Permalänk
Medlem

I Mars månad har jag varit riktigt krasslig större delen, förkyld, feber mm. Testade att käka lite mer än vanligt, och jag frisknade till snabbare. Dock så har vikten i princip legat still. Däremot så ser jag att magen blivit mindre mm. Så det ska bli intressant att se vad måttbandet säger i slutet av månaden.

Har cyklat till jobbet nu två dagar i rad. Idag fick jag dock punktering. Men med cyklandet så verkar det ge ungefär 1-1300kcal extra att käka per dag (40km på ca 2h totalt). 1300kcal extra att trycka i sig när man är van med att hålla sig på 2000 är en del mat. Nu blir det 3-4 matlådor med till jobbet istället för 1-2 små.

Fyllde på med lite extra kolhydrater (fullkornspasta) (större andel än vanligt) igår och tyckte att magen inte riktigt höll med. Kan ju ha varit nån temporär grej också. Nu blir det till att laga punktering under helgen och sedan fortsätta trampandet. Riktigt skönt är det.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

I Mars månad har jag varit riktigt krasslig större delen, förkyld, feber mm. Testade att käka lite mer än vanligt, och jag frisknade till snabbare. Dock så har vikten i princip legat still. Däremot så ser jag att magen blivit mindre mm. Så det ska bli intressant att se vad måttbandet säger i slutet av månaden.

Har cyklat till jobbet nu två dagar i rad. Idag fick jag dock punktering. Men med cyklandet så verkar det ge ungefär 1-1300kcal extra att käka per dag (40km på ca 2h totalt). 1300kcal extra att trycka i sig när man är van med att hålla sig på 2000 är en del mat. Nu blir det 3-4 matlådor med till jobbet istället för 1-2 små.

Fyllde på med lite extra kolhydrater (fullkornspasta) (större andel än vanligt) igår och tyckte att magen inte riktigt höll med. Kan ju ha varit nån temporär grej också. Nu blir det till att laga punktering under helgen och sedan fortsätta trampandet. Riktigt skönt är det.

Kul att du börjat cykla till jobbet, det är perfekt motion. Tror inte du behöver tänka så mycket på vad du äter om du cyklar 4mil/dag. Enkel resa ska inte vara några problem att fixa på 45min om du ser över din utrustning.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Kul att du börjat cykla till jobbet, det är perfekt motion. Tror inte du behöver tänka så mycket på vad du äter om du cyklar 4mil/dag. Enkel resa ska inte vara några problem att fixa på 45min om du ser över din utrustning.

Jo absolut är det det. Särskilt nu efter vintern. Nej jag tror nog inte det jag heller, men det är nog inte så att det blir varje dag, även om det är något att sträva efter.
45 minuter är absolut inte någon omöjlighet. Förra sommaren, när jag började cykla, så blev det cykel till jobbet också. Då hade jag visserligen bara halva vägen, men framåt sommarens slut så tog en mil 18-22 minuter beroende på väder och vind.

Utrustningen, utöver mig själv ;), ska det inte vara så mycket bekymmer med. Kör en Nishiki Pro SLD som jag försöker pyssla om så mycket som möljigt. Nu är jag knappast någon cykelmekaniker, men det finns mycket att läsa sig till och så kan man ju testa och jämföra.

Det som annars nog är mest avgörande för tiden är vilken väg jag tar igenom centrum (bor en mil utanför centrum och jobbet är en mil från centrum i motsatt riktning). Håller på att testa lite olika vägar (vissa t.o.m. omvägar) för att se vad som går snabbast. Så fort man sätter ned foten för att stanna vid ett övergångställe eller rödljus har man ju tappat en halv minut. Om Gävle kommun får tummen ur och sopar ordentligt så blir det nog en-ett par minuters sänkning även där.

Igår var som sagt premiärtur med sommardäcken. Det gick ju finare än vinterdäcken, inte så konstigt. Men visst kändes det lite tungt ändå. Idag, efter 15km så kändes det betydligt bättre/lättare. Synd dock att jag fick punktering så att jag inte kunde jämföra sluttid. Om ett par veckor när man fått ordentlig rutin på det så ska det nog gå hyffsat smärtfritt :).

Åter till maten.
Noterade att ungefär en timme efter lunchen (12:00): 80g (okokt vikt) pasta och 150g (stekt vikt) fläskkarré så var jag hungrig igen. Och då käkade jag ett likadant mål kl 10 (direkt när jag kom fram till jobbet efter cyklingen...) och ett ytterligare till frukost runt kl. 07:00.
Man blir tydligen hungrig av att cykla

Men nu är det eftermiddagsfika, så jag får väl lasta fram nästa matlåda - likadan som tidigare.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Jo absolut är det det. Särskilt nu efter vintern. Nej jag tror nog inte det jag heller, men det är nog inte så att det blir varje dag, även om det är något att sträva efter.
45 minuter är absolut inte någon omöjlighet. Förra sommaren, när jag började cykla, så blev det cykel till jobbet också. Då hade jag visserligen bara halva vägen, men framåt sommarens slut så tog en mil 18-22 minuter beroende på väder och vind.

Utrustningen, utöver mig själv ;), ska det inte vara så mycket bekymmer med. Kör en Nishiki Pro SLD som jag försöker pyssla om så mycket som möljigt. Nu är jag knappast någon cykelmekaniker, men det finns mycket att läsa sig till och så kan man ju testa och jämföra.

Det som annars nog är mest avgörande för tiden är vilken väg jag tar igenom centrum (bor en mil utanför centrum och jobbet är en mil från centrum i motsatt riktning). Håller på att testa lite olika vägar (vissa t.o.m. omvägar) för att se vad som går snabbast. Så fort man sätter ned foten för att stanna vid ett övergångställe eller rödljus har man ju tappat en halv minut. Om Gävle kommun får tummen ur och sopar ordentligt så blir det nog en-ett par minuters sänkning även där.

Igår var som sagt premiärtur med sommardäcken. Det gick ju finare än vinterdäcken, inte så konstigt. Men visst kändes det lite tungt ändå. Idag, efter 15km så kändes det betydligt bättre/lättare. Synd dock att jag fick punktering så att jag inte kunde jämföra sluttid. Om ett par veckor när man fått ordentlig rutin på det så ska det nog gå hyffsat smärtfritt :).

Åter till maten.
Noterade att ungefär en timme efter lunchen (12:00): 80g (okokt vikt) pasta och 150g (stekt vikt) fläskkarré så var jag hungrig igen. Och då käkade jag ett likadant mål kl 10 (direkt när jag kom fram till jobbet efter cyklingen...) och ett ytterligare till frukost runt kl. 07:00.
Man blir tydligen hungrig av att cykla

Men nu är det eftermiddagsfika, så jag får väl lasta fram nästa matlåda - likadan som tidigare.

Då är det bara att pumpa däcken till maxtryck (om du har pump med tryckmätare) och köra. Rekommenderar verkligen SPD-pedaler om du inte har det redan.

Själv har jag 33km till jobbet, kör racer den trevligare delen av året (tar för lång tid annars).

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Då är det bara att pumpa däcken till maxtryck (om du har pump med tryckmätare) och köra. Rekommenderar verkligen SPD-pedaler om du inte har det redan.

Själv har jag 33km till jobbet, kör racer den trevligare delen av året (tar för lång tid annars).

Jodå det har jag, pumpar upp dom till de 7 kilo de är specade för. SPD-pedaler införskaffade jag tidigare i veckan :). Det var lite ovant att köra, men att kunna dra upp pedalerna var riktigt najs, särskilt när det vart lite uppförslutning och man ville ha lite mer kraft utan att resa sig upp. Borde dock kanske ha köpt ett par skor som man faktiskt kan gå med utan att riskera att repa golv och annat. Men det är kombi-pedaler så det fungerar ju att köra med vanliga skor också.

Hittade en 4-5 mm lång glasbit i däcket som gett ett liiiitet hål i slangen. Större hål var de två ormbetten (fyra hål totalt). Anar att det var glasbiten som långsamt fick däcket att tappa luft och sedan cyklade jag över en järnväg med nästan tomma däck -> däckgenomslag två gånger (totalvikt på däcken ~110+10+13kg). Ser jag till avstånd mellan ormbetten och räknar omkretsen på däcket så tycker jag att det matchar avståndet mellan spåren ganska väl. Jag minns nu i efterhand också att jag tyckte att cykeln 'gled' lite i sidled när jag tog en kurva tidigare under färden, typ på det sätt när man har lite luft eller om man inte dragit åt hjulen tillräckligt hårt.

I min frustration senare på kvällen när jag skulle byta slang så lyckades jag missa att en bit av slangen stack ut mellan fälg och däck. Pang sa det. Cykelverkstan hade bara en slang kvar, annars hade jag haft flera. Det var inte min dag igår helt enkelt :D. Blir till att ta sig till team sportia xxl och se om de har någon lämplig slang inne.

33km är en lagom sträcka. Kör du fem dagar i veckan då också, oavsett väderlek?

tillägg:
Kollade vikten nu efter en fredagkväll med mycket öl. 107,7kg med stor vätskebrist i kroppen som det brukar vara dagen efter. Tidigare var lågmärket 109,8kg så iaf ca 2kg tappat ändå. Det syns på kroppen

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Passar på att flika in två frågor som är relaterade till ämnet, då det verkar finnas folk som är rätt insatta och duktiga här;

1. Hur lång tid innan man ska utföra en aktivitet (tränar), bör man äta mat för att kunna använda sig av dess energi? Funderingen kom efter att ha sett reklamen där tjejen äter en skål med flingor innan hon ska ut och löpa, för att få i sig snabb energi i form av kolhydrater. Men så snabbt kan det väl omöjligt gå? Jag föreställer mig att det tar minst en dryg timme innan det ens har börjat ändra form/brytas ned i magsäcken?

2. Hur pass viktigt är egentligen sömn vid träning och viktnedgång? Av det jag har lyckats läsa mig fram till, så rekommenderas oftast 8-10 timmar sömn per natt för att tiden på gymmet ska bli så effektiv som möjligt, men det förklaras aldrig riktigt varför. Kan någon erbjuda ett lite mer utvecklat svar och förklara just VARFÖR dessa 8-10 timmar är så mycket bättre än säg 5-7 timmar som de flesta (åtminstone jag själv) i praktiken faktiskt sover? Vad är det som händer i kroppen och musklerna?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haunted-:

Passar på att flika in två frågor som är relaterade till ämnet, då det verkar finnas folk som är rätt insatta och duktiga här;

1. Hur lång tid innan man ska utföra en aktivitet (tränar), bör man äta mat för att kunna använda sig av dess energi? Funderingen kom efter att ha sett reklamen där tjejen äter en skål med flingor innan hon ska ut och löpa, för att få i sig snabb energi i form av kolhydrater. Men så snabbt kan det väl omöjligt gå? Jag föreställer mig att det tar minst en dryg timme innan det ens har börjat ändra form/brytas ned i magsäcken?

2. Hur pass viktigt är egentligen sömn vid träning och viktnedgång? Av det jag har lyckats läsa mig fram till, så rekommenderas oftast 8-10 timmar sömn per natt för att tiden på gymmet ska bli så effektiv som möjligt, men det förklaras aldrig riktigt varför. Kan någon erbjuda ett lite mer utvecklat svar och förklara just VARFÖR dessa 8-10 timmar är så mycket bättre än säg 5-7 timmar som de flesta (åtminstone jag själv) i praktiken faktiskt sover? Vad är det som händer i kroppen och musklerna?

Tack på förhand!

Jag är långt ifrån tillräckligt kunnig för att svara ordentligt. Men jag kan ju ge hur jag tänker iallafall. Någon kunnig får gärna rätta mig om jag har fel eller missförstått något.

I din kropp har du x mängd lagrad energi i form av fett och muskler. Äter du något så har du X+Y mängd och tränar du så har du X+Y-Z mängd. Sedan om Z tas av X eller Y är av mindre betydelse. Likaså med när och hur. Resten (äta före/efter/flingor eller hamburgare till frukost etc) anser jag är av betydligt mindre betydelse i det stora hela (så länge man ligger på ett energi-underskott), och olika personer tycker och gör olika men de når ändå bra resultat. Här tror jag att det sätt som man trivs bäst med fungerar bäst, för då är chansen att man trivs bättre med sin diet, kost och vanor och inte ger upp för att det känns tungt. Hellre lite minus under en längre tid än mycket minus snabbt under en kort tid (och sedan ångest nästa gång man ska försöka...).

Hade jag däremot haft viljan och målmedvetenheten för att tävla och träna på elitnivå hade det kanske varit annorlunda

Sömnfrågan är jag också nyfiken på. Jag märker själv stor skillnad på 6 och 8 timmar, även om jag klarar en dag på 6, så mår jag bättre (piggare, friskare, mer fokuserad) om jag sover 8h varje dag. Det jag har märkt är att jag får mer gjort på helgerna då kroppen är utvilad redan kl. 7-8 och vägrar somna om då man annars kliver upp strax efter lunchtid ;).

edit:
Att käka någonting efter den där löpturen är väl dock allmänt rekommenderat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

I din kropp har du x mängd lagrad energi i form av fett och muskler. Äter du något så har du X+Y mängd och tränar du så har du X+Y-Z mängd.

Energiprincipen och hur den översätts till viktminskning är jag bekant med, frågan var snarare hur långt i förväg man måste äta något för att kunna använda energin som finns i just den maten man precis åt. En liten mängd pasta eller flingor (för att återigen använda reklamen som exempel) erbjuder ju mer lämplig/anpassad energi (läs snabba kolhydrater) för ändamålet, än till exempel en hamburgare.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

33km är en lagom sträcka. Kör du fem dagar i veckan då också, oavsett väderlek?

Nja, tycker att 33km är för långt egentligen. Det tar för lång tid även om man snittar på strax under 30. Jag kör enbart under den varmare delen av året, det tar alldeles för lång tid om jag inte skulle kunna köra racer.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haunted-:

Energiprincipen och hur den översätts till viktminskning är jag bekant med, frågan var snarare hur långt i förväg man måste äta något för att kunna använda energin som finns i just den maten man precis åt. En liten mängd pasta eller flingor (för att återigen använda reklamen som exempel) erbjuder ju mer lämplig/anpassad energi (läs snabba kolhydrater) för ändamålet, än till exempel en hamburgare.

Jo jag förstod vad du var ute efter exakt men hade inget bra svar. Däremot var jag kanske inte helt säker på varför eller i vilket sammanhang det skulle spela någon roll och fyllde ut lite. Tråkig dag på jobbet ;).

Försökte googla lite nu och detta var väl det enda exemplet med någon källa jag kunde hitta snabbt.

Skrivet av http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=35777#p35777:

Satt precis och läste lite i boken Idrottsnutrition för bättre prestation och de har ett exempel på Glukosoxidation under aktivitet. Glukos från en kolhydratdryck börjar användas redan efter 5 min för att plana ut vid ungefär 75 min (hög KH-halt). En lägre KH-rik dryck planade ut efter 45 min.

Jeukendrup A.E., Jentjens R. Oxidations of carbohydrate feedings during prolonged exercise: current thoughts, guidelines and directions for future research. Sports Medicine 29(6): 407-424, 2000

Det är ju förvisso inte ett svar på just dom flingorna eller den situationen. Det gäller ju energydryck i t.ex. långa skidlopp.

Skrivet av fastforward:

Nja, tycker att 33km är för långt egentligen. Det tar för lång tid även om man snittar på strax under 30. Jag kör enbart under den varmare delen av året, det tar alldeles för lång tid om jag inte skulle kunna köra racer.

33km är ju som sagt en skaplig sträcka, särskilt ToR. Jag blev väldigt sugen på att köpa en racer här om dagen, hitta någon föregående års modell till mycket rabatterat pris. Dock en lite väl för liten ramstorlek. Det blir nog till att trampa på min Nishiki-hybrid ett år till, så kan jag köpa något roligt till nästa år :).

Gjorde en rejäl vurpa på taekwondoträningen i måndags och landade illa på handleden. Försökte ta cykeln till jobbet idag men efter att ha konstaterat att så fort jag lade lite lite vikt på styret med armarna så blev reflexen av smärtan att helt enkelt rycka bort handen. Inte helt optimalt när det gäller trafiksäkerhet. Så det blev till att parkera cykeln i garaget på jobbet inne i centrum för att sedan ta bussen ut till kund. Irriterande! Det blev en mils tramp iaf. Blir till att vila handleden ordentligt resten av veckan.

Fossingarna är delvis blåa och röda efter ett par felaktiga sparkar på tkd-träningen (träffa mitsen inte armbåge på mitshållare - note to self), så det enda som är helt i kroppen är väl mage/rygg och högerarm. Men jävlar vad kul jag hade :). Får köra stenhårt på situps och ryggresningar typ i brist på annat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag förstår precis, uttråkning på jobbet är vad som fick mig att börja överanalysera den där reklamen och tänka på näringslära istället. Dock var det intressant det du länkade, att glukosen tas upp på endast 5 minuter. Gissningsvis ligger inte övriga ämnen långt efter. Kroppen jobbar snabbt!

Permalänk
Medlem

Gick ner från 130 till 110 på 6 månader för 2 år sedan. Rörde inte på mig så mycket under den tiden heller, höll inte heller på med någon tjafsig diet. Åt precis som vanligt men mycket mindre portioner. Om man fick i sig mer än 1200 kcal om dagen så var det bara att sätta sig på cykel. Mindre än 1200kcal funkade inte för mig, jag fick ont i huvudet och blev allmänt tjurig, men det är nog väldigt olika från person till person.

Har även börjat träna 5ggr i veckan sedan september 2011, vikten har varit hyfsat konstant men det är betydligt mer muskler nu. Tänkte köra ett nytt "pass" och gå ner till min målvikt som är 90-95kg.

Viktnedgång behöver inte vara så jobbigt egentligen, alltings som krävs är självdisciplin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haunted-:

Hehe, jag förstår precis, uttråkning på jobbet är vad som fick mig att börja överanalysera den där reklamen och tänka på näringslära istället. Dock var det intressant det du länkade, att glukosen tas upp på endast 5 minuter. Gissningsvis ligger inte övriga ämnen långt efter. Kroppen jobbar snabbt!

Näringslära kan vara riktigt intressant, synd att man inte orkat engagera sig så mycket tidigare i livet :). Glukos är väl det som blodet har lättast få till blodsocker att blanda in i omloppet. Andra ämnen har väl mer komplex molekyluppbygnad på något vänster. Har för mig att de bryts ner av lite olika organ också. Enkla molekyler är lättare för kroppen än de mer komplexa som tar längre tid. Det är väl det som är typ glykemiskt index? En snabb boost i blodsockret får kroppen att överproducera insulin som i sin tur gör så att... nä fan, man kanske skulle ta och plocka fram kurslitteraturen för gymnasie-idrotten igen för att läsa på lite mer :). Är väl säkert ändå en hel del förenklingar och antaganden för att man ska kunna använda den till något praktiskt användbart iallafall.

Skrivet av Babianen:

Gick ner från 130 till 110 på 6 månader för 2 år sedan. Rörde inte på mig så mycket under den tiden heller, höll inte heller på med någon tjafsig diet. Åt precis som vanligt men mycket mindre portioner. Om man fick i sig mer än 1200 kcal om dagen så var det bara att sätta sig på cykel. Mindre än 1200kcal funkade inte för mig, jag fick ont i huvudet och blev allmänt tjurig, men det är nog väldigt olika från person till person.

Har även börjat träna 5ggr i veckan sedan september 2011, vikten har varit hyfsat konstant men det är betydligt mer muskler nu. Tänkte köra ett nytt "pass" och gå ner till min målvikt som är 90-95kg.

Viktnedgång behöver inte vara så jobbigt egentligen, alltings som krävs är självdisciplin.

Starkt jobbat. Hur lång är du?
Själv är jag 197cm och nere på ca ~11-12kg sedan nyår och siktar på tvåsiffrigt (8-9kg ytterligare) som "första etapp", och jag kan hålla med på sätt och vis än så länge att det inte är så jobbigt. Själv tycker jag att det är ganska kul med siffror och statistik, grafer etc, och då är det inte jobbigt alls att hålla koll på vad man äter.

Att sedan komma till insikt om hur ens egna kropp mår och reagerar beroende på vad man gör och kan se och finna bra samband så är det ju även positivt på många sätt. Det jobbiga uppstår de gånger när jag inte är tillräckligt förberedd, så som med matlådor t.ex, då blir det lätt att jag faller offer för snabbmaten då jag annars planerar mina måltider ganska exakt till då det är dags att fylla på med energi utan att behöva känna sig "ohanterbart" hungrig (dvs, min livskvalitet och glädje påverkas negativt).

Jag har även hittat en del nya (tränings-)intressen och kommit i kontakt med och lärt känna mer folk, vilket gör livet i allmänhet lite roligare - särskilt då man inte har alltför många att umgås med på fritiden i denna för mig nya ort.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Känner ju mig inte lite tjock när jag sitter och trycker i mig glass och läser en tråd om att gå ner i vikt haha

I alla fall är jag lite kluven till när jag bör börja deffa till sommaren, tränar ganska mycket och har bra muskelmassa men jag äter och dricker precis vad jag vill. Tidigare försök med deff har bara gjort mig helt galen av sockerabstinens, jag kom en bit på vägen men ingen cigarr om man säger så. Hoppas på att kunna få de där magrutorna till sommaren. Väger 83 kg så som jag är nu, skulle uppskatta att jag behöver gå ned ca 5kg fett om jag se hyffsat rippad ut. Ni som lyckats med eran deff och fått riktigt bra resultat, hur gör ni? Hur klarar man av sockerabstinensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgl:

Ni som lyckats med eran deff och fått riktigt bra resultat, hur gör ni? Hur klarar man av sockerabstinensen?

För mig har det inte varit något problem, har de senare åren börjat tycka att mycket sött (godis, bakverk, desserter) inte är särskilt gott. Brukar också snabbt märka av en irriterande sockerbeläggning på tänderna. Däremot så är jag ju en sucker för choklad, men det räcker ju med att se på kcal-innehållet på en 100g chokladbit och sen överväga om den biten är värd att antingen offra en hel måltid eller köra ett hårt konditionspass på en timme för.

Ett halvkilo per vecka är väl den snabbaste takten som rekommenderas för att inte tappa muskler. Så för 5kg så säg 10 veckor, vilket i princip är nu då. Det jag har läst är också att man lätt underskattar vikten man behöver gå ner för att se ut som man vill. Sedan verkar det ju vara vanligt att gå upp 1-3kg ganska snabbt efter deffen.

Observera att detta är bara min uppfattning från andras (internet-)berättelser. Mestadels från kolozzeum och stickytrådarna som finns där. Jag tror att du kanske kan få ett mer kvalitativt svar i styrketräningstråden och om du bifogar några bilder på dagsformen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Idag noterade jag när jag drog på mig jeansen att det snart är dags för ett nytt bälte då jag tydligen utan att tänka på det hade använt mig av de innersta hålet, och det var långt ifrån "tight".

Senare på dagen när jag satt på en stol i fikarummet, lite lätt nedsjunken, sträckte mig och kliade mig på ryggen. Antingen var det just den kroppsställningen i kombination med stolen, men jag kände att huden inte var särskilt fast och reagerade över hur mycket hud jag kunde greppa. Mycket av mina extrakilon finns (har funnits?) just vid sidorna av bålen och uppåt, och relativt lite på just magen. Ännu ett litet tecken som talar för att man är på rätt väg.

Invägningen för april visade -12kg på 12 veckor, dvs sedan nyår och start. Snart är jag halvvägs till målet på 30kg och har tre kvartal till på mig. Blir nog till att testa att gå ner på just budget -500kcal när jag når tvåsiffrigt. Förhoppningsvis ska det snabba på återhämtningen efter träning och vara tillräckligt för att kunna prestera fullt ut på jobbet.

På tal om jobbet, kunde idag lämna in blanketten för företagsmotionsinitiativet som finns (träna 45ggr minst 30min), så nu har jag förtjänat mig ett presentkort också. Det kommer visserligen lagomt till sommaren först då deadline för alla deltagare är. Men, det kommer behövas när jag ska köpa nya träningskläder.

Det känns som att det går riktigt bra, och det får en att må kanon. Idag var det tredje taekwondoträningen och även om den inte är sådär jättefysiskt ansträngande på det "vanliga" sättet så får kroppen verkligen kämpa med alla vinklar, böjar och studsande. Alla små muskler och senor osv. Alla små saker får helheten att kännas som smärtblandad njutning. I morgon lär det dock mest vara smärta :D.

Hur går det för er andra? Ni har väl inte gett upp? Kom igen nu, lite fighting spirit nu!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

hejsan

är 170cm lång
väger: 80kg

behöver hjälp för 5 veckor sedan vägde jag 85kg gått ner 5 kg på dessa veckor men nu har det stannat vill gå ner lite till tränar hårt både motion och styrke träning.

blivit starkare fått fastare magmuskler också men finns fortfarande kula kvar. äter mer grönsaker lite kolhydrater o fett. en del protein... farligt att gå hungrig ofta?

äter inget onyttigt godis bakverk eller så ingen läsk alls och bara vatten o dricka.

eller är det att fortsätta dra ner på portionerna o träna hårdare? tränar mån-lör söndag vilo dag.

en bok jag läste för ett tag sedan som inspirerade mig lite är LCHQ håller inte med om allt men gansksa mycket i den men ändå hård träning och ät rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donic1989:

hejsan

är 170cm lång
väger: 80kg

behöver hjälp för 5 veckor sedan vägde jag 85kg gått ner 5 kg på dessa veckor men nu har det stannat vill gå ner lite till tränar hårt både motion och styrke träning.

blivit starkare fått fastare magmuskler också men finns fortfarande kula kvar. äter mer grönsaker lite kolhydrater o fett. en del protein... farligt att gå hungrig ofta?

äter inget onyttigt godis bakverk eller så ingen läsk alls och bara vatten o dricka.

eller är det att fortsätta dra ner på portionerna o träna hårdare? tränar mån-lör söndag vilo dag.

en bok jag läste för ett tag sedan som inspirerade mig lite är LCHQ håller inte med om allt men gansksa mycket i den men ändå hård träning och ät rätt.

Bara vatten och dricka? Men ingen läsk. Vad är då dricka?

Om du för fem veckor sedan vägade fem kilo mer, hur menar du då att det har stannat upp? Vissa veckor planar det ut lite, men tränar och äter man konsekvent så brukar det "komma ikapp" har jag märkt. Sovit tillräckligt?

Annars är det ofta så att man i början när man lägger om kosten kan tappa vikt i form av vatten och mängd mat i magsäcken.
Dieter kanske fungera bättre för vissa än för andra. Hittar man något man trivs med och som man håller sig tillräckligt mätt på och samtidigt ger ett kaloriunderskott så är det ju kanon. Själv äter jag enligt 2gram protein och 1g fett per kilo kroppsvikt och fyller ut resten av kcal-behovet med kolhydrater. Det betyder alltså att dagar när jag tränar så blir det lite extra pasta/potatis till varje mål. Utöver det så prioriterar jag produkter med få E-ämnen och gärna ekologiskt.

Du kan ju träna lika hårt och äta mindre eller träna hårdare och äta lika. För bättre kontroll på att du ändå äter lika mycket hela tiden kan en matdagbok alternativt att räkna kalorier hjälpa mycket. Men om du har hittat en balans som du tycker fungera tids- och kostmässigt så skulle nog iallafall jag ha fortsatt med den ett tag till för att se vad som händer.

Hur farligt det är att gå hungrig har jag inget bra svar på, men för mig är det farliga med det att sinnesstämningen sjunker och livet är inte lika roligt längre. Sedan tycker jag att man kan vänja sig till att äta mindre portioner, men för mig har det fungerat att ta det i väldigt små steg så att kroppen inte blir chockad. Att äta långsamt kan göra mycket för mättnadskänslan.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jag ligger ganska stabilt på 64-65kg och rör mig inte i vikt så mycket. Jag känner inte mig överdrivet fet men fortfarande inte så att jag skulle vilja visa mig med bar överkropp i sommar så jag får nog lägga om kosten och träningen lite så att det händer lite.

Jag @ 175cm & 64,6kg

Just been out running. I ran 6.4km at an average speed of 9kph. My current goal is 10km+ at avg v of 10kph+ by Alexander Hultner, on Flickr

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ett tips är väl om du tar ett kort på dig själv till en "Gå-ner-i-vikt-tråd" att inte ha på dig en svart tröja, går ju omöjligt att se hur tjock/smal du är då

Visa signatur

mjau

Permalänk
Skrivet av Behold_:

Ett tips är väl om du tar ett kort på dig själv till en "Gå-ner-i-vikt-tråd" att inte ha på dig en svart tröja, går ju omöjligt att se hur tjock/smal du är då

Ska tänka på det i fortsättningen. Tog bilden direkt efter jag hade varit ut i slingan så det var det jag hade på mig då.

Vad rekommenderar du då? Vit-grå tshirt?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Ska tänka på det i fortsättningen. Tog bilden direkt efter jag hade varit ut i slingan så det var det jag hade på mig då.

Vad rekommenderar du då? Vit-grå tshirt?

Bar överkropp är väl det som är lättast för att få någon uppfattning. Du ser ju inte ut att vara den typiskt feta datornörden iaf. 64kg på 174cm låter ju mer som under normalvikt än övervikt. Kanske är det bara muskler som behöver bli större så att de blir mer synliga?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

kan nu meddela att sen sist jag skrev här har jag gått ner 2 kilo till :). vägde 80kg sist väger nu 78 blankt :D.

vet inte vad ca normal vikten skall vara om man är ca 173 cm lång faktiskt... men hoppas iaf på 70-75kg.

tränar hårt nu :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av donic1989:

kan nu meddela att sen sist jag skrev här har jag gått ner 2 kilo till :). vägde 80kg sist väger nu 78 blankt :D.

vet inte vad ca normal vikten skall vara om man är ca 173 cm lång faktiskt... men hoppas iaf på 70-75kg.

tränar hårt nu :).

Härligt! Keep up the good work :).

Själv har jag börjat cykla lite mer nu och samtidigt försökt ändra så att jag ligger ytterligare 500kcal under budget (totalt -1500 under vilket bör ge -1.5kg/vecka). Har inte märkt någon konsekvent viktminskning på ca 2 veckor. Tror påskhelgen och skador kan ha med saken att göra såjg tänkte köra så här nån vecka och se vad som händer. Känns som att jag har hur mycket energi motivation och jävlaranamma som helst nu när kroppen börjat läka ordentligt.

Körde taekwondo 2h idag utan större besvär och ca 15km intervallcykling som uppvärmning innan och igår blev det en långdistanstur på ca 55km i motvind.

Känns jävligt bra helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Härligt! Keep up the good work :).

Själv har jag börjat cykla lite mer nu och samtidigt försökt ändra så att jag ligger ytterligare 500kcal under budget (totalt -1500 under vilket bör ge -1.5kg/vecka). Har inte märkt någon konsekvent viktminskning på ca 2 veckor. Tror påskhelgen och skador kan ha med saken att göra såjg tänkte köra så här nån vecka och se vad som händer. Känns som att jag har hur mycket energi motivation och jävlaranamma som helst nu när kroppen börjat läka ordentligt.

Körde taekwondo 2h idag utan större besvär och ca 15km intervallcykling som uppvärmning innan och igår blev det en långdistanstur på ca 55km i motvind.

Känns jävligt bra helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

ok jo riktigt gött är det :).

usch skador inte skoj jo påskelgen med all god mat lyckade dock ändå gå ner på något märkligt sätt aja lite vila är inte fel får lite tid o bygga upp sig då med så. säger samma som du sa till mig

keep the good work up! :).

Permalänk
Medlem

Får väl uppdatera lite nu själv då det gått ett tag sen sist.

Ligger just nu och pendlar mellan 82-83, dvs ingen direkt minskning sen sist. Dock har huden dragit ihop sig lite bättre, så magen är på cirka 86cm nu, vilket känns okej, men fortfarande rejält slappt och degigt.

Men vikten ligger nog där då jag medvetet ätit lite mer kalorier på sistone, vilket kändes skönt. Nu blir det cirka 1600-1800kcal per dag.

Men nu finns det ingen återvändo. Köpte mig idag ett par fjällräven samt en Haglöfs skaljacka, så jag har inte råd att gå upp i vikt igen för de kostar ju en slant. Men känns skönt att man har den näst minsta storleken på deras byxor (46) i alla fall, samt att skaljackan sitter riktigt snyggt (M).

Har ju lite fett på några ställen som dock inte verkar vilja försvinna, speciellt kring könet och låren. Vet inte varför det valt att stanna kvar medan det andra försvunnit i en rasande fart. Bort med er era fettceller!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

uppdaterar lite hur det går kortfattat. står kvar på 78 kg blankt dock ändå ökat i styrka.

dock så sluta inte gårdagen som jag ville utan att jag köpte en flaska vin liten (rött) och tog själv. men slutade i mer än så grymt besviken på mig själv idag :/... (blev en redig fylla dock sluta jag dricka vid elva o la mig halv ett så inte alls bakis idag iaf) blir till att ligga i hårt i veckan och snålt! tippar endå inte jag gått upp något utan gick till musklerna i stället...

dock kompenserat lite idag med att gått en promenad på ca en timme i power walk fart. riktigt gött slut när jag kom tillbaka med en bra puls på hjärtat :). gick ca 7,5 km :). bränt lite iaf förhoppningsvis.

blir ett gympas till senare eller om jag tar det imorgon gott om kraft kvar...

Permalänk
Medlem

Härligt :).

Igår blev det både tårta, pizza och öl på jobbet. Blir som obligatoriskt med Brynäs vinner dagen innan en afterwork. Det var trevligt iaf och jag hann med ett kortare gympass innan. Idag visade vågen 105,5kg, dock med stor vätskebrist i kroppen. Det är iaf ett kilo mindre än för en vecka sedan, med typ lika stor vätskebrist. Var lite fundersam på hur cyklingen och kcal-räkningen för den stämde med verkligheten då jag i veckan inte sett några viktskillnader. Däremot äter jag mer kolhydrater nu än tidigare veckor vilket bör leda till mer vätska och mat i magen rent generellt.

Det pekar åt rätt håll, vilket känns bra

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Har någon här tips på goda maträtter om man vill gå ner i vikt? Vågen visade att jag har gått upp några kilon nu, kan skylla på en skada och lite för mycket onyttiga saker (+ mycket datortittande)
Vill inte käka bönor,linser och liknande saker (Inte förtjust i soppor) Något som en 15åring tycker om!
Gärna något som går snabbt att laga

Sen om någon har tips på något bra att äta/dricka "före-under-efter" då jag kommer springa/cykla runt 45-60min varje dag, 1 timmars fotbollspass med A-laget (2pass/veckan) och ev. ett extra pass med med det yngre laget(2pass i veckan kör dem).

Permalänk

Har hållt på i lite över 2 månader nu och lyckats gå ner 18kg! Inte allt för långt till under 100 nu