Hittar inte hårddisk [bild]

Permalänk
Medlem

Hittar inte hårddisk [bild]

Hejsan.

Monterade ny dator igår och kör OS på en SSD.

Skulle koppla in min 2TB mekaniska lagringsenhet idag men den vägrar ploppa upp som en hårddisk på "datorn".

Bilden förklarar bättre än mina ord.

http://www.ladda-upp.com/bilder/64733/hddddd

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk
Medlem

Tryck på "Start", högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera".
Ny ruta ploppar upp och där väljer du "Diskhantering"..
Där kommer du troligtvis att se disken och kan formatera, partionera, ändra enhetsbeteckning etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du måste gå in i diskhanteraren och formatera disken till en partitionstyp som Win kan läsa. NTFS skulle jag föreslå...

Permalänk
Medlem

In i kontroll panelen, admin, dator hantering(jag kör eng. win7, så kommer inte ihåg namnet på swe) och disk hantering. Där får du ändra enhetsbetäckningen från C till annat.

Om inte det, testa med att byta kontakt på mod kortet och se till att SSDn sitter i primära SATA porten. Kolla även i bios att båda diskarna syns och används.

Just det, kolla kontakterna, sitter allt i som det ska.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Gjorde som DaBone sa och det fungerade direkt

http://www.ladda-upp.com/bilder/64734/fixat

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

In i kontroll panelen, admin, dator hantering(jag kör eng. win7, så kommer inte ihåg namnet på swe) och disk hantering. Där får du ändra enhetsbetäckningen från C till annat.

Om inte det, testa med att byta kontakt på mod kortet och se till att SSDn sitter i primära SATA porten. Kolla även i bios att båda diskarna syns och används.

Just det, kolla kontakterna, sitter allt i som det ska.

Till TS, följ inte detta! Det är det dummaste jag hört på länge.

Bilden visar tydligt att disken finns med i enhetshanteraren.

Utforskaren visar inte diskar, den visar volymer/partitioner. En disk utan partition kommer alltså inte synas. Svar har redan getts hur partitioner skapas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

In i kontroll panelen, admin, dator hantering(jag kör eng. win7, så kommer inte ihåg namnet på swe) och disk hantering. Där får du ändra enhetsbetäckningen från C till annat.

Om inte det, testa med att byta kontakt på mod kortet och se till att SSDn sitter i primära SATA porten. Kolla även i bios att båda diskarna syns och används.

Just det, kolla kontakterna, sitter allt i som det ska.

Varför skulle TS byta enhetsbeteckning på C:?
Dummaste jag hört på länge.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]