El Giganten är OND,(har med grafikkort att göra)

Permalänk

El Giganten är OND,(har med grafikkort att göra)

Mitt välanvända GF2 32mb började uppföra sig underligt när jag glad i hågen satt och lirade Battlefield 1942 på ett LAN, allt i spelet började flimra. Lite i början och sen bara mer och mer, ungefär som det kan bli om man clockar grafikkortet lite för mycket.(hände en polare)
Jag blev lite pist men det var ändå sista dagen så det gjorde inte så mycket.
Kortet hade jag köpt på El Giganten i Luleå för ca 2 år sedan, men jag köpte även 3 års garanti på kortet. Så jag tänkte att HAHA inte kan de ha kvar så gamla kort där, jag måste ju helt enkelt få ett bättre tillbaka eller kanske ett tillgodokvitto.
Jag körde iväg med morsans Volvo och lämnade in kortet tillsammans med en felanmälan, jag tänkte att det här måste ju gå fort de behöver bara slänga in kortet i en dator och se att skiten gått sönder.
Men killen i kassan sa att de kanske skulle vara klara till på Måndag(detta var på Fredag). WTF så länge, ja de kanske hade mycket att stå i men på måndag var de fortfarande inte klara.
Å nu är det Söndag och jag börjar få abstinensbesvär, nu tänker ni kanske att jag måste ju ha en dator för att skriva här i forumet, och ja det har jag, men en 450mHz räknas inte som dator, mer som en skrivmaskin.

Ska ringa igen på måndag, men jag börjar bli J**ligt less på den där Dido låten man får lyssna på när man står i telefonkö i 2 minuter!

To be continued...

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk

hmm... ett vanligt problem. Min dator har vait inne på service i 2 veckor nu. Det värsta är att de bara behöver byta ut psu:n. ska åka dit imorgon och fråga vad de i h*lvete gör igentligen

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk
Medlem

dom måste leta efter nyckeln till dem dammiga källaren där alla gamla GF2 kort ligger o dammar.. tar ett tag..

ska inte säga nåt har ett GF2GTS själv.. o det duger bra för mig..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Re: El Giganten är OND,(har med grafikkort att göra)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield

Men killen i kassan sa att de kanske skulle vara klara till på Måndag(detta var på Fredag). WTF så länge, ja de kanske hade mycket att stå i men på måndag var de fortfarande inte klara.
Å nu är det Söndag och jag börjar få abstinensbesvär, nu tänker ni kanske att jag måste ju ha en dator för att skriva här i forumet, och ja det har jag, men en 450mHz räknas inte som dator, mer som en skrivmaskin.

Ska ringa igen på måndag, men jag börjar bli J**ligt less på den där Dido låten man får lyssna på när man står i telefonkö i 2 minuter!

To be continued...

Ehh? Jag förstår inte riktigt din aggresion. Du åkte till Elgiganten i fredags och lämnade in kortet. De sa att de skulle kolla upp kortet och att du kunde återkomma på måndag. Låter väl rätt rimligt med en arbetsdag i väntetid? Idag söndag blir du sur över att du får vänta så länge.... LOL, det har ju gått två dagar men det är ju också helg. Kom igen om några veckor, då är det läge att klaga. Än så länge har väl inte Elgiganten gjort något fel?

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk

Min fråga är följande: Hur i helvete kan ni handla datorprylar på Elgiganten?????

BTW, Under 2 veckor är inte speciellt lång tid i garanti sammanhang

Visa signatur

//Allmänt Förvirrad

Permalänk
Medlem

Handlade mitt värsting Geforce2 GTS 64mb där i juni 2000, kostade 3995:-, billigare än någon annanstans.
Sen har jag haft tur att det har hållt, bytt GPU-fläns ca 40 ggr

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Re: Re: El Giganten är OND,(har med grafikkort att göra)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av "dj"

Ehh? Jag förstår inte riktigt din aggresion. Du åkte till Elgiganten i fredags och lämnade in kortet. De sa att de skulle kolla upp kortet och att du kunde återkomma på måndag. Låter väl rätt rimligt med en arbetsdag i väntetid? Idag söndag blir du sur över att du får vänta så länge.... LOL, det har ju gått två dagar men det är ju också helg. Kom igen om några veckor, då är det läge att klaga. Än så länge har väl inte Elgiganten gjort något fel?

Ja förklara dig menar du att de jobbar på helgerna? !

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Hedersmedlem

Han menade att detta var på fredag förra veckan, och de skulle vara klara i Måndags, och nu, idag, på Söndagen börjar han få abstinensbesvär, så det har alltså tagit lite mer än en vecka.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

nVIDIA gissar rätt, glömde visst skriva det.
Varför handlde jag det på El Giganten?, tja en polare sa att det var ett bra pris och det var innan jag hade en egen dator(som jag köpte på Datorbutiken.se).
Tycker att affärerna borde införa en sorts gör det själv service, där man själv får visa vad som är fel så att det inte tar så jäkla länge.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det inte handlar om någon form av felsökning utan om butikens agerande flyttas denna tråd till Köparens guide.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
nVIDIA gissar rätt, glömde visst skriva det.
Varför handlde jag det på El Giganten?, tja en polare sa att det var ett bra pris och det var innan jag hade en egen dator(som jag köpte på Datorbutiken.se).
Tycker att affärerna borde införa en sorts gör det själv service, där man själv får visa vad som är fel så att det inte tar så jäkla länge.

För att man kan med lite tur, få en som är grovt rabbaterat... Sen så är de betydligt enkare att blåsa på garantidelen än en vanlig datoraffär...

Skulle inte vara fel med en "gör det själv service", gärna så du får låna lite tejp och en pappkartong att skicka det tillbaka till tillverkaren, hey, gör allt själv... de kan bara stå som mellanhand när ett nytt/reparerat gammalt kort kommer tillbaka...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

de har nog bara ditt sunkiga grafikkort och felsöka också. Välkommen till verkligheten.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

hehe ja

och det är garanterat högprioriterat nu om de har mycket att göra ska du se

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk

Kan berätta att elgiganten oftast inte gör serviceärenden "på plats". Det är alltför mycket produkter som kommer in och ut så de skickas ut till olika serviceverkstäder. Kom inte och säg att det är dumt, för de sysslar ju med allt från data och tv till vitvaror så det vore rätt osannolikt att de skulle ha personal till att serva alla olika områden samlade på varje varuhus. I regel är det 2-3 veckors väntan, max 21 dagar.

Om det hade varit en renodlad datoraffär så kunde man förstå din otålighet, men nu låter det mest som om du vill ha en anledning till att gnälla....

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk

Så har man varit hoss el-giganten då och kollat va det gjort med datorn.. och det som står över gäller, de skickar ivåg grejerna till olika service-partners... men man kan lugnt säga att det inte är så effektiva. Våran dator (fujitsu-siemens) har de skcikat till Hannover!! så det lär bli en lååååång väntan på den

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk
Medlem

Heh jag när jag lämnade in min gamla dator så fick jag vänta 10 verckor, de ni, då var den bara 1 vecka gamal. Hade ingen annan dator heller. Fick tillbaka den efter 9 veckor å då hade dom satt i fel ram så jag fick skicka tillbaka den igen. Men de gjorde inget för dom hade satt i en bättre processor utan att dom visste om de, heh posetivt klantiga var dom

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

21 dagar väntetid..

Man säger oftast i butiken när man lämnar in en deftekt att det tar en vecka att fixa.

Detta är för att kunden inte ska bli upprörd på plats och börja gnälla. Men faktum är att 21 ARBETSDAGAR är det normala för ärenden eftersom saker skickas till service verkstäder.. (något som jag fått veta av en person som jobbar just med hantering av Elgigantens reklamationer)

I övrigt kan jag bara säga att 3års försäkringar suger
Du pröjsar massa stålar för ett extra år ..garantin mot fabrikationstfel är redan två år och övriga fel står oftas listade i det finstilta att garantin inte gäller för detta..

Har själv erfarenhet från detta..

I övrigt rekokmenderar jag inte att köpa från de stora typ SIBA, Elgiganten..

Har polare som jobbat på dessa firmor som försäljare så man har fått höra ett och annat, en av dom stog inte ut på Elgiganten för han pallade inte att blåsa kunder och ljuga så han sa upp sig..

Siba i Linköping sålde tex en dator som ny till en kund som en annan kund haft ute men lämnat tillbaka eftersom han inte var nöjd.. Man hade inte ens raderat hårdisken från hans privata filer..

Fast även mindre firmor fifflar..

Sevencia i Linköping har även de sålt begagnat eller "demo" som nytt..

Polare köpte ljudkort som var trasigt, fick åka tillbaka och byta det.. Killen i kassan försa sig och råkade säga att en annan kund inte heller hade fått igång det.. det visade sig att man sålt det igen som nytt (trots at det var trasigt och utan att felsöka) eftersom "en del inte kan installera prylar i sin dator och tror att det är fel på prylen"..

Själv har jag drabbats av både begagnad hårddisk och begangnad MPeg kort som sålt till mig som nya från sagda firma.

Efter att först drabbats av en formaterad och partitionerad hårdisk (och kände till historien med ljudkortet)
så frågade jag vid köpet av kortet om det var nytt..

-Jag givetvis är det nytt..

Jag öppnade ytterförpackningen och upptäckte att innerpåsen var
öppen och att kortet var lätt dammigt...

Då det inte fanns något mer kort hemma drog dom av några hundringar för ett kort som var "demokört i butik"..

Dock ljög föräljaren mig rätt upp i ansiktet om vilket typ av chipset som satt på Mpeg kortet..

När jag installerat kortet upptäckte jag att det var fel chipset och åkte tillbaka där fick jag beskedet av en annan försäljare att det chipset jag ville ha inte salufördes av den butiken överhuvudtaget och aldrig hade gjort det..

...det gäller att vara på sin vakt..

Permalänk
Medlem

a53021: Du har inte två års garanti enligt lag, utan 6 månader. Titta på konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego... Tillverkaren kan dock stå för längre garanti. Reklammationsrätten är på 2 år, men då ska kunden bevisa att felet har funnits från början.
Däremot bjuder de flesta elektronikaffärer på 6 månader till, så att kunden får ett års garanti, men det behöver dom alltså inte göra.

Olika elektronikbutiker säljer olika varianter av försäkringar och förlängda garantier, så det kan vara värt att kolla vad dom täcker innan man köper nån. Jobbar själv på Power och våra täcker allt utom stöld och förlust, medan andras (t.ex. Expert) bara innebär förlängd garanti.

Att ljuga för kunder är inte någon policy hos någon seriös handlare vad jag vet, det handlar snarare om enstaka provitionskåta försäljare. Dessutom så kan det vara svårt att kunna allt om alla prylar som finns i en elektronikbutik (gå in och kolla själv hur förbannat mycket olika grejer som finns), så att försäljare har fel är inte helt ovanligt. Men det är knappast det samma som att ljuga.

Du har oftast 30 dagars öppet köp, så du kan alltid lämna tillbaks en vara som du inte är nöjd med.

Felaktiga varor lagas inte i butikerna. Det skulle helt enkelt krävas en hel mängd med tekniker, och det skulle bli väldigt dyrt. Istället skickas trasiga varor till verkstäder. Oftast består större delen av servicetiden av transporten. Ljuger säljaren om servicetiden så gör han sig själv en otjänst, eftersom man kommer att ha att göra med en förbannad kund efter två veckor. Personligen brukar jag därför överdriva servicetiden lite för kunden, så vet man att man inte kommer att ha att göra med en sur kund senare.

Permalänk

Orsaken till att jag köpte den där 3 års garantin var att han sa att det var en "fummel" garanti, killen i kassan sa att jag kunde tappa kortet i marken eller clocka sönder det och jag skulle ändå få ett nytt. Som tur är så behärskade jag mig när det gick sönder, så jag kastade det inte i marken. Tänkte ett tag att jag kanske kunde få ett nytt kort direkt om jag totalförstörde det, typ bröt av det på mitten.
I allafall så ringde jag till Elgiganten i dag och fick veta att jag skulle få ett nytt kort, dock inte ett geforce2 gts eftersom de inte verkar finnas på lager längre. Snubben i telefonen sa att jag skulle få ett Geforce4 mx, men det spelar ingen roll för jag har ändå beställt ett nytt grafikkort från Datrobutiken.
Geforce4mx är ändå lite bättre än ett GF2 men inte bättre än GF3, så jag kan nog göra en hyffsad affär om jag lyckas sälja mx kortet, om det nu finns nån som vill köpa det vill säga

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk

Jag fick ett begagnat, ej fungerande Abit TH7-II från Itbutikken...

Visa signatur

Abit TH7-II - P4 2.4B - 512MB Samsung PC800 - GeForce4 Ti4400 - SB Audigy - 2x80GB Barracuda 4 - Addtronics 7896A - Antec 430W
ICQ UIN: 9666614

Permalänk
Medlem

Re: El Giganten är OND,(har med grafikkort att göra)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Mitt välanvända GF2 32mb började uppföra sig underligt när jag glad i hågen satt och lirade Battlefield 1942 på ett LAN, allt i spelet började flimra. Lite i början och sen bara mer och mer, ungefär som det kan bli om man clockar grafikkortet lite för mycket.(hände en polare)
Jag blev lite pist men det var ändå sista dagen så det gjorde inte så mycket.
Kortet hade jag köpt på El Giganten i Luleå för ca 2 år sedan, men jag köpte även 3 års garanti på kortet. Så jag tänkte att HAHA inte kan de ha kvar så gamla kort där, jag måste ju helt enkelt få ett bättre tillbaka eller kanske ett tillgodokvitto.
Jag körde iväg med morsans Volvo och lämnade in kortet tillsammans med en felanmälan, jag tänkte att det här måste ju gå fort de behöver bara slänga in kortet i en dator och se att skiten gått sönder.
Men killen i kassan sa att de kanske skulle vara klara till på Måndag(detta var på Fredag). WTF så länge, ja de kanske hade mycket att stå i men på måndag var de fortfarande inte klara.
Å nu är det Söndag och jag börjar få abstinensbesvär, nu tänker ni kanske att jag måste ju ha en dator för att skriva här i forumet, och ja det har jag, men en 450mHz räknas inte som dator, mer som en skrivmaskin.

Ska ringa igen på måndag, men jag börjar bli J**ligt less på den där Dido låten man får lyssna på när man står i telefonkö i 2 minuter!

To be continued...

Elgiganten verkar ju vara fuckiga, sluta stör dej på dom, köp ett nytt kort, å le åt idioterna i affären

Permalänk
Medlem

Nu ska farbror Stisse berätta för er hur det är mina små vänner!!

Så här är det -
Man får alltid beakta var & vad man köper & vara medveten om vad det innebär & så är det, varken mer eller mindre...
Det finns inga butiker som ljuger, för alla butiker berättar väl valda delar av sanningen för "offren"

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless