Windows 8 Metro förvirrar för "vanliga" användare

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel. Men så jävla svårt är det väl inte? Bara tryck på windowsknappen. Håller dock med om att metro är jobbigt och jag ser ingen anledning att uppgradera från win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Skit som skit...Och poängen var att Vista var ett fiasko, och att W8 kommer att vara ett större sådant.

Vissa klarar inte att navigera i W8, synd om dig. Jag klarar det både i W7 och i W8 utan större problem.
Poängen är att du behöver inte vara ledsen, för du kan köra vidare på W7 eller vad du nu vill köra på.

Permalänk
Medlem

Detta innebär att jag är gammal

Nej jag hade inga problem att hitta grejerna...men jag STÖR mig på upplägget totalt......kalla mig bakåtsträvare men JAG tycker att detta är ett stort kliv bakåt.
"If it ain't broke.....why fix it?"

Permalänk
Medlem

Windows 7 funkar strålande och kommer så göra ett bra tag till, varför skulle man vilja uppgradera från det till ett OS som verkar portat från surfplattor till pc. Tycker det luktar större fiasko än vista och ME tillsammans.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K | ASUS Z87-PRO | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 12GB | Samsung EVO 840 250Gb | Fractal Design R5 | Dell U2713HM, Eizo Foris FS2333 |

Permalänk
Skrivet av Inanimate:

Blir mer o mer irriterad över Win8 och vad det verkar vara. Hela app-fönstret som ska vara "huvudskärmen" i Win8 är totalt värdelös för folk som använt Windows tidigare som dessutom sitter på en icke-pekskärm, vilket en extrem majoritet av dess användare kommer vara. Går det inte att inaktivera hela app-servicen vid release så blir det till att hålla sig i Win7 för mig.

Jag kan inte annat än hålla med.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av eernst:

Förvånar mig inte alls, Windows 8 förvirrar till och med mig och jag läser datavetenskap på högskolenivå... Var tvungen att googla för att fatta hur man stänger av datorn! :/

Ha ha ha, dagens!

Du är icke ensam. Fick sitta med hjälpfönstret uppe en halv dag innan man fick lite flyt i manövrerandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matzet:

Windows 7 funkar strålande och kommer så göra ett bra tag till, varför skulle man vilja uppgradera från det till ett OS som verkar portat från surfplattor till pc. Tycker det luktar större fiasko än vista och ME tillsammans.

Instämmer helt och till fullo. Den enda appen Windows 8 har är förövrigt att skivan kan användas som frisbee.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Windows 8 var en stor besvikelse. Att möjligheten till Metro finns har jag inget emot, men dom ska ge fan i att plocka bort startknappen i desktop. Bara en sån simpel sak som att komma åt hårddiskarna har dom ju i stort sätt tagit bort. Så länge du inte vet hur du placerar "Den här datorn" på skrivbordet så är du ju körd. Och sen sån simpel sak som att stänga av datorn var ju ett mysterium för många. Ge oss ett val om vi vill använda Metro, för det är helt meningslöst om du inte sitter med en pekskärm. Windows 7 looken kan lika gärna få bli det nya "Classic".

Gör om, gör rätt!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Så mycket hat...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av eernst:

Förvånar mig inte alls, Windows 8 förvirrar till och med mig och jag läser datavetenskap på högskolenivå... Var tvungen att googla för att fatta hur man stänger av datorn! :/

Hehe du är inte ensam

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

För helvete..... Jag har inga problem alls med Windows 8.... Hittade exakt vad man skulle göra direkt nästan.....

Hur svårt kan det vara ? Äldre personer får lära sig hur man gör.....

Microsoft har gjort ett jätte bra OS enligt mig.... Ja det är bäst till surfplattor, men fungerar perfekt till stationär också.... Sen har ju det inte kommit ut än, det kanske kommer finnas någon guide till OS:et när det kommer ut eller något.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av eernst:

1. Håll in Windowsknappen och tryck på tangenten som heter "R"
2. Skriv sedan in "shutdown -s" och tryck på OK
3. Funkade det?

Permalänk
Medlem

Underbar video.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Skit som skit...Och poängen var att Vista var ett fiasko, och att W8 kommer att vara ett större sådant.

Vill du använda Metro?
[] JA
[] NEJ
Slumpmässig okunnig datoranvändare:
Uhm...ingen aning...vad är det? Äh, jag tar en bara, gör nog inte så stor skillnad.

det finns väll möjlighet att lägga en en preview... JA = visa metro hur det ser ut "get the new metro exeperience bla bla bla bla bla"
NEJ = få en fin startmeny instället , eller kanske = "get the classic windows startmeny"

då borde väll alla fatta, kan man installera windows så borde man fatta .

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tråkiga är egentligen att dom inte gick hela vägen med metro. Tex när du startar explorer så ska det endast fungera i fullskärmsläge och ingen taskbar vara synlig (detta ska gälla alla program). Vid navigering mellan program ska man behöva använda det nya vänstra övre hörnet. Detta skulle göra så fler förstår att det är nytt och ett nytt nytänk krävs. Denna halvblessyr är bara irriterande och frustrerande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Vill du använda Metro?
[] JA
[] NEJ
Slumpmässig okunnig datoranvändare:
Uhm...ingen aning...vad är det? Äh, jag tar en bara, gör nog inte så stor skillnad.

demonstrerande bild ? nej ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Installerade på min laptop. Big misstake, väntar nu på att få läge att dra in Windows 7 / xp igen.

Det som jag finner roligaste med Metro är dock "Apps". Ska det stå "Prog" i den svenska versionen då eller?

Vad säger det svenska ordet 'Applikation' dig?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Lyssnade på The Verge's podcast för någon vecka sedan där dom pratade om att det kanske inte är lika lätt att använda som just IOS men när man väl lärt sig använda Metro så ska det tydligen vara mer effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

1. Håll in Windowsknappen och tryck på tangenten som heter "R"
2. Skriv sedan in "shutdown -s" och tryck på OK
3. Funkade det?

Behöver man göra allt det för att stänga av datorn? Snacka om onödigt isåfall värsta omvägen ju:S

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Jag vill egentligen inte lägga mig i den här diskussionen, men jag var bara tvungen.
De svenska orden applikation och program är inte synonymer jämfört med de engelska orden application och program.

Permalänk
Musikälskare

Yep, men detta visste vi väll redan?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Detta innebär att jag är gammal

Nej jag had einga problem att hitta grejerna...men jag STÖRmig på upplägget totalt......kalla mig bakåtsträvare men JAG tycker att detta är ett stort kliv bakåt.
"If it ain't broke.....why fix it?"

För att hänga med den tekniska utvecklingen såklart. Framtidens datorer och skärmar kommer ha touch och då måste mjukvaran vara på plats och användarna vana med gränssnittet.

Permalänk
Skrivet av lakej:

Installerade på min laptop. Big misstake, väntar nu på att få läge att dra in Windows 7 / xp igen.

Det som jag finner roligaste med Metro är dock "Apps". Ska det stå "Prog" i den svenska versionen då eller?

Nej men kanske "Appar"? Det är mer eller mindre redan accepterat i svenska språket.

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Behöver man göra allt det för att stänga av datorn? Snacka om onödigt isåfall värsta omvägen ju:S

Nej det behöver man inte. Finns en stor stäng-av-knapp också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon121881:

JA om man bortser från det Visuella, vad vinner man då på att "uppgradera" till windows 8?

Får lite windows XP vs windows VISTA känsla ^^

Diskfunktionen från första generationens home server där man kan göra om fler diskar till en stor, kombinera olika storlekar och får redundans. Inloggning i molnet med live-id. Synka inställningar samtidigt som du bara behöver logga in en gång för att läsa hotmail, chatta och ladda upp filer på skydrive. Du kan byta språk på operativsystemet oavsett vilken version du köpt. MSE är integrerat, bättre aktivitetshanterare, bättre filkopieringsdialog, metro i Windows explorer (utforskaren), hyper-v integrerat, montera virtuella hårddiskar direkt i Windows och möjlighet till flera aktivitetsfält likt programmet ultramon.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Hevin:

För helvete..... Jag har inga problem alls med Windows 8.... Hittade exakt vad man skulle göra direkt nästan.....

Hur svårt kan det vara ? Äldre personer får lära sig hur man gör.....

Microsoft har gjort ett jätte bra OS enligt mig.... Ja det är bäst till surfplattor, men fungerar perfekt till stationär också.... Sen har ju det inte kommit ut än, det kanske kommer finnas någon guide till OS:et när det kommer ut eller något.....

"Hur svårt kan det vara ? Äldre personer får lära sig hur man gör....."

"Microsoft har gjort ett jätte bra OS enligt mig...."

Hmm tror det blir svårt att ta dig seriöst med ett sådant inlägg

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Som jag nämnde i varför Windows är bra tråden:

Ett operativ system ska vara användarvänligt för såväl pensionären, barnet och den avancerade användaren.
Allt ska vara glasklart från början och inställningsbart för den avancerade.

Metro verkade enligt denna videon vara en enda röra (det lilla man såg).

Denna videon sade iallafall mig att äldre personer kommer ha problem i detta OSet, denna gubben verkade ändå långt ifrån lost på datorer (mer kolla än min egen far har). Han testade ju såväl högerklick, leta efter menyer, aktivitetsfält osv.

"Are they trying to drive me to MAC?"

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jag lider med mannen MS har snöat in sig på detta skräp med tiles och grejor.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Tänkte inte alls på det. Däremot tycker jag det ser förjävla larvigt ut när de skriver APPS istället för APPLICATIONS. Överlag känns bara metro... Meh.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

. Framtidens datorer och skärmar kommer ha touch..

Men mina armar kommer inte att bli längre, så jag når ändå inte skärmen om jag inte reser mig

Frågan man kan ställa sig är, hur fan är man funtad om man som UI designer tycker att en osynlig "knapp" är en bra idé?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds