Intel's första micro processor

Permalänk

Intel's första micro processor

Hittade gamla mikro chip på gamla kretskort hemma hos farsan , ser ut såhär
http://www.cpu-zone.com/4004/Intel%20C4004%20Grey%20Stripe_1....

Intel 4004 micro processor, med guld vit och gråa streck. Är dom värda något samlar värde eller är det spara för ev. stigande värde i framtiden?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

4004 är värda ganska mycket numera.
Exakt hur mycket denna modell är värd vet jag dock ej. Jag rekommenderar att du registrerar dig på www.cpu-world.com forum och frågar där istället.

Permalänk
Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Inaktiv

Vill inte vara negativ, men det syns ingen intel-logga på det (det stora i-et på bilden i din första post). Inte heller står det 4004 någonstans. Tror tyvärr att det är ett annat chip som råkar ha likadan kapsel.

Permalänk
Medlem

Om det är en riktigt så kan jag ju säga det att för 10år sen var det en snubbe som köpte en sådan för ~3500kr

Permalänk
Medlem

Vad är det för kretskort?

Har din pappa möjligen jobbat med flipperspel eller arkadspel? Bally (som står på chippet) är ju en känd flipper-tillverkare. Det kan ju vara så att kortet i sig är mer intressant än chippet.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Den vita är ingen halvledare alls utan flera resistorer i samma kapsel. De två i mitten står det Bally på och pgpb är på rätt spår här. De två nere till vänster är en 7400 och en 7493, två standard TTL kretsar.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Vad är det för kretskort?

Har din pappa möjligen jobbat med flipperspel eller arkadspel? Bally (som står på chippet) är ju en känd flipper-tillverkare. Det kan ju vara så att kortet i sig är mer intressant än chippet.

Det stämmer bra det, han köpte upp Bally för ca ~20 år sen i Europa, kretskortet är troligen fått ett flipper spel ja , har en hel del olika kretskort och chip till olika flipper och så. Finns mkt o sälja.

Fick bekräftat på Cpu-world det var en 4004 och värdet på den var ca $2000

Visa signatur

Permalänk

""In 1974 Bally investigated using the Intel 4004, the first industrial microprocessor, for its pinball machines. But it was Williams that released the first solid-state control pinball machine, Hot Tip, in 1977. "

Therefore, it doesn't sound like either Bally nor anybody used microprocessors to control pinball machines in 1973, the date code of your chip. So what you have may be a custom IC in a gray trace package, not a C4004 ... "

Står där att det förmodligen inte är en 4004 och flera längre ner i tråden sa samma sak?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Det stämmer bra det, han köpte upp Bally för ca ~20 år sen i Europa, kretskortet är troligen fått ett flipper spel ja , har en hel del olika kretskort och chip till olika flipper och så. Finns mkt o sälja.

Fick bekräftat på Cpu-world det var en 4004 och värdet på den var ca $2000

Jag tror du skulle ha nytta av att ge dig på MAME-communityt...

Permalänk
Medlem

Jag tog mig friheten att leta upp din tråd på CPU-world och kikade på de andra bilderna du lagt upp:

http://www.cpu-world.com/forum/viewtopic.php?t=17681

http://imageshack.us/g/850/img0639dil.jpg/

På den femte bilden så står det: "Numeral test lamp warning: fuse will blow unless all 10 pins are off. Set up strike or spare before testing"

Tydligt är att det rör sig om en bowlingspel, tyvärr hittar jag inget Bally Bowlingspel som kan tänkas matcha. Det vore intressant att veta vad det är för beteckning på det lite större keramik-kretsen.

Jag tror bzn har rätt. Tyvärr har du ingen 4004

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.