Permalänk

Prisvärd SMS gateway?

Jag och en kompis håller på att skissa på ett system som kommer använda sig av sms, då kommer det skickas rätt mycket sms säker tiotusentals i månaden och kollar därför efter vad för sms gateway som är billigast. Vi har kollat runt en del och alla verkar ta runt 50öre/sms vilket känns djävligt dyrt och gör så att man nästan blir sugen och köpa typ en massa tele2 abb för 19kr/månad med fira sms och bygga ett eget sms system vilket då bara skulle kosta ungefär 6öre per sms. Känns ju helt sjukt att det skulle nästa kosta nästan 10ggr mer med en sms gateway (man kan ju tänka sig att det borde vara billigare).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för tjänst du behöver.
Låter som du ska ha ett system där det inte finns någon möjlighet till WLAN.
Ska SMS:en flagga något endast. Då går det köra med något så simpelt som ringa upp utan att svara.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

Kan starkt tipsa om : www.tellustalk.com

Riktigt bra tjänst som vi har på mitt jobb.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Bara en fråga, vad använder man en sms gateway till? xD

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Ring/mejla operatörerna och fråga vad de kan erbjuda?

Permalänk

Och dom här 19kr/abb gäller inte för företag helle.

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Och dom här 19kr/abb gäller inte för företag helle.

Nej jag bara såg det som en jämförelse.

Snackar om att smsa data, alltså att få ut information då från en server ut till "gsm-klienter" utan någon internet-uppkoppling. Internet/wlan är inte ett alternativ.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Nej jag bara såg det som en jämförelse.

Snackar om att smsa data, alltså att få ut information då från en server ut till "gsm-klienter" utan någon internet-uppkoppling. Internet/wlan är inte ett alternativ.

Måste det vara GSM? Minicall har ju annars prisvärd massutskicksfunktion. Och om det inte behöver vara jätterealtid *kanske* du kan komma undan med GPRS-pollning från klienten vid jämna mellanrum?

Permalänk
Skrivet av iXam:

Måste det vara GSM? Minicall har ju annars prisvärd massutskicksfunktion. Och om det inte behöver vara jätterealtid *kanske* du kan komma undan med GPRS-pollning från klienten vid jämna mellanrum?

Så som det ser ut idag måste det tyvärr vara sms. Vi kan tyvärr inte påverka hårdvaran/klienterna som kommer ta emot datan utan endast ska endast "mata" dem med nödvändig information.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Det finns många olika SMS Gateways att kolla med, här finns en lång lista:
http://www.programmableweb.com/news/255-sms-apis-twilio-sms-t...
Vissa publicerar sina priser andra inte.

Svensk leverantör som jag känner till med öppen prislista:
http://www.46elks.com/ (35öre/sms, ingen månadskostnad)

Permalänk
Inaktiv

http://www.inleed.se/sms-api/ - Kör genom 3 om det inte är ändrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Kan starkt tipsa om : www.tellustalk.com

Riktigt bra tjänst som vi har på mitt jobb.

Vi kör också på Tellustalk, väldigt hjälpsam personal om man stöter på problem och inte särskilt dyrt.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Skrivet av MickeMM:

http://www.inleed.se/sms-api/ - Kör genom 3 om det inte är ändrat.

Har du testat dem, funkar de bra?

//Martin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martin.thuresson:

Har du testat dem, funkar de bra?

//Martin

När de hade det under teststadiet så fick jag använda den gratis, då fungerade det riktigt bra. Kunde vara enstaka ggr då det tog uppemot 5 min att få sms, men det var nog mer 3:s fel. Supporten är snabb och finns tillgänglig till sent på kvällarna.

Permalänk
Avstängd

Mobiento och Apsis är två alternativ som vi stöder men det är mer hela utskicksmotorer med epost, mottagningsstatistik och allt. De är säkerligen inte så billiga men jag tror inte att de är så dyra när det handlar om större volymer heller.

Permalänk

Hej, det var ett tag sedan denna tråden var aktiv. Jag hoppas jag kan få liv i den igen...

Jag skulle också behöva ha en SMS Gateway till en tjänst som jag tillhandahåller. Jag undrar om någon känner till en billig men tillförlitlig tjänst inom Sverige. Helst vill jag inte ha någon månadskostnad överhuvudtaget och endast betala för skickade sms. Jag tar tacksamt emot tips på bra men billiga tjänster.

mvh hsamuelsson

Permalänk
Avstängd

Vi har fått ett bra pris hos Kompost för sms i norden men vi har ganska stora volymer så jag vet inte om de är prisvärda om man inte har det.

Edit: Sorry Compost ska det förstås vara.

Permalänk
Medlem

Ska många användare få samma sms via datan, går det inte att skicka något på samma sätt som sms grupp gör? (kan vara helt ute och simma på djupa vatten)

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Kan starkt tipsa om : www.tellustalk.com

Riktigt bra tjänst som vi har på mitt jobb.

Har också kört dem, men de är kvar på 90-talet ibland i utformning av sina tjänster De är dock väldigt bra att ha och göra med.

Annars finns https://www.46elks.se/ som jag bara har testat, aldrig kört ngt riktigt i produktion med. Men deras API-er är rätt schyssta att jobba med!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Ringa utan att svara.. Undrar hur många bytes/minut man kan få igenom. Finns säkert något smart sätt, det enda jag ser hindrar data-hastigheten är hur lång tid det tar från uppkoppling till att det registreras i andra änden samt hur mycket det kan variera. Rör det sig om några ms skulle man säker kunna göra någonting vettigt!

Hade gjort såhär: server ringer upp klient i 1 sekund. Nästa uppringning bestämmer data-värde. 1 sekund mellanrum = X, 2 sekunder mellanrum = Y. Etc. Kanske även möjligt att baka in data i samtalets längd också för dubbla hastigheten! Kul

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Tele2 / Telia

Tele2 fungerar utmärkt. Skicka Email till mobilnummer xxxxxxxxxx@sms.tele2.se
Då kommer det direkt ett sms till mobilen.
Tyvärr fungerar det bara med Tele2 abbonemang.
Någon som vet om det finns liknande till Telia eller övriga operatörer.
Ska skicka larm (email) från larmsystem.