om man får fel saker, måste man lämna tillbaka dom då?

Permalänk
Medlem

om man får fel saker, måste man lämna tillbaka dom då?

någon som beställt 2 seagate barracuda green 2tb? blev nämligen något överraskad då jag istället för min 3st noctua fläktar hittade inte mindre än 4tb hdd till ett värde av cirka 3k med dagens priser! behöver ingen moralkaka om att jag borde lämna tillbaka dom, har redan anmält det till cdon, butiken i fråga.
men det jag undrar är, har jag någon skyldighet att lämna tillbaka dessa om det är fel i leveransen? eller borde jag bara hållt käft och beställt nya fläktar från typ inet eller annan valfri butik?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

någon som beställt 2 seagate barracuda green 2tb? blev nämligen något överraskad då jag istället för min 3st noctua fläktar hittade inte mindre än 4tb hdd till ett värde av cirka 3k med dagens priser! behöver ingen moralkaka om att jag borde lämna tillbaka dom, har redan anmält det till cdon, butiken i fråga.
men det jag undrar är, har jag någon skyldighet att lämna tillbaka dessa om det är fel i leveransen? eller borde jag bara hållt käft och beställt nya fläktar från typ inet eller annan valfri butik?

hållt käft imo

Permalänk
Medlem

Butiken kan märkan av anledningen att dom helt plösligt saknar X antal av Y

Permalänk
Medlem

Vi kan vända på frågan. Om du råkar betala in 4000 istället för 400 när du köper något därifrån. Måste de då ge tillbaka pengarna?

Självklart så skall du enligt lagen lämna tillbaka dem. Det är dock upp till dem att fixa frakt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Moderator
Moderator

Du har en skyldighet att rapportera den felaktiga leveransen till antingen polisen eller då du i detta fall vet vilket företag som skickat ut varan kan du också anmäla det till dem. Att inte göra så vore brottsligt med en straffskala från böter upp till två års fängelse.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

2 års fängelse för att fått fel varor fick mej att le det inlägget! då du kan göra det mesta utan att ens nå upp till 1 år i fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

2 års fängelse för att fått fel varor fick mej att le det inlägget! då du kan göra det mesta utan att ens nå upp till 1 år i fängelse.

kan ju tolkas så att om jag får varor för 2000tusen när jag betalat 300 så har jag ju iprincip tagit för 1700 om jag inte återlämnar dom eller anmäler det. men 2 års fängelse? måste vara vääääääääääääldigt extrema fall :S

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bicepscurl:

2 års fängelse för att fått fel varor

Nej, att få fel varor är inte på något sätt olagligt. Att inte anmäla detta till polis eller ägaren (företaget) är däremot brottsligt, vilket är vad jag skrev ovan.

I brottsbalkens tionde kapitel hittar man
"8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat."

Alltså är det fyndförseelse man i första hand gör sig skyldig till vilket på sin höjd kan bestraffas med böter. Om man däremot behåller varan, säljer den vidare, skänker den till en bekant, slänger den i sjön etc. eskalerar brottet i enlighet med 4§ och rubriceras då som olovligt förfogande vilket kan ge upp till två års fängelse.

Principen med en straffskala är att lindriga brott bestraffas mildare medan grövre brott bestraffas hårdare, i detta fall skulle exempelvis fängelse säkerligen inte vara aktuellt utan det handlar om böter, men brottet skulle om TS behållt diskarna vara det grövre olovligt förfogande.

Skyldigheten att tillkännage hittegods som brottsbalken refererar till hittar man i Lag om hittegods. Eventuellt skulle man kunna lämna in de felaktigt skickade varorna till polis med avsikt att få omkostnader/hittelön av företaget men jag är inte det minsta säker på att det är tillämpligt när man får sakerna skickade till sig. Om företaget som skickat dem trilskas kan man dock med fördel lämna över det hela till polisen som garanterat kommer kräva företaget på en mindre summa för att täcka sina kostnader samt att man tvingar företaget att lägga lite tid och energi på det hela.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var ju nån artikel i tidningen häromdagen om nån stackare som hittat 3500:- som nån glömt i en bankomat. Han lämnade in pengarna till polisen och fick 6000:- i böter som tack.
Detta är ju jämförbart. Behåll diskarna.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Behåll diskarna, se det som en julklapp!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Å andra sidan, eftersom du redan har anmält felleveransen till cdon så kan du inte behålla diskarna iaf, eller hur?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

ungefär så jag trodde det va tack så mkt. vilken hemsida är det man hittar sånt där på? får mest länkar till flashback när jag googlar -,-'

Skrivet av killawife:

Var ju nån artikel i tidningen häromdagen om nån stackare som hittat 3500:- som nån glömt i en bankomat. Han lämnade in pengarna till polisen och fick 6000:- i böter som tack.

Varför fick han böter? vilken tidning? länk kanske?

Skrivet av netbuddy:

Å andra sidan, eftersom du redan har anmält felleveransen till cdon så kan du inte behålla diskarna iaf, eller hur?

jo mitt samvete är så pass "bra" att jag inte hade kunnat behålla dom även om jag var jävligt sugen just då. men började fundera på vad det värsta som kunde hända var ^^ frågan var inte om jag skulle behålla dom eller inte, utan vad som hade KUNANT hänt om jag behållit dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Han hade dock:
1. Lämnat in pengarna efter en viss tid, alltså inte direkt.
2. Inte lämnat in pengarna alls enligt den artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ajuste, länk gärna till den artikeln.

Edit: Såg att du länkat den redan. Det du sa stämmer ju med artikeln. Men den var väldigt sparsam med information. Jag tror inte det är så illa som det låter. Skulle varit större snyfthistoria då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Eller snarare tänkt behålla pengarna, men när han blev påkommen med att det var han som tagit dem så drog han en vals om att hans avsikt var att lämna in pengarna, men bara inte haft tid att göra det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ja när man läser om sånt så får man verkligen ingen lust att vara ärlig. Antingen kan man hålla käften och behålla pengarna och mest troligt kommer aldrig någonting hända av det eller så kan man vara ärlig och troligen hände inget, men chansen finns alltså att man åker på böter för att man är ärlig. Valet är då inte så svårt. OBS! jag uppmanar inte till brott, jag uppmanar till minsta möjliga problem.

Edit: Har nu läst artikeln och ser att det faktiskt handlar om en snubbe som inte alls hade tänkt att lämna tillbaka dom. Man kan ju inte sitta och trycka på pengarna, då får man skylla sig själv att man åker på böter.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Eller snarare tänkt behålla pengarna, men när han blev påkommen med att det var han som tagit dem så drog han en vals om att hans avsikt var att lämna in pengarna, men bara inte haft tid att göra det.

Skrivet av Bejje:

Ja när man läser om sånt så får man verkligen ingen lust att vara ärlig. Antingen kan man hålla käften och behålla pengarna och mest troligt kommer aldrig någonting hända av det eller så kan man vara ärlig och troligen hände inget, men chansen finns alltså att man åker på böter för att man är ärlig. Valet är då inte så svårt. OBS! jag uppmanar inte till brott, jag uppmanar till minsta möjliga problem.

Edit: Har nu läst artikeln och ser att det faktiskt handlar om en snubbe som inte alls hade tänkt att lämna tillbaka dom. Man kan ju inte sitta och trycka på pengarna, då får man skylla sig själv att man åker på böter.

jo verkar som om han tänkte: jag kan ha dom här sålänge ingen kommer på mig också gjorde dom det

Visa signatur