Antivirus // Brandvägg // Anti-Spyware

Permalänk
Medlem

Finns en till sak som är en så kallad nackdel med MSE.
I windows update kommer det ständigt nya virus definitioner för MSE som man som användare själv måste installera. Det görs inte automatiskt.

Näe just det MSE var ju ett väldigt perfekt antivirus program. Fortsätter hellre på Avast. Nej jag är inte heller någon expert inom data säkerhet. Är enbart bara lite väl för mycket intresserad av "ny teknik".

MSE har sina brister. Bara det att det är väldigt få som verkligen berättar dem utan säger MSE är perfekt. Till dem som inte vet något eller inte bryr sig är MSE ok.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Som ni kanske redan vet, så är inget operativsystem, program, spel, eller webbsida buggfritt. Därför sa jag som jag sa och jag står fast vid det också. Jag är inte någon person som letar efter säkerhets-hål åt andra, utan bara för mina egna skapelser (webbsidor).

Jag är en person som kan någorlunda mycket om datorsäkerhet, så en expert inom det området är jag verkligen inte, men mitt mål är att bli det. Dock är det inget aktuellt mål. Alla är inte perfekta och det gäller även dig, JenzA. buddaz bevisade just detta i hans senaste inlägg i den här tråden - Microsoft Security Essentials är inte buggfritt och därför är det inte perfekt. Man lär sig av sina misstag och ditt, JenzA, misstag var att du anklagar mig för att jag ljuger. När gjorde jag det? Var det när jag sa att Microsofts operativsystem inte är buggfritt?

Dold text

Det är ingen som säger att Windows är buggfritt och att den inte har några säkerhets brister, men det du verkade påstå med ditt tidigare inlägg var att det finns några stora grundläggande hål som bara de antiviruslösningarna du använder täcker.

Jag kan säga med säkerhet att det inte finns några större kända hål i säkerheten idag. För om det fanns så skulle Microsoft såklart täcka de. Precis som de gjort flera gånger tidigare och kommer göra i framtiden när nya hål upptäcks. Men dessa hål är oftast program specifika och kan inte fixas med en brandvägg eller antivirusprogram.

Skrivet av buddaz:

Finns en till sak som är en så kallad nackdel med MSE.
I windows update kommer det ständigt nya virus definitioner för MSE som man som användare själv måste installera. Det görs inte automatiskt.

Näe just det MSE var ju ett väldigt perfekt antivirus program. Fortsätter hellre på Avast. Nej jag är inte heller någon expert inom data säkerhet. Är enbart bara lite väl för mycket intresserad av "ny teknik".

MSE har sina brister. Bara det att det är väldigt få som verkligen berättar dem utan säger MSE är perfekt. Till dem som inte vet något eller inte bryr sig är MSE ok.

Dold text

Vem har någon sin sagt att MSE är perfekt. Hela argumentet med MSE i denna diskussion är att det är lika bra/dåligt som alla andra antivirus lösningar med den stora fördelen att du får programmet helt gratis. MSE, som jag tidigare sagt, försöker inte heller ersätta redan befintligt skydd i Windows, utan arbetar istället med de, och undviker därmed konflikter som oftast irriterar användaren.

Självklart får du köra Avast eller något annat program om du så önskar. Mitt mål här är inte att få folk att byta till MSE, utan jag försöker bara få bort den felaktiga tanken att man måste ha någon form av helhetslösning med brandväggar, filter och massa andra extra finesser om man ska vara säker ute på nätet. Vill också får bort tanken om att man måste betala för antivirus om det ska vara bra.

Och när det gäller ditt problem med att du måste installera uppdateringar från Windows Update manuellt så är det ett personligt val du har gjort. Standard inställningen är att den gör det automatiskt i bakgrunden. Detta är också något som du borde sätta på så att den gör det automatiskt, även om du inte använder MSE, då det kommer uppdateringar som löser olika säkerhetsbrister i självaste Windows.

Permalänk
Medlem

Men snälla nån! Jag sa bara att det finns säkerhets-hål i Windows som utgör ett hot, såvida man inte täpper till dem med antingen Microsoft Security Essentials eller något annat säkerhets-program.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Ska inte lägga mig i diskusionen om MSE Vs betal Antivirus.

Men om TS fortfarande är intresserad av Kaspersky Internet Security så finns 2011 att köpa hos netonet 3 licens för 199:-
Sedan laddar du bara ner 2012 trial från kaspersky och slår in nyckeln, då det alltid går att uppgradera kaspersky till senaste året.

Har lyckats uppgradera 2010 till 2012, men 2010 har nu utgått från netonnet kostade bara 149:- för 3 licens.

http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/sakerhet/fullver...

Visa signatur

Moderkort: Asus TUF Z790 Processor: I7 14700K Kylning: Asus TUF LC 240 Minne: 32Gb Corsair Vengence Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: WD Black 1Tb Nätagg: Asus ROG STRIX 850w Chassie: Fractal Design Pop Air XL Skärm: Dell U27" @ 2560 X 1440 2 X Dell U24" @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Haha, är Edgren igång här också med sin expertis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kvittar om du har ställt in på automatisk hämtningar. Den virus definition som kommer i windows update måste man installera manuellt.

Avast är bättre och det är gratis.

Har själv använt fanskapet och vet hur det fungerar.

Näe som sagt jag brukar alltid ljuga,trolla eller vara okunnig när jag skriver i mina inlägg.

Nottttttttttttttttttt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Haha, är Edgren igång här också med sin expertis?

Skrivet av edgren:

Jag är en person som kan någorlunda mycket om datorsäkerhet, så en expert inom det området är jag verkligen inte, men mitt mål är att bli det. Dock är det inget aktuellt mål.

Säger det dig något? Jag känner dock att mitt psyke inte klarar av fler diskussioner i den här tråden, så jag tackar för mig. Hej då!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det kvittar om du har ställt in på automatisk hämtningar. Den virus definition som kommer i windows update måste man installera manuellt.

Måste ha något fel på min MSE...den uppdaterar sig själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Joda. Det är ju lika bra då, men man måste ju även tänka på vad man redan har, så att man inte betalar för mycket i onödan, så att säga

Insidan går före utseendet, oavsett vad det gäller för något, mjukvara/hårdvara som människa. Utseendet är bara ett plus på kanten.

Förlåt om jag är lite väl petig nu, men är det inte precis det som de flesta säkerhetsprogram fått om bakfoten? Folk som förstår hur program skall användas utgör inte en säkerhetsrisk i sig själva? Ett program kan vara hur säkert som helst, men är det inte förmöget att förmedla det till sin användare kommer användaren inte använda programmet på det sättet det är tänkt och då är det inte säkert längre oftast. Abuse cases är ju ett av de största säkerhetsproblemen som finns, man måste designa för säkerhet, men man måste ju säkra designen också.

Problematiken när man tänker såsom du beskrev är det som gör att de "säkraste" programmen inte är bäst för någon annan än systemexperter. Man måste tänka på designen MER när det gäller expert/specialsystem såsom säkerhetsprogram och dyl. Vet inte många privatpersoner som orkar förstå sig på och använda ett AV om det är krångligt utformat, oavsett hur många tester det fått för sin prestation.

Permalänk
Medlem

Avast 7 finns att hämta hem för den som vill testa.

http://www.avast.com/en-us/free-antivirus-download

För den som redan har Avast är det bara att uppdatera.

Alla nyheter som finns i den senaste versionen. Dock bör man veta att om man vill ha alla dem nya funktionerna så måste man betala.
http://www.avast.com/en-se/free-antivirus-download#tab3

Tog väck WOT addon eftersom den inte fungerar som den skall med Firefox aurora. Istället får Avast WebRep göra jobbet. Än så länge är den bättre än föregående version. Värt att nämna är att Avast även fungerar för W8 beta och har blivit mindre minnes hungrig.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte ge lite återkoppling nu när jag har provat KIS 2012 ett tag. Det har funkat kanon hittills och är väldigt resurssnålt (3mb ram). Inte för att det spelar någon roll om man har mycket ram men till folk med laptops med lite mindre ram kan det vara bra att veta. Det enda negativa jag har hittat hittills är när man skannar datorn och den ska skanna stora rar arkiv. Inte alla arkiv utan bara vissa kan ta evigheter att skanna igenom och vissa går på någon sekund bara. Vet inte varför det är så men det är lite irriterande när man vill skanna igenom hela datorn och det tar ett par timmar istället för några minuter