Video + Gaming (2 Skärmar)

Permalänk
Medlem

Video + Gaming (2 Skärmar)

Vad jag vill uppnå är att kunna titta på en film på en skärm och spela på den andra, just nu så fungerar det något så när men fpsen dropar rätt enormt på min primär skärm så fort man drar igång t.ex. youtube eller liknande (på sekundära skärmen). Min fråga är, om jag skaffar ett extra grafikkort (budget variant) och kör en skärm på den och spelar video, kommer det förbättra min prestanda i spelen?

Permalänk
Antielefant

Ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avatar77:

Vad jag vill uppnå är att kunna titta på en film på en skärm och spela på den andra, just nu så fungerar det något så när men fpsen dropar rätt enormt på min primär skärm så fort man drar igång t.ex. youtube eller liknande (på sekundära skärmen). Min fråga är, om jag skaffar ett extra grafikkort (budget variant) och kör en skärm på den och spelar video, kommer det förbättra min prestanda i spelen?

Nej, men avaktivera hårdvaruacceleration för flash när du kollar på youtube.

högerklicka på videon och avvaktivera

Edit: När man kollar på flashfilmer så klockar grafikkortet ner sig till "2D" klocksen, vilket innebär väldigt mycket sämre prestanda i vanliga spel (om man kör detta samtidigt)

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Tack för tipset ang flash. När det gäller vanlig video uppspelning då ? t.ex. via VLC ? Kommer prestandan öka där om man skaffar extra kort?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Soberz:

Nej, men avaktivera hårdvaruacceleration för flash när du kollar på youtube.

högerklicka på videon och avvaktivera

Edit: När man kollar på flashfilmer så klockar grafikkortet ner sig till "2D" klocksen, vilket innebär väldigt mycket sämre prestanda i vanliga spel (om man kör detta samtidigt)

Mvh Billy

Detta gäller däremot bara Radeonkort, och då TS skapade tråden i Geforcetråden utgår jag därför från att detta problem inte påverkar honom. Geforcekort har steglös uppklockning och klockar absolut inte ner sig för att flash körs - snarare tvärt om.

Självklart påverkar maskinvaruaccelerationen i Flash FPS-en, men det är just på grund av att en del av grafikkortets resurser används för att avkoda Flash. Stänger man av det belastar det processorn desto hårdare. Samma gäller för film då största delen av uppskalning och post-processing körs av grafikkortet som hanterar den skärmen.

Ett andra grafikkort avlastar detta till 100%, eftersom den skärmen och allt på den hanteras av just det andra grafikkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync