GTX 590, 750W Psu nog kraftigt?

Permalänk
Medlem

Jag kör också Gigabyte 590 kort och har inga problem med MS i några spel. Kör BF 3 i ultra och tuffar på i ca 80-100 fps utan problem utan v-sync. (beroende på vilken bana så klart)

Kan vara som du säger med inställningar m.m. Men kolla andra saker i riggen också.
Vad ligger du på för temps på gpuerna och cpu?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lasergurka:

Är uppenbarligen rätt skilda meningar om hur det egentligen är med det, men en sak är säker, BF3 blir olidligt att spela för mig när Vsync är på, iaf när jag kör med två grafikkort

Det är nog mest en fråga om att du kör med 7970, vars drivrutinsstöd är ungefär så ruttet som det kan vara och speciellt så för Crossfire.

Vi som sitter med flerkortslösningar ur föregående generation har inte riktigt det problemet, drivrutin 295.73 är utmärkt för 5xx-serien.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tips till TS!

Jag läste att du hade en i7 960. Då antar jag att du kör med HT aktiverad?
Tidigare har det hjälpt en hel del mot MS om man slår av HT, åtminstone i BF3.
Det kan vara värt att testa åtminstone!

Om du upplever skillnad kan du ju även testa att ändra tillbaka inställningarna i nvidias kontrollpanel, då det är skönare att köra FPS utan Vsync (personlig åsikt).

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Är uppenbarligen rätt skilda meningar om hur det egentligen är med det, men en sak är säker, BF3 blir olidligt att spela för mig när Vsync är på, iaf när jag kör med två grafikkort

Samma för mig. Dock inte för att jag upplever någon MS, snarare tvärtom, spelet går renare. Dock blir det mycket input lag (musen blir efter) vilket gör det ospelbart.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Ladda ner Fraps. Spela in frametimes. Läs av random 20 frames och kolla igenom ifall millisekundrarna är oerhört skiljande ifrån varandra.

Själv får jag cirka 7% skillnad på högsta och lägsta millisekundrar i BF3 med framesen utspridda ungefär jämnt däremellan,
lite mer (ca 10%) i SC2 där var 6e frame drar iväg enbart.

edit: Dock är detta med 2st 590's och icke ett vilket bidrar till minskad microstuttering om man får tro internets alla poster. Har ej testat att koppla ur ett kort själv så kan inte bekräfta detta.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det är nog mest en fråga om att du kör med 7970, vars drivrutinsstöd är ungefär så ruttet som det kan vara och speciellt så för Crossfire.

Vi som sitter med flerkortslösningar ur föregående generation har inte riktigt det problemet, drivrutin 295.73 är utmärkt för 5xx-serien.

Ja, men jag får fortfarande mer MS av Vsync pga lägre FPS, så att det blir tydligare än vad det skulle varit med bra drivrutiner spelar inte riktigt någon roll

Sen har jag faktiskt haft kort innan dessa också, så har erfarenhet av bättre fungerande drivrutiner.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lasergurka:

Ja, men jag får fortfarande mer MS av Vsync pga lägre FPS, så att det blir tydligare än vad det skulle varit med bra drivrutiner spelar inte riktigt någon roll

...vilket inte är logiskt alls.

Microstuttering får du av att frame timen mellan två frames blir olika mellan en och en annan uppsättning frames, alltså att dina frames kommer ojämnt. Med VSync buffrar du ett antal frames framåt och har en konstant frame time om 1/Hz sekunder vilket gör att microstuttering inte kan uppstå.

Såvida du inte hamnar under 60 FPS då, förstås?

Får du microstuttering trots VSync och konstant 60 FPS är det något annat som är felet, eller så är det inte VSync du kör utan någon form av max_fps-kommando.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync