24 Mbit/s via telejacket eller Trådlöst 4G 24-80 Mbit/s?

Permalänk

24 Mbit/s via telejacket eller Trådlöst 4G 24-80 Mbit/s?

Hejsan!

Som rubriken lyder. Vad är bäst? någon som vet eller som har gjort likadant?

Funderar alltså på att bytta mitt 24 Mbit/s via tele till 4G det nya i huset.

Är det något som har erfarenheter om det här så skriv en komentar hur du känner och tycker om det hela.

Permalänk
Medlem

Skulle nog tippa på att det blir stabilast om du kör med 24Mbit via telejacket.
Kan bli segare och högre ping med trådlöst 4G om du ska spela.

Så jag skulle ha kört på 24Mbit

Permalänk
Medlem

Som ovanstående, 24Mbit borde vara otroligt mycket stabilare. Jag skulle aldrig lita på ett mobilnät att täcka mitt egna hemmanätverk.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Rekordmedlem

Adsl alla dagar om du inte måste ha det portabelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

24Mbit är ju otroligt mycket! Har själv 4 och aldrig klagat räcker gott och väl

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

100 Mbit fiber annars får de vara

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

adls 24mbit/s helt klart
du kanske skulle kunna komma upp i högre upp och ned hastigheter med 4g men pingen skulle nog bli högre också, exakt hur mycket högre är svårt att säga ifs.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men med 4G får du ju en begränsning på hur mycket data du kan ladda ner (vanligtv. 10/100 GB).

Det är största problemet för mig i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Som exroz skriver så tror jag även att det är restriktioner på hur mycket data du får/kan skicka. Tror dock tele2 och/eller Telenor har något erbjudande med fri trafik. Börja med att kolla detta, och medans du ändå håller på så ta och kolla affärsvillkoren. Har för mig att något av företagen har en "drive" med att man får testa och se ifall man är nöjd, och ifall du inte är nöjd kan du lämna tillbaka och annullera abonnemanget. För att nu gå in topic så har jag ryktesvägen hört att ms/latency på 4G är helt okej, så det skall inte vara några problem att spela online.

Permalänk
Medlem

4G är ju känt för att erhålla ganska bra ping i förhållande mobiliteten, du får nog se hur det är med dataplan och ifall 4G är utbyggt där du befinner dig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Tackar för alla svar!

Ska kolla lite med det och se vad som händer

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ens tveka själv, 24Mbit via telejacket any day.

Det beror iofs mycket på vilken typ av användare du är. Om du spelar en del spel online och tuggar mycket data emellanåt så föreslår jag telejacket (med responstider/stabilitet och mängdbegränsning i åtanke). Om du däremot skyr kablar som pesten och mest slösurfar på en iPad i soffan så duger säkert 4G då du då prioriterar sladdlöst i alla lägen.