Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tullis:

Hittade urlen för en liten stund sen, låter intressant.
Man kanske skulle bli återförsäljare i Sverige!

De kommer inte ha några återförsäljare. Vill du köpa tusen stycken så får du det. Men du betalar lika mycket som alla andra.

Och ja, jag vet att man vid första batchen bara kan köpa en. Det kommer fler batcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

De kommer inte ha några återförsäljare. Vill du köpa tusen stycken så får du det. Men du betalar lika mycket som alla andra.

Och ja, jag vet att man vid första batchen bara kan köpa en. Det kommer fler batcher.

Aha, var säljs dem ifrån?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tullis:

Aha, var säljs dem ifrån?

Vafan. Vill du snacka teknik så är det här forumet för dig. Vill du tjäna pengar och göra affärer så kan du ta det i ett annat forum. Läs på själv och sluta fiska affärsidéer. Bara ge upp.

Den här tråden handlar om Raspberry.

Permalänk
Medlem

Can I run power Raspberry Pi from batteries as well as from a wall socket?

Yes. The device should run well off 4 x AA cells.

Portable-PI!

Blir nog en experimentell och en NAS till att börja med då jag är så nöjd med boxee box ^^

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Vafan. Vill du snacka teknik så är det här forumet för dig. Vill du tjäna pengar och göra affärer så kan du ta det i ett annat forum. Läs på själv och sluta fiska affärsidéer. Bara ge upp.

Du har nog missförstått mig.
Nu var jag bara intresserad på var man beställa dem ifrån, du kanske visste?
Är intresserad av produkten i sig och kommer köpa en för egen användning, inte för en affärs idé.

Var bara en tanke att kunna ta en stor beställning för att sedan hjälpa den svenska marknaden som kanske inte vill beställa från utlandet.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Avstängd

Mmmm. Läs på lite om idéerna bakom open source. Rasperry är ett ideellt projekt och ingen nisch.
Länkar finns i tråden.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av CENSTRM:

Tagga ner, han undra bara vart man köper dom.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Avstängd

Nej det gjorde han inte. Han ville bli återförsäljare åt dem.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av CENSTRM:

Nej det gjorde han inte. Han ville bli återförsäljare åt dem.

Och vad grundar du de på? Tänker inte ens diskutera detta. Tycker förövrigt de skulle vara bra med en återförsäljare i Sverige, även om de blir lite högre priser pga av man inte får köpa nå paket pris av dom.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE

Permalänk
Avstängd

Jag grundar det på det här uttalandet

Skrivet av Tullis:

Man kanske skulle bli återförsäljare i Sverige!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av CENSTRM:

Och därför är de så svårt att skriva en länk? Och varför så stort problem med att nån vill köpa och sälja dom i Sverige? De är ju bara bra tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Har kollat mer på deras hemsida och ser nu att de inte tar emot återförsäljare i dagsläget. Inte omöjligt i framtiden!

Skrivet av C4B12:

Och därför är de så svårt att skriva en länk? Och varför så stort problem med att nån vill köpa och sälja dom i Sverige? De är ju bara bra tycker jag.

Precis min tanke.

Den som lever får se!

Visa signatur

Permalänk

Har planer på att göra en liten Emulator-pc av en Raspbery-Pi.
Hoppas man kan komma över några exemplar den 20:e

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Avstängd

Typ mame eller?Ska du ha ett kabinett eller koppla det till tvn? Vad ska du köra för maskiner på det? erätta mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebopp:

Can I run power Raspberry Pi from batteries as well as from a wall socket?

Yes. The device should run well off 4 x AA cells.

Portable-PI!

Blir nog en experimentell och en NAS till att börja med då jag är så nöjd med boxee box ^^

Laptop?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

Nu börjar jag få planer på att dra ihop en hemstyrning med Pi som bas. Hoppas att den fungerar bra tillsammans med en Tellstick Duo eller liknande.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av CENSTRM:

Typ mame eller?Ska du ha ett kabinett eller koppla det till tvn? Vad ska du köra för maskiner på det? erätta mer!

Had mer tänkt mig SNES/NES, och diverse SEGA emulator inkopplad till tv.
Jag har mer personlig koppling till hemkonsoler så en arkadkabinett får bli en annan gång.

Har adaptrar till SNES/NES-kontroller så man kan få dom till USB. ungefär den nivån på det. Kanske inte så avancerat men w/e.

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Medlem

Tänkte smacka in en i en låda tillsammans med en liten arduino för att kunna använda min RFID-läsare trådlöst.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Tänkte smacka in en i en låda tillsammans med en liten arduino för att kunna använda min RFID-läsare trådlöst.

Hm, vilken ska sköta RFID'n, och vilken ska sköta det trådlösa?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hm, vilken ska sköta RFID'n, och vilken ska sköta det trådlösa?

Har en länk i sign som är till mitt galleri, där ser du hur jag har RFID-läsaren inkopplat till min arduino på en bredbräda. Det funkar awesome med kabel där varje kort skickar sitt värde genom serial och HTPC'n gör whatever jag sagt att den ska göra för varje värde.

Just nu funkar det så att jag har 5 olika kort med olika data. Min HTPC är "centret" i hela lägenheten och den kontrollerar lampor och ljud.

Har en surfplatta som skickar kommandon till HTPC'n och på den kontrollerar jag lampor och annat gott. Tänkte helt enkelt göra samma sak med en pi-bräda och arduinon, där pi-brädan skickar samma värde som den får igenom arduinon vidare till HTPC'n trådlöst. En mellanhand med andra ord

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Har en länk i sign som är till mitt galleri, där ser du hur jag har RFID-läsaren inkopplat till min arduino på en bredbräda. Det funkar awesome med kabel där varje kort skickar sitt värde genom serial och HTPC'n gör whatever jag sagt att den ska göra för varje värde.

Just nu funkar det så att jag har 5 olika kort med olika data. Min HTPC är "centret" i hela lägenheten och den kontrollerar lampor och ljud.

Har en surfplatta som skickar kommandon till HTPC'n och på den kontrollerar jag lampor och annat gott. Tänkte helt enkelt göra samma sak med en pi-bräda och arduinon, där pi-brädan skickar samma värde som den får igenom arduinon vidare till HTPC'n trådlöst. En mellanhand med andra ord

Så, då drar jag slutsatsen att det blir enklare och billigare att använda en PI + wlan-sticka, än att direkt utrusta arduinon med wlan?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Så, då drar jag slutsatsen att det blir enklare och billigare att använda en PI + wlan-sticka, än att direkt utrusta arduinon med wlan?

Nej, jag har ett par blåtand moduler liggande och trådlös serial över BT är inte svårt. Men det är inte lika roligt

Känner att jag måste ha en Pi-bräda och det här är det enda jag kan komma på att använda den till.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Nej, jag har ett par blåtand moduler liggande och trådlös serial över BT är inte svårt. Men det är inte lika roligt

Känner att jag måste ha en Pi-bräda och det här är det enda jag kan komma på att använda den till.

Det där svarte lyckades ju inte alls svara på det jag undrade över

men men, arduinons användbarhet hör väl iofs inte hemma i denna tråden...

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Avstängd

Vet någon om den har wake on lan stöd? Gått och funderat på ett projekt ett tag nu..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CENSTRM:

Vet någon om den har wake on lan stöd? Gått och funderat på ett projekt ett tag nu..

Det har den inte, om någon vill veta. Kom på det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Kom inte hit in och säg vad folk ska skriva och inte, om någon skulle kunna få bli återförsäljare för denna sköna lilla manick så vore väl det jätte bra för oss konsumenter. det vore säkerligen bra för dom som utvecklar Pi också men deras problem just nu lär ligga i att försöka kunna skicka så pass många enheter som folk faktiskt vill ha efter denna hype.

Ta och gör av med ditt arroganta beteende i någon annans tråd!

Permalänk
Medlem

Med tanke på datalagringsdirektivet som kommer röstas igenom på onsdag, så borde en anonymiseringsbox byggd med Rasberry vara intressant. Rasberry kopplas efter modemet och kör någon anonymiseringstjänst, och kopplas till en switch så att man kan köra husets alla datorer genom tjänsten. Dessutom måste man nog använda den som DHCP eftersom de flesta bredbandmodem även är rotrar. Ett problem är att den bara har ett nätverksuttag.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har använt denna för att bygga säkerhetssystem?

Finns det någon lättanvänt gränssnitt för att sätta upp ett sådant i ex.vis ubuntu.
Om man ex-vis har två st med billig kamera som aktiveras av rörelse och skickar bilder till min epost så fort någon rör sig framför dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Finns det någon som har använt denna för att bygga säkerhetssystem?

Finns det någon lättanvänt gränssnitt för att sätta upp ett sådant i ex.vis ubuntu.
Om man ex-vis har två st med billig kamera som aktiveras av rörelse och skickar bilder till min epost så fort någon rör sig framför dem?

http://www.zoneminder.com/

Det finns massor av program och guider googla.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jöneborn:

Had mer tänkt mig SNES/NES, och diverse SEGA emulator inkopplad till tv.
Jag har mer personlig koppling till hemkonsoler så en arkadkabinett får bli en annan gång.

Har adaptrar till SNES/NES-kontroller så man kan få dom till USB. ungefär den nivån på det. Kanske inte så avancerat men w/e.

Högintressant. Vill gärna höra om hur prestandan blir och andra idéer/detaljer du kan hitta/upptäcker.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.