Bryta upp linoleumgolv/lägga "click"-parkett

Permalänk
Medlem

Bryta upp linoleumgolv/lägga "click"-parkett

Tjena Swec!

Jag vet att denna fråga kanske inte passar så bra på Swec och jag kunde heller inte hitta någon bra sektion att lägga den i, (mod flytta gärna om det finns något lämpligare!) men Swec är alltid så behjälpliga oavsett vad det gäller så jag tänkte att jag kör ändå...

Är det någon här som har erfarenhet av att bryta upp linoleumgolv som va standard i många lägenheter under 90-talet? Kanske någon som jobbar med bygg/renovering?

Det är nämligen så att vårat linoleumgolv vi har i lägenheten har blivit otroligt slitet och fult med sprickor och hål överallt så det är dags att fimpa det och ersätta med något sjyst trägolv. Det lutar åt att lägga såkallat "clickgolv" då jag tycker att resultatet blir väldigt bra för den tid och de pengar man lägger ned (har det på landet bland annat).

Hur bökigt är det att få bort det gamla golvet? Måste vad det nu må vara som finns under(betong?) slipas tror ni eller är det lätt att få bort alla rester från linoleummattan?

Mycket tacksam för eventuell hjälp! Ska vända mig till något byggforum också och se vad dem säger men man brukar kunna få hjälp med det mesta här.

/Blomster

Permalänk
Medlem

Du lägger ''klick'' golvet över det gammla så du behöver inte bryta upp något gammelt rens

Permalänk
Medlem

Skit i att fippla bort linoleumgolvet. Det är ganska onödigt jobb så länge det inte är fukt under, eller att det av någon anledning bubblar sig väldigt mycket.

Gör som vanligt när du lägger det andra golvet. Antingen river du bort golvlisterna innan du lägger det nya eller så spikar du dit kvartstav på de gamla lister efter att du lagt golvet. Jag jobbar som snickare och gör främst renoveringar och ombyggnationer hemma hos folk som jag sysslar med.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Det låter helt klart som ett alternativ att ha kvar golvet men tyvärr så buktar det ut/böljar på vissa ställen vilket jag antar kommer synas igenom när man lägger det nya? Eller är det inte så farligt om det bara är på några få ställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starcus:

Tack för era svar! Det låter helt klart som ett alternativ att ha kvar golvet men tyvärr så buktar det ut/böljar på vissa ställen vilket jag antar kommer synas igenom när man lägger det nya? Eller är det inte så farligt om det bara är på några få ställen?

Det är inte rekommenderat att lägga klickgolv på en yta som inte är jämn.
Kan du ta bort det av linoleumet som sticker upp/lägga i ngt i svackorna går det att
få till ett halvhyfsat resultat, men det är egentligen inte så man bör göra.

Om du tar ut linoleumgolvet, vilket troligen är ganska lätt mha kofot,
kan du antingen slipa eller lägga på ett tunt lager flytspackel, då får du ett slätt golv.
Jag hade kört flytspackel, det låter svårare än det är & dammar inte som slipning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starcus:

Tack för era svar! Det låter helt klart som ett alternativ att ha kvar golvet men tyvärr så buktar det ut/böljar på vissa ställen vilket jag antar kommer synas igenom när man lägger det nya? Eller är det inte så farligt om det bara är på några få ställen?

Är det alltså så att det är luft under eller hur ser det ut? Handlar det bara om 1-2mm så är det ingen som helst fara. I värsta fall kan du ju skrapa bort mattan. I många fall går det ganska bra att få bort den större stycken. Finns diverse bättre verktyg för att skrapa bort mattbitar från betongen också. Liknande en spackelspade fast gjorda mer stabila.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Själv plockade jag bort plastmattan som låg. Det var en grå historia från 60-70-talet någonstans. Tyckte inte det kändes bra att lägga Click-golvet på det. Fick skrapa och mecka en hel del med den svarta pappen/limmet som höll golvet på plats. Sedan lade jag en tunn och mjuk plastmojäng mellan så blev det jämt och ganska bra. Inte perfekt, men första gången man lägger golv.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Är det alltså så att det är luft under eller hur ser det ut? Handlar det bara om 1-2mm så är det ingen som helst fara. I värsta fall kan du ju skrapa bort mattan. I många fall går det ganska bra att få bort den större stycken. Finns diverse bättre verktyg för att skrapa bort mattbitar från betongen också. Liknande en spackelspade fast gjorda mer stabila.

Alltså det är lite svårt att beskriva det är inte riktigt bubblor utan snarare en upphöjd "ås" med en spricka i mitten... ska försöka ta lite bilder. Återkommer!

Permalänk
Medlem

Då låter det ju som om att limmet har släppt. Skulle då kunna skära bort mattan på det stället och sedan lägga i snabbspackel typ(ja vad hette det nu) Sådant spackel som härdar på 1 minut typ. Sen bara slipa det slätt. Är det inte på många ställen så skulle du kunna göra så och sedan bara slänga på golvfoam occh sedan clickgolvet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b