Permalänk
Medlem

Ultimat Hemmadator

Som titeln lyder är jag ute efter förslag till en ultimat hemmadator.

Det jag skulle vilja ha är hjälp om hur jag bygger en dator för både lagring (NAS), Filmtittande och musiklyssnande kopplat till tv (HTPC) och eventuellt redo för serverhosting inom spel.

Lite defust kanske men för att förenkla: Skulle vilja ha hjälp med hur jag kan bygga en dator som kan:

  • Lagra filer

  • Spela upp film och musik till hemmabiosystem

  • Hosta enklare servar för spel

Kommer få fiberlan från telia snart undrar då om man skulle kunna koppla tv kanalerna genom Datorn till hemmabioanläggningen om ni förstår. Använder man tv kort då eller dylikt? Inte helt hundra på det område...t

Visa signatur

| CPU: i5 2500k @4.7GHz | GPU: GTX570 DCII | Moderkort: Asus P8P67 Pro rev B3 | RAM: Corsair vengeance LP 8gb |
| Chassi: Corsair 650D | Nätagg: Corsiar HX750 | CPU kylare: CM 212+ |
| OS disk: Corsair force 3 60gb | Lagringsdisk: WD caviar blue 500gb |

Permalänk
Medlem

kk ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Råkade ha det som rubrik ändrat nu tror jag...

Visa signatur

| CPU: i5 2500k @4.7GHz | GPU: GTX570 DCII | Moderkort: Asus P8P67 Pro rev B3 | RAM: Corsair vengeance LP 8gb |
| Chassi: Corsair 650D | Nätagg: Corsiar HX750 | CPU kylare: CM 212+ |
| OS disk: Corsair force 3 60gb | Lagringsdisk: WD caviar blue 500gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Haha tyckte det var fel forum för att leta efter ett kk

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Haha det blev fel skulle förhandsgranska och behövde rubrik då sen glömde jag ändra det

Visa signatur

| CPU: i5 2500k @4.7GHz | GPU: GTX570 DCII | Moderkort: Asus P8P67 Pro rev B3 | RAM: Corsair vengeance LP 8gb |
| Chassi: Corsair 650D | Nätagg: Corsiar HX750 | CPU kylare: CM 212+ |
| OS disk: Corsair force 3 60gb | Lagringsdisk: WD caviar blue 500gb |

Permalänk
Medlem

Låter som en vanlig dator med några hårddiskar för lagring och någon enklare grafikkrets som klarar hårdvaruavkodning av video. Kan i och för sig krävas kraftfull processor och mycket RAM för spelhostning men jag kan inte så mycket om det, är inte intresserad av spel längre.

Verkar vara möjligt att använda tvheadend för Telia IPTV:
https://www.lonelycoder.com/redmine/projects/tvheadend/wiki/T...
I så fall så skulle man kunna använda det i kombination med XBMC PVR.
För iptv ska det räcka med nätverkskort, men är osäker på om man behöver ett separat nätverskort för detta. Självklart måste man abonnera på kanalerna också för annars lär man väl inte få tillgång till dem. Eventuellt kan man behöva smartkortläsare också, vet inte riktigt hur de löst det med kryptering.

NAS är väl bara att dela ut hårddiskarna på nätverket, t.ex. med samba.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Ja NAS setup och de är inte så svårt men mer hur man skulle koppla in det till tvn...

Visa signatur

| CPU: i5 2500k @4.7GHz | GPU: GTX570 DCII | Moderkort: Asus P8P67 Pro rev B3 | RAM: Corsair vengeance LP 8gb |
| Chassi: Corsair 650D | Nätagg: Corsiar HX750 | CPU kylare: CM 212+ |
| OS disk: Corsair force 3 60gb | Lagringsdisk: WD caviar blue 500gb |

Permalänk
Medlem

hdmi?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD