Fick ett 7970 av misstag!

Permalänk
Medlem

Fick ett 7970 av misstag!

Så jag beställde ett Sapphire 7950 OC (http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...) från en webbutik, men jag fick ett Sapphire 7970 (http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...).
På kvittot står det Sapphire 7950 och det är vad jag betalade för. Så det är nog dom som gjort fel.

Men om inte dom ropar hej så gör inte jag det heller tror jag. Jag beställde just det 7950 på grund av den bra kylaren som är tyst.

Ska jag behålla kortet eller ska man vara en hederlig person?

Permalänk
Medlem

Kan la bli lite problem om kortet skulle gå sönder och du skickar in ett 7970 men på kvittot står det 7950

Permalänk
Medlem

Som ovan sa kan bli iproblem med garanti, but if they dont know u dont have to claim that u do either
jag skulle lätt behållt det om man nu beställer ett 7950 får ett 7970:P

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Skulle det gå sönder så går det ju inte direkt på garantin. Alltid trevligt att få en modell som är vassare.

Men pros vs. cons är alltså att du får ingen hjälp om något skulle hända kontra bra prestanda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Man är lite sugen på att behålla det, garantin kan ju bli krånglig. Men jag har aldrig varit med om att kort gått sönder, kylaren deremot, men den går ju att byta.

Permalänk

Behåll det. Om du vill vara säker på att din garanti ska gälla senare kan du ju kontakta dom, troligen låter dom dig behålla det då ansvaret att skicka rätt produkt som du köpt ligger hos dom. Det lilla dom skulle tjäna på att kräva tillbaks kortet (vilket jag betvivlar att dom gör) tjänar dom igen på good-will när du berättar för dina vänner och oss på forumet hur schyssta dom var som lät dig behålla kortet.

TLDR: Kontakta dom, du får nog behålla kortet ändå.

Permalänk
Avstängd

Du beställde ett nytt grafikkort och fick ett, sedan är det ju inte ditt fel att dom skickar ett 7970.
Om det går sönder lär dom knappast ge dig ett nytt 7970, men i alla fall ett 7950 kort.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Man är lite sugen på att behålla det, garantin kan ju bli krånglig. Men jag har aldrig varit med om att kort gått sönder, kylaren deremot, men den går ju att byta.

Jag hade kontaktat de för att inte göra mig skyldig till egenmäktigt förfarande. De har 3 år på sig att upptäcka felet och kräva tillbaka varan eller ersättning för den, samt att du riskerar böter. Om du har tur behöver du inte lämna tillbaka det.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jag hade lämnat tillbaka det för att inte göra mig skyldig till egenmäktigt förfarande. De har 3 år på sig att upptäcka felet och kräva tillbaka varan eller ersättning för den, samt att du riskerar böter.

Det betvivlar jag stark och även om så är fallet så skulle detta potentiellt skapa ill-will vilket skulle kosta dom mycket mer än vad den här missen gjort. Men jag håller med om att han ändå bör kontakta dom.

Permalänk

Låssas som du är okunnig och tror det är ett 7950;) nej men det med garantin är svårt:/

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag ska skicka iväg ett mail till dom. Så får jag se vad dom säger. Det känns bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Jag hade kontaktat de för att inte göra mig skyldig till egenmäktigt förfarande. De har 3 år på sig att upptäcka felet och kräva tillbaka varan eller ersättning för den, samt att du riskerar böter. Om du har tur behöver du inte lämna tillbaka det.

Låter otroligt att det skulle fungera så, om en butik skickar fel borde inte kunden få lida av det.
Skulle det bli problem är det bara säga: jag kan inget om grafikkort jag beställde ett och trodde det var rätt model.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

kan vara kul och se vad dom säger

Men faktiskt upp till dom att skicka rätt produkt

Har du tur låter dom dig ha kvar kortet som ett tack för att du var en hederlig människa och ringde och ha till

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Jag ska skicka iväg ett mail till dom. Så får jag se vad dom säger. Det känns bättre.

Bra där! Så sover du bättre på nätterna

Är de någe godhet i dom så ser dom det fina i att du rapporterade det och låter dig behålla kortet!

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

De är kanske snälla och låter dig få behålla kortet ändå. Jag hade ringt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Skulle det bli problem är det bara säga: jag kan inget om grafikkort jag beställde ett och trodde det var rätt model.

Så nu ska han ljuga också för att stjäla från Webhallen?

Permalänk
Skrivet av robalm:

Låter otroligt att det skulle fungera så, om en butik skickar fel borde inte kunden få lida av det.
Skulle det bli problem är det bara säga: jag kan inget om grafikkort jag beställde ett och trodde det var rätt model.

Helt rätt. Att kund i detta fall skulle göra sig skyldig till ett brott är helt otroligt. Skulle det vara fallet så skulle jag bli orolig över den redan halv-dana rättssäkerheten vi har.

Permalänk

Om du är säker på att du står ut med ett högljutt kort kan du nog behålla det. Visar det sig att du inte gör det, och vill byta ett använt kort 2 månader senare kan butiken säkert knorra, särskilt om du försöker spela dum och ovetande.

Permalänk
Medlem

Keep in touch om vad dom svarade tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag hade kontaktat de för att inte göra mig skyldig till egenmäktigt förfarande. De har 3 år på sig att upptäcka felet och kräva tillbaka varan eller ersättning för den, samt att du riskerar böter. Om du har tur behöver du inte lämna tillbaka det.

Det är bara om han aktivt undanhåller kortet från dem från som han gör det, det är inte hans ansvar att de ska göra rätt däremot och har ingen skyldighet att påpeka det, stor skillnad.

Dock skulle jag kontakta dem iaf och påpeka det, om man säger att man redan satt i det i burken tvivlar jag på att de kommer be en skicka tbax det iom att de då måste iaf sälja det som retur ex och måste sedan skicka rätt kort med, troligen billigare att ge dig det bättre kortet direkt till ett billigare pris och bara göra en notering på köpet.
Ingen garanti att de inte vill ha tbax det men så skulle jag göra iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av RcT:

Man är lite sugen på att behålla det, garantin kan ju bli krånglig. Men jag har aldrig varit med om att kort gått sönder, kylaren deremot, men den går ju att byta.

Säg ba att du läsa inget du satt ba in de i datorn tänkte inte på att de var ett bättre kort Va lite okunlig om de nu skulle gå sönder

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Enligt svensk lag är detta ett fint fall av att vara i "Ond tro", då det sannolikt anses vara upp till köparen i detta fall att se skillnaden på dessa två kort, då man troligtvis är lite insatt om man beställer ett så pass dyrt grafikkort.
Det är skillnad att vara i god tro och ond tro, och med denna tråd som bevis, om den skulle hittas, så är det solklart fall av ond tro.
Det gäller samma regler som banker som betalar ut pengar felaktigt. Vet du att det var ett fel, ja då har du lagen mot dig.
Så kontentan är att du kan bli ersättningsskyldig om detta skulle komma fram att du har fel kort.
Det är vad jag lärde mig på min juridikkurs som avslutades nyligen.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Så nu ska han ljuga också för att stjäla från Webhallen?

Dom skickar ett lite vassare grafikkort (av någon anledning) och du kallar det "ljuga och stjäla från webhallen" ?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av RcT:

Så jag beställde ett Sapphire 7950 OC (http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...) från en webbutik, men jag fick ett Sapphire 7970 (http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...).
På kvittot står det Sapphire 7950 och det är vad jag betalade för. Så det är nog dom som gjort fel.

Men om inte dom ropar hej så gör inte jag det heller tror jag. Jag beställde just det 7950 på grund av den bra kylaren som är tyst.

Ska jag behålla kortet eller ska man vara en hederlig person?

Om de hade skickat ett kort som är ett steg enklare hade du då skitit i det? Var ärlig istället, tror de anställde som klanta till det och skickade det mår bättre då. Ärlighet vara längst.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Dom skickar ett lite vassare grafikkort (av någon anledning) och du kallar det "ljuga och stjäla från webhallen" ?

Han jag citerade uppmanade TS till att ljuga att han ej visste att detta kort var bättre. Jag ser det som stöld.

Permalänk
Skrivet av RcT:

Så jag beställde ett Sapphire 7950 OC (http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...) från en webbutik, men jag fick ett Sapphire 7970 (http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...).
På kvittot står det Sapphire 7950 och det är vad jag betalade för. Så det är nog dom som gjort fel.

Men om inte dom ropar hej så gör inte jag det heller tror jag. Jag beställde just det 7950 på grund av den bra kylaren som är tyst.

Ska jag behålla kortet eller ska man vara en hederlig person?

Har varit med om något liknande innan på Komplett. Jag ringde kundservice och de bad om ursäkt för besväret och jag fick även 500 kr avdrag på mitt kort! Vad du gör är ju upp till dig! Det går ju alltid leva med 7970 leverar ju lite mer prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Keep in touch om vad dom svarade tack

Kommer att skriva vad dom svarar. Telefontiden är slut så ringa gick inte idag men mailet är ivägskickat. Eftersom allt är ute i det öppna nu eftersom jag rapporterat det så kan jag lika väl säga att jag beställde det från Webbhallen som någon ovanför gissade på nått makalöst sätt även fast jag inget sa.

Så nu väntar jag på svar så får jag se vad som händer?

Men det sitter redan i burken så jag tänkte testa lite spel medans jag väntar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Han jag citerade uppmanade TS till att ljuga att han ej visste att detta kort var bättre. Jag ser det som stöld.

ParagrafryttareN

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Saxar det här från en annan tråd

Skrivet av twit:

Nej, att få fel varor är inte på något sätt olagligt. Att inte anmäla detta till polis eller ägaren (företaget) är däremot brottsligt, vilket är vad jag skrev ovan.

I brottsbalkens tionde kapitel hittar man
"8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat."

Alltså är det fyndförseelse man i första hand gör sig skyldig till vilket på sin höjd kan bestraffas med böter. Om man däremot behåller varan, säljer den vidare, skänker den till en bekant, slänger den i sjön etc. eskalerar brottet i enlighet med 4§ och rubriceras då som olovligt förfogande vilket kan ge upp till två års fängelse.

Principen med en straffskala är att lindriga brott bestraffas mildare medan grövre brott bestraffas hårdare, i detta fall skulle exempelvis fängelse säkerligen inte vara aktuellt utan det handlar om böter, men brottet skulle om TS behållt diskarna vara det grövre olovligt förfogande.

Skyldigheten att tillkännage hittegods som brottsbalken refererar till hittar man i Lag om hittegods. Eventuellt skulle man kunna lämna in de felaktigt skickade varorna till polis med avsikt att få omkostnader/hittelön av företaget men jag är inte det minsta säker på att det är tillämpligt när man får sakerna skickade till sig. Om företaget som skickat dem trilskas kan man dock med fördel lämna över det hela till polisen som garanterat kommer kräva företaget på en mindre summa för att täcka sina kostnader samt att man tvingar företaget att lägga lite tid och energi på det hela.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

ändra behåller du det. elr ringer du och säger att du fick ett 7970 i ställe för 7950. då sejjer dom ändra behåll det,, elr om du vill betala mellan skillnad.. elr att dom betalar frakten tillbaka .

alla här på forumet kmr ha olika svar . Vissa sejjer lämna tillbaka fasst dom kanske inte skulle gjort det själv. Men det är vilket fall som hälsst butikens fel, och då brukar man få iaf rabatt om du skulle ringa till dom. elr så får du behålla. tror inte dom vill ha tbx det nu när du använt det för du "märkte" inte först hahaha så ring dom och sej att du kollade kartongen och då stog de 7970. och fråga om du ska ta ut kortet ur datorn och skicka tbx

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi