Permalänk
Medlem

Nya hörlurar ca 2k

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp i valet av ett par nya hörlurar. Jag har en budget på ca 2k och lyssnar på ganska så blandad musik. All tyngre hårdrock, techno och dubstep är nog det som är mest aktuellt för tillfället.
Jag är då ute efter ett par lurar som passar till denna musiken och då har en bra bas. Jag kommer använda dem till datorn och till mobilen. Jag lyssnar ofta på musik ifrån mobilen på t.ex bussen och det är då ett plus om de inte läcker allt för mycket ljud och också håller "bruset" ute.
En sista sak är att det är ett stot plus om de ser bra ut med, men det är inte prio.

Har funderat på dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=435259 men har hört både att de är bra och dåliga så jag är tacksam för åsikter om detta.
Jag är inte en audiofil utan en vanlig Svensson som vill ha bra musik, så det är inte så petigt

Permalänk
Medlem

Att köpa beats by dr dre är som att köpa en sminkad gris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaako:

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp i valet av ett par nya hörlurar. Jag har en budget på ca 2k och lyssnar på ganska så blandad musik. All tyngre hårdrock, techno och dubstep är nog det som är mest aktuellt för tillfället.
Jag är då ute efter ett par lurar som passar till denna musiken och då har en bra bas. Jag kommer använda dem till datorn och till mobilen. Jag lyssnar ofta på musik ifrån mobilen på t.ex bussen och det är då ett plus om de inte läcker allt för mycket ljud och också håller "bruset" ute.
En sista sak är att det är ett stot plus om de ser bra ut med, men det är inte prio.

Har funderat på dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=435259 men har hört både att de är bra och dåliga så jag är tacksam för åsikter om detta.
Jag är inte en audiofil utan en vanlig Svensson som vill ha bra musik, så det är inte så petigt

är du inte audiofil känns det lite overkill att lägga de pengarna på hörlurar, för tusenlappen finns många bra och lättdrivna lurar. i dyrare prisklasser kräver lurarna ofta bättre drivning från en hörlursförstärkare eller så och lämpar sig mindre för att springa runt med. exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=277548 är några av mina favoriter, men att driva dessa med en mobil gör dem verkligen inte rättvisa

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

är du inte audiofil känns det lite overkill att lägga de pengarna på hörlurar, för tusenlappen finns många bra och lättdrivna lurar. i dyrare prisklasser kräver lurarna ofta bättre drivning från en hörlursförstärkare eller så och lämpar sig mindre för att springa runt med. exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=277548 är några av mina favoriter, men att driva dessa med en mobil gör dem verkligen inte rättvisa

Med att jag inte e audiofil så vill jag mest ha sagt att jag inte bryr mig om det är några mindre brister i ljudet på något ställe Men med tanke på hörlursförstärkare så tyckte jag att jag läste något om att det fanns inbyggt i Dr.Dre, det är tack vare det, att de ser bra ut och att de har ett helt ok ljud enligt vissa. De som du länkade verkade helt ok de med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaako:

Med att jag inte e audiofil så vill jag mest ha sagt att jag inte bryr mig om det är några mindre brister i ljudet på något ställe Men med tanke på hörlursförstärkare så tyckte jag att jag läste något om att det fanns inbyggt i Dr.Dre, det är tack vare det, att de ser bra ut och att de har ett helt ok ljud enligt vissa. De som du länkade verkade helt ok de med

de jag länkade tycker jag låter bättre än dr dre, som egentligen bara är designerlurar med ett dyrt namn... men gå till nån seriös hifi-butik och prova olika hörlurar med din mobil. antingen låter det helt ok, eller så kan de tappa ljudkvalitet eller ljudnivå, vissa lurar får man inte mer än en viskning ur med maxvolym på mobilen så det är värt att testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

de jag länkade tycker jag låter bättre än dr dre, som egentligen bara är designerlurar med ett dyrt namn... men gå till nån seriös hifi-butik och prova olika hörlurar med din mobil. antingen låter det helt ok, eller så kan de tappa ljudkvalitet eller ljudnivå, vissa lurar får man inte mer än en viskning ur med maxvolym på mobilen så det är värt att testa

Tyvärr inte det enklaste att hitta någon riktig HIFI butik där jag bor, i en liten stad i Blekinge..., de få ställen som har hörlurar som man kan lyssna på är t.ex Media Markt, elgiganten mm. men det finns aldrig så att man kan bestämma musiken själv, och oftast så är det någon taskig 80-talare eller något klassiskt att lyssna på vilket är helt fel musik för min del...
De som man faktiskt kunde lyssna på var just dr dre solo till en telefon, lät ganska så bra, men det kändes som att det saknades något...

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Grado SR 80. Grado passar bäst till rock men en polare som lyssnar dubstep prövade dom och blev imponerad. Dock läcker de en del men inget som stör andra på bussar skulle jag gissa på.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag skulle rekommendera Grado SR 80. Grado passar bäst till rock men en polare som lyssnar dubstep prövade dom och blev imponerad. Dock läcker de en del men inget som stör andra på bussar skulle jag gissa på.

Kan säkert vara bra, men söker efter ett par heltäckande lurar, gömde nämna detta innan

Permalänk
Medlem

Okej, har kollat runt lit och har då också hittat dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256102 sedan så var det de som richie.f länkade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=277548 så, vilka utav dessa tror ni skulle funka bäst till min musikstil?

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par ATH-M50 i snart 1,5 år och är väldigt nöjd med dom. Däremot använder jag dem mest till spel så jag är inte den bäste att göra några uttalanden om ljudkvaliten dock är jag helt nöjd och innan jag köpte dem så hittade jag nog ingen som skrev något direkt negativt om ljudet.

Jag tycker att passformen och kvaliten är bra. De är ordentligt heltäckande och ligger runt örat. Jag har provat att driva dem med min mobiltelefon, max volym var inte jättehögt men nog för mig åtminstone.

När jag köpte mina så kostade de en del mer än nu men inte heller till det priset så ångrar jag mitt köp.

PS. I min uppfattning, trots min "friskrivelse" tidigare, så är ljudet väldigt bra och jag tycker inte att de lider av någon brist på bas.

Permalänk
Medlem

HFI-580 eller kanske HFI-780. Dessa är bättre än överskattade ATH-M50 tycker jag. Grado, AKG bör undvikas för techno, dubstep osv då de tenderar att vara väldigt basfattiga.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

HFI-580 eller kanske HFI-780. Dessa är bättre än överskattade ATH-M50 tycker jag. Grado, AKG bör undvikas för techno, dubstep osv då de tenderar att vara väldigt basfattiga.

rättelse: akg tenderar att vara väldigt korrekta i sin bas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Finns inte allt för mkt skrivet om dessa, men om du skulle jämföra ljudet du får för pengarna för var o en, vilken skulle du då rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

kan inte understryka detta tillräckligt mycket

men det är en fråga om tycke och smak om man vill ha det, för många gillar när det är en svulstig bas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan väll säga att till techno så ska den vara ganska "korrekt" men till dubstep så är det nog bättre när basen svänger ut lite enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaako:

Man kan väll säga att till techno så ska den vara ganska "korrekt" men till dubstep så är det nog bättre när basen svänger ut lite enligt mig.

men om basen ska svänga ut lite i dubstep så borde det ju finnas i ljudspåret, och då ska en korrekt hörlur/högtalare spela "utsvängt" så på så sätt är ju en korrekt återgivning alltid att föredra, men som sagt kanske man vill ha än mer bas än vad det "ska" vara även i dubstep och då kan ju en korrekt lur låta lite tunn och tråkig i jämförelse med en som fyller på extra mycket.

sen är det många lurar i billigare kategorier som inte kan gå så djupt i basen, och kompenserar detta med att höja hela basspektrat, så att en okunnig lyssnare kan tycka att dessa har bättre bas än ett par lurar som kan gå djupt och lämnar frekvenskurvan korrekt så att den högre basen inte blir överdriven. vet inte hur vanligt det är i högre prisklasser dock

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker det verkar lite onödigt att lägga 2k på hörlurar som du skall ha på bussen som kan vara tunga att driva, jag har haft en del hörlurar och Bose Around-Ear AE är de jag använt mest:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=245226

De stänger ute ljud förvånansvärt bra och ganska lätta så man kan ha på sig de väldigt länge utan att det blir obekvämt. Jag gillar ljudet i dessa hörlurar med, väldigt klart och djupt. Ta dig till en butik och testa lite olika hörlurar så du får känsla för vad som finns i vilka prisklasser.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

är ju öppna och även om jag föredrar öppna personligen så läcker de ju både in och ut, vilket ts skrev att han inte ville...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I slutändan är det dina öron som ska avgöra och inte våra. Kan vara värt att tänka ppå:)
sen så är iprincip all bass under 80hz ovesentligt i hörlurar då det är hela kroppen som aggerar "öron" vi dem frekvenzerna

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaako:

Hej!

Jag röstar på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514367 av anledningen att det är DET bästa ljudet man kan få via bluetooth, jag blev glatt överraskad över att det ens skulle bli så bra Och sen att batteritiden är grymt bra är ju guld värt Tänk dig vad skönt att slippa alla sladdar Sen om du verkligen vill så kan du skaffa samma lurar fast med noise canceling (du nämnde det där med bussen...) men då kostar dom en bra bit mer. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515999

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Korrekta, ja, men fortfarande nästintill obefintlig bas (för mig). Speciellt AKG K701. Det finns hörlurar med bra mycket mer bas som även är riktigt bra bas som inte behöver förstöra ljudet.

Skrivet av Jaako:

Finns inte allt för mkt skrivet om dessa, men om du skulle jämföra ljudet du får för pengarna för var o en, vilken skulle du då rekommendera?

HFI-580 har mer bas än HFI-780. Ljudet i HFI-780 är mer finslipat och balanserat, (dock inte i närheten av AKG och liknande som anses vara väldigt neutrala). Mellan dessa två så är det HFI-580 som jag skulle köra på till techno och dubstep, och för priset (~1100 hos thomann.de) så finns det nog inget bättre till just den genren.
Båda isolerar hyffsat bra och är ganska lättdrivna från en ipod eller liknande. Fast som hos de flesta hörlurar så drar de nytta av en förstärkare förstås. Hos head-fi.org finns det en hel del snack om dessa hörlurar.

Som någon sa så är det bra om du kan lyssna själv då alla gillar olika typer av ljud.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka ta mig in till någon större stad och se om de har ett bättre utbud på lurar där än vad de vanliga butikerna har. Tack för de olika alternativen, jag vet inte riktigt vilken det lutar mest åt just nu, men man får väll se

Permalänk
Medlem

Tror inte att TS ska ha AKG lurar, dom tenderar att vara neutrala i basen, inte överdrivna. Många uppfattar det som basfattigt just för att dom är vana med lurar som är överdrivna i basen vilket dom flesta lurarna på marknaden är idag mer eller mindre.

AKG K272 är verkligen inte basfattiga, dom är neutrala helt enkelt. Men dom kräver mycket av källan och har man bara hört dom drivna av t.ex en telefon så förstår jag varför man tycker dom är basfattiga, för det är dom verkligen om dom inte drivs av någon hörlursförstärkare. Min erfarenhet är att AKG lurar kräver en potent hörlursförstärkare, men när man väl har det så har man ett skitbra, neutralt och behagligt ljud som funkar till all musik.

Tror att Audio-Technica m50 passar för TS. Aldrig haft chansen att lyssna på dom själv men enligt många recensioner så ska dom vara aningen hissade i bas och diskant. Populärt för elektroniskt och rock men kanske mindre bra för "vanlig" musik.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om du är helt inne på dubstep så tycker jag att du ska ta någon utav de andra som ovanstående har listat, men om du nu lyssnar på olika musik genrer och tycker att beats ser bra ut så kan jag tipsa dig om Fanny Wang over ear 2001. Ser i stort sett precis ut som beats, men har ett mycket bättre ljud. Du kan även driva dem utan batteri, men det är inget att rekommendera då basen nästan försvinner helt. Och batterierna är till en inbyggd förstärkare med två funktioner "vanligt" och bas! Med basläget så får du lika mkt bas som i beats, men en mycket mer ren sådan, enligt mig iaf Sitter bra på huvudet, men är ganska så tunga. Det som skiljer sig mest mellan dessa och Beats är då ljudet, det är mycket renare och har ett bra mellanregister. Dock så kostar de 2000kr, men jag tycker att de kan vara värda det. Du kan få bättre ljud för pengarna, men du kan inte hitta ett par lika snygga med detta ljudet

Permalänk

Beyerdynamic DT-770-PRO