även om det är svårt på distans, men iaf)?

Vad säger Windows-loggarna när du försöker initiera RAID:en?

Offtopic: Bilderna fungerar inte.

SSD'n har växlat port med DVD'n men Samsung diskarna har inte ändrats så "enhetsbeteckningen" borde inte påverkats, men det kanske räcker för att strula till det?

Nej inte provat på någon annan dator, har inte möjlighet att testa på plats inom överskådlig tid heller. Släktingarna klarar dessvärre inte att assistera.

Hur får jag fram Windowsloggarna? EDIT: Jag hittade det själv, ber att få återkomma med en logg.

Kan man inte tanka upp bilder till SWEC bara länka?

Visa signatur

Har en dator maskin!

Permalänk
Antielefant

Ja, det räcker för att strula till det eftersom Windows 7 (liksom alla NT-baserade system) läser diskarna som Disk0, Disk1 etcetera, där Disk0 normalt är disken ansluten till den första i ordningen hårddiskplatsen.

C: på en (korrekt installerad) Windows 7-dator heter alltså inte "C:" i lågnivå utan "\disk(0)\partition(0)".

"C:" är bara ett alias som i sin tur "bestäms" av två linje kod i Windowsregistret.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, det räcker för att strula till det eftersom Windows 7 (liksom alla NT-baserade system) läser diskarna som Disk0, Disk1 etcetera, där Disk0 normalt är disken ansluten till den första i ordningen hårddiskplatsen.

C: på en (korrekt installerad) Windows 7-dator heter alltså inte "C:" i lågnivå utan "\disk(0)\partition(0)". "C:" är bara ett alias.

Tack för tipset jag ska testa det.

Förut såg det ut såhär:

disk 0 - Corsair SSD
disk 1 - DVD
disk 2 - Samsung 1
disk 3 - Samsung 2

Nu ser det ut såhär:

disk 0 - DVD
disk 1 - Corsair SSD
disk 2 - Samsung 1
disk 3 - Samsung 2

Jag är med på principen hur du menar men jag menar bara att endast disk 0 och disk 1 har ändrats medans disk 3 och 4 är opåverkade och det är ändå där problemet ligger. Men jag testar allt är värt ett försök i detta läge.

Visa signatur

Har en dator maskin!