Permalänk
Medlem

Stora problem att använda FTP

Jag har ett mycket störande problem - jag kan knappt använda mina FTP-servrar. När jag försöker bläddra bland mappar eller addera filer till någon av servrarna får jag timeout nio av tio gånger. Om jag försöker igen och igen och igen så fungerar det alltid till slut, men det är alltid en fråga om hur många gånger jag måste försöka innan jag får det att fungera.

Det spelar ingen roll vilken host jag kör mot (One.com, Binero m.fl.) eller om jag använder CuteFTP eller Explorer, problemet uppstår oavsett.

Jag använder mig av en Netgear WNR3500L och är uppkopplad via wlan. Har inte testat med kabel då det är väldigt långt till TP-uttaget och jag har ingen tillräckligt lång kabel till hands just.

Jag har försökt lägga portforwarding på port 21, men när jag provar t.ex. PFPortChecker så får jag fortfarande resultatet att porten är stängd utifrån. Har jag gjort fel i forwardingen måntro, eller är jag helt fel ute från början?

Har ni några tips på vad jag kan göra för att få bukt med problemet? Postar gärna skärmdumpar från routerns interface, om det hjälper er att se hur det är konfigurerat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Port forward behövs bara när du har servern bakom din router. Nu är det tvärtom. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Port forward behövs bara när du har servern bakom din router. Nu är det tvärtom. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så...

Okej, tack, då förstår jag varför det inte blev någon skillnad i alla fall..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Prova inställningen "Passive" (PASV) i CuteFTP det kanske hjälper.

Windows brandväggen kanske blockar om du har gjort en PF i routern?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vad får du för hastigheter de gånger du inte får timeout?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

<i>[snip!]</i>
Det spelar ingen roll vilken host jag kör mot (One.com, Binero m.fl.) eller om jag använder CuteFTP eller Explorer, problemet uppstår oavsett.

Nu är det iofs mycket som kan busa för dig men ett par saker som slår mig är;

Går det att FTP'a någon annanstans än just dina egna ftp-servrar? T.ex. ftp.sunet.se
Har din dator en brandvägg aktiverad (och du använder brandväggen in routern) kan du ju - om du inte redan prövat det - testa att slå av den. Någon skillnad?
Active/Passive kan jävlas ibland, jag vill minnas CuteFTP tillåter den inställningen per bokmärke (om du använder det)/någon spännande knapp jag inte kommer ihåg hur den ser ut.
Är linan stabil (din ISP's alltså, inte webhostingen)?
Hur ser det ut om du kör med windows egna ftp-klient (kommandot 'ftp')?

open ftp.sunet.se anonymous user@example.net ls /

Eventuellt kan du behöva lägga till 'literal pasv' för att tvinga passivt läge.

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Jag har försökt lägga portforwarding på port 21, men när jag provar t.ex. PFPortChecker så får jag fortfarande resultatet att porten är stängd utifrån. Har jag gjort fel i forwardingen måntro, eller är jag helt fel ute från början?

Du behöver bara öppna den porten om du har en server på insidan. För när du kollar om du öppnat porten utifrån finns där ingen server som svarar verktyget och det ser ut som om porten är stängd. Problemet är något annat.

Permalänk
Medlem

Har lagt en portöppning i Windows-brandväggen och nu verkar det faktiskt fungera bra. Haha, gissa hur blond jag känner mig.

Tack ni som tog er tid

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk

FileZilla?

Skönt att det löste sig.

Bara ett vänligt tillägg, om du inte har provat och avfärdat FileZilla http://filezilla-project.org, prova den dels för att den numera är riktigt bra, stabil och användarvänlig. Och framförallt, helt gratis. Det är som sagt endast relevant om du använder Lite versionen av Cute eller vill prova något nytt

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Medlem

Det verkar trots gårdagens framgång som att det inte löst sig, idag strular det igen, trots att jag har öppnat Windows-brandväggen. Stänger jag av den helt blir det i alla fall ingen skillnad. Har testat igen med både PASV och PORT och det hjälper inte.

Det som gör mig konfunderad är att det fungerar verkligen bra i korta stunder, när det väl börjar fungera. Det får mig ju att tro att det är något fel på t.ex. routern, snarare än någon inställning.

Osan: Jag arbetar ju mot olika hosts, t.ex. One.com och Binero, vilket borde vara test nog för att utröna att felet inte ligger hos den specifika hosten. Jag testade både PASV och PORT och jag är medveten om att den kan spara specifika inställningar på olika sparade servrar, så det är inte heller felet. Linan är mycket stabil i övrigt, det är inga dippar eller tappade paket whatsoever vad jag kan se eller känna av.

MrMadMan: Jag vet inte, det har jag aldrig försökt mäta upp, men det känns som att det är en aning begränsat faktiskt. Ibland går det riktigt trögt och ibland går det bra. Svårt att säga om det går "perfekt" eller bara bra. Något tips på hur jag ska testa det?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osan:

Hur ser det ut om du kör med windows egna ftp-klient (kommandot 'ftp')?

open ftp.sunet.se anonymous user@example.net ls /

Eventuellt kan du behöva lägga till 'literal pasv' för att tvinga passivt läge.

Det går bra att logga in, men därefter fick jag timeout igen:

"425 Could not open data connection to port 50079: Connection timed out"

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Det går bra att logga in, men därefter fick jag timeout igen:

"425 Could not open data connection to port 50079: Connection timed out"

Det låter onekligen som om din router (vad har du för bredband förresten? Missade jag det i posten? Hmm) behöver tuktas en aning.
För ordningens skull; Har du talat med supporten hos din ISP ifall dom har haft/har några driftstörningar?

Felsökningspedagogiken säger (åtminstone för mig ) att om jag går igenom komponent/del efter del så kommer jag till slut att hitta orsaken.

Vad är det för modell/fabrikat på routern? Jag kan se om jag kan hitta någon manual till den på nätet, det brukar stå rätt mycket kul information i manualerna (dock inte alltid).

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osan:

Det låter onekligen som om din router (vad har du för bredband förresten? Missade jag det i posten? Hmm) behöver tuktas en aning.
För ordningens skull; Har du talat med supporten hos din ISP ifall dom har haft/har några driftstörningar?

Felsökningspedagogiken säger (åtminstone för mig ) att om jag går igenom komponent/del efter del så kommer jag till slut att hitta orsaken.

Vad är det för modell/fabrikat på routern? Jag kan se om jag kan hitta någon manual till den på nätet, det brukar stå rätt mycket kul information i manualerna (dock inte alltid).

Ja, jag är också inne på att det är routern. Ikväll ska jag leta fram en TP-kabel och testa laptopen direkt mot uttaget och se om det fungerar bättre. Återkommer med update!

Bredband: Tele2 LAN 100/10
Router: Netgear WNR3500L som jag kör via Wifi

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk

Server bakom WNR2500L

Hade nåt liknande problem när jag skulle sätta upp en server bakom min WNR3500L.
Det visade sig att port 21 redan var upptagen av routern för att användas med USB HD.
Gå in på router settings och ändra setting så kanske det funkar.

Dock har jag lite andra problem med att ibland inte går att kontakta servern utifrån och enda fixen är att starta om routern.
Konstiga är att bara servern påverkas, spela o surfa går bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UD3, Intel core i5-3770K 4.4GHz, SwiftecH240-X, 4x G.Skill Ripjaws Gaming 4Gb DDR3 2133 MHz, Gigabyte GTX 1070 , Fractal Design Arc, Cooler Master Real Power M1000
Windows 10 64bit