Ej fungerande Silverstone AP 180mm... eller?

Permalänk
Entusiast

Ej fungerande Silverstone AP 180mm... eller?

Köpte just ett begat Silverstone Raven RV03. Med i detta chassi låg det självklart två stycken 180 mm Air Penetrator... Förra ägaren har dock valt att ta bort toppen på detta parti (det svarta). Det går alltså två kablar ut från fläkten... en standard 3-pins som man kopplar till moderkort eller fläktkontroller, samt denna kabel.

Jag har testat koppla i fläkten i både fläktkontroller och på moderkortet, men fläktjäveln vägrar starta. Hur löser jag problemet? För båda fläktarna kan väl fan inte vara trasiga... snubben verkar hyfsat ärlig så jag tror de ska fungera om jag gör rätt?!

Permalänk
Medlem

Du har ingen möjlighet att testa med 3pin för att kolla så att fläkten inte är trasig utan bara kopplingsfel?

Jag lånar tråden, då jag har liknande problem.
Jag köpte 6st Scythe Gentle Typhoon 1450rpm begagnade, förre ägaren har förlängt alla kablar med 20cm samt sleevat dom. Nu är det så att en fläkt inte fungerar, förre ägaren säger att den skall fungera och säger att kvalitén på Djungelapan's.se kontaktdom inte är så bra.
I och med att kablarna är förlängda med svarta sladdar istället för röd, gul och svart så vet jag inte om den är felkopplad in i 3 pins honan.

Är det farligt för moderkortet, fläkten eller nätagget om jag kopplar in en sladd i fel pin för att testa om det är felkopplat. Alltså om Ground går till power etc. Eller finns det något annat sätt att testa detta, kabeln är sleevad så jag ser inte hur förra ägaren har skarvat.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Entusiast

Gonjer, det är just 3-pins jag testar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Är inga kablar skadade så skiftar den brytaren mellan hög och låg hastighet. Den andra måste sitta i 12V och inte där den inte får fulla spänningen. Mina fläktar startar inte ens med 90% hastighet på moderkortet och lågläget. Kolla alltså detta först. Startar det inte med fulla 12V i något läge och kablarna är hela, lär fläktarna vara trasiga.

Fläktkontroller ger sällan fulla 12V även i maxläget (säkert också en del moderkort) pga förluster och dessa fläktar klarar inte av mycket under 12V, iaf i låg-läget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

inte tillräckligt hög volt nånstans tror jag mina fractal design går inte och sänka hastigheten på (den delar nu ström med en akasa fläkt båda snurrar ganska långsamt men de ska bytas i slutet på den här månaden till några andra fläktar byter ut alla utom akasa fläkten då den ska sättas i fronten ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

testa att starta upp dom med ett tjuvkopplat nätagg och molex > 3pin adapter, när du gjort det ge den tid att starta (10sec) om inget händer byt läge på knappen. Min teori är att eftersom dom väger 3ton startar dom inte på det lägsta läget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon189602:

testa att starta upp dom med ett tjuvkopplat nätagg och molex > 3pin adapter, när du gjort det ge den tid att starta (10sec) om inget händer byt läge på knappen. Min teori är att eftersom dom väger 3ton startar dom inte på det lägsta läget.

Är de friska startar de utan problem även på low förutsatt att de får fulla 12V. Behövs inga teorier för det, har 3st i lådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Köpte strömvippor på swedol. Skalade av kablarna och satte på kabelfot på kablarna... verkar fan inte fungera ändå. Att båda fläktarna ska ha lagt av helt och hållet tycker jag låter väldigt konstigt... mer förslag på vad jag kan testa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

Köpte strömvippor på swedol. Skalade av kablarna och satte på kabelfot på kablarna... verkar fan inte fungera ändå. Att båda fläktarna ska ha lagt av helt och hållet tycker jag låter väldigt konstigt... mer förslag på vad jag kan testa?

testa med en multimeter och ha på läget som piper beroende på resistansen, inte säker på vad det heter :/