Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja står det något när du skall stänga av datorn, vid utloggningen? Har du varit inne i bios sedan du fick tillbaka burken?

Jag har varit inne i Bios men är totalt förvirrad vad jag ska ändra och hur jag ska ändra, skulle vilja ha någon som tittar till datorn, datorfixarna kunde inte fixa det men eftersom det säger "om man vill ha snabb BIOS kör Asus" så föll lite mitt förtroende för dem. Vill heller inte lämna in den hos någon annan och betala upp till 1000 kr. Klockade BIOS post, innan windows startar 25 sekunder. Klockade även avstängningen av datorn 2:50 minuter, den tuggar och tuggar texten Windows håller på att avslutas.
Jag fattar inte varför den är så seg bara för att ett moderkort har flera ingångar/utgångar så de ju inte vara sega :(.
Någon som har ett Gigabyte kort och som skulle kunna guida mig inne i BIOS?

Permalänk
Skrivet av TheQuo:

Har försökt att få till det utan någon framgång, är helt novis inom det här. Känner inte för att betala 800 kr för att lämna in datorn igen men det kanske finns någon datorsupport man kan ringa till och få hjälp via telefon.
Nu har jag också upptäckt att datorn tar lång tid på sig att stänga av (nästan 2 minuter), och det har varit när jag har typ inte gjort någonting, surfat bara typ. Flaggan Windows håller på att avslutats syns i nästan 1:40 sekunder. Kan det här också ha någonting men BIOS att göra?

Tycker jag inte du ska gå med på, 800:- och problemet kvarstår?
Kan de inte fixa det så max en felsöknings avgift om de nämnde det när du lämnade in datorn.
Är den 800:- så lämna aldrig mer in datorn där.

Nyaste bios installerat?
om svar ja, testa starta datorn med bara en hdisk, ett minne, integrerat grafikkort? om ja slit ur grafikkort.
Allt annat kopplar du ur vid start. Om svar nej så prova uppdatera bios.

Glömde, du kan även testa utan hdisk. Hur lång tid går det då innan du får meddelande om att det går starta OS?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Tycker jag inte du ska gå med på, 800:- och problemet kvarstår?
Kan de inte fixa det så max en felsöknings avgift om de nämnde det när du lämnade in datorn.
Är den 800:- så lämna aldrig mer in datorn där.

Nyaste bios installerat?
om svar ja, testa starta datorn med bara en hdisk, ett minne, integrerat grafikkort? om ja slit ur grafikkort.
Allt annat kopplar du ur vid start. Om svar nej så prova uppdatera bios.

Glömde, du kan även testa utan hdisk. Hur lång tid går det då innan du får meddelande om att det går starta OS?

Det ska vara nyaste BIOS om jag inte missminner mig. Ja sist när jag lämna in datorn kostade det 1400 kr men då köpte jag en CPU-kylare genom dem och de gick igenom varför det var så lång uppstart. De fixade SSD så att nu tar uppstart av windows ca 25 sekunder men BIOS kvarstår och det tuggar ca 20 sekunder när man startar. Just därför lämnade jag in datorn en gång till (kostnadsfritt) men de kunde inte få ner tiden för BIOS post. Eftersom de inte kunde fixa problem så måste man ju lämnade in datorn någon annans stans om det inte går att fixa någon som gör det gratis.

Permalänk

Har du testat mina förslag?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB