Permalänk
Medlem

Gå från LAN till WLAN

Har tänkt mig att försöka kasta bort varenda kabel i hemmet nu och byta till WLAN för varje nätverksberoende fyrkant som finns i huset.
Då jag fortfarande är ganska ny kring WLAN så vet jag inte vad jag kommer behöva för att göra detta.

Det jag läst på/redan vet är att jag helt klart behöver en ny router då Comhems CG3100 modem/router är värdelös. Sedan har jag en känsla av att alla datorer kräver någon sorts antenn för att kunna ta emot signaler från routern senare ?
Just nu sitter jag på en laptop med inbyggt trådlös så detta va ju inga konstigheter att "förstå" fast har bara kört på LAN på alla datorer/konsoller så ingen aning hur jag skall bära mig åt med det.

Alla datorer och PS3an har en LAN port (3 datorer + PS3), jag har ingen aning vad priset skulle kunna vara för detta jag har i tanke.

Jag har skumläst vad folk har fått för router rekommenderade och det var något netgear och sedan Asus RT-N56U, även RT-N66U med fast känner att den är nog lite för overkill för mig, kanske 56an är med fast den har ändå ett rimligt pris.

Så frågan är väl mest hur jag får de andra datorerna + ps3an att börja utnyttja WLAN, någon vänlig själ kanske kan förklara för mig lite bättre

(hittade inget i FAQ trådarna som är klistrade)

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Alla enheter som skall köra via WLAN behöver ett trådlöst nätverkskort, altenativt kopplade till en WLAN-brygga (flera enheter som står "nära" varandra kan dessutom dela en WLAN-brygga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Alla enheter som skall köra via WLAN behöver ett trådlöst nätverkskort, altenativt kopplade till en WLAN-brygga (flera enheter som står "nära" varandra kan dessutom dela en WLAN-brygga).

Tvivlar på att de står "nära" varandra, lägenhet på 60 kvadrat och de står i varsina rum.

Hittade på inet att det finns nätverkskort på USB från just ASUS, jag antar att den funkar som mottagare. Visst 450kr st fast om det nu så krävs är det värt att investera i detta enligt mig.

Sedan finns det ju självklart trådlösa nätverkskort genom PCI och PCI-E fast dessa är antingen D-Link och Netgear kort, fast är de kompatibla med andra routrar ?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Tvivlar på att de står "nära" varandra, lägenhet på 60 kvadrat och de står i varsina rum.

Hittade på inet att det finns nätverkskort på USB från just ASUS, jag antar att den funkar som mottagare. Visst 450kr st fast om det nu så krävs är det värt att investera i detta enligt mig.

Sedan finns det ju självklart trådlösa nätverkskort genom PCI och PCI-E fast dessa är antingen D-Link och Netgear kort, fast är de kompatibla med andra routrar ?

Märket på sakerna spelar ingen roll. Det är samma teknik som används.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk

Det billigaste för stationära datorer måste väl vara att stoppa i PCI/PCI-E kort för WiFi. PS3:an behöver nog något annat som jag inte har koll på.

Har du funderat på nätverk över elnätet hemma? Vet inte hur det funkar i lägenheter, men kanske något att kolla upp?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Rekordmedlem

Kabel är alltid överlägset, men ja du behöver wifikort i alla saker om du absolut måste köra allt trådlöst, se till att allt du köper nytt stödjer 5Ghz och du kanske ska börja med att kolla hur det ser ut runtomkring dig, kör insssider o posta en bild om du behöver hjälp.

Mäta nätverkshastighet:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Misc-Networking-To...

Guide till iperf:
http://openmaniak.com/iperf.php

För de som vill ha ett grafiskt interface till iperf:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Network-Testing/JP...
Det kräver att man har Java JRE
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index...

Mäta signalstyrkor och kolla kanaler och angränsande wifinät:
http://www.metageek.net/products/inssider/
http://www.xirrus.com/Products/Wi-Fi-Inspector
De har lite olika finesser och är båda bra att ha i verktygslådan om man ska trimma ett wifinät i win.

Snabbt o enkelt (utan registrering o dyl) ladda upp en skärmdump som kan hjälpa till om man behöver hjälp:
http://forumbilder.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slajk:

Märket på sakerna spelar ingen roll. Det är samma teknik som används.

ok, tack för infon !

EDIT, fått svar redan

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Sötast

Något värt att tänka på är dock faktumet att det inte är en uppgradering för något annat än smidigheten på laptopen. Alla enheter i huset kommer få lägre hastigheter och högre anslutningstider.

Det bästa man egentligen kan göra är att fortsätta på kabel och dölja sladdarna i väggarna alternativt i kabelkanaler.

Lägga ut pengar för att få sämre är lite synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Något värt att tänka på är dock faktumet att det inte är en uppgradering för något annat än smidigheten på laptopen. Alla enheter i huset kommer få lägre hastigheter och högre anslutningstider.

Det bästa man egentligen kan göra är att fortsätta på kabel och dölja sladdarna i väggarna alternativt i kabelkanaler.

Lägga ut pengar för att få sämre är lite synd.

Antar att du tänker mest på spelande i detta fall med länge anslutningstider ?
Blir hastigheterna verkligen sämre ?

Skrivet av mrqaffe:

Kabel är alltid överlägset, men ja du behöver wifikort i alla saker om du absolut måste köra allt trådlöst, se till att allt du köper nytt stödjer 5Ghz och du kanske ska börja med att kolla hur det ser ut runtomkring dig, kör insssider o posta en bild om du behöver hjälp.

Mäta nätverkshastighet:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Misc-Networking-To...

Guide till iperf:
http://openmaniak.com/iperf.php

För de som vill ha ett grafiskt interface till iperf:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Network-Testing/JP...
Det kräver att man har Java JRE
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index...

Mäta signalstyrkor och kolla kanaler och angränsande wifinät:
http://www.metageek.net/products/inssider/
http://www.xirrus.com/Products/Wi-Fi-Inspector
De har lite olika finesser och är båda bra att ha i verktygslådan om man ska trimma ett wifinät i win.

Snabbt o enkelt (utan registrering o dyl) ladda upp en skärmdump som kan hjälpa till om man behöver hjälp:
http://forumbilder.se

Vad är meningen med detta egentligen ?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Om du är seriös med trådlöst när så börjar du med att kolla förutsättningarna, finns det redan 30 nät på 2,4 bandet så lär det inte fungera bra, du kan inte se om det kommer att gå bra, men du kommer att kunna se om det garanterat går dåligt.
Det kan visa om det kommer att krävas 5Ghz för att ge vettiga förutsättningar, och visa signalstyrkor, dvs om det krävs flera acesspunkter för att få det bra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du är seriös med trådlöst när så börjar du med att kolla förutsättningarna, finns det redan 30 nät på 2,4 bandet så lär det inte fungera bra, du kan inte se om det kommer att gå bra, men du kommer att kunna se om det garanterat går dåligt.
Det kan visa om det kommer att krävas 5Ghz för att ge vettiga förutsättningar, och visa signalstyrkor, dvs om det krävs flera acesspunkter för att få det bra

Har 7st Trådlåsa nätverk (inkl min egna), Ingen aning hur jag skall tolka detta dock, men får nog lite hjälp på den fronten

http://imgbin.org/images/6745.png

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Det var inte total katastrof på 2,4 bandet men det lär inte gå full fart heller eftersom det finns minst 2 andra oavsett kanal som du ska dela etern med, dvs om du har 300Mbit 802.11n kan du i praktiken hamna kring 50Mbit på radiolänken.
Vill du ha hög kapacitet kommer det att krävas 5Ghz, det har fler kanaler och kortare räckvidd, och det har även färre användare eftersom alla skickemed burkar bara kör 2,4ghz
Man kan se att alla utom en har äldre prylar också, de kör med 802.11g utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var inte total katastrof på 2,4 bandet men det lär inte gå full fart heller eftersom det finns minst 2 andra oavsett kanal som du ska dela etern med, dvs om du har 300Mbit 802.11n kan du i praktiken hamna kring 50Mbit på radiolänken.
Vill du ha hög kapacitet kommer det att krävas 5Ghz, det har fler kanaler och kortare räckvidd, och det har även färre användare eftersom alla skickemed burkar bara kör 2,4ghz
Man kan se att alla utom en har äldre prylar också, de kör med 802.11g utrustning.

Så om jag nu skulle köpa en Asus RT-N56U, köra igång 5ghz bandet, köpa antingen 3 USB stickor/nätverkskort för trådlöst, kommer jag kunna utnyttja 100mbit linan då ? Även kommer det funka ?

Sen är frågan om just min laptops trådlösa är kompatibelt med 5ghz bandet ? kanske dum fråga men har en känsla av att det måste vara något som kan behövas

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

PS3an har inbyggt trådlöst nätverkskort från början, bara att gå in och fixa i inställningarna på PS3an så är man igång trådlöst med den på nolltid. Så där behöver du inte köpa till någonting

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Rekordmedlem

Usb donglar brukar aldrig ge full fart, de har för dåliga antenner och usb 2 bussen stryper också ibland, om din laptop har 5Ghz är nog lättast att läsa i specen, annars får du kolla om den har 802.11a, många laptops har 5Ghz eftersom det har varit standard på alla kontorsmaskiner rätt länge,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usb donglar brukar aldrig ge full fart, de har för dåliga antenner och usb 2 bussen stryper också ibland, om din laptop har 5Ghz är nog lättast att läsa i specen, annars får du kolla om den har 802.11a, många laptops har 5Ghz eftersom det har varit standard på alla kontorsmaskiner rätt länge,

hmm verkar som Intel® Centrino® Wireless-N 130 inte har 5ghz stöd,
Combo single-stream (1x1), single-band (2.4 GHz), 802.11b/g/n.
Va ju synd då den ändå är såpass ny : /

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
99:e percentilen

Trådlöst för stationära datorer, konsoler etc = no no! Lägre hastighet, lägre pålitlighet, högre latens och fler problem.

För stationära datorer, surfplattor etc är det förstås bra med WLAN, men det är verkligen mycket mer värt att hålla sig till trådat för stationära apparater. Framförallt om du gillar spel men inte lagg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ok, tack för all info ! Blivit lite smartare när det gäller trådlöst nu iaf. Fast planen blir ändå att jag skaffar trådlöst till de datorer som inte används till att spela på.

Så vad tycker ni, skall jag bara skaffa nätverkskort eller skall jag också köpa Asus routern ? Hört så mycket dåligt om CG3100 men om jag nu inte kan utnyttja 5ghz bandet så kanske det är lite onödigt ?

Edit: Såg precis att man får 2 PCB antenner för 2.4ghz bandet och 3st för 5ghz bandet, så i detta fall är det mer värt att köpa Asus Routern istället för nätverkskort, tror dom kommer vara tillräckliga för lägenheten !

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Ok, tack för all info ! Blivit lite smartare när det gäller trådlöst nu iaf. Fast planen blir ändå att jag skaffar trådlöst till de datorer som inte används till att spela på.

Så vad tycker ni, skall jag bara skaffa nätverkskort eller skall jag också köpa Asus routern ? Hört så mycket dåligt om CG3100 men om jag nu inte kan utnyttja 5ghz bandet så kanske det är lite onödigt ?

Edit: Såg precis att man får 2 PCB antenner för 2.4ghz bandet och 3st för 5ghz bandet, så i detta fall är det mer värt att köpa Asus Routern istället för nätverkskort, tror dom kommer vara tillräckliga för lägenheten !

Mitt råd är att köpa trådlös utrustning och behålla CG3100. Om du får dålia resultat så kompletterar du senare med en ny router. Kan ju vara så att du får bra resultat och då har du ju sparat pengar, eller hur?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mitt råd är att köpa trådlös utrustning och behålla CG3100. Om du får dålia resultat så kompletterar du senare med en ny router. Kan ju vara så att du får bra resultat och då har du ju sparat pengar, eller hur?

Hade tänkt att ha kvar CG31000 modemet fast sätta det i brygga så den bara tar emot signalen och skickar direkt till asus routern som får agera DHCP och allt annat, det är helt klart min plan. Fast huvudfrågan va ju om CG3100 modemet skall agera modem, dhcp och router på samma gång. Lutar mest åt att köpa Asus routern

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus RT-N56U när min DIR-655's trådlösa la av. Kör endast den som Trådlös accesspunkt. Har sedan jag köpt den (cirkus halvår) inte krånglat det minsta. Kör flera laptops + mobiler mot den egentligen konstant. Kan definitivt rekommendera den om du väljer att köpa nytt. Kan köra felfritt på både 2.4 och 5 gHz samtidigt utan några som helst problem.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem

Det är lite överdrivet att trådlösa är mindre pålitligt och att svarstiderna blir sämre.
Jag har bara tittat på siffror i WoW, men där är ingen skillnad för mig mellan trådat och trådlöst i latency.
Jag har aldrig haft problem med stabiliteten heller.

Däremot kommer troligen inte kunna utnyttja 100MBit fullt ut, högsta jag mätt upp hemma är 80Mbit över mitt trådlösa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Det är lite överdrivet att trådlösa är mindre pålitligt och att svarstiderna blir sämre.
Jag har bara tittat på siffror i WoW, men där är ingen skillnad för mig mellan trådat och trådlöst i latency.
Jag har aldrig haft problem med stabiliteten heller.

Däremot kommer troligen inte kunna utnyttja 100MBit fullt ut, högsta jag mätt upp hemma är 80Mbit över mitt trådlösa.

Spellatensen är nått annat än nätverkslatensen, nätverkats latens blir alltid högre med trådlösa nät, det är fysikens lagar som styr det. Stabilitet kan man få i trådlösa nät, det beror mest på utrustningen och eterförhållandena.
Hög hastighet kan man också få bara förutsättningarna är rätt, 2-300Mbit om man har riktiga prylar är inte omöjligt, men hemmaprylar brukar ha svårt att komma över 200Mbit, hög kapacitet kräver 5Ghz och att inga grannar stör, vilket de ofta gör på 2,4Ghz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste nog få en sak utrett här dock.

Beställde en Asus RT-N56U och på infon står det "Antenndelar 5 st, 2st PCB antenn för 2,4 GHz & 3st PCB antenn för 5 GHz".
Vad exakt menas med denna mening, skall man få 5 st antenner ? eller vad

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Ja de flesta prylar har många antenner, 802.11n kan hantera upp till 4 per frekvensband, men det finns så vitt jag vet inga som kör med värre radio setup än 3x3:3 dvs 3 mottagare,3 sändare och 3 antenner komersiellt, de flesta bättre prylar har 2x2:3 konfigurering.
Varje dataström ger 150Mbit/s, 802.11n har alltså ett teoretiskt max på 600Mbit/s (4strömmar) på sträckor under 2meter, men det finns som sagt få prylar idag som kör 450Mbit/s men det börjar komma, intel centrino ultimate är nog det bästa du kan ha i datorn. http://www.intel.com/content/www/us/en/wireless-products/cent...
och en Xirrus xn16 accespunkt till det då blir det fart och hål i plånboken, apn är väldigt fräck, det är lite annat än enkla hemprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var och införskaffade mig 3st WNDA3100 också, USB Stickor. Måste säga att dom funkar kalas på 5ghz bandet.

fick ut 113/11 på mitt 100/10, får hoppas det är stabilt under en längre tid.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Ok, tack för all info ! Blivit lite smartare när det gäller trådlöst nu iaf. Fast planen blir ändå att jag skaffar trådlöst till de datorer som inte används till att spela på.

Så vad tycker ni, skall jag bara skaffa nätverkskort eller skall jag också köpa Asus routern ? Hört så mycket dåligt om CG3100 men om jag nu inte kan utnyttja 5ghz bandet så kanske det är lite onödigt ?

Edit: Såg precis att man får 2 PCB antenner för 2.4ghz bandet och 3st för 5ghz bandet, så i detta fall är det mer värt att köpa Asus Routern istället för nätverkskort, tror dom kommer vara tillräckliga för lägenheten !

Skaffade själv en sådan router för en vecka sedan, och det funkar utmärkt Märker dock inte någon skillnad på 2,4 eller 5ghz, eftersom det inte finns några andra nätverk i närheten, och vi har bara 1mb/s ner och ungefär 0,01mb/s upp Men att föra över filer lokalt etc går undan!

edit: oj, såg att du redan har beställt en... lycka till iaf