Permalänk
Medlem

Mina högtalare spökar

Jag har under en längre tid tyckt mig uppfatta väldigt svag men ändå klart hörbar musik när jag sitter vid datorn. Jag har hela tiden intalat mig att det förmodligen bara handlar om att min hjärna spelar spratt och spelar musik i mitt undermedvetna och har således varit mer orolig för mitt mentala tillstånd än mina komponenters. Jag har vid ett flertal tillfällen kontrollerat att klockradion inte varit inkopplad och att ingen mp3 har legat igång i skrivbordet, men har uteslutit datorn då jag inte haft musik igång.
Efter att ha stört mig på ljudet ett tag så började jag nu åter igen att söka efter källan till musiken och upptäckte till min förvåning att det kom från mina datorhögtalare. Trots att jag inte spelade musik och att ljudet var avstängt! Vad händer egentligen?

Permalänk
Medlem

OooooOOOOuuuuuu....!

Nä, men är det musik du känner igen och har på datorn, eller någon random musik?

ThatGuyWithTheGlasses hade ett liknande problem där hans dator med (o?)jämna mellanrum spelade upp ett ljudklipp ifrån Ghostbusters. Vet dock inte hur han löste det. (Gissar på omformatering eller djupgående virusscan)

Permalänk
Entusiast

Sladden till dina högtalare agerar antenn och plockar upp radiovågor. Det är på inget sätt ovanligt. Drabbar ofta billiga datorhögtalare och gitarrister.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sladden till dina högtalare agerar antenn och plockar upp radiovågor. Det är på inget sätt ovanligt. Drabbar ofta billiga datorhögtalare och gitarrister.

Det låter ganska rimligt antar jag. Det låter som en radiosändning och är inte låtar jag har på datorn. Hade funderingar åt det hållet, men visste inte att det faktiskt kunde vara så. Finns det något sätt att fixa det förutom det uppenbara svaret att byta system?

PS. Älskar att Sweclockers forum är så j***a effektivt! DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fevolas:

Det låter ganska rimligt antar jag. Det låter som en radiosändning och är inte låtar jag har på datorn. Hade funderingar åt det hållet, men visste inte att det faktiskt kunde vara så. Finns det något sätt att fixa det förutom det uppenbara svaret att byta system?

PS. Älskar att Sweclockers forum är så j***a effektivt! DS.

Är det inte bara att köpa bättre högtalare/sladdar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Är det inte bara att köpa bättre högtalare/sladdar?

Mjo, det var det jag menade med "byta system". Suger för plånboken men det börjar väl bli dags nu. Läge att börja spana trådar där man snackar bäst ljud för pengarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Linda in kablarna i aluminiumfolie som du ansluter till chassit som jord?
Borde kunna funka som avskärmning

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | Ryzen-3800x | Phanteks PH-TC14PE | 32gb Crucial Ballistix | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faffa:

Linda in kablarna i aluminiumfolie som du ansluter till chassit som jord?
Borde kunna funka som avskärmning

Lol, fick mig att tänka på de där puckorna som har aluminiumhattar för att undvika att bli "spionerade på".

Jo, det borde ju fungera. Pröva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Lol, fick mig att tänka på de där puckorna som har aluminiumhattar för att undvika att bli "spionerade på".

Jo, det borde ju fungera. Pröva!

Haha det är fan humor på hög nivå

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | Ryzen-3800x | Phanteks PH-TC14PE | 32gb Crucial Ballistix | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem

Du kan även gjuta in allt i bly det är inte smidigt men det stänger ute det mesta även strålning.

Hade samma sak på ett par gamla datorhögtalare men köpte nytt, men det var radion den snappa upp