Samsung visar fyrkärnig Exynos i 32 nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Håller med. Galaxy Note är i mitt tycke en dåligt kompromiss, för liten som surfplatt och för stor som telefon. Runt 4" är vad jag anser vara optimalt för en telefon, inte större.

Har aldrig gillat Note. Den är ful samt för stor/bred för en telefon. Men det är min smak på det hela.

Jag skulle säga minst 4,3" kan gå ännu högra om det skulle behövas
Ska bli ett nöje att kolla vad LGs nya optimus 4X går för, den har ju en 4,7" AH-IPS med 720p upplösning

Permalänk
Medlem

Många som tror att en arm cpu kan konkurera med tex en CORE2duo i samma mhz. En core2duo springer 8or runt en arm cpu och med rätta då den är flera gånger större och drar mycket mer ström. Undrar hur många sekunder ett mobilbatteri skulle kunna hålla igång en core2duo, gissar på väldigt få.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Håller med. Galaxy Note är i mitt tycke en dåligt kompromiss, för liten som surfplatt och för stor som telefon. Runt 4" är vad jag anser vara optimalt för en telefon, inte större.

Skulle säga tvärt om. Bra storlek som surfplatta och inte för stor som telefon. Har en 10 tums Asus transformer och den känns helt överflödig sen jag köpte Noten. Faktum är att den är till salu till o med
Jag tyckte att 4 tum var smärtgränsen för en telefon jag med...men sen jag upptäckt att Noten slinker lika lätt ner i fickan som en "vanlig" 4 tummare har jag ändrat mig. Jag har pensionerat min navigon GPS i bilen (köpte till min mobil istället) skall sälja surfplattan och min gamla X10. 3 prylar i en så att säga och det funkar utmärkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Har aldrig gillat Note. Den är ful samt för stor/bred för en telefon. Men det är min smak på det hela.

Jag skulle säga minst 4,3" kan gå ännu högra om det skulle behövas
Ska bli ett nöje att kolla vad LGs nya optimus 4X går för, den har ju en 4,7" AH-IPS med 720p upplösning

Bara för några veckor sedan var jag extremt emot att köpa en telefon med 4" skärm då den kändes för stor. Men för par veckor sedan blev jag tvungen att börja använda en HTC Sensation XL, jag har ingen hängiven HTC fan men vilken bra telefon. Nu skulle jag inte kunna tänka min någonting annat än 4.7" skärm, det är ju en perfekt storlek. Jag använder nu mer min telefon betydligt mer än tidigare, inte bara surfa även läsa mail (skriva görs helst på datorn), boka möten (man får helt plötsligt upp hela dagen på skärmen.), tidsrapportering etc etc...

Så ja 4.3 är ett absolut minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Många som tror att en arm cpu kan konkurera med tex en CORE2duo i samma mhz. En core2duo springer 8or runt en arm cpu och med rätta då den är flera gånger större och drar mycket mer ström. Undrar hur många sekunder ett mobilbatteri skulle kunna hålla igång en core2duo, gissar på väldigt få.

med tanke på att mobilerna som redan finns idag, typ s2 har ps2 xbox 1 prestanda (lite bättre till och med) så lär de nog inte dröja Förrens man kommer upp i xbox 360

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

med tanke på att mobilerna som redan finns idag, typ s2 har ps2 xbox 1 prestanda (lite bättre till och med) så lär de nog inte dröja Förrens man kommer upp i xbox 360

Skickades från m.sweclockers.com

tror inte dom har sån prestanda än, har du något test på det? upplösning, samma detalj nivå, draw distance, mm. är allt sådant samma som på en xbox eller ps2a?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Undra vilken telefon den kommer sitta i

Sony Xperia S Extreme?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

tror inte dom har sån prestanda än, har du något test på det? upplösning, samma detalj nivå, draw distance, mm. är allt sådant samma som på en xbox eller ps2a?

Unreal Engine 3 funkar bra på iphone, räcker det som källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Unreal Engine 3 funkar bra på iphone, räcker det som källa?

Skickades från m.sweclockers.com

samma där: upplösning, detalj nivå mm. man kan säkert få UE3 att fungera på väldigt svaga dator system bara man drar ned upplösning och detalj nivå till låga settings och sen går in och brottas lite i inifiler.
efter lite trixande så kan man spela doom 3 på ett voodoo 2 tex.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

samma där: upplösning, detalj nivå mm. man kan säkert få UE3 att fungera på väldigt svaga dator system bara man drar ned upplösning och detalj nivå till låga settings och sen går in och brottas lite i inifiler.
efter lite trixande så kan man spela doom 3 på ett voodoo 2 tex.

Du ser att han skriver PS och XboX (Inte PS2 Xbox 360)? I sådana fall kommer du ihåg hur spelen på PS såg ut?

Där har du ett exempel på hur ett Android spel med Unreal Engine ser ut. Måste fan koppla in mitt gamla PS igen för att kolla men jag tror att de är i stortsett ganska lika om inte Android versioen är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Du ser att han skriver PS och XboX (Inte PS2 Xbox 360)? I sådana fall kommer du ihåg hur spelen på PS såg ut?

http://www.youtube.com/watch?v=BeyQ-PC_cwc&feature=player_emb...

Där har du ett exempel på hur ett Android spel med Unreal Engine ser ut. Måste fan koppla in mitt gamla PS igen för att kolla men jag tror att de är i stortsett ganska lika om inte Android versioen är bättre.

Men alltså, jag skulle våga påstå att min sgs2 ligger i nivå mellan ps1-ps2, närmare ps2 skulle jag tro. Köpte gta3 till den och det ser helt identiskt ut mot orginalet(vad jag kan minnas) Upplösningen borde vara liknande, det var väl 480 på gamla tjock-tv va? Galaxyn springer cirklar runt den netbooken jag hade tidigare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

Du ser att han skriver PS och XboX (Inte PS2 Xbox 360)? I sådana fall kommer du ihåg hur spelen på PS såg ut?

http://www.youtube.com/watch?v=BeyQ-PC_cwc&feature=player_emb...

Där har du ett exempel på hur ett Android spel med Unreal Engine ser ut. Måste fan koppla in mitt gamla PS igen för att kolla men jag tror att de är i stortsett ganska lika om inte Android versioen är bättre.

Gah! Nu inser jag hur mycket jag faktiskt behöver en ny telefon. Ångrar lite att jag köpte en Hero i slutet av dess livstid. Trodde inte utvecklingen skulle gå så extremt fort men nuvarande generations telefoner är ju 10-20 gånger snabbare än min Hero vilket känns i fler och fler appar. Ska bli kul att se vad det kommer för nytt nu till våren. Verkar som om alla släpper en ny generation hårdvara och både Samsung och Ti har ju riktigt imponerande prestanda i sina nya prylar. Måste hålla i pengarna i ett par månader till...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PippiRull:

Men alltså, jag skulle våga påstå att min sgs2 ligger i nivå mellan ps1-ps2, närmare ps2 skulle jag tro. Köpte gta3 till den och det ser helt identiskt ut mot orginalet(vad jag kan minnas) Upplösningen borde vara liknande, det var väl 480 på gamla tjock-tv va? Galaxyn springer cirklar runt den netbooken jag hade tidigare.

Mja... Detaljerna är något färre och en del effekter saknas så närmare SP2 är det inte. Beror ju helt på vilken netbook och vad du vill göra men rent hårdvarumässigt har jag svårt att se hur sgs2 skulle kunna mäta sig med en netbook. Ska vara om du kör Windows på den eftersom det är lite väl tungt OS att köra på en netbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Mja... Detaljerna är något färre och en del effekter saknas så närmare SP2 är det inte. Beror ju helt på vilken netbook och vad du vill göra men rent hårdvarumässigt har jag svårt att se hur sgs2 skulle kunna mäta sig med en netbook. Ska vara om du kör Windows på den eftersom det är lite väl tungt OS att köra på en netbook.

Skulle nog vilja påstå efter att kollat lite mer att det är precis som jag sa tidigare. Sgs2 är rätt nära ps2, i fallet med gta3 är det likvärdigt. Jag kan då inte se någon skillnad mot ps2:ans, varje fall inte vad jag kan minnas. Kolla det här klippet, testar gta3 på min-medium-max på en Galaxy 1 (därav den dåliga frameraten), flyter perfa på min galaxy 2 på max.
http://www.youtube.com/watch?hd=1&src_vid=o2Hr8QR3U2I&feature...

Dessutom, snubben här påstår att det till och med är förbättrad grafik jämfört mot ps2.
http://www.sleetherz.com/2011/12/hands-on-experience-of-gta-i...

Ang netbookjämförelsen, ja kanske lite dum jämförelse av mig. Är ju äpplen och päron och svårt att rättvist jämföra. Det jag kan säga är att den jag hade(med Atom N450) dög enbart till att skriva dokument, surfa(knappt det ibland) spela youtubeklipp(max 480p, 720p gick den på knäna) osv.
Jämför jag då surfupplevelsen med sgs2 så är den betydligt trevligare på telefonen. Youtube klarar dessutom sgs2 av att spela upp 1080p utan problem. Skriva dokument är nog inga probblem heller, även om jag aldrig använder den till det. Så ja, skulle nog påstå att en sgs2 med docka skulle förmodligen vara mer användbar än en netbook

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PippiRull:

Skulle nog vilja påstå efter att kollat lite mer att det är precis som jag sa tidigare. Sgs2 är rätt nära ps2, i fallet med gta3 är det likvärdigt. Jag kan då inte se någon skillnad mot ps2:ans, varje fall inte vad jag kan minnas. Kolla det här klippet, testar gta3 på min-medium-max på en Galaxy 1 (därav den dåliga frameraten), flyter perfa på min galaxy 2 på max.
http://www.youtube.com/watch?hd=1&src_vid=o2Hr8QR3U2I&feature...

Dessutom, snubben här påstår att det till och med är förbättrad grafik jämfört mot ps2.
http://www.sleetherz.com/2011/12/hands-on-experience-of-gta-i...

Ang netbookjämförelsen, ja kanske lite dum jämförelse av mig. Är ju äpplen och päron och svårt att rättvist jämföra. Det jag kan säga är att den jag hade(med Atom N450) dög enbart till att skriva dokument, surfa(knappt det ibland) spela youtubeklipp(max 480p, 720p gick den på knäna) osv.
Jämför jag då surfupplevelsen med sgs2 så är den betydligt trevligare på telefonen. Youtube klarar dessutom sgs2 av att spela upp 1080p utan problem. Skriva dokument är nog inga probblem heller, även om jag aldrig använder den till det. Så ja, skulle nog påstå att en sgs2 med docka skulle förmodligen vara mer användbar än en netbook

http://www.gamespot.com/grand-theft-auto-iii-10-year-annivers...
Se själva. PS2 vs iOs.

Här står hur mycket som helst:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-retro-face-o...

Verkar som om den mobila versionen är bättre än den till PS2 eftersom de använder en del texturer och polygoner från PC och Xbox-versionerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Låter intressant, men surfplattor är nog en nich - det är telefoner som är framtiden skulle jag tro. När man har kört med Samsung Note så inser man att detta är en rätt optimal storlek - man får med sig telefonen och den är ändå tillräckligt stor för att surfa på. Surfplattor är varken eller, för kort batteritid för att slå telefonen, för dåliga prestanda för att slå laptopen, för stor för fickan så det är en typisk cliff produkt.

You is wrong. Surfplattan kommer överta den bärbara datorns roll. Vill man ha prestanda kör man givetvis stationärt.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Gah! Nu inser jag hur mycket jag faktiskt behöver en ny telefon. Ångrar lite att jag köpte en Hero i slutet av dess livstid. Trodde inte utvecklingen skulle gå så extremt fort men nuvarande generations telefoner är ju 10-20 gånger snabbare än min Hero vilket känns i fler och fler appar. Ska bli kul att se vad det kommer för nytt nu till våren. Verkar som om alla släpper en ny generation hårdvara och både Samsung och Ti har ju riktigt imponerande prestanda i sina nya prylar. Måste hålla i pengarna i ett par månader till...

Klaga då... Senast jag köpte en ny mobil så var Molly Sandén fortfarande olovlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Du ser att han skriver PS och XboX (Inte PS2 Xbox 360)? I sådana fall kommer du ihåg hur spelen på PS såg ut?

http://www.youtube.com/watch?v=BeyQ-PC_cwc&feature=player_emb...

Där har du ett exempel på hur ett Android spel med Unreal Engine ser ut. Måste fan koppla in mitt gamla PS igen för att kolla men jag tror att de är i stortsett ganska lika om inte Android versioen är bättre.

men är mobil cpuerna så bra bör ju faktiskt tillverkare av bärbara datorer börja köra med dom snart. knappt någon nämnbar värmeutveckling och med ett batteri stort som i dagens bärbara lär man kunna spela spel i flera dygn non stop.
får se hur det blir med windows 8 och hur mkt prestanda man förlorar genom direkt x

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Specsen för galaxy s 3 klarnar lär väll bli nått monster med 4,7" display lr nått då kommer jag inte köpa den isåfall. Absolut max 4,3"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

men är mobil cpuerna så bra bör ju faktiskt tillverkare av bärbara datorer börja köra med dom snart. knappt någon nämnbar värmeutveckling och med ett batteri stort som i dagens bärbara lär man kunna spela spel i flera dygn non stop.
får se hur det blir med windows 8 och hur mkt prestanda man förlorar genom direkt x

De sitter och väntar på Win 8 för ARM, tyvärr. Tror vi kommer få se en hel del bärbara och stationära med ARM när Win 8 kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PippiRull:

Skulle nog vilja påstå efter att kollat lite mer att det är precis som jag sa tidigare. Sgs2 är rätt nära ps2, i fallet med gta3 är det likvärdigt. Jag kan då inte se någon skillnad mot ps2:ans, varje fall inte vad jag kan minnas. Kolla det här klippet, testar gta3 på min-medium-max på en Galaxy 1 (därav den dåliga frameraten), flyter perfa på min galaxy 2 på max.
http://www.youtube.com/watch?hd=1&src_vid=o2Hr8QR3U2I&feature...

Dessutom, snubben här påstår att det till och med är förbättrad grafik jämfört mot ps2.
http://www.sleetherz.com/2011/12/hands-on-experience-of-gta-i...

Ang netbookjämförelsen, ja kanske lite dum jämförelse av mig. Är ju äpplen och päron och svårt att rättvist jämföra. Det jag kan säga är att den jag hade(med Atom N450) dög enbart till att skriva dokument, surfa(knappt det ibland) spela youtubeklipp(max 480p, 720p gick den på knäna) osv.
Jämför jag då surfupplevelsen med sgs2 så är den betydligt trevligare på telefonen. Youtube klarar dessutom sgs2 av att spela upp 1080p utan problem. Skriva dokument är nog inga probblem heller, även om jag aldrig använder den till det. Så ja, skulle nog påstå att en sgs2 med docka skulle förmodligen vara mer användbar än en netbook

Jo GTA är tydligen rätt lika på de två men tittar man på lite andra spel som utmanar PS2 plattformen lite mer så någon mobiltelefon chans, just nu. Kommer ARM modeller till hösten som kommer vara betydligt bättre än dagens. Tror att vi kommer få se mobiltelefoner som kommer väldigt nära PS3 till och med.

Blev lite retro helg när man kopplade upp gamla PS och spelade Tekken 2 samt lite andra spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jo GTA är tydligen rätt lika på de två men tittar man på lite andra spel som utmanar PS2 plattformen lite mer så någon mobiltelefon chans, just nu. Kommer ARM modeller till hösten som kommer vara betydligt bättre än dagens. Tror att vi kommer få se mobiltelefoner som kommer väldigt nära PS3 till och med.

Blev lite retro helg när man kopplade upp gamla PS och spelade Tekken 2 samt lite andra spel...

Mark Rein hos Epic Games kommenterade hårdvaran i iPad 2 så här i en intervju:

Citat:

This is now more powerful than the first-generation Xbox. This is probably more powerful than a PlayStation 2 or a PlayStation 1 for sure. This is on the road to that, if it's not already.

Källa: http://www.startribune.com/entertainment/tv/117768633.html

Jag var inte en konsoltyp på PS2:ans tid så har dålig koll på spelen till den. Vilket var det snyggaste spelet för den konsolen? Vore kul att jämföra.

Det snyggaste, mest tekniskt avancerade till en smartphone/tablet just nu är Infinity Blade 2 som kör Unreal Engine 3:

Finns det något PS2 spel som ser bättre ut? Tekniskt alltså.

Permalänk
Avstängd

Jag blev riktigt nyfiken på hur pass bra en Sgs2 egentligen är, har programmerat lite på samma CPU men då har den inte suttit i en telefon. Så på vägen hem från gymmet så stannade jag på jobbet för att lånen hem en Sgs2, ville ju köra lite benchmarks.

Började med att spela lite GTA och endast efter 10 minuter inser jag att vissa ljuseffekter helt enkelt inte finns och får i mellan åt framerate trops. Sedan spelkänslan lite off och ytterligare lite testandes så är det uppenbart att phys motorn inte är helt optimal och skiljer sig en hel del emot PS2. Grafiken hänger alltså med okay men inte fysiken och det märks när det blir många saker som ska studsa om kring och klocka med varandra.

När jag sedan gräver vidare så visar det sig att vissa partikel effekter och även en del ljuseffekter så ligger Sgs2 inte på PS1 nivå ens. Tar man ett spel som tex Soulblade till PS1 och scenerna som är på en flotte i en fors så skulle aldrig en Sgs1 klara av det. Det skummanade vattnet som reflekterar ljuset (grymt snyggt för att vara på PS1) är helt enkelt för mycket när man inte har en ordentlig FPU. Just flyttalsberäkningar är ARM CPUs svaga sida.

Angående Infinity Blade: Frågan är hur mycket som är förrendrat på launch trailern, jämför men med visuals videon så ser man att visa delar måste vara förrendrade. Men måste säga att det ändå säga att det ser riktigt bra ut.

Citat:

Finns det något PS2 spel som ser bättre ut?

Kort svar nej, inte rent grafiskt...

Citat:

Tekniskt alltså.

Frågan är vad man menar med tekniskt i detta fallet.

Det finns det PS1 spel som har bättre partikeleffekter än Infinity Blade
Ljuseffekter så skulle man kunna göra bättre i PS2.

Det är vad man kan se direkt. Men precis som på Sgs2 så tror jag att det är fysiken som inte alls kommer att vara jämförbar med PS2. Även om det är ren spekulation ifrån min sida så har jag svårt att se att CPUn klara så pass avancerade fysikberäkningar som PS2 klarar. PS2 har inte bara en vanlig FPU utan dessutom två stöd processorer var av en är specialiserad på fysikberäkningar vilket för att det bli extremt svårt för små mobila enheter att mäta sig i detta typ av beräkningar.

Min personliga slutsats blir således: Ja en Sgs2 kan få spel att se lika bra/bättre ut än PS2 men det kommer att saknas lite saker som man kanske inte tänker på så det kanske inte spelar så stor roll. Dock kommer det inte bli samma äckelkänsla spel som kräver en bra fysikmotor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

Jag blev riktigt nyfiken på hur pass bra en Sgs2 egentligen är, har programmerat lite på samma CPU men då har den inte suttit i en telefon. Så på vägen hem från gymmet så stannade jag på jobbet för att lånen hem en Sgs2, ville ju köra lite benchmarks.

Började med att spela lite GTA och endast efter 10 minuter inser jag att vissa ljuseffekter helt enkelt inte finns och får i mellan åt framerate trops. Sedan spelkänslan lite off och ytterligare lite testandes så är det uppenbart att phys motorn inte är helt optimal och skiljer sig en hel del emot PS2. Grafiken hänger alltså med okay men inte fysiken och det märks när det blir många saker som ska studsa om kring och klocka med varandra.

När jag sedan gräver vidare så visar det sig att vissa partikel effekter och även en del ljuseffekter så ligger Sgs2 inte på PS1 nivå ens. Tar man ett spel som tex Soulblade till PS1 och scenerna som är på en flotte i en fors så skulle aldrig en Sgs1 klara av det. Det skummanade vattnet som reflekterar ljuset (grymt snyggt för att vara på PS1) är helt enkelt för mycket när man inte har en ordentlig FPU. Just flyttalsberäkningar är ARM CPUs svaga sida.

Angående Infinity Blade: Frågan är hur mycket som är förrendrat på launch trailern, jämför men med visuals videon så ser man att visa delar måste vara förrendrade. Men måste säga att det ändå säga att det ser riktigt bra ut.

Kort svar nej, inte rent grafiskt...

Frågan är vad man menar med tekniskt i detta fallet.

Det finns det PS1 spel som har bättre partikeleffekter än Infinity Blade
Ljuseffekter så skulle man kunna göra bättre i PS2.

Det är vad man kan se direkt. Men precis som på Sgs2 så tror jag att det är fysiken som inte alls kommer att vara jämförbar med PS2. Även om det är ren spekulation ifrån min sida så har jag svårt att se att CPUn klara så pass avancerade fysikberäkningar som PS2 klarar. PS2 har inte bara en vanlig FPU utan dessutom två stöd processorer var av en är specialiserad på fysikberäkningar vilket för att det bli extremt svårt för små mobila enheter att mäta sig i detta typ av beräkningar.

Min personliga slutsats blir således: Ja en Sgs2 kan få spel att se lika bra/bättre ut än PS2 men det kommer att saknas lite saker som man kanske inte tänker på så det kanske inte spelar så stor roll. Dock kommer det inte bli samma äckelkänsla spel som kräver en bra fysikmotor.

Fast borde man inte kunna lasta över en del fysikberäkningar på grafikkortet även i telefoner? De börjar ju få riktigt kompetenta GPUer nu och nästa generation ska tydligen vara ett rätt stort kliv upp i prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag blev riktigt nyfiken på hur pass bra en Sgs2 egentligen är, har programmerat lite på samma CPU men då har den inte suttit i en telefon. Så på vägen hem från gymmet så stannade jag på jobbet för att lånen hem en Sgs2, ville ju köra lite benchmarks.

Började med att spela lite GTA och endast efter 10 minuter inser jag att vissa ljuseffekter helt enkelt inte finns och får i mellan åt framerate trops. Sedan spelkänslan lite off och ytterligare lite testandes så är det uppenbart att phys motorn inte är helt optimal och skiljer sig en hel del emot PS2. Grafiken hänger alltså med okay men inte fysiken och det märks när det blir många saker som ska studsa om kring och klocka med varandra.

När jag sedan gräver vidare så visar det sig att vissa partikel effekter och även en del ljuseffekter så ligger Sgs2 inte på PS1 nivå ens. Tar man ett spel som tex Soulblade till PS1 och scenerna som är på en flotte i en fors så skulle aldrig en Sgs1 klara av det. Det skummanade vattnet som reflekterar ljuset (grymt snyggt för att vara på PS1) är helt enkelt för mycket när man inte har en ordentlig FPU. Just flyttalsberäkningar är ARM CPUs svaga sida.

Angående Infinity Blade: Frågan är hur mycket som är förrendrat på launch trailern, jämför men med visuals videon så ser man att visa delar måste vara förrendrade. Men måste säga att det ändå säga att det ser riktigt bra ut.

Kort svar nej, inte rent grafiskt...

Frågan är vad man menar med tekniskt i detta fallet.

Det finns det PS1 spel som har bättre partikeleffekter än Infinity Blade
Ljuseffekter så skulle man kunna göra bättre i PS2.

Det är vad man kan se direkt. Men precis som på Sgs2 så tror jag att det är fysiken som inte alls kommer att vara jämförbar med PS2. Även om det är ren spekulation ifrån min sida så har jag svårt att se att CPUn klara så pass avancerade fysikberäkningar som PS2 klarar. PS2 har inte bara en vanlig FPU utan dessutom två stöd processorer var av en är specialiserad på fysikberäkningar vilket för att det bli extremt svårt för små mobila enheter att mäta sig i detta typ av beräkningar.

Min personliga slutsats blir således: Ja en Sgs2 kan få spel att se lika bra/bättre ut än PS2 men det kommer att saknas lite saker som man kanske inte tänker på så det kanske inte spelar så stor roll. Dock kommer det inte bli samma äckelkänsla spel som kräver en bra fysikmotor.

Har du då ställt upp grafiken på max? Står på ganska låg default...ang fps-drops, skumt. Har inte märkt några själv, även att jag ställt upp allt på max. Att den inte skulle ligga ens i nivå med ps1 får du väl ändå revidera om väl. Den är ju baserad på 68020 cpu som satt i amiga om jag inte misstar mig. I min värld som att jämföra en ica-miniräknare med en grafräknare typ. Går ju till och med att mjukvaruemulera ps1-spel på sgs2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Angående Infinity Blade: Frågan är hur mycket som är förrendrat på launch trailern, jämför men med visuals videon så ser man att visa delar måste vara förrendrade. Men måste säga att det ändå säga att det ser riktigt bra ut.

Nej, inget är förrenderat. Det är ingame-sekvenser. Har spelat det massor på iPad 2:an, det ser ut så

Skrivet av Morkul:

Frågan är vad man menar med tekniskt i detta fallet.

Dynamiska skuggor, reflektioner, normalmaps, diverse shader effekter som light shafts m.m

Skrivet av Morkul:

Det finns det PS1 spel som har bättre partikeleffekter än Infinity Blade
Ljuseffekter så skulle man kunna göra bättre i PS2.

Det är vad man kan se direkt. Men precis som på Sgs2 så tror jag att det är fysiken som inte alls kommer att vara jämförbar med PS2. Även om det är ren spekulation ifrån min sida så har jag svårt att se att CPUn klara så pass avancerade fysikberäkningar som PS2 klarar. PS2 har inte bara en vanlig FPU utan dessutom två stöd processorer var av en är specialiserad på fysikberäkningar vilket för att det bli extremt svårt för små mobila enheter att mäta sig i detta typ av beräkningar.

Min personliga slutsats blir således: Ja en Sgs2 kan få spel att se lika bra/bättre ut än PS2 men det kommer att saknas lite saker som man kanske inte tänker på så det kanske inte spelar så stor roll. Dock kommer det inte bli samma äckelkänsla spel som kräver en bra fysikmotor.

Det håller jag med om. Tror dagens mobila GPU:er står sig väl mot PS2 men skulle också gissa att CPUn kraften inte är riktigt där än. Lär ju dock inte dröja länge innan den är omsprungen även på den punkten, med exempelvis SoC:s baserade på ARMs Cortex-A15 inte alltför långt borta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast borde man inte kunna lasta över en del fysikberäkningar på grafikkortet även i telefoner? De börjar ju få riktigt kompetenta GPUer nu och nästa generation ska tydligen vara ett rätt stort kliv upp i prestanda.

Skrivet av S_Z:

Det håller jag med om. Tror dagens mobila GPU:er står sig väl mot PS2 men skulle också gissa att CPUn kraften inte är riktigt där än. Lär ju dock inte dröja länge innan den är omsprungen även på den punkten, med exempelvis SoC:s baserade på ARMs Cortex-A15 inte alltför långt borta.

FPUn i PS2 är sjukt när det kommer till fysikberäkningar. Finns flera forskningsinstitut som sitter med seriekopplade PS2or för att göra fysikberäkningar. Ja mobila gpus börjar bli bra och man kan belasta dem med fysikberäkningar men det är långt ifrån tillräckligt. Jag sitter och jobbar med Exynos 5250 för tillfället, det är en Cortex-A15 med dubbla kärnor. Men det spelar ingen roll den kommer inte närheten när det gäller flyttalsberäkningar, ARM är helt enkelt inte bra på det, när det kommer till andra saker så är den dock betydligt bättre en PS2.

Skulle man strunta totalt i energiförbrukningen så skulle man eventuellt kunna få någon mobil GPU att kunna mäta sig. Men vem vet var som händer till hösten

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

FPUn i PS2 är sjukt när det kommer till fysikberäkningar. Finns flera forskningsinstitut som sitter med seriekopplade PS2or för att göra fysikberäkningar. Ja mobila gpus börjar bli bra och man kan belasta dem med fysikberäkningar men det är långt ifrån tillräckligt. Jag sitter och jobbar med Exynos 5250 för tillfället, det är en Cortex-A15 med dubbla kärnor. Men det spelar ingen roll den kommer inte närheten när det gäller flyttalsberäkningar, ARM är helt enkelt inte bra på det, när det kommer till andra saker så är den dock betydligt bättre en PS2.

Skulle man strunta totalt i energiförbrukningen så skulle man eventuellt kunna få någon mobil GPU att kunna mäta sig. Men vem vet var som händer till hösten

Det har börjat rassla in nyheter från MWC i min RSS-läsare. Ska man tro tillverkarna har de tagit nya jättekliv i prestanda mot föregående generation. Det gick ruskigt snabbt på ARM-sidan tycker jag. Nya mobiler var ju redan 20 gånger snabbare än min stackars Hero och nu kommer en ny generation som springer cirklar runt förra generationen. Min stackars Hero sitter i ett hörn och gråter...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det har börjat rassla in nyheter från MWC i min RSS-läsare. Ska man tro tillverkarna har de tagit nya jättekliv i prestanda mot föregående generation. Det gick ruskigt snabbt på ARM-sidan tycker jag. Nya mobiler var ju redan 20 gånger snabbare än min stackars Hero och nu kommer en ny generation som springer cirklar runt förra generationen. Min stackars Hero sitter i ett hörn och gråter...

När en CPU tillverkare säger att denna CPU är X% snabbare än vår gamla... Då måste man fråga på vad? De har ju en förmåga att ta extremt anpassade applikationer som exempel och det betyder inte att det är så många % snabbare över alla applikationer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

När en CPU tillverkare säger att denna CPU är X% snabbare än vår gamla... Då måste man fråga på vad? De har ju en förmåga att ta extremt anpassade applikationer som exempel och det betyder inte att det är så många % snabbare över alla applikationer.

Jag vet, därför kommer det bli intressanta veckor framöver när folk börjar få tag på enheterna och kör lite riktiga tester.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24