Permalänk
Medlem

Någon som kör bara 3G/4G?

Efter diverse strrul med Telia VDSL beställning (som aldrig gick att genomföra pga för långt avstånd till Telestation) så funderar jag på att skrota ADSL och köra 3G/4G istället. Diverse leverantörer utlovar ju runt 20-30Mbit ner och 3-4 Mbit upp (enligt hemsidor och Compricer). Idag har jag runt 12 Mbit ner och 2 Mbit upp.
Huvudsakliga anledningen till att byta är lina upp, inte lina ner, eftersom jag bor "på landet" och kör mycket FTP mot siter jag hanterar.

Jag har en router som skall kunna klara detta (modem usb port) så nån utrustning behöver nog inte köpas till.

Dock är jag kanske lite orolig över stabilitet/mottagning, bor strax utanför 4G zon, så undrar om någon har gjort vad jag funderar på om om det slagit väl ut?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Det är något som jag absolut inte rekommenderar.
Eftersom du bor utanför 4g nätet så kan jag redovisa för 3G nätet.

En bekant till mig var tvungen att använda 3G nätet under ett år pga långt avstånd till telestation.
Det första du kan förvänta dig är cirka hälften av utlovad hastighet, som bäst. Vilket i 3G nätets fall motsvarar runt 8mbit.
Sen är det ett väldigt instabilt nät och du kommer på ett snitt nå runt 3-4mbit, vilket min vän hade som standard på 3G.

Nästa problem som tillkommer är att dom flesta leverantörerna har en begränsad datamängd/månad. Även i vissa fall där det är "obegränsat". Så jag rekommenderar verkligen att du ser över villkoren noggrant.

Så om du har 12/2 nu så föreslår jag att du behåller det.

EDIT. Notera precis att det är lina UPP som är intressant för dig. Men det är samma som för NER hastigheten: halvera som bäst.

Permalänk
Medlem

Ja en 3g-/4glina kan inte ersätta adsl i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Ok, Tack pågar.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Jag har det men skulle inte rekommendera det. Det värsta med det är att man inte får surfa för hur mycket man vill sen också är hastigheten ostabil på t.ex fredagskvällar är det skitsegt men mitt på dagen är det helt ok.