Permalänk
Medlem

i7 processor

Hej!

Jag har en MSI GT 683 i5 processor men vill uppgradera till i7 nu!
Vilken processor ska jag då köpa och vad ska jag tänka på?

Med vänlig hälsning,

Jocke

Permalänk

Det blir nog svårt att byta processor i en bärbar, nästintill omöjligt.

Permalänk
Medlem

vilka ram minnen kan jag maxa med isåfall!?

Permalänk
Medlem

Går ej byta processor i en laptop. Inte RAM heller.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Entusiast

Tror inte det går att köpa nya komponenter till laptops förutom RAM, det är bara "slit och släng" med dom

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

Går visst att uppgrqadera RAM, iallafall i flertalet av laptopsen som finns ute idag.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terska69:

Hej!

Jag har en MSI GT 683 i5 processor men vill uppgradera till i7 nu!
Vilken processor ska jag då köpa och vad ska jag tänka på?

Med vänlig hälsning,

Jocke

Vet inte var man kan hitta processorer till bärbara... :-\
Men det är verkligen inte smidigt att byta cpu i en laptop heller, så
det är inget att rekommendera. Kylningen är ju anpassad efter vad som
skickas med när datorn är ny, så det är ju en sak att tänka på...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det går. Men det kostar mer än det smakar.
RAM, hårddisk, Wifikort går att byta enkelt.
Lista över kompatibla RAM borde gå att hitta via deras hemsida.

Permalänk

Går att byta både CPU och RAM i en bärbar... Skulle dock inte gjort det.. Inte värt besväret/priset.

Permalänk
Medlem

Dell säljer cpuer till bärbara från vad jag kommer ihåg, men för en i7 720m ville dom ha cirka 5 tusen för så det är bättre att skaffa ny då.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Visst brukar det gå att byta RAM... Men har du säg 8GB nu (vilket verkar vara max enl MSI) så ger det dig i princip ingenting att köpa snabbare RAM, om det ens stöds.

Ibland går det att byta processor också men det är långt mycket knepigare än att byta i en desktopmaskin.

* Du måste hitta mobila sandy bridge CPUs, dessa köper du inte på webhallen etc. Bästa ställe att få tag på som privatperson lär vara ebay.

* Du måste skruva upp och kolla att det är en sockel som det går att ta av CPUn från. S

* nya CPUn får inte utveckla mer värme än gamla, för kylningssytemet lär knappast gå att byta ut.

* Laptopens BIOS måste stödja CPUn dy byter till. Har en annan GT683 en i7:a så kan man ju utgå från att just den modellen som används där _troligtvis_ skulle fungera i din laptop med.

Sen så är i5 och i7 mest bara namn, speciellt de mobila versionerna. Prestandaskillnaderna är oftast små. Skulle det vara så att du har en tvåkärnig Sandy-CPU och kan gå till en fyrkärnig, visst, annars är det nog inte värt besväret... Err det är nog inte värt besväret oavsett scenario.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousDonkey:

Det blir nog svårt att byta processor i en bärbar, nästintill omöjligt.

Beroende på modell och märke är det verkligen inte omöjligt. På vissa är det av med t ex tangentvbordet, bort med kylaranordningen och haka loss cpu. Vissa modeller kräver dock att man mer eller mindre pillar sönder datorn.

Skrivet av Cooling23:

Varför yttrar du dig om du har helt uppåt väggarna fel?

Skrivet av Sisyfos:

Tror inte det går att köpa nya komponenter till laptops förutom RAM, det är bara "slit och släng" med dom

Finns få ställe att köpa nya CPU, GPU och liknande till laptops.

Kolla eBay, speciellt USA delen, där är en hel del. Se till att bios har stöd för processorn eller se om du kan hitta någon som kan modifiera för en slant. Kolla notebookreviews forum för lite matnyttig info, alternativt kolla om någon provat byta så som du hade tänkt. Kolla även deras market del, räkna med tull och moms om du köper något men brukar vara överkomligt pris ändå.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Jäkligt bra svar, kunde inte sagt det bättre själv!

Som sagt det är sällan värt att byta processor på lap top, skillnaden blir i bästa fall marginell men kostsam.

Annat är det med Ram då det kan ge otroligt mycket att gå från 2->4Gb eller 4->8gb. Kolla vad och hur mycket du kan lägga in.

Även HD går ibland att byta, men även här kan du i de flesta fall bara märka en marginell skillnad. Om du har plats lägg in en SSD, eller om du har dubbla Hd´s så Raida dem och kör lagring på extern.

Skrivet av Teddis:

Visst brukar det gå att byta RAM... Men har du säg 8GB nu (vilket verkar vara max enl MSI) så ger det dig i princip ingenting att köpa snabbare RAM, om det ens stöds.

Ibland går det att byta processor också men det är långt mycket knepigare än att byta i en desktopmaskin.

* Du måste hitta mobila sandy bridge CPUs, dessa köper du inte på webhallen etc. Bästa ställe att få tag på som privatperson lär vara ebay.

* Du måste skruva upp och kolla att det är en sockel som det går att ta av CPUn från. S

* nya CPUn får inte utveckla mer värme än gamla, för kylningssytemet lär knappast gå att byta ut.

* Laptopens BIOS måste stödja CPUn dy byter till. Har en annan GT683 en i7:a så kan man ju utgå från att just den modellen som används där _troligtvis_ skulle fungera i din laptop med.

Sen så är i5 och i7 mest bara namn, speciellt de mobila versionerna. Prestandaskillnaderna är oftast små. Skulle det vara så att du har en tvåkärnig Sandy-CPU och kan gå till en fyrkärnig, visst, annars är det nog inte värt besväret... Err det är nog inte värt besväret oavsett scenario.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU