Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Cred till alla er som gått/försöker gå ner i vikt. Ni visar att ni vill göra nåt åt saken.

Jag är leg. sjuksköterska samt utbildar mig till friskvårdterapeut & kostkonsult så detta ämne ligger mig varmt om hjärtat. Enkelt sagt handlar det om kcalintag, +/- över dygnets 24 timmar. Helt enkelt äta mindre än du gör av med. För en del verkar LCHF-liknande upplägg vara mest effektiva dock är jag personligen något skeptisk då dessa dieter brister i innehåll främst gällande kostfiber och vissa antioxidanter. LCHQ skulle nog vara att föredra då kvaliteten på kolhydraterna är bättre/högre. Fördelen med dessa är att de ger lång mättnadskänsla och minskat sötsug/kolhydratssug. Det spekuleras nämligen om insulin är boven i dramat vid viktuppgång och kroppens produktion av insulin ökar i takt med ökade kolhydratsintag (förenklat uttryckt).

0,5 - 1 kg/vecka är en bra och hållbar viktnedgång, som något skrev. Orkar man räkna ut sitt kcalbehov så bör man ligger drygt 500 kcal under det för att ha en viktnedgång på 0,5 kg/vecka. Har man en mkt övervikt så kommer troligen viktnedgången gå fortare. Viktnedgång består dock av platåer, ena veckan går man ner 2 kg, andra veckan knappt 0,5 kg etc.
Motion/träning 3-4 ggr/vecka + vardagsmotion (gå/cykla till jobb/skola t.ex.). Träning behöver inte bestå av 60 min spinning varje gång utan raska promenader där man får upp pulsen och svettas. En person som väger 120 kg kommer ha det garanterat jobbigare att gå en viss sträcka på en viss tid än en person som väger 80 kg. Tänk därför inte så mkt på prestationen eller resultatet utan på att ni faktiskt gör en förändring och att lite är bättre än inget. Jag skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta... kommer följa tråden med nöje! Lycka till alla!

Enda vi drar "hårt" på är att produkterna ligger på runt 5g per 100g i kcal.
Samt pasta,ris,potatis borta.

Ändå käkar vi pizza någon enstaka gång, tar oss en pepsi till pizzan,sen käka jag fincrips eller vad dom heter till frukostmackor, dom har "ganska" högfiber osv.
Stora förändringen som hänt mig är att jag har inget sötsug.
Äter normal portion av mat pga blir mätt som hudan.

som sagt, valt bort sockret likaså gjorde dunder för min del.
Kaffet var svårt att vänja sig vid, men nu fattar man inte hur man kunde dricka den söta sörjan

Så när vi gör t.ex grytor osv äter vi som vanligt men utan t.ex potatis och har en knippe broccoli och en god sallad.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag håller med Zotamedu att trender och dieter krånglar till det för standardsvensson som bara vill ha ett enkelt och snabbt sätt att förlora vikt. Tyvärr finns inga sådan metoder utan för en varaktig viktnedgång behövs kontinuitet i mat och motion samt hitta ett sätt och en kost som passar just den enskilde. Alla dieter, oavsett typ, är otroligt individuellt. Det finns tom. studier som visar ett blodgruppen skulle kunna påverka vilken diet som fungerar bäst. Men som jag skrev, jag är också skeptisk till LCHF. En del av de symtom du tar upp handlar precis om alldeles fär lågt kolhydratsintag vilket gör att nervsystemet inte får det socker det behöver varvid koncentrationssvårigheter, yrsel, huvudvärk etc uppstår. Dåliga magar handlar ofta om det höga fettintaget. Jag tror dock att ett minskat (dvs. inte minimera det totalt) kolhydratsintag generellt hjälper väldigt många då det blir lättare (som Toivo skrev) att bli av med sötsug och hungerkänslor. Dessutom så binder kolhydrater en mängd vätska i kroppens alla kolhydratsförråd vilket också leder till viktnedgång (även om det inte är fettvävnad) och det kan vara psykologiskt viktigt i början. Tränar man däremot intensiv styrketräning så är det ingen höjdare att dra ner på kolhydrater. Då har musklerna inte särskilt mkt energi till muskelarbete och träningen kan bli lidande. Konditionsträning kan fungera med lågt kolhydratsintag dock.

Toivo, precis så du ska tänka och resonera. Det får inte bli slaviskt och fundamentalistiskt utan mer en livsstil och ett annat sätt att tänka. Människor har en tendens att göra många saker väldigt komplicerade. Kost och motion ÄR inte särskilt komplicerat, bara man är villig att förändra och kan tänkas sig att spendera lite tid på det initialt för att hitta det sätt som passar bäst för en själv. Efter ett tag blir det som tidigare var onormalt helt normalt och det blir naturligt.

Permalänk
Medlem

hmm då är frågan vad är det som försvinner då mina jeans ser ut som en påse :S

frugans bh:ar är förstora,alla hennes kläder är stora.
Dock kör inte hon med våg utan bara mäter medans jag kör med endast våg.

Jobbar som svetsare och det är rätt tungt i många lägen och visst är man ganska trött efter dagen, men det har blivit bättre än vad det var i början.
Var som en redig pungspark efter ett 12h pass

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Hehe, naturligtvis försvinner fettet när kolhydratsdepåerna är tömda. Då måste kroppen ta av fettet för att få energi, det är en av tankarna bakom LCHF. Jag menar att den rejäla viktnedgång som många upplever i början till stor del kommer ifrån förlorad vätske från kolhydratsdepåerna.

Permalänk
Avstängd

Vågar man tassa in och allra ödmjukast nämna Viktväktarna och att dessa kanske har något som eventuellt skulle kunna vara av intresse för den överviktige Swec.:aren?:) En del blir förbannade när man nämner Viktväktarna ty dessa verkar tycka att Viktväktarna är lika med Samhall för överviktiga.:P Men se det inte så, utan försök att strunta i att de heter VIKT VÄKTARNA, utan se dom som din personliga "hora" (om man ska vara vitsig;)) som ni kan utnyttja - ni betalar ju för "henne"...:):P Var inte rädda, var beredda!:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Mitt råd ang dieter är att testa och hitta något som passar en.
Då många funkar inte på alla.

Skulle inte LCHF fungera för mig att nå mina sista kilon så kommer jag se om det finns andra alternativ

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Väger runt 95 kilo och är 179cm nu. Försöker jogga ca 30-40min varannan dag, började nyligen när det blev plus grader.
Förra året vid den här tiden så vägde jag nog 10 kilo mindre... Hoppas att det vänder nu då!

Dieter skiter jag totalt i, skippa kakor och läsk på vardagar. Försök äta grönsaker och fisk ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Vågar man tassa in och allra ödmjukast nämna Viktväktarna och att dessa kanske har något som eventuellt skulle kunna vara av intresse för den överviktige Swec.:aren?:) En del blir förbannade när man nämner Viktväktarna ty dessa verkar tycka att Viktväktarna är lika med Samhall för överviktiga.:P Men se det inte så, utan försök att strunta i att de heter VIKT VÄKTARNA, utan se dom som din personliga "hora" (om man ska vara vitsig;)) som ni kan utnyttja - ni betalar ju för "henne"...:):P Var inte rädda, var beredda!:D:D

Viktväktarna känns inte som ett vettigt företag när det är samma som äger dem som äger Marabo. Men visst de har en en fin cykel det där företaget. Cigaretter, choklad och viktminskning.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Väger runt 95 kilo och är 179cm nu. Försöker jogga ca 30-40min varannan dag, började nyligen när det blev plus grader.
Förra året vid den här tiden så vägde jag nog 10 kilo mindre... Hoppas att det vänder nu då!

Dieter skiter jag totalt i, skippa kakor och läsk på vardagar. Försök äta grönsaker och fisk ibland.

Dieter tror jag inte på heller riktigt.:) Jag tror att om man rör på sig mer och stoppar i sig mindre så...ja..."Det är hela mysteriet", som Betnér sa! Som Chobi berättade: förut så skrattade han åt de "små portionerna" på restaurangen och nu klarar han knappt att äta upp en halv talrik pasta. Så kort och gott: jag tror att om man minskar på det ena (maten) och ökar på det andra (motionen) så blir det ett kalasresultat i slutändan.:)^^

Jag menar: dieter, det var ju något sjukvården ägnade sig åt "förr" för att få bukt med dom allra häftigaste och mest tunga fallen, så jag tror att "gå på diet" kan vara dåligt för moralen. Sen en annan sak grabbar:):

Nu när ni jobbar med er vikt, se det --> *INTE* som att ni "börjar banta", utan se det som att ni börjar ett nytt liv. Det finns massor av fall där man tänker: "jag börjar banta" sedan när de uppnått sin vikt så slutar de med vad som egentligen är deras nya liv, just för att "börja banta" indikerar ett avslut, men det avslutet finns egentligen inte om man vill stay fit!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacEnkronan:

Vågar man tassa in och allra ödmjukast nämna Viktväktarna och att dessa kanske har något som eventuellt skulle kunna vara av intresse för den överviktige Swec.:aren?:) En del blir förbannade när man nämner Viktväktarna ty dessa verkar tycka att Viktväktarna är lika med Samhall för överviktiga.:P Men se det inte så, utan försök att strunta i att de heter VIKT VÄKTARNA, utan se dom som din personliga "hora" (om man ska vara vitsig;)) som ni kan utnyttja - ni betalar ju för "henne"...:):P Var inte rädda, var beredda!:D:D

Viktväktarna fungerar för vissa. Vad det i grund och botten handlar om är att man lär sig äta mindre energi med någon sorts dagispedagogik. Är man duktig får man guldstjärnor och är man inte duktig får man skämmas inför resten av gruppen. För vissa fungerar det men andra blir helt galna. Deras poängsystem är ju egentligen bara ett annat sätt att räkna kalorier fast vissa tycker nog det är lättare att lära sig.

Sen ska man passa sig lite för det finns en del psedovetenskap även där. Förr ville de ju tvinga i en stora mängder vatten i deras diet vilket är väldigt dumt. Jag tror deras tanke var att kroppen behöver massa vatten och dricker man massa vatten fyller man magsäcken med vätska istället för mat. Problemet är att njurarna inte uppskattar att bli påtvingad för många liter vatten om dagen. Vatten dricker man när man är törstig så är det bra sen. Enda undantaget är väl under träning då man måste fylla på mer eftersom kroppen är lite långsam med att varna för låg vätskenivå. Sen även vid sjukdom då man inte märker hur mycket vätska man svettas ut. I övrigt är det bara onödigt att tvinga i sig massa vatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Viktväktarna fungerar för vissa. Vad det i grund och botten handlar om är att man lär sig äta mindre energi med någon sorts dagispedagogik. Är man duktig får man guldstjärnor och är man inte duktig får man skämmas inför resten av gruppen. För vissa fungerar det men andra blir helt galna. Deras poängsystem är ju egentligen bara ett annat sätt att räkna kalorier fast vissa tycker nog det är lättare att lära sig.

Sen ska man passa sig lite för det finns en del psedovetenskap även där. Förr ville de ju tvinga i en stora mängder vatten i deras diet vilket är väldigt dumt. Jag tror deras tanke var att kroppen behöver massa vatten och dricker man massa vatten fyller man magsäcken med vätska istället för mat. Problemet är att njurarna inte uppskattar att bli påtvingad för många liter vatten om dagen. Vatten dricker man när man är törstig så är det bra sen. Enda undantaget är väl under träning då man måste fylla på mer eftersom kroppen är lite långsam med att varna för låg vätskenivå. Sen även vid sjukdom då man inte märker hur mycket vätska man svettas ut. I övrigt är det bara onödigt att tvinga i sig massa vatten.

Kloka ord, kloka ord!:) Vad tror ni/du om Biggest Looser-sajten? Enda nackdelen är att det kostar att vara medlem (jag tycker inte hälsa ska kosta:D), men säg den sida som inte kostar idag, så det kanske inte var så oväntat?:P Personligen tycker jag att BL har lite sekt-liknande inslag (jag kan ha fel^^) så jag drar mig för att träna på "det" sättet.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacEnkronan:

Kloka ord, kloka ord!:) Vad tror ni/du om Biggest Looser-sajten? Enda nackdelen är att det kostar att vara medlem (jag tycker inte hälsa ska kosta:D), men säg den sida som inte kostar idag, så det kanske inte var så oväntat?:P Personligen tycker jag att BL har lite sekt-liknande inslag (jag kan ha fel^^) så jag drar mig för att träna på "det" sättet.:)

Bygger den på TV-programmet hade jag hållit mig långt borta. Det kan vara farligt att pressa sig så hårt som de gör där. Fördelen för de i TV-programmet är ju att de har personliga tränare och läkare som håller ett öga på dem konstant. Det har man inte hemma.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tjena, jag var själv i en djup svacka under en period av mitt liv och tänkte dela av mig min erfarenheter, tillvägagångssätt, konsekvenser samt resultat.

Under min då varande sambos regi var jag under en djup deprimerad svacka där jag egentligen sket i vilket, åt skräp dygnet runt även på natten, bara restaurang mat, tog bilen överallt och gjorde inte ett skit. Senast jag vägde mig då var sommaren 2008 och då vägde jag 135kg.
Under tiden blev jag bara tjockare och tjockare, tillslut började jag ha problem med mina kläder(även dom jag hade när jag vägde 135kg).

Det som blev brytpunkten var att jag till slut tog mig ur mitt förhållande på ett ganska hårt sätt, jag bara vaknade den sista februari 2009 upp och sa till henne att hon ska packa sina saker och dra. Det blev omtumlande och fick mig att må änne värre, speciellt då hon var inte speciellt sugen att göra slut.
Orsakerna kan vi lämna utanför men följande dagarna började jag må skit och gjorde det som sig bör i såna lägen, jag bröt upp med allt, skola, tog ledig från mitt gamla jobb och hoppade på tåget tillsammans med vän och en kasse med sprit. För jag behövde var att avreagera mig och få en miljö byte.

Några veckor senare, efter en intensiv spritperiod, där jag drack dygnet runt, sov på soffor och var ute varje kväll. Hygien och mat var ett glömt företeelse.

När jag kom hem i slutet av mars mådde jag betydligt bättre och vägde 125kg, jag hade gått när minst 10 kg på en månad. Nu visste jag att det var nog den mest ohälsosamma sättet att gå ner i vikt som finns men det gav den sista gnistan att ta tag i min hälsa och vikt.

Efter lite forskning och tankegångar bestämde jag mig för ett extremt hårt mål och tillvägagångssätt som skrämde upp hela min omgivning.
Jag skulle gå när till 85kg till midsommar, dvs 40kg under perioden 1 april fram till runt 20 juni.

För att lyckas tog jag följande beslut:
1. Slut med sprit, snus och cigaretter.
2. Jag skall bara nyttig mat.
3. Jag skall räkna kalorier.
4. Träna 5 ggr i veckan, 3 ggr styrketräning, 2 ggr kondition och varje morgon powerwalks i 1.5 timme.
5. Satte upp vikt mål för varje vecka.

Maten blev extremt monoton, en halv macka till frukost, 1 halv skål med någon snål soppa och en frukt till kvällsmat. Jag har för mig även om jag inte minns så skulle max intaget var 600kalorier..

Jag kan säga att mitt liv blev extremt svårt under perioden och kan ärligt säga att jag inte höll några av dessa punkter men gjorde mitt bästa. Om jag åt något eller missade mina vikt mål så fick jag jobba ännu hårdare veckan efter. För att hela tiden försöka håla min "burndown" i takt med mina mål. Under perioden och något som jag kvar än idag är att jag dricker bara svart kaffe och vatten, inget annat och nu gör jag det av en vana.

När väl midsommar kom då vägde 83kg! Jag hade en bra kondition, var inte speciellt vältränad men mådde fantastiskt och jag hade lyckats. Det som blev målet sen var att bygga upp musklerna som också tagit hårt med stryk under perioden av stor undernäring.

I dag nästan 3 år senare väger jag runt 90kg, min vikt vill upp igen det vet jag om för så fort jag blir lat åker vikten upp.
Men jag tränar nu igen efter en liten paus och mår fantastiskt mycket bättre än för några år sen så det var värt den hårda slit som jag utsatte mig för.

Det som jag vet är att sätta upp samma mål för mig idag känns omöjligt och skulle nog inte rekommendera det till någon. Minns en kväll när vi var ute och käkade(mina vänner ville att jag skulle äta mer) på en fint ställe och jag satt där med bara vatten och tittade på dom och hur dom åt, det var hårt. Samtidigt så minns jag vilken energi boost jag fick efter ett tag, då kunde jag knappt sluta röra på mig :).

Det som i alla fall är säkert ät att det funkade för mig var att ha på kalori budgeten, dvs ha koll hur mycket jag äter och hur jag spenderar dom och det funkar än idag. Det som är det svåra idag är att få rätt motivation till det men så fort man inne i det så flyter det bara på.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Bygger den på TV-programmet hade jag hållit mig långt borta. Det kan vara farligt att pressa sig så hårt som de gör där. Fördelen för de i TV-programmet är ju att de har personliga tränare och läkare som håller ett öga på dem konstant. Det har man inte hemma.

Ja det verkar bygga på TV-programmet, men jag trodde att de hade ett upplägg som är anpassat till hemmiljö så att säga, men det kanske dom inte har då. http://www.biggestloserklubben.se Länken är bara till för att intresserade ska kunna titta om det är något för honom/henne eller om de helt enkelt är farliga.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

jag vägde som du också förra året vägde 110kg nu håller jag på att gå ner vikt med. Jag har gått ner till 93 just nu och nu gymmar jag och äter sundare mat tex Broccoli soppa sjukt bra är den och mycket kyckling och sallad.

Edit om jag dricker cola så är det enbart pepsi max faktiskt väldig god om den är kall

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

jag vägde som du också förra året vägde 110kg nu håller jag på att gå ner vikt med. Jag har gått ner till 93 just nu och nu gymmar jag och äter sundare mat tex Broccoli soppa sjukt bra är den och mycket kyckling och sallad.

Edit om jag dricker cola så är det enbart pepsi max faktiskt väldig god om den är kall

Gym är lite dyrt tycker jag men har funderat länge på det man har dragit mig för det.
Hur stor betydelse tror du gymmet har för dig respektive att träna / jogga hemma?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Gym är lite dyrt tycker jag men har funderat länge på det man har dragit mig för det.
Hur stor betydelse tror du gymmet har för dig respektive att träna / jogga hemma?

Jag tror att gymet har lika stor betydelse som ett vanligt jobb: en del är väldigt disciplinerade och klarar av att jobba hemma (jogga hemma osv.), medan de flesta måste ha ett jobb/gym att gå till för att de ska klara sina mål. En tanke bara!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

För mig har löpning alltid varit det bästa som finns, inget är skönare än att kört milen för 5 gången den veckan och på rekordtid, då mår man bra kan jag säga. Skulle välja löpning före gym vilken dag i veckan som helst. Nu måste jag dock gå till gymmet pga knäskador, iaf tills jag kunnat rehabilitera musklerna runt knät lite.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nu är det matlådetillagning som gäller för kvällen.
Det ser ut att bli följande för denna vecka:

Frukost: Nån form av kycklingburgare med fullkornsbröd
Lunch/Middag: varierar mellan 50g fullkornspasta med 2-250g 10%nötfärs och 300g kycklingfilé med 300g (fryst) wok.

Köpte mig en hamburgerpess i helgen, så nu ska den invigas :). Jag ska försöka återkomma med resultat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett stötande inlägg samt efterföljande diskussion har raderats.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni när ni räknar kalorier i maten?
Själv kör jag alltid på de värden i maten innan den är tillagad, inklusive vikt. Hur uppvärmning av olika matvaror påverkar dess näringsinnehåll är jag dock osäker på. Mycket tappar ju vikt, vilket jag gissar är mestadels vatten? Någon som har någon bra information om ämnet?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Yey,en milsten fixad.
Hamnade under 90 strecket nu.

89,7 kg.
-9kg so far.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Yey,en milsten fixad.
Hamnade under 90 strecket nu.

89,7 kg.
-9kg so far.

Bra jobbat, kriga vidare!!!!

Du kanske har skrivit det tidgare, men vad är målvikten?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

96kg, gick ner till 78kg på 6 månader ned LCHF, sjukt att man kan gå ner igenom att äta grädde,beacon och ägg, men nu är jag uppe på 91kg igen =( tog drygt ett år....
MEN, jag har börjat använda gymet på min skola, 3 gånger i veckan + LCHF, ja. jag har aldrig mått bättre! (efter 3 veckor)
Rolig tråd!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Suck, blir mindre och mindre motiverad för var dag som går.

Inte kunnat träna på några dagar, och jag har blivit som besatt att titta på vågen, vilket gör mig än mer frustrerad då man inte går ner i vikt.

Så fr.o.m. imorgon är det sallad som står på menyn igen, och se om man kan överleva på det. Dock har jag börjat känna mer hunger på sistone, vilket inte är så bra kanske.

Sen mår man ju inte bättre av att det blir vinter igen, och massa jäklans snö dyker upp.

Ska även ha en vit period framöver, då jag ofta efter lite alkohol kan trycka i mig massa mat. Så får bli party-fotograf istället!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av Chobi:

Suck, blir mindre och mindre motiverad för var dag som går.

Inte kunnat träna på några dagar, och jag har blivit som besatt att titta på vågen, vilket gör mig än mer frustrerad då man inte går ner i vikt.

Så fr.o.m. imorgon är det sallad som står på menyn igen, och se om man kan överleva på det. Dock har jag börjat känna mer hunger på sistone, vilket inte är så bra kanske.

Sen mår man ju inte bättre av att det blir vinter igen, och massa jäklans snö dyker upp.

Ska även ha en vit period framöver, då jag ofta efter lite alkohol kan trycka i mig massa mat. Så får bli party-fotograf istället!

Tips: Släng ut vågen alt lås in den. Jag försöker inte väga mig mer än någon gång i månaden max då det inte ger så mycket att väga sig var, varannan dag. Man kan ju pendla rätt mycket i vikt bara under dagen beroende på hur mycket man ätit, druckit osv. Dessutom märker du då inte så mycket att du går ner lite hela tiden som om du inte vägt dig på två månader och märker att du gått x antal kg.

När jag gått ner i vikt så brukar jag äta mycket sallad men fortfarande äta kött och annat då jag själv inte mår bra utan proteinerna, kyckling och ägg är två personliga favoriter som ger mycket protein i förhålland till kaloriinnehåll. Jag tycker det bästa är att du räknar ut ungefär hur mycket kalorier du behöver per dag om du inte tränar och så lägger du dig ett par hundra kalorier under det och sedan försöker gå ut och gå lite varje dag. Det behöver egentligen inte vara så mycket bara du gör det varje dag.

Låt säga att du går av en busshållplats tidigare och hoppar på en senare, sedan går resten, försök komma upp in minst en halvtimme extra om dagen utöver vad du normalt går så blir det ändå en del på en vecka. Om du tycker det är tråkigt att vara ute och gå så kan du alltid lyssna på musik alt prata i telefon med någon, då går tiden fortare. Har du möjlighet skulle jag rekommendera att hitta någon som du kan gå ut och gå med men det är inte alltid det är möjligt så därför pratar jag ofta i telefon när jag är ute och går, brukar höra hur det går med släkt och familj samt gamla bekanta.

-

För mig personligen känner jag att det går lite bättre sedan sist jag postade, har inte gått så lång tid så tror fortfarande jag ligger på samma vikt (66-68ish kg) men har börjat röra mig mer igen nu. Har gått ungefär 3 mil senaste veckan vilket är en klar förbättring mot tidigare i vintras men det har varit och är tenta vecka nu så blir ju rätt mycket plugg vilket medför att man inte pallar gå ut och gå lika mycket så förhoppningsvis ska ju upp i ca 7 mil i veckan igen innan månaden är slut i alla fall. Ang maten så har jag varit lite halvslarvig men behöver energi för att orka med allt plugg så tänker inte köra massa kaloriminus under tentaveckor utan får ta hårdare på det igen när sista tentan denna perioden är över (imorgon).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

2 dagar ca -0,3kg.

Började bra då man börjat jobba igen på fullkraft.
Tidigare viktminskning har varit bara genom tv tittande

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

2 dagar ca -0,3kg.

Började bra då man börjat jobba igen på fullkraft.
Tidigare viktminskning har varit bara genom tv tittande

Får jag fråga hur du kan veta att du gått ned 0.3 kg på 2 dagar när man kan pendla över 1 kg per dag?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

har bara en våg att väga.
Så jag säger bara vad den visar mig, sen om det är fel får du gnälla på den.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Gick ner från 125 till 81 kg under 2011. 1 - 3 timmar på motionscykeln om dagen och mindre mat/godis. Man vänjer sig efter ett tag och det blir lättare. Är antagligen för smal nu med mina 194 cm.

Ni som vill gå ner i vikt - lär er räkna kalorier, det är mitt tips.