Permalänk
Medlem

Router + repeater = 2 SSID = fel?

Jag bor tillfälligt på ett ställe där jag har problem med uppkopplingen. Jag har inte direkt tillgång till utrustningen men kan säga till ifall det inte funkar. De verkar inte vidare duktiga på att lösa problemen, så jag tänkte försöka klura ut vari problemet kan ligga så jag kan föreslå en lösning.

Upplägget verkar vara följande:

1. ADSL med Zyxel P-660HW-T1 v2 som router, man kan ansluta sig direkt till den men signalen är oerhört svag där jag sitter. SSID: namn, IP-adress 192.168.1.1, kanal 6
2. Linksys WRT54G/GL/GS (DD-WRT) i repeater mode, sitter precis utanför mitt rum så signalen är bra. SSID: namn1, IP-adress 192.168.2.1, kanal 6

Problemet:
- När jag kopplar upp mig mot 2:an får jag bra signal och bra hastighet. Men efter 5-30 minuter förlorar jag kontakten med internet; jag har fortfarande kontakt med 2:an, men den verkar inte länka mig vidare till 1:an och internet. Kopplar jag mig mot 1:an får jag en IP-adress på 192.168.1.XX, kopplar jag upp mig mot 2:an blir det 192.168.2.XX. Ibland löser sig problemet med ett att koppla ner sig och upp igen, ibland måste 2:an startas om.

Jag är ingen expert på trådlösa nätverk, men om 2:an fungerar som repeater så borde den väl inte ha en annan SSID? Man borde bara kunna se ett trådlöst nätverk? Just nu är jag uppkopplad mot 2:an och det går bra att surfa i bra hastighet, men inom en halvtimme lär den ha sparkat ut mig igen.

Bifogar skärmdump på routerstatus.
1:an:

2:an:

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jag bor tillfälligt på ett ställe där jag har problem med uppkopplingen. Jag har inte direkt tillgång till utrustningen men kan säga till ifall det inte funkar. De verkar inte vidare duktiga på att lösa problemen, så jag tänkte försöka klura ut vari problemet kan ligga så jag kan föreslå en lösning.

Upplägget verkar vara följande:

1. ADSL med Zyxel P-660HW-T1 v2 som router, man kan ansluta sig direkt till den men signalen är oerhört svag där jag sitter. SSID: namn, IP-adress 192.168.1.1, kanal 6
2. Linksys WRT54G/GL/GS (DD-WRT) i repeater mode, sitter precis utanför mitt rum så signalen är bra. SSID: namn1, IP-adress 192.168.2.1, kanal 6

Problemet:
- När jag kopplar upp mig mot 2:an får jag bra signal och bra hastighet. Men efter 5-30 minuter förlorar jag kontakten med internet; jag har fortfarande kontakt med 2:an, men den verkar inte länka mig vidare till 1:an och internet. Kopplar jag mig mot 1:an får jag en IP-adress på 192.168.1.XX, kopplar jag upp mig mot 2:an blir det 192.168.2.XX. Ibland löser sig problemet med ett att koppla ner sig och upp igen, ibland måste 2:an startas om.

Jag är ingen expert på trådlösa nätverk, men om 2:an fungerar som repeater så borde den väl inte ha en annan SSID? Man borde bara kunna se ett trådlöst nätverk? Just nu är jag uppkopplad mot 2:an och det går bra att surfa i bra hastighet, men inom en halvtimme lär den ha sparkat ut mig igen.

Bifogar skärmdump på routerstatus.
1:an:
http://uploadpic.org/storage/2011/thumb_IgZNgvYKzbL5yE9dOVX2l...

2:an:
http://uploadpic.org/storage/2011/thumb_SxA7s8w12TjmoImEfLA6Z...

Det beror på hur tekniken är för själva repeatern, har kört WDS på tp-link, där får du samma SSID, dock ska nämnas att denna modell av TP-LINK jag kört med är routrar med en WDS funktion. Sen har jag även använt mig utav en Netgear repeater en "ren" repeater, där får man ett annat wifi namn på det repeatade wifi't.

EDIT: Såg att DHCP var påslaget på Linksysen, om den ska agera externder eller repeater så ska den vara avslagen och peka default gateway mot zyxeln så att all ip-utdelning sker genom den, som det är nu så är det en NAT bakom en annan NAT och det kan resultera i lite konstiga problem.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ok, jag fick faktiskt tillgång till lösen och login till Linksysen. Det jag ska ändra på är väl då:

Network Address Server Settings (DHCP):
DHCP Type (nu DHCP Server): ska väl ändras till DHCP Forwarder med 192.168.1.1 som DCHP Server address?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Ok, jag fick faktiskt tillgång till lösen och login till Linksysen. Det jag ska ändra på är väl då:

Network Address Server Settings (DHCP):
DHCP Type (nu DHCP Server): ska väl ändras till DHCP Forwarder med 192.168.1.1 som DCHP Server address?

Om 192.168.1.1 är zyxelns default ip så boder det vara så ja.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ok, jag kan ändra inställningarna i båda routrarna, och det är något jag gör fel. När jag kopplar upp mig genom 2:an får jag fortfarande en IP-adress som börjar på 192.168.2.XX fast 2:an inte längre ska dela ut IP-adresser.

- Ska jag välja "repeater" eller "repeater bridge" i Linksysen?
- Kan det vara så att den äldre IP-adressen ligger kvar i min dator? Har provat stänga av/på trådlöst på min dator, ipconfig /release och ipconfig /renew men det hjälper inte. Antingen så får jag en 192.168.2.XX adress eller en 169.XXX.XXX.XXX-adress.

Nu kommer jag öht inte ut på nätet genom 2:an.

Permalänk
Medlem

Om det är repeater och repeater bridge du kan välja mellan så låter det som repeater bridge är rätt val då du vill skapa en brygga.

Om du hittar någon inställning för NAT så ska den vara avslagen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580