Hjälp med val av: Högtalare (,förstärkare) samt ljudkort!

Permalänk

Hjälp med val av: Högtalare (,förstärkare) samt ljudkort!

Hej!

Hade tänkt förstärka "hörnan" där hemma med allt vad bra ljud står för. I grund och botten är det egentligen nya högtalare som är på tapeten, men då tänkte jag att jag lika väl kunde hugga ett ljudkort i samma veva. Jag kan inte mycket om ämnet (högtalare/ljud) så jag behöver all hjälp jag kan få!

Mitt behov:
1# Nya högtalare, som ska stå vid datorn. Är ej intresserad av surround i dagsläget, då mitt rum ej erbjuder den möjligheten. Därför vill jag köpa ett par. Dock så kanske det skulle vara smart att köpa två högtalare idag, för att sen kunna komplettera med två till i framtiden, om behovet uppstår. Så jag vill inte "måla in mig i ett hörn" med det här köpet.
Siktat på ett pris runt 3000-4000:-

2# Nytt ljudkort. Aldrig ägt ett förut så har ingen aning vad som gäller. Har ingen möjlighet att klämma in ytterligare ett kort i min burk, så det måste vara en extern lösning.
Vet inte vad ett sådant skulle kosta.

3# Förstärkare? ...
Vet inte vad jag behöver en sådan till, ungefär här går gränsen för min kunskap.

Länkar till bra läsning om ämnet uppskattas!

Mvh
Awesometrygg

Permalänk
Medlem

Köp ett par aktiva monitorer.
http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Förstärkare behövs för att driva passiva högtalare,vad man behöver beror på vilka högtalare som ska drivas,vilka finesser man behöver osv.

Ljudkort är inte så nödvändigt alltid,ger lite bättre ljud än det inbyggda men inget måste,också där beror lite på vad du behöver,finns allt från enkla billiga för runt tusenlappen till lite mer dyrare med massa lull-lull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Köp ett par aktiva monitorer.
http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Förstärkare behövs för att driva passiva högtalare,vad man behöver beror på vilka högtalare som ska drivas,vilka finesser man behöver osv.

Ljudkort är inte så nödvändigt alltid,ger lite bättre ljud än det inbyggda men inget måste,också där beror lite på vad du behöver,finns allt från enkla billiga för runt tusenlappen till lite mer dyrare med massa lull-lull.

Det mest optimala, ja. Men om jag förstår TS rätt så vill han ha möjligheten att uppgradera till 5.1 i framtiden. Kanske inte så bra väg att gå på aktiva då?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Det mest optimala, ja. Men hur löser TS framtida uppgraderingar till 5.1?

Köper en hemmabioreceiver kanske.

Permalänk
Medlem

Jag förstår det som att budget är 3-4k.

Frågan är ju vilket hembio system man får för dem pengarna.

Har du passiva högtalare behöver du en förstärkare annars blir det svårt att få ljud ur dem.
Aktiva innebär att dem har förstärkare i sig. Vilket brukar vara mer lämpligt för den med liten budget. Eftersom man kan få "bra saker".

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Köper en hemmabioreceiver kanske.

Du hann citera innan jag redigerade Fick inte fram mitt budskap riktigt. Har lite taskig koll vad det finns för schyssta receivers med utgång för aktiva fronthögtalare, men om det finns något bra alternativ så borde TS fundera på att köra på ett par schyssta studiomonitorer till att börja med.

Skrivet av buddaz:

Jag förstår det som att budget är 3-4k.

Frågan är ju vilket hembio system man får för dem pengarna.

Har du passiva högtalare behöver du en förstärkare annars blir det svårt att få ljud ur dem.
Aktiva innebär att dem har förstärkare i sig. Vilket brukar vara mer lämpligt för den med liten budget. Eftersom man kan få "bra saker".

Jag tolkar det som så att budget är 4000kr för högtalare endast. Vilket man i så fall kommer bra långt på.

Alternativet är väl att köra på ett par aktiva monitorer till att börja med. Eller om du planerar att inom snart framtid gå på surround, köra på en lagom receiver och ett par fina stativare.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Denon 1312, Pioneer VSX-421, Yamaha RX-V371 ihop med ett par billiga högtalare och kablar. Borde väl täcka budget.

Permalänk

Hej och tack för alla svaren!

Min budget är inte skriven i sten, den kommer regleras allt eftersom min kunskap inom ämnet stiger, så jag kan anpassa den efter mina behov.

I dagsläget sitter jag i ett rum på 4x4m. Framtiden är oklar, men tillslut hamnar jag väl i en "normalstor" etta och det är egentligen denna jag upgraderar för! Tanken är att jag ska ha ett gemensamt ljudsystem för all media, och drömmen hade varit om jag kunde köpa 2 st högtalare idag, och sen 2 st senare, för att bara behöva komplettera med en center + bas.

Jag hade tänkt lägga 3000-4000kr på högtalare från början, men om det nu är smart att köpa en förstärkare så får jag väl slänga på det på budgeten med. För återigen så vill jag kunna använda mitt kompletta system i min framtida lägenhet, dvs inget "spill".

För att göra det enkelt för er så kan jag säga såhär: Vill inte lägga mycket mer än 6000 på 2st högtalare och eventuell förstärkare denna månaden, men jag vet inte vad en förstärakre som passar mina behov kostar, därför vet jag inte om 6000 är en passande siffra så den är, ännu en gång, inte skriven i sten.

Jag hade tänkt att använda högtalarna för musik, film och datorspelande. Men oftast då jag lirar så kör jag med hörlurar, därför undrar jag fortfarande om det är värt med ett ljudkort för mig, och isf vilket som passar.

Mina hörlurar:
Sennheiser PC360 Gaming & DENON AH-D2000

Mvh
Awesometrygg

Permalänk
Medlem

Om du bara spelar tycker jag det räcker med de du har idag. Är du väldigt kräsen och skall använda det till kvalitets lyssning av musik eller musik produktion då kanske det kan vara värt.

Så klart finns det "prylar" för din budget. Däremot får man räkna med att hembio reciver kostar en hel del beroende på vad man vill ha. Mycket av kostnaden ligger på allt lull lull.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att gå på hela skiten på en gång

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4829

Men det kan i och för sig bli lite trångt i rummet. Men den receivern och ett par finare högtalare i 3500kr~'s-klassen är också en bra deal.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Pioneer VSX-421 vs Yamaha RX-V371?
Vilken är "bäst"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Pioneer VSX-421 vs Yamaha RX-V371?
Vilken är "bäst"?

Ljudmässing är de nog ganska likvärdiga likt de flesta i prisklassen ( Onkyo TX-SR309 och Denon AVR-1312). Har du möjlighetatt provlyssna på några av de fyra så gör det och köp den som låter bäst.
Alla har generellt väldigt liknande stöd och liknande ingångar så kolla om det är någon som har en funktion du vill ha (t.ex. Pioneeren tror jag stödjer HDMI-standby som kan vara mycket använtbart för vissa och betydelselöst för andra.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Pioneer VSX-421 vs Yamaha RX-V371?
Vilken är "bäst"?

Svårt att säg,välj den som du tycker passar dig bäst.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Svårt att säg,välj den som du tycker passar dig bäst.

Slutpriset med högtalare skiljer 200 (yamaha dyrare). Så priset äri stort sett detsamma, hmmm...

Permalänk
Medlem

Lyssnade på ett par aktiva högtalare för första gången på en mässa, ett par ESI NEAR08 EXPERIENCE, och du gör nog rätt i att skippa sådana högtalare förutom möjligtvis yamahas varianter.

Harman Kardon HK 980
x meridian 2g

Är riktigt bra köp kanske Yamaha NS-777 vore något.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Skrivet av Zax89:

Lyssnade på ett par aktiva högtalare för första gången på en mässa, ett par ESI NEAR08 EXPERIENCE, och du gör nog rätt i att skippa sådana högtalare förutom möjligtvis yamahas varianter.

Harman Kardon HK 980
x meridian 2g

Är riktigt bra köp kanske Yamaha NS-777 vore något.

Jag vill inte avråda från aktiva högtalare då det finns många riktigt bra. De enda jag absolut inte vill rekommendera då vi har dålig erfarenhet av dem på jobbet är Yamaha. Vi har ca 100par studiomonitorer och de enda som vi har problem med är Yamaha de har ofta brusiga steg, känsliga nätdelar och de ersätts av andra märken efterhand de dör ut eller börjar låta illa.

Läste fel i din rekommendation och tänkte meridian gör väl riktigt trevliga aktiva högtalare men det var ljudkortet och det är ett trevligt kort så i grunden ville jag helst kommentera Yamaha-monitor rekommendationen.

Permalänk

Hej och tack för fortsatt hjälp!

Var på hifiklubben och blev visad dessa efter förklarat min situation för säljaren.

högtalare: http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_dm...
hemmabioreciever: http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a...

Vet inte om hifiklubben är överprisade eller ej, men jag tycker att de verkar ha ett bra utbud av kvalitét-grejer. Någon som kan kommentera de artiklarna jag länkade? Hur de står i förhållande till mitt behov (postat längre upp i tråden) samt om det är "rätt" prisklass.

Vad skilljer de högtalarna ifrån deras storebrorsa http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_dm...), värt att köra på dem istället?

Mvh
Awesometrygg

Permalänk
Medlem

Alltså det finns ingen modell A över vad som är rätt eller fel. Lät det bra i dina öron kvittar det vad någon annan säger.

Överprisad är ett ord som jag inte gillar. Det finns alltid en förklaring till vad något kostar. Gör man en undersökning med andra butiker inom samma nisch kommer man börja inse att priserna skiljer sig inte direkt. Alla märken har alternativ som är i en bra prisklass även har märken alternativ i en högre prisklass.

Fel länk på den sista. Skillnaden är storleken på elementet som används.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Gör man en undersökning med andra butiker inom samma nisch kommer man börja inse att priserna skiljer sig inte direkt.

Det var detta jag undrade.

Permalänk
Medlem

Priset skiljer sig beroende på vilken typ av märke du är ute efter. Dyrare märken är dyrare. Vilket är rätt uppenbart. Däremot säger det inget om ljudet. När det kommer till ljud/bild handlar det ofta i slutändan om ens egna uppfattning.

Det är bara att ta en titt på lite olika butiker på nätet så kommer du inse att hifiklubben är inte direkt dyra som så många tror. Utan det är mer det att hifiklubben är återförsäljare för vissa märken som inte finns i dem andra butikerna. Dem märken har utbud för alla olika sorters budget.

Permalänk

Jag förstår dig till 100%

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på Xtz mh-800 Dsp. Underbara i den prisklassen!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm