Problem med nybyggda datorn, den startar i en sekund och sedan dör igen?

Permalänk
Medlem

Problem med nybyggda datorn, den startar i en sekund och sedan dör igen?

Jag köpte mitt nya monster igår på inet. Jag satte ihop hela igår kväll men när jag skulle starta den så dog bara fläktarna igång och sen dog datorn?
Jag har testat att ta bort alla komponenter förutom cpu och minnen men det händer samma sak? Det finns sex ledlampor som sitter i serie på moderkortet men bara "led1" lyser? Jag har också kollat så att det inte är glapp mellan moderkort och distanser men det satt fint

Setup:

Moderkort: MSI P67A-GD55 REV B3
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 580 1536MB SOC
Tillbehör till EVGA GeForce GTX 580 1536MB SOC + EVGA T-shirt!
HDD: 1TB Western Digital Caviar Black
CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE BLUE
Vattenkylning: Corsair Cooling Hydro H60
Chassi: NZXT Phantom Svart
Nätagg: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze
Läsare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM

Behöver hjälp snarast för jag hade tänkt att dra på LAN i veckan

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Monterade du distanserna till moderkortet korrekt?

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Japp det har jag redan kollat, det skulle vara monterat med 9 skruvar så det blev 9 distanser också :/ Glömde att säga att om man inte stänger av datorn så står den och sätter på sig i en sekund och sen stänger av sig och sen sätter på sig och ahh

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

När jag satte ihop min senaste dator så råkade jag montera distanser som inte skulle användas och således hade kontakt på moderkortet där det inte fanns något skruvhål. Jag hann se det innan jag monterade ihop resten dock.

//Jonas

Edit: Var visst lite sen!

Permalänk
Medlem

Aha okej tack Jonas men det ser ut såhär, det skall sitta tre skruvar längst upp och sen tre stycken i mitten och sen tre stucken längst ner, sen är det markerat med vita ringar runt hålen där skruvarna skall sitta så det går inte att göra fel nästan. Och alla skruvarna skall ju ha distanser också.

Mvh Simon

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Kolla distanserna 18 gånger så att dom inte sitter fel! Det kan bli en dyr historia... Sedan så kollar du så att all ström sitter som den ska!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Ja jag får la ta och kolla distanserna igen då, återkommer med svar

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

montera om CPU kylaren o gör det rätt

om led 1 lyser har det med bioset, om datorn stängs av direkt vid påtryckning av knappen fins det en stor chans att kylningen till processorn är felmonterad

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Cpu kylaren sitter som den skall. Den är väldigt lätt monterad så.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

det brukar finnas en kontakt, 4 eller 8 pinnars som är till för cpu strömförsörjningen som många brukar glömma vi nymonteringen. det brukar ge ovanstående symptom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Jaha den kontakten har jag aldrig hört talas om "taimanov"? Vart sitter den??? )

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Hedersmedlem

§ 3.1

Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Skicka ett PM med en beskrivande trådrubrik som följer Sweclockers regler, så låser jag upp igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

kan vara så enkelt att du inte satt fast cpuhållaren ordentligt... jag gjorde den missen å leta som en galning efter fel.
När man sätter fast cpuhållaren så ska den hamna under den främre "låspiggen"

Permalänk

Har du kolllat så du har satt fast RAM-minnen ordentligt? minns att jag fick så där när jag byggde min första dator.

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk
Medlem

Jag kollade nu :/ Den sitter som den skall

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Hedersmedlem

Du skapar en ny tråd när den gamla låstes pga regelbrott?

Jag skulle precis ändra titeln på din ursprungliga tråd, efter att du skickat in en titel som följer Sweclockers regler.

Nu blir det inte så. Att läsa reglerna och följa uppmaningar från moderatorer tycker jag inte är för mycket begärt.

*Trådar upplåsta och sammanfogade efter PM och noggrant övervägande*

trådupplåsning
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som svar på din fråga vart den kontakten sitter, så verkar det vara uppe till vänster på moderkortet. En 8 pinnars kontakt verkar det vara. I Manualen står det att den heter JPWR2.
Jag hoppas att du hittar den och att du har ett sådan kontakt på nätaggregatet, förväxla inte den kontakten med pci-e kontakerna.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Jag hittade den och det funkar nu i 5-6 sekunder sen tvärdör den igen och sen startar den om sig igen ohg fortsätter Ingen som vet??

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Funderar på om det kan vara vattenpumpen som inte går runt så att processorn blir så varm att datorn stänger av sig?? Jag testade att sätta på datorn och kände på baksidan av moderkortet där processorn sitter men där var det iskallt?

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Hur har du monterat rammodulerna och hur många har du?
Om du har 2 st ska dom vara monterad i 1:a och 3:de slots.

Jag antar att du har stoppat i pci-e kontakt/kontakterna till grafikkortet?!

Av dom där 6 dioderna du skrev om tidigare, är det fortfarande bara den första som lyser?

Du har ju även i bios-diod nere till höger, vad händer med den när du försöker starta?

Dum fråga nu kanske...du har kopplat in cpu-fläkten till rätt uttag på moderkortet?

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Ja ramen är på 1-3 Japp det har jag Jag har också testat att starta utan den isatt Nu lyser alla 6dioderna men dom släcks sammtidigt som datorn Jag hittar inte någon bios diod ? Den kanske är en av dom sex där uppe?? På vattenkylningen så sätter man i fläkten som fläktar kylagget i cpu-fläktuttaget och sedan pumpen i någon annan fläcktslot Jag har testat att byta plats på pumpkontakten men det gjorde ingen nytta

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Låter ju knivigt det här.
när du har testat att starta datorn hinner du få upp någon bild på skärmen eller dör den innan så att säga?
Har du provat att göra en reset på bios bara utifall?! (Ett alternativ är att plocka ur batteriet i 30-40 sekunder när du har ryckt ur strömkabeln).

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Passa på att fråga om ramminnenan igen...jag såg att du fick frågan tidigare om du hade tryckt i dom tillräckligt, strax därefter hade du svarat...men jag tror att du svarade på en tidigare fråga angående cpuhållaren. Därför jag upprepar en tidigare fråga:
Sitter ramminnena ordentligt på plats?
Jag hoppas jag inte tråkar ut dig men dumma frågor...:-)

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Nej ingenting alls kommer upp på skärmen Jag gjorde det nu utan resultat Vad kan det vara?? Jag skall testa att ta bort processorn så åter kommer jag sen.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!! Jag tryckte till dom ifrån kung och dosterland så funkar det!!!!!!!!!! men det kommer inte upp någon bild på skärmen???

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Hmm...när du kör igång datorn, går fläktarna igång och börjar hårddisken att knattra?
Dum fråga...knäppt på skärmen?!

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Ja skärm och diskar funkar och alla fläcktar Men detta löser jag imon TACK SOM FAN TAIMANOV!! Guld stjärna till dig

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Jo, jag hoppas det går bra...:-)
Bara glad om jag kan vara till någon nytta.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Sista dumma fråga så ska jag gå och äta mat sedan...har du tryckt i båda kontakterna för strömförsörjning på grafikkortet?
Jag var inte helt säker om det var det du svarade tidigare eller om det var till någon av dom andra frågorna...:-)

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Hade problemet med ram-minnena jag med när jag byggde min dator. Satte i dem så fästena klickade, men det visade sig inte räcka. Så tryckte hårdare efter felsökning och det gick ändå inte. Tillslut tog jag bort det ena så jag enbart hade ett minne monterat (passade på att ta bort det med och sätta i det igen) och då startade datorn. Sedan stängde jag ner den och satte i den andra modulen och vips så fungerade allt. Testa om du inte gjort det, även om lösningen låter löjlig

R